Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2011 om 17:12

Spoed, probleem met gaatje oorbel van dochter

Dochter heeft twee maanden geleden gaatjes laten prikken. Rondom het gaatje is een bobbel en wanneer ze de oorbellen uitdoet komt er wat pus en bloed uit. Vrijdag heb ik een afspraak bij de ha.
Zojuist heeft ze haar oorbel uitgedaan om weer te kunnen ontsmetten. Er stak wat uit het gaatje, het leek wat pus maar ik hoopte op een haar of zoiets dus ik trok er voorzichtig aan. Was het een velletje wat uit het gaatje kwam. Het lijkt een buisje zeg maar de wanden van het gaatje. Wat is nu wijsheid? Er kan geen oorbel in want er steekt zo'n 3 MM vel uit, terugduwen lijkt me niet slim maar kan ik het gewoon afknippen? Het is niet zo ernstig dat ik de ha ga bellen maar ik vind het wel een gedoe. Gelukkig is ze zelf nog steeds erg blij met haar gaatjes.
Ik ga nu eerst de oorbellen uitkoken.

Rosa van der Zanden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-09-2011 om 17:41

Gut wat ellendig

Ik heb dat wel eens gezien bij een vriendin. Zij kon daarna nog wel weer oorbellen dragen, maar er is altijd een raar bultje blijven zitten. Het lijkt me verstandig om er nu geen oorbel meer in te doen i.v.m. de ontsteking. Je hebt grote kans dat dan het gaatje dichtgroeit, maar dat lijkt me beter dan een verminkte oorlel als die ontsteking blijft doorgaan.

sinas

sinas

14-09-2011 om 18:11

Ontsmettend water (dettol ofzo?)

Wel de oorbel terug er in, en flink met ontsmettend water aan de slag! Dochter had het ook, ook aan 1 oor. Als je nu de oorbel er uit laat heb je inderdaad kans dat het dichtgroeit en moet je later nog eens schieten, wat je dochter misschien niet meer durft.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2011 om 19:03

Er af

Dochter heeft het velletje er af getrokken. De oorbellen heb ik uitgekookt, de oren ontsmet. Ik doe oorbellen in tot we bij de ha geweest zijn: ik weet niet wat er met de ontsteking gebeurt als het niet meer naar buiten kan dus wil het gaatje nog even open houden.
Ik vind het wel zielig, ze wil al zo lang gaatjes en nu mocht het eindelijk van ons en ze heeft niets dan ellende er van.

Rosa van der Zanden

Merel

Merel

14-09-2011 om 20:13

2 keer geprobeerd

Ik heb 2 keer geprobeerd oorbellen te nemen. Netjes bij de juwelier laten prikken op mijn 13. Goed iedere dag gedraaid en ontsmet met sterilon maar het ging onsteken en de oorbellen moesten eruit. (ging haast niet door de opgezette oorlelletjes) Ik zie nog mijn vader staan met twee tangetjes (hij kon die oorbellen met zijn grote vingers en mijn opgezette oorlellen niet meer vastpakken, dat deed te zeer (en er zit bij die eerste oorbellen zo'n klein remmetje op om de achterkantjes vast te houden)
Tweede keer was een jaar later en weer hetzelfde resultaat, mijn oren kunnen blijkbaar niet tegen oorbellen.
Je ziet er trouwens niets meer van, alleen als ik in mijn oorlel knijp voel je dat er een gaatje heeft gezeten.

Gouden ringetjes

was het advies van de gaatjesprikmevrouw, jaren geleden, toen mijn dochter ook zo'n vies etterend gaatje had gekregen. De zweerknopjes sloten het gat teveel af, door dat sluitingkje. Die mevrouw heeft ze er zelfs ingedaan en voorzichtig met een tangetje dichtgemaakt. Draaien en ontsmetten is dat een stuk makkelijker, en het was daarna snel over. Andere oorbellen blijft ze wel gevoelig voor, maar als ze die 'savonds weer uitdoet, heeft ze geen problemen meer,
sterkte ermee, hoor
groetjes

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2011 om 21:52

Goh

Klinkt wel logisch van die ringetjes. Zou het ook met zilveren kunnen?

Rosa van der Zanden

Hmm..

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat ik mij heb laten vertellen dat dat goud de minste kans op reactie gaf. Ze waren trouwens niet zo duur, hoor , van die echt dunne kleine ringetjes.(25 gulden ofzo)
Groetjes,

lennest

lennest

14-09-2011 om 22:09

Nikkelallergie

Heeft je dochter misschien een nikkelallergie? Het verhaal is zo herkenbaar! Ik verdraag alleen goud en zilver op mijn huid, zelfs op de achterkant van de knoop van mijn spijkerbroek zit een pleister, anders heb ik zo uitslag. Ik heb al ruim 25-30 jaar gaatjes en als ik toch weer eens in de verleiding kom om goedkope oorbellen te kopen, weet ik na korte tijd alweer waarom ik goud/zilver draag.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Met schone handen draaien

Het grootste probleem is het draaien met ongewassen handen. Je brengt juist bacterien aan! Mijn meisjes mochten niet draaien, alleen onder de douche. Eerst goed wassen en dan onder het stromende water draaien. Ik ontsmette mijn vingers met alcohol en de oren ook alvorens ik ging draaien.En inderdaad; geen ontsteking!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-09-2011 om 23:12

Zilver

Tot nog toe heeft ze alleen maar de oorbellen gedragen van het schieten en zilveren van de juwelier. Ik denk dat het geen allergie is. Oorbellen hebben we zeven weken laten zitten, toen er uit gehaald omdat het wat ontstoken bleek. Er zat wat haar om de oorbel gedraaid, zowel achter de sierkant als achter de oorlel bij het achterkantje. Schoongemaakt, uitgekookt, andere oorbellen ingedaan en toen is de ellende eigenlijk pas goed begonnen. Voel me wat schuldig, dochter wilde het al jaren, man wilde het niet (pas als ze het huis uit zou gaan ofzo) en nu pakt het niet zo goed uit. Hij heeft nog net niet 'zie je nou' gezegd. Poepoepoe, nog even en ik heb ook een Herman nodig .

Rosa van der Zanden

Puck

Puck

15-09-2011 om 09:02

Chirurgisch staal

Bij ons worden als zweerknopjes bijna nergens meer zilveren knopjes of ringetjes gebruikt. Het is allemaal chirurgisch staal.
En ja, je kan best last hebben van zilver.

Irene

Irene

15-09-2011 om 09:02

Spijt

Ik heb op mijn 14e ofzo ook gaatjes laten schieten en die bleven steeds maar ontsteken. Na maanden aanmodderen heb ik de oorbellen verder uit gelaten en zijn de gaatjes min of meer dichtgegroeid. Echter, ik ben nu 39 en ik heb nog steeds zeker een keer of 10 per jaar ontstekingen in 1 of beide "gaatjes". Dan wordt mijn oorlel rond het gat dik, rood en pijnlijk en na een paar dagen komt er veel vuil uit. Vervolgens is het dan weer een maandje of soms iets langer rustig en dan begint het weer opnieuw. Is dat nou niet raar? Dus ik heb er wel spijt van, van die gaatjes. Komt bij dat het ook echt niet bij mij past, oorbellen, maar dat weet je ook later pas....
Mijn dochter ga ik het denk ik maar gewoon verbieden ;o)

Merel

Merel

15-09-2011 om 09:07

Goede oorbellen kopen

Koop inderdaad eens oorbellen van chirurgisch staal. Dan schijn je echt geen last te kunnen krijgen van allergie. Dochter hier kan ook geen goedkopere oorbellen in (ookal staat erop dat het nikkelvrij is) ze voelt het gewoon binnen 5 minuten. En als ze ze dan te lang in houdt wordt haar lelletje rood en warm. Dus uiteraard doe ze ze dan snel weer uit.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-09-2011 om 09:37

Niet draaien?

Mijn dochter heeft sinds twee weken gaatjes. We hebben ze bij een juwelier laten schieten en er zitten knopjes in van chirurgisch staal. Ik kreeg de opdracht om vooral niet elke dag te draaien, alleen te druppelen met ontsmettingsmiddel (kregen we mee).
Tot nu toe geen problemen. Ze heeft er geen pijn aan, de oren zijn niet rood. Soms draait ze zelf wel die oorbellen, maar het is dus geen dagelijkse bezigheid.

Ik vrees dat je dochter echt pech heeft. Nu zijn de oren onrustig en zullen ze ook sneller weer ontsteken. Toch even een tijdje niet aankomen, misschien weer starters-knopjes van chirurgisch staal indoen en dagelijks ontsmetten, niet ronddraaien en minimaal 6 weken laten zitten?

groet, Mamvantwee

ishtar

ishtar

15-09-2011 om 10:31

Merel (allergie)

bij chirurgisch staal geen allergische reactie? Echt wel!
Ik verdraag echt alleen maar goud in mijn oren. Mijn polsen willen kunststof ook nog wel verdragen maar verder ook alleen goud (en da's lastig met horloges) Maar zelfs die anti-allergene oorbellen, zweerknopjes van chirurgisch staal en wat er verder maar op de markt is zorgt binnen no-time (ok, kan een uurtje of wat duren) voor een dik pijnlijk zwerend oor.

ishtar

ishtar

15-09-2011 om 10:33

Eh, dat uurtje of wat

is voor het echt een reactie is, ik voel het in mijn oren inderdaad ook al binnen een paar minuten. Dan gaat het wat prikken.

In zilver zit nikkel

ik ben hartstikke allergisch voor nikkel en verdraag ook geen zilveren oorbellen (sterker nog, ik draag geen oorbellen meer)

Qua ringen/kettingen/armbanden verdraag ik wel zilver, maar dan moet ik de laatste niet te lang dragen (ringen gaan prima)

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2011 om 11:34

Irene

Hier net zo. Het ging prima, van mijn 12e (1e gaatjes) tot mijn 18e. Toen heb ik er gaatjes bij laten prikken, aan beide kanten een paar, en toen begon de ellende. Ik draag al zeker 20 jr geen oorbellen meer en nog altijd zijn de gaatjes gewoon open en af en toe ontsteken ze. Heel fijn.

Tirza

Ook alleen goud

Verdraag ook alleen goud. Als ik weer eens wat anders gebruik is het na een paar dagen raak.

Merel

Merel

15-09-2011 om 12:11

Jee

Hmm wat voor spul hadden ze nou bij zo'n piercingshop waar ik laatst was. Iets van titanium, ik dacht eigenlijk dat dat hetzelfde was als chirurgisch staal. Zij gaven aan dat dat goed zou zijn. Dochter heeft ze nog niet gekocht, we hoopten eigenlijk dat dat de oplossing zou zijn. (ze draagt dus nu wel eens oorbellen, maar dan maar een paar uurtjes en dan doet ze ze maar weer uit)
Zou het nut hebben de staafjes in te smeren met blanke nagellak en dan goed laten drogen en dan dragen? Of is dat een heel slecht idee?

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-09-2011 om 12:45

Merel

Dat is een heel slecht idee! Nagellak hecht helemaal niet goed aan metaal; dat laat los en dan krijgt ze allemaal stukjes nagellak in haar gaatjes!

Merel

Merel

15-09-2011 om 13:14

Okee geen goed plan dus

Okee, nee daar had ik nog niet aan gedacht. Dat doen we dus maar niet !!

Doorzichtige nagellak

Ik heb ook last gehad van oxiderende metalen oorbellen. Toen heb ik ze maar eens gevernist met doorzichtige nagellak, een paar keer en dat was de truuk. Dus als je dochters' oren weer in orde zijn, misschien de manier om wel die leuke oorbellen aan te kunnen doen.

Nagellak

"Dat is een heel slecht idee! Nagellak hecht helemaal niet goed aan metaal; dat laat los en dan krijgt ze allemaal stukjes nagellak in haar gaatjes!"

Daar heb ik nog nooit last van gehad.

Puck

Puck

15-09-2011 om 15:08

Merel

Chirugrisch staal en titanium verschillen net zoveel van elkaar als een appel en een peer. Niet te vergelijken dus. Titanium is net als chirurgisch staal laag allergeen en dus te proberen maar garantie is het niet. Ik vind titanium wel een prettig materiaal, ik heb een titanium horloge omdat ik daar geen uitslag van krijg.

Anonix

Anonix

15-09-2011 om 19:48

Irene (en tirza)

Ik heb ook al zeker 20 jaar geen oorbellen meer in, en mijn gaatjes blijven ook regelmatig ontsteken. Ik heb wel eens het idee dat het met mijn cyclus samen hangt. Herkenning?

Het stomme is dat ik geen last heb gehad van mijn oren, maar gewoon vanaf dag 1 spijt had (ik was 16). Oorbellen passen gewoon niet bij mij. Binnen 'n paar maanden heb ik ze uitgedaan en uitgelaten. Maar toch zeker 10x per jaar 'n ontsteking.

ishtar

ishtar

15-09-2011 om 21:43

Anonix

Herkenning in zoverre dat bij mij de problemen begonnen toen ik zwanger was van oudste. Daarvoor nooit last gehad, de goedkoopste prullen kon ik in hebben. Maar sinds die zwangerschap dus niks meer. Ik vermoed dat de hormonale verandering de trigger is geweest. (maar zeker weten doe ik dat dus niet )

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2011 om 21:54

Anonix

Ooooooo dat is nou echt koren op mijn molen. Dat ga ik monitoren

Tirza

Irene

Irene

16-09-2011 om 09:11

Anonix

Ik heb er in het verleden wel eens aan gedacht, maar ik heb toen geen verband met mijn cyclus kunnen ontdekken. En nu valt het niet meer te onderzoeken want sinds mijn baarmoeder eruit is word ik niet meer ongesteld (wat overigens erg prettig is)
Maar raar blijft het wel. Zou het ooit nog over gaan? In ieder geval wel prettig om te weten dat ik niet de enige ben hiermee.
Grappig dat jij er ook (te laat) achter kwam dat oorbellen niet bij je passen. Misschien is dat het wel! Een soort onbewust zich lichamelijk uitend verzet tegen gaatjes in de oren. ;o)
Blij dat ik nooit piercings heb overwogen...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-09-2011 om 09:59

Bij de ha geweest

Het gaatje is wat ontstoken, het is duidelijk geen allergische reactie dan zou het oor meer opgezwollen zijn. Drie maal daags insmeren met anti-bioticazalf en 1x pd oorbel er uit en het stekertje insmeren. Dochter was enorm opgelucht, ze was bang dat ze de gaatjes moest laten dicht groeien.
Bedankt voor alle reacties!

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.