Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pluk53

Pluk53

05-01-2010 om 15:13

"spit"; tips gevraagd

Spit, lekker ouderwets, maar dat schijnt toch de verzamelnaam te zijn voor lage rugpijn ( tussen ribben en billen). Ik dacht zo'n sterke rug te hebben . Twee weken geleden iets fout getild ( vanuit de rug ipv vanuit de benen), en toen "schoot het erin". OK, was niet leuk, maar dat zakte na 3-4 dagen weer wat weg. En toen, bij het veterstrikken (weer met kromme rug)schoot het er zozeer in, dat ik 2 uur geen beweging meer durfde te maken van de pijn. Dokter gebeld, en die legde me uit dat het op zich niet gevaarlijk is, alleen heel pijnlijk. Het lichaam heeft een soort "over-reactie", en omdat er waarschijnlijk een kleine beschadiging zit van de eerste keer ( bandje, spiertje, ligamentje, whatever), schieten de rugspieren als een korset in de kramp. Heel fijn. 4 dagen op haar aanraden aan de iboprufen; tot ik op dag vier de bijsluiter eens las, en toch wel schrok van alle bijwerkingen ( ik slikte 3 * per dag 2 tabletten van 400mg; aangeraden was 3 * 600mg, maar dat is geen standaard pil). Maximale dag-dosis is blijkbaar 1200mg ;((. Maar goed, pijnscheuten bij bewegen zijn weg, doffe pijn zit er nog in de onderrug. Ach, ik weet wel, het heeft zijn tijd nodig; arts had het over 10 dagen hersteltijd, maar ik ben het zat! Tips?
maar ik vind

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

05-01-2010 om 15:27

Toch slikken

Pluk, het idee achter de pijnstillers is dat je toch blijft bewegen waardoor het niet nog stijver wordt. Ik ben zelf ook geen fan van ibuprofen, naproxen, diclofenac en an die NSAID's, maar wat ook goed tegen de pijn helpt bij mij is gewoon 4x 2 paracetamol. En verder gewoon een kwestie van wachten tot het over gaat en hopen dat het er niet nog een keer inschiet, dat vond ik in het begin nog het engste toen ik het net als jij 2x vlak achter elkaar had.

Pluk53

Pluk53

05-01-2010 om 16:36

Puck2

ik weet het, gewoon slikken. Maar ik vond me even heel zielig, en wilde de magic-cure horen .
Pijnstiller is nu niet meer echt nodig. Pijn belemmert het bewegen niet, dus daar ga ik voorzichtig mee door. En in de toekomst: alles gehurkt, en vanuit de benen. Geen bolle-rug acties meer voor mij.

jippa

jippa

05-01-2010 om 20:34

Lopen

Hi Pluk, Vreselijk spit, sterkte ermee. Ik heb het in het verleden verschillende keren gehad. Behalve een warm bad en sterke pijnstillers hielp bij mij blijven bewegen heel goed, vooral wandelen. Misschien nu met die sneeuw niet zo makkelijk, maar na een uur wandelen trok het bij mij vaak een stuk weg. terwijl ik dan echt voetje voor voetje begon. Ook op blote voeten en dan op je hielen door de kamer lopen en dat soort oefeningen. Er zijn allerlei lijstjes oefeningen voor de onderrug op internet te vinden.

Fysio/mensendieck?

Ha Pluk,

In beweging blijven, dat is het beste. En zitten is de zwaarste belasting voor je rug. Dus zou je een zittend beroep hebben, dwing jezelf dan om steevast elke keer even wat te lopen tussendoor.

De pijnstillers halen wel de scherpe kantjes eraf voor je, waardoor het bewegen soms even wat makkelijker gaat.

Je zou ook fysio kunnen overwegen om eea soepeler te maken. Persoonlijk heb ik veel baat gehad bij Mensendieck. Daar heb ik geleerd wat de struikelblokken zijn (bukken voor de vaatwasser, pannetje water vullen, dat soort dingen). Veel tips gekregen en er veel wijzer van geworden.

Sterkte, groep Moppeke (na 2 hernia's een stuk wijzer)

Pluk53

Pluk53

06-01-2010 om 17:51

Bedankt

als ik jullie beschrijvingen lees, dan heb ik "een schrammetje". Is ook al weer bijna over (hoera!)
Wie heeft een link naar "goede" oefeningen voor de onder-rug?

fysio

fysio

06-01-2010 om 18:18

Bewegen

Bewegen, bewegen, bewegen! Wandelen, fietsen, zwemmen etc. Dus rustig. Het weet helpt niet echt mee, maar misschien kun je ergens op een hometrainer.
Daarnaast rustige oefeningen doen, hol/bol maken, knieën op zij, voet optillen in ruglig. Een goede site met oefeningen is die van www.mtchuizen.com (ik werk er niet). Ik vind alleen de oefeningen voor acute rugklachten niet zo geschikt, mn het hol maken, dus kijk eens bij de oefeningen voor chronische rugklachten.
Zorg dat je bij alle oefeningen de navel lichtjes intrekt, daarmee activeer je de dwarse buikspieren en indirect de kleine rugspiertjes.

Polly Shearman

Polly Shearman

06-01-2010 om 20:18

Lopen lopen lopen

onbelast wandelen, dus met goede schoenen, zonder tassen, gewoon recht toe recht aan.. lopen lopen lopen...
je loopt je spit er gewoon uit!!!

Fijn dat het bijna over is

Ik heb het één keer gehad, tijdens maanden van verbouwing, maar vreemd genoeg juist op een moment dat ik al een paar uren helemaal niets had gedaan. Behalve pijnstillers heb ik toen ook spierverslappers gehad om de boel in beweging te houden. Is dat nu niet meer de gewone gang van zaken? Want het hielp wel, naar mijn idee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.