Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maartje

Maartje

28-10-2011 om 01:06

Steenpuisten

Ik heb deze week opeens last van drie steenpuisten. Ben wel wezen zwemmen vorige week. Ik heb er veel last van. Hebben jullie een middeltje waardoor die steenpuisten snel verdwijnen?.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afblijven

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBS7c.htm

Vooral afblijven, extra hygiene en verschoning, en doe wat aan je weerstand. De meeste steenpuisten gaan vanzelf over. en anders naar de huisarts die antibiotica kan overwegen. Als een puist opengaat, vaak worden ze weer in het lichaam opgenomen, goed schoon werken en droog verbinden.

Iets kouds erop

Ik had een tijd terug een steenpuist(je) een kleintje en niet op erg hinderlijke plek,maar in bed was ie erg vervelend (kon niet liggen zoals ik altijd lig).
Huisarts was ik voor wat anders,meteen laten zien en zij zei dat ik kon proberen er wat kouds op te doen/houden. Zoveel mogelijk. Dat koelt het en daardoor wordt de steenpuist rustiger met grotere kans dat ie terugtrekt.
Ik heb er een koud klein plastic flesje opgedaan als ik thuis was (zo'n flesje gratis shampoo dat je in hotels wel eens krijgt). Niet ijskoud (uit koelkast dus) maar middelmatig koud (gewoon op koude plek zetten, in schuur ofzo).
En het werkte! Gewoon minder pijn en langzamerhand steeds kleiner en weg steenpuist na een weekje of 2 zo behandeld te hebben (alleen thuis).
groeten albana

Monet

Monet

28-10-2011 om 09:29

Benzoylperoxide

helaas ken ik het verschijnsel steenpuist ook, enkele keren per jaar heb ik er last van. Zodra ik merk dat zich iets ontwikkelt smeer ik Benzoylperoxide hydrogel op de plek, 2 x daags, daarmee kan ik hem in 9 van de 10 gevallen tegenhouden. Wel hou ik er altijd een klein blauw littekentje aan over, ook als hij niet tot ontwikkeling komt dus.

Juliea

Juliea

28-10-2011 om 14:54

Koud?

Hier barstte een steenpuist eens onder de douche open. Als die echt groot en dik is kan die maar beter naar buiten toe open gaan. Warm en nat houden dus.

Nee

Een steenpuist is een ontsteking, warmte is goed voor een ontstekin( word dus erger) koud maakt de onsteking rustiger dus geneest.

Wat bij mij helpt:

's Nachts een natte washand ertegenaan houden, overdag een gaasje erop doen. Door het 's nachts nat te houden "rijpt" de steenpuist sneller, en ben je er ook eerder vanaf.

Gr. Poezie.

En....

Toch even een paar dagen rustig aan doen; je ontwikkelt niet voor niets steenpuisten.....

Gr. Poezie.

ishtar

ishtar

29-10-2011 om 10:36

Advies arts

bij een steenpuist van mijn man: nat houden, en door lichaamswarmte is dat wel warme vochtigheid. Dan rijpt hij inderdaad eerder en ben je er sneller van af.

Polly Shearman

Polly Shearman

31-10-2011 om 00:53

Wat is een steenpuist?

En hoe weet je dat het er een is?

Monet

Monet

31-10-2011 om 07:03

Polly

Een steenpuist is te herkennen als een grote, rode, harde onderhuidse plek of bult. Deze puist kan zo hard zijn als 'steen'; vandaar de naam steenpuist. Binnen een aantal dagen wordt de steenpuist rijp en barst uiteindelijk spontaan open, zodat er etter vrijkomt.

Klachten en symptomen
Een steenpuist is niet alleen pijnlijk, maar vaak ook lastig. De steenpuist kan immers bepaalde bewegingen verhinderen en, door de druk, het dragen van kleding of het zitten belemmeren.

Oorzaken
Een steenpuist ontstaat door een besmetting met bacteriën (stafylococcen) van een haarzakje of talgklier.
Op elke plaats van het lichaam waar zich haarzakjes, zweet- of talgklieren bevinden, kunnen steenpuisten ontstaan.
Op het behaarde hoofd, in de oksels, de liezen en op of tussen de billen komen ze echter het meest voor.
Strakke, schurende kleding, overmatig zweten en overgewicht vergroten de kans op het ontstaan van steenpuisten. Ook bij niet of slecht behandelde inwendige ziekten, zoals een nierontsteking of suikerziekte is de kans op het ontstaan van steenpuisten groter.

Wanneer moet u een arts raadplegen
Als u een steenpuist in het gezicht heeft, of als er meerdere steenpuisten dicht bij elkaar ontstaan (dit wordt een negenoog genoemd), is het raadzaam een arts te bezoeken. Dit in verband met de grotere kans op verspreiding van de bacteriën in de bloedbaan. Als u zich erg ziek voelt door een steenpuist of als steenpuisten regelmatig terugkeren is het verstandig een arts te raadplegen.

Wat kunt u er zelf aan doen
• Een steenpuist moet de kans krijgen om volledig rijp te worden. Als u door knijpen of prikken dit proces probeert te versnellen, wordt de kans op verdere besmetting groter. U kunt daarom beter niet proberen de steenpuist te openen.
• Houd het gebied rondom de steenpuist heel goed schoon met water en zeep. Doe dit totdat de puist helemaal rijp is en openbarst.
• Dek de steenpuist goed af met een gaasje om besmetting te voorkomen.
• De rijping van een steenpuist kan versneld worden door een warm kompres (bijvoorbeeld een in warm water gedrenkte schone doek of pluk verbandwatten) op het ontstoken gebied te leggen. Dit werkt bovendien pijnstillend.
• Was ook uw handen regelmatig met water en zeep.
• Draag liever geen knellende of schurende kleding.

Voor de behandeling van steenpuisten werd vroeger trekzalf gebruikt. Die behandelmethode is weinig effectief. Bovendien is trekzalf met lood slecht voor het milieu omdat het een zwaar metaal bevat. Ook trekzalf met teer is niet aan te raden. Hoewel het nog wel verkrijgbaar is, kan het huidirritatie opleveren.

Na het openbarsten van de puist vloeit het pus weg en verdwijnt de pijn. Juist in dit stadium is het belangrijk om de wond goed schoon te houden. U kunt daarom het beste op de puist en het gebied er omheen tweemaal daags povidonjoodzalf of -oplossing aanbrengen. Dek het gebeid daarna met een steriel gaasje af. Was ook hierna uw handen met water en zeep.

Wil je 'm rijp hebben of niet

Als je de ontsteking (wat die steenpiuist is) weg wil hebben is er afhankelijk van het stadium hoe ver die is beide mogelijk. Je doet er iets warms op (de ontsteking wordt erger tot ie dus openbarst) of je doet er iets kouds op (de onsteking wordt minder tot ie weg is).
Is een steenpuist nog een steenpuistje (wat ik hier begreep van maartje) is iets kouds dus beter, daar heb je minder 'last' van, je hebt dat proces tot rijper worden en knappen niet nodig. En pijn ook nog.
Die ontsteking kan áls ie nog klein is dus ook gewoon wegtrekken/over gaan.
Met iets kouds dus.
groeten albana

Pluk53

Pluk53

31-10-2011 om 21:19

Warm versus koud

ik dacht ook altijd dat "warmte" helpt om er zo snel mogelijk vanaf te raken. Wat je dan doet is het bevorderen van het "rijpen" van de onderhuidse ontstekingsholte. Combinatie van snellere (bacterie!)groei en zachter worden van de afsluitende "prop". Maar in feite zijn die bacterieen juist het probleem. En met warmte laat je ze ideaal groeien. Maar anderzijds zijn ze makkelijker op te ruimen als de pusholte gebarsten is.
Ik denk dat boven een bepaalde grootte er weinig anders opzit dan de boel "te laten barsten" (omdat re-sorbtie door het lichaam veel langer gaat duren). Maar "kleintjes' (vraag is dus hoe klein) kunnen beter "inwendig" worden opgeruimd.

Maartje

Maartje

01-11-2011 om 00:15

Hoe het nu gaat

Ik heb er nog twee steenpuisten bij gekregen,dus vandaag toch maar naar de H.A gegaan. Ik ben ook diabeet en mijn bloedsuiker schommelt nog al de laatste tijd. W.S ook de oorzaak van die steenpuisten. Heb een a.b kuur gekregen en h.a heeft de meest "lastige" open gemaakt. Nu moet ik van die andere puisten afblijven, een pleister er op tegen het schuren. Als ze niet "willen doorbreken en ik er nog veel pijn aan heb zal hij ook deze open maken waardoor de druk en de pijn ook bij deze zal verminderen. Het waren geen beginnende steenpuisten en klein zijn ze ook niet helaas.
Ik ga nu dus nog beter mijn bloedsuiker in de gaten houden om deze ellende te voorkomen.
Bedankt voor de tips. En wat kouds erop hielp wel goed tegen de pijn.

Maartje

Maartje

02-11-2011 om 00:31

"Als je meteen had gezegd dat je diabetes had had ik je meteen geadviseerd naar de huisarts te gaan. Dan moet je inderdaad veel sneller aan de antibiotica. Hoop voor je dat het nu snel over gaat."
Dat was ook mede de rede voor mij om naar de h.a te gaan. Elke ontsteking die ik heb of krijg moet ik mee oppassen. had deze zomer een ontsteking aan mijn teen ook daar wacht ik dan niet te lang mee om mee naar de h.a te gaan. Ben als de dood voor afsterving door een slechte doorbloeding.
Had nu even geen zin in een a.b kuur. Maar het lijkt nu wel de beste oplossing.

O bah

Ik heb ze in mijn oren !!! gehad, beide oren tegelijk, toen ik zo'n 15/ 16 jaar was. Wat een pijn en doof dat ik was. Ik moest me ieder dag bij de KNO arts melden, kreeg AB en geloof dat ze wel opengemaakt zijn. Daarna nog eens op mijn neus en onder een wenkbrauw, leuk als je 16 bent :o). Daarna gelukkig nooit meer.

Maartje, ik hoop dat je er nu snel vanaf bent !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.