Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

10-01-2009 om 14:29

Startproblemen

Ik heb momenteel nogal een stressvolle periode en zie soms door de bomen het bos niet meer. Meteen na het wakker worden komen er allerlei donkere wolken boven me drijven en kan ik niet anders denken aan al die dingen die ik nog moet doen, waarvan ik het gevoel vaak heb ik kan het niet en het is me te veel. Ik krijg dan ook het idee dat ik maar moet stoppen met de opleiding die ik doe en voel me onzeker daarover. En iedere keer weer merk ik dat ik vaak in de loop van de dag weer moed begin te krijgen dat ik het eigenlijk toch te somber zag in de ochtend. Heel vaak merk ik ook dat ik enorm op hik tegen allerlei opdrachten voor de opleiding die dan, als ik maar eenmaal bezig ben, best te doen zijn. Maar ik kom zo moeilijk op gang! Ieder keer weer moet ik door die fase van onzekerheid/somberheid!
Wat ik zou willen is dat ik me in de ochtend kan ontspannen en niet zo belachelijk negatief naar al die klussen kijken. Maar voordat ik zo ver ben, is vaak de halve dag voorbij, heb ik me weer door de ochtend gesleept zonder dat er iets productiefs uit mijn handen komt en heb ik mijn zoon al weer afgesnauwd en pedagogisch niet handig aangepakt...
Ik heb dus startproblemen in twee opzichten: met het starten van de dag zie ik het hele leven niet zitten, en bij het opstarten van moeilijke klussen zie ik de klus niet zitten. En allebei valt het uiteindelijk wel weer mee.
Hoe voorkom ik die startproblemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herkenbaar

Ik herken het wel, vooral als ik niet ergens door gedwongen word om te starten.

Uit je posting maak ik op dat je zelf in de hand hebt of je al dan niet begint met je opdrachten.

Dat vereist veel discipline. Als je er lang genoeg tegenaan hikt, wordt het een steeds grotere berg, worden ook normale dagelijkse dingen zwaar, zoals uit bed komen, je aankleden, enz.

Het is veel gemakkelijker om om acht uur fris en fruitig aan het werk te zijn als je, wanneer je het niet deed, gewoon ontslagen zou worden.

Misschien kan je een afspraak maken met een studiegenoot om op een bepaalde tijd samen aan opdrachten te werken?

Wat bij mij helpt om het 'enorme berg' gevoel kwijt te raken is met een rooster werken.

Voor een week de taken plannen op een redelijke, niet overladen manier.

Elke dag indelen met ook leuke dingen erbij. Elke klus die gedaan is lekker doorstrepen.

De klussen waar je niet aan toe kwam naar de volgende week verplaatsen(dan moet je wel oppassen dat het niet weer een berg wordt..)

Sterkte er mee.
Zofia

koentje

koentje

12-01-2009 om 14:53

Ja!

Dat is precies wat ik nu gedaan heb: eerst eens even overzicht scheppen en aftekenlijsten maken. Mijn opleiding kan inderdaad gewoon over meer tijd verspreid worden, dus zou ik me daar niet druk over moeten maken. Dat probeer ik ook maar. Nu ben ik gedwongen thuis, omdat zoon ziek is. En dat... is zielig voor hem, maar eigenlijk ook effe lekker. En ik doe rustig toch zo enkele dingen die moeten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.