Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Stop met friet bashen


Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 13:05

Fiet

Je kunt niet stellen dat fastfood niet lekker is. Jij vindt het niet lekker, jouw smaak. Ik vind versgebakken patat op zijn tijd heerlijk en een kipcorn ook best aardig. Daarom neem ik regelmatig iets anders bij de patat, zo blijft het 'spannend' . Met een mop mayonaise of yammiesaus (van Action, lekker!) en appelmoes van het goedkope soort, dus wat we zelf in huis hebben.

Tamar

Tamar

28-11-2018 om 13:05

Bellefleur

We zijn een multiculturele samenleving, dus ik respecteer dat jij jouw feesten viert.

Fiet

Fiet

28-11-2018 om 13:17

Makreel

Makreel is juist hartstikke gezond.
Aanbevolen wordt om 1 keer per week vette vis te eten (max. 4 porties per week).
Twee keer per jaar is veel te weinig.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx#blok7

Het is beter om na het zwemmen een stuk makreel of haring te eten dan koek.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2018 om 13:20

Half a Twin

Het is alweer een tijd geleden, maar toen Jamie Oliver zich tegen het kantine-eten op Engelse scholen aan ging bemoeien, vond ik het wel schokkend welke eetgewoontes Engelse kinderen van huis uit meekregen. Veel te weinig vers en groen. Dus als gebemoei met achter de voordeur kan helpen bij een gemiddeld gezond voedselpakket, vind ik dat op zich niet verkeerd. Het gaat er meer om hóe dat gebemoei gaat en daar zie ik dan vooral een rol voor voorlichting en kennisoverdracht. Wat is er allemaal, wat kun je ermee doen, wanneer groeit en bloeit het, dat soort zaken. Een positieve benadering en geen bestraffend vingertje.

Hier in Nederland kom ik zo hier en daar ook 'lus ik nie' tegen als het om praktisch alle groenten gaat en daar verbaas ik me soms over. Hoe ontstaat zoiets? Ik zie aan mijn kinderen dat 'alles lusten' niet bepaald erfelijk is, dus ik snap dat mensen niet alles lusten, maar de hele groente-afdeling overslaan in het kader van jakkiebah... ik snap het niet. Een vriendin lust dan net aan sperziebonen, maar de rest valt af.

Half a twin

Half a twin

28-11-2018 om 13:26

Vette vis

Staat hier regelmatig op het menu hoor. Maak je geen zorgen. Gerookte makreel dan weer niet. Dat lust niet iedereen en oo zich isvgerookt eten ook niet zo gezond maar wrl lekker. Dat eet ik dus meestal buiten de deur. Tijdens een dagje uit in de stad. Pubers friet en ik een broodje makreel van de viskraam tegenover de frietwinkel.
Wel oppassen met de graten heb ik dit jaar mei geleerd. Graat verwijdert in het ziekenhuis en een week vloeibaar moeten eten.

Huil maar niet

Half a twin. “Maar ik heb nu geen keuze meer, in vrijwel alle blikken limonadesiroop is al een gedeelte van de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen of (getverdemme wat vies) stevia glycolen. Ik wil de limonadesiroop aanmaken niet volgens advies 1 op 7 maar 1 op 10.”
A: limonade is bepaald geen belangrijk voedingsmiddel.
B:https://koken.vtm.be/blog/zelf-limonade-maken-de-basis-de-tricks-en-de-recepten?referer=https://www.google.com/

Kortom, je hebt alle keus.

Vitamine

`Tamar “gevarieerd
heeft er volgens mij vooral mee te maken dat je genoeg voedingsstoffen en vitaminen binnenkrijgt,”
Nee. Variatie doet eten. In de strijd tegen ondervoeding (jaren ‘70 dus), is op aanwijzing van de voedingsindustrie ingezet op het meer gevarieerd maken van het aanbod. Zoals je dat voor je kinderen eigenlijk ook doet: lusten ze het niet zo dan doe je er een keer tomatensaus overheen. Of appelmoes.
Er zijn wel verhaaltjes die doen alsof de variatie nodig is vanwege de vitaminen, maar dat is alleen maar waar voor mensen die niet verder komen dan een kommetje rijst per dag.
Voor ons is de wisselin tussen brood en warm variatie genoeg.
Maar bovendien: variant “friet” bevat geen andere vitaminen dan de variant gekookte aardappel.
Professor Katan heeft wel eens beweerd dat de kroket ons aan het schaarse foliumzuur zou kunnen helpen, mits de kroket is vervaardigd met (voldoende) paardenvlees. Dat is niet altijd zo. Bovendien: gezien het feit dat de kroket eigenlijk een variatie is op het gerecht blanquette de veau, kun je ook gewoon dat gerecht eten.
Het heeft geen nut hetzelfde gerecht in een krokant laagje te verpakken, nou ja tenzij het is om niet eters tot eten de verleiden, net als vissticks.

Alison

Alison

28-11-2018 om 13:47

Fastfood

Wat is er trouwens fast aan friet? Vroeger bakte ex friet voor ons. Ik maakte de frietketel schoon, zeker een half uur werk. Dan ging ik het vet halen en een grote zak aardappelen. Ex begon voor 6 man waarvan 4 pubers aardappelen te schillen dus 5 kilo ging makkelijk op. Al die aardappelen gingen stuk voor stuk door een fritesnijder en dan in een schoongeboende spoelbak. Dan weer in theedoeken om af te drogen. De fritesketel ging aan en dan werd die enorme hoop voorgebakken. Ik begon dan aan de sla en het vlees en uiteindelijk, na een middag werk, werden de frieten afgebakken en konden we aan tafel. Dat waren de allerlekkerste friet ooit maar we aten ze niet vaak 😉

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

28-11-2018 om 14:07

Variatie en hoeveelheden

Ik ben er ook van overtuigd dat variatie een mens doet eten. Of het noodzakelijk is voor ons overleven, dat is een ander verhaal

Vorig jaar kwam Sinbad bij de diëtiste terecht, want hij wilde toch wel iets aan zijn gewicht doen. Sinbad zag daar erg tegenop, want hij houdt van lekker eten en hij was bang dat hij voor de rest van zijn leven aan een dieet vast zat.

Moraal van het verhaal: Er mankeerde niet veel aan zijn eetgewoonten. Er was geen enkele noodzaak om dieetmargarine op brood te doen, roomboter was prima. En ook dat plakje 20+ kaas was niet nodig, Zijn plakje jong belegen 48+ kon prima.

Moraal van het verhaal: Meer bewegen als “normaal” en spelen met de verhoudingen van je eten.
At hij normaal 2 (flinke scheppen) aardappelen, met 2 scheppen groente, neem dan 1 schep aardappelen, en 3 scheppen groente.
Idem dito voor rijst en pasta.

Eet je normalerwijze een groot bord patat met groente en vlees, eet dan minder patat en meer groente.

Zorg voor eten dat langzaam zijn suikers afgeeft (zoals volkorenbrood) zodat de suikerspiegel langer constant blijft.

Kortom, eet wat je lekker vind maar in kleinere porties, dat was de boodschap die Sinbad mee kreeg.

In mijn ogen is dit een heel zinvol advies, Juist omdat het dan ook “vol” te houden is. Het zorgt ervoor dat je jezelf een ander voedingspatroon aanleert zonder dat je het gevoel krijgt dat je “straf” hebt.

Om die reden geloof ik ook niet dat “de snackbar” verantwoordelijk is voor “het overgewicht”

nabrander:
Wat ik me al schrijvend ook realiseer, is welke “normen” je mee hebt gekregen mbt tot eten en eten koken.
Ik kookte altijd zo veel, dat er altijd een schep overbleef.
Sinbad was aangeleerd, dat datgene wat er was, dat dat op ging. (Eet nog een beetje, dan is de pan leeg)

Dan krijg je dus een gezin waarin er struktureel teveel gekookt wordt, met mensen die struktureel proberen de pan leeg te eten. Eindresultaat: 3 x eten van 5 kg aardappelen met een jong gezin van 3 personen. (Man. vrouw, basisschoolkind)

Nu kook ik afgepast, dwz, datgene waarvan ik denk wat je nodig bent. En dus eten we 4 keer van 5 kg aardappelen met 4 personen (opa, man, vrouw, 21-jarige student)

Tamar

Tamar

28-11-2018 om 14:08

M Lavell

Ja, als je "gevarieerd" definieert als "hetzelfde voedingsmiddel in verschillende recepten" snap ik dat dat niet nodig is voor je gezondheid. Maar volgens mij bedoelt men hiermee (tegenwoordig?) meestal verschillende voedingsmiddelen binnen dezelfde groep, dus: wel elke dag groente, maar ook eens broccoli of andijvie en niet alleen maar sperziebonen, omdat er toch net even andere voedingsstoffen in zitten.

bieb63

bieb63

28-11-2018 om 14:09

Pffffffffffffffffff helemaal eens met Temet

Ik word helemaal kriegel van dat 'overheids'gedoe.
Ga me nou niet vertellen dat een groot deel van de bevolking denkt dat een frietje mayo of what ever gezond is. Iedereen weet toch dat dat niet bepaald gezond is....... Dus kom op! Je eet het voor het lekkere en anders niet. Friet (en koek enz enz enz) bestaat al zo lang als wij ons kunnen heugen. Daar is niets aan veranderd: niet aan de gezondheidswaarde (behalve dan dat friet tegenwoordig meestal in beter vet wordt gebakken) en niet aan ons denkbeeld daarover. Gewoon lekker, niet gezond. Punt.

Hou het bij duidelijke en goede adviezen: Zuinig met suiker en zout en harde vetten. Let op verborgen suiker en zout (en vet). Snacks en taart af en toe. Gewoon voor het lekkere.

OND

OND

28-11-2018 om 15:51

Na relletjes rond Piet, nu nog even wat gezeur over friet...

Eigenlijk gaat dit alleen maar over de frituurbranche, die hun marktje willen beschermen.

En culinair val ik van de ene verbazing in de andere: friet met sperziebonen en zo... Enfin: de gustibus et de coloribus, nietwaar.

Voor mij is een frietje (gebakken in ossewit, jawel: hard dierlijk vet) met een grote entrecote, saignant gebakken (eigenlijk liever bleu, maar ik wil uiteraard niemand voor het hoofd stoten), wat sla (tomaat, plakjes komkommer, een paar blaadjes rucola) en zelfgemaakte mayonaise op basis van "kippenmenstruatie" een godenmaal.

Glaasje wijn erbij en ik hef op glas op al diegenen, vegetariërs, veganisten, zich vervelende huisvrouwen, ... incluis, die bij gebrek aan een zinvoller en gewichtiger probleem dan maar over de friet struikelen.

Gezondheid!

Paasei

Paasei

28-11-2018 om 16:45

Niet zo makkelijk

Hier ben ik het dan met je eens OND.. als je het doet, moet je het goed doen. Dus echte friet uit de frituur. Niet dat slappe hap oven- of airfryer spul. We hebben een airfryer gehad; zo hip, dus ook maar eens proberen. Het ding is ondertussen weer weg. De ene keer in de zoveel tijd dat we patat en kroketten eten, dan moet het ook frituur zijn.

Het gaat om de variatie en de keuzes die je maakt. En dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn. Ik ben, net als Sinbad van hier boven, mezelf bewust aan het maken van wat ik allemaal in mijn mond stop. Ik ben behoorlijk obees, mijn leven lang eigenlijk al, en ik heb de dieet-fase na zoveel jaar op en af achter me gelaten. Ik probeer nu mijn eetgewoontes te veranderen, zodat ik een nieuwe lifestyle creeer die me stabiel houdt en mogelijk ook nog wat geleidelijk gewichtsverlies oplevert. Dus denk ik nu meer na over mijn keuzes. Daarbij kom ik tot de meest verbazingwekkende ontdekkingen. Ik dacht b.v. dat ik er goed aan deed om te kiezen voor rijstwafels met caramel. Ik bedoel.. rijstwafels..? Blijken die dingen dus heel veel calorieën te bevatten.. Hetzelfde geldt voor b.v. sandwichspread. Of vruchtenyoghurt. Dingen waarvan je op het eerste gezicht helemaal niet zo zou verwachten dat ze je dik maken.

Ik las hierboven over een juf die dacht dat ze haar kindertjes iets goed leerde als ze begon over een boterham met kaas en drinkyoghurt. Dat snap ik wel. Ik denk daarom dat het niet in friet (of suiker) bashen, als het je gaat om obsetias terug dringen. Ik denk dat het zit in mensen opvoeden (middels reclame e.d.) in het maken van de juiste keuzes. De meesten willen wel goed doen (dat een frietje met mayonaise niet goed voor je is snapt iedereen) maar sommige dingen zijn gewoon niet zo vanzelfsprekend!

Paasei

Paasei

28-11-2018 om 17:02

Over friet bashen..

.. schiet me nog even te binnen: heeft er iemand ooit het TV programma '' My 600 pound life' gezien op TLC? Dat gaat over extreem dikke mensen in de USA, die (na een tijdje zelf afvallen) een maagverkleining ondergaan. Het programma volgt een jaar in het leven van die mensen. Begint dus in de periode dat ze eten wat voor hen gewoon is. En dat betekent in de meeste gevallen fastfood. Heeel veel fastfood. 2 Mac Donald meals in 1 x is geen uitzondering.
Als je je idee over ongezond eten en dik worden uit zo'n TV programma haalt, dan snap ik het friet bashen wel.

Vraag ik me altijd af hoe ze al dat fastfood betalen.. Ik bedoel, in de USA is een hamburger een van de goedkoopste manieren om je maag te vullen, maar toch.. de meesten zijn zo dik dat ze niet eens meer uit bed kunnen komen, laat staan werken..

OND

OND

28-11-2018 om 20:55

Overigens

Worden de meeste commercieel gebakken frieten gebakken in geharde palmolie... Dat zorgt ook voor een paar probleempjes.

bieb63

bieb63

28-11-2018 om 22:03

Paasei

Precies wat je zegt. Friet is een open deur: niemand eet een frietje mayo omdat ie denkt dat dat zo gezond is.
Sterker nog: waarom de bakker niet in het verdomhoekje.....90 procent, zoniet meer, wat je daar kan kopen is ongezond en dikmakers. Het enige gezonde wat je bij een bakker kan kopen is volkorenbroid. Het enige! Dus waar hebben we het nou eigenlijk over?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2018 om 02:00

Als iets zoet is

kan het toch eigenlijk al niet meer topgezond zijn? Los van vers fruit uiteraard, maar ook dat kun je niet grenzeloos eten. Dus hoe kun je dan denken dat zoete yoghurt of een rijstwafel met karamel weinig calorieën bevat?

Juist omdat frituureten relatief goedkoop is, vervallen mensen met een smalle beurs makkelijk in fastfood. Als je dan ook niet helemaal door hebt dat je menu niet alleen uit dat soort eten zou moeten bestaan, maar dat je juist denkt dat je er eigenlijk heel erg goed aan doet om je kinderen tenminste nog die warme hap voor te zetten, dan kom je dus op het terrein van mensen die niet beseffen dat fastfood op den duur minder gezond is dan eten wat bestaat uit groente, aardappels/rijst/tarwe/pasta en vlees(vervangers). Dus nee, niet iedereen snapt dat fastfood zoals patat e.d. bij veelvuldig consumeren daarvan, niet gezond is en kan bijdragen aan overgewicht bij zichzelf en hun kinderen. Want als daar het besef niet 100 procent op orde is, dan kun je dat ook doortrekken naar meer dan het eten. Dan gaat dat ook naar wat ze drinken, snoepen en snacken tussen de maaltijden door. In die gevallen zou voorlichting en bijvoorbeeld workshops bij kunnen dragen aan meer inzicht.

Ook al heb je weinig geld, dan is het nog wel mogelijk om gezond en lekker te eten. Blikgroente is niet ongezond, diepvries ook niet en juist als het niet het seizoen is voor die groenten, goedkoper dan vers. Seizoensgroente is betaalbaarder dan niet-seizoensgroente, Turkse winkels zijn vaak goedkoper dan de supermarktketens, wat groente en fruit betreft. Het kan een sport worden om alles zo voordelig mogelijk in te slaan.

We hebben maandag bij een dochter gegeten. Ze deed mee aan een challenge die eruit bestond dat ze een maaltijd moest koken van een bepaald budget voor 4 personen. Omdat ze zelf al wel kruiden en zou in huis heeft, hoefde ze dat niet te kopen, dat geldt voor de meeste mensen, dat haal je meestal eens in de zoveel tijd in huis. Ze was voor minder dan 2 euro per persoon klaar voor de warme en gezonde maaltijd. Als je dat geld niet hebt, had er nog wel iets geschrapt kunnen worden. Ze had ernaast ook speltbrood met kruidenboter en cherrytomaatjes toegevoegd, dat zat niet in het recept. Ze had minder geld uitgegeven dan ze ervoor gekregen had (deelnemers kregen een cadeaupasje met een bepaalde waarde), dus dat was mooi meegenomen. Dat was een actie van een supermarkt, ik vind het een goed en leuk initiatief. Zo leer je mensen dat je veel kunt bereiken met weinig geld.

bieb63

bieb63

29-11-2018 om 07:52

Maar Kaaskopje.....

Feit is dat je met meer geld meer keuzes hebt. Maar mensen met weinig geld staat niet gelijk aan dom of onwetend...... Als je weinig geld hebt, heb je allang de diepvries groente en de Aldi uitgevonden. En ook alllang uitgevonden dat voor 4 personen koken met bijv diepvriesgroente, rijst, aardappel enz een stuk goedkoper is dan voor 4 personen bij de snackbar patat mer mayo te kopen. Arme nederlanders komen echt niet van een andere planeet.

Half a twin

Half a twin

29-11-2018 om 08:28

Ja bieb

Maar als je her en der diepvriesfriet kunt kopen die goedkoper is dan aardappelen wordt de verleiding wel groot.
2,5 kg friet voor €1,85 daar koop je geen verse aardappelen voor.
Arm is niet dom of onwetend maar verandert wel hoe je tegen dingen aankijkt.
Friet of aardappelen met jus? als ik de friet koop houd ik bedrag X over waardoor ik na 6 weken 6X "gespaard" heb en daarvan kan ik dan toch 1 zakje kerstkransjes kopen voor een fijne kerst.
Ervaringsverhaal gehoord van de moeder van klasgenoten van mijn kinderen die het arm hadden.

bieb63

bieb63

29-11-2018 om 09:34

Dat begrijp ik half a twin

Maar dat staat los van de snackbar. In de super is natuurlijk van alles te koop. Los van het feit dat ik er niets van geloof dat een standaard zak aardappelen duurder is dan een zak diepvries friet van het zelfde gewicht. Nog los van het frituurvet dat je nodig hebt. En de mayo of ketchup....

Half a twin

Half a twin

29-11-2018 om 10:07

Hoe groter de verpakking hoe goedkoper het word

https://www.supermarktscanner.nl/product.php?keyword=Friet

https://www.supermarktscanner.nl/product.php?keyword=Aardappelen

Dit zijn 2 linken waar ik mijn informatie vandaan heb.
Op zich verschilt de prijs per kilo voor aardappelen en friet niet zoveel maar doordat je een zak van het een of ander moet kopen kan friet wel goedkoper uitvallen dan aardappelen. Zeker als je nog eens ergens een aanbieding kan scoren die past binnen je budget.
Als je iedere week met een klein budget boodschappen moet doen is de financiële ruimte er meestal niet om groot in te slaan en de aardappelen per 5 kg te kopen. Dat is wel de manier om de per kg prijs te drukken. De kosten voor verpakken en transport blijven hetzelfde, de enige manier om het goedkoper te maken is meer kilo's in een zak doen.

En ja, als wij friet eten is dat lekker met mayo of ketchup maar het kan ook zonder! En hoezo na 10 keer frituren het vet vervangen? 15 keer of vaker kan ook. De NVWA komt niet achter de voordeur controleren.

Jota

Jota

29-11-2018 om 10:27

Alles went

Ongezond eten is echt wel fors ingeburgerd in onze maatschappij.
Het lastige is juist dat het niet alleen om die zak friet gaat. Maar die zak friet en die loempia en de koekjes en dropjes en chocolaatjes. In het gewone leven vinden veel mensen het heel gewoon geregeld koekjes te eten en frisdrank te drinken. Dus laat staan rondom vieringen en die hebben we natuurlijk ook veel.
En als we het gebak laten staan dan zien we dat als afwijking van de norm. Doorgaans is er dan ook een verklaring. (op dieet of let op de lijn)
We vinden het gewoon niet gewoon om niet te snoepen. Misschien weten we wel dat het niet zo gezond is maar we zijn het zo gewoon dat we er niet mee bezig zijn dat het ongezond is.
De meeste mensen zien het dan ook als een straf om het te laten staan. (genieten moet kunnen, ik kan mezelf niet alles ontzeggen)

Ik vind het positief dat er gezondere initiatieven ontwikkeld worden. Daarmee zou je nog wat omslagen kunnen maken denk ik. Ik heb bijv lang niet altijd tijd zelf mayo te maken. (aan de omzet te zien wel meer mensen) Met het zelf bereide product is niets mis, (afhankelijk van wat je erin stopt natuurlijk) met het potje uit de winkel natuurlijk wel. Maar het assortiment minder ongezonde keuzes hierin breidt wel uit.
Gezond eten is een hype, dat is mi toe te juichen. (en heb ik heel veel liever dan dwang of bemoeizucht)

bieb63

bieb63

29-11-2018 om 10:32

Tja half a twin

Ik vind dat echt een beetje ver gezocht. Natuurlijk is een kilootje aardappelen verhoudingsgewijs duurder. Maar het lijkt mij onzin dat als je arm bent altijd aangewezen zou moeten zijn op de kleine verpakkingen, Friet is altijd duurder dan gewone aardappels, een simpel feit.

bieb63

bieb63

29-11-2018 om 10:42

Overigens

kan ik me heel goed voorstellen dat als je arm bent, je alle luxe en leukigheden moet onberen, met alle energie, frustratie en zorgen die daarmee gepaard gaan, je wellicht minder energie en zin hebt om verstandig te zijn met eetgewoontes. En eerder gaat voor makkelijk en lekker (het lekkere dat je je WEL kunt permiteren). Maar dat is wat anders dan aangewezen zijn op friet.
Een heel goedkoop volkorenbrood bij de super kost 1 euro. Welke andrre ongezonde variant op de lunch of onbijt je daar ook tegenover zet, het is altijd duurder.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2018 om 10:48

Bieb

Het is helaas zo dat uit de statistieken naar voren komt dat vooral in de onderste lagen van de bevolking, waar men veelal niet veel geld heeft, meer overgewicht is dan bij mensen uit de hogere lagen en met meer inkomen. Hoe beter je alles kunt overzien en hoe meer je met je verstandige opvattingen kunt doen, hoe gezonder je eet, zo werkt het kennelijk toch. Uiteraard heb je uitzonderingen op die regel, vast ook best veel uitzonderingen, maar gemiddeld genomen schijn je het zo te kunnen stellen. Ik hou overigens niet zo van een verdeling in onderste en hogere lagen van de bevolking, maar goed, ook dat werkt nu eenmaal zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2018 om 10:59

Bieb.... ze moeten al zoveel missen

ken je die uitdrukking? (ai, ik herken er een Gremdaatje in, haha)

Ze mogen al nergens heen, ze kunnen al niet zoveel krijgen als vriendjes, ze moeten al kleren kopen bij de kringloop, dan mag ik ze toch af en toe wel verwennen met patat en chipjes?

Of: ja wat wil je dan? Ze lusten dit niet, ze lusten dat niet en ik heb geen geld voor zus en zo, ze moeten toch eten nietwaar?

Of als de ouder(s) arm zijn, maar wel werken (dat komt veel voor): waar moet ik de tijd vandaan halen om een volledige maaltijd te koken? Een pizza is sneller klaar, patat hoef ik niet meer te schillen... Een diepvriespizza is over het algemeen te duur voor een heel en arm gezin, maar in de aanbieding wordt het interessanter. Zaken die snel klaar zijn uit de versafdeling zijn over het algemeen duurder dan wat je zelf nog moet snijden en schillen, dus dat zit er niet in.

En voor mensen die gebonden zijn aan weekbudgetten, wat in de onderste lagen, maar ook bij hogere voor kan komen als er hoge schulden zijn, dan is hamsteren ook niet aan de orde. Dan is een zak aardappels van 5 kilo boven het budget. Een doos rijst zou dan nog wel kunnen. En ja, je kunt dan net zo goed bruinbrood van onder een euro kopen, maar ach... daar komt ie dan toch... ze mogen al zo weinig en bruinbrood lusten ze niet. En dat broccoli in de aanbieding is... leuk en aardig, maar dat lusten ze ook niet.

Half a twin

Half a twin

29-11-2018 om 11:24

Natuurlijk niet aangewezen op friet

===En voor mensen die gebonden zijn aan weekbudgetten, wat in de onderste lagen, maar ook bij hogere voor kan komen als er hoge schulden zijn, dan is hamsteren ook niet aan de orde. Dan is een zak aardappels van 5 kilo boven het budget. Een doos rijst zou dan nog wel kunnen.===

Deze is van Kaaskopje, en dat is waar het bij echte armoede om draait. Als je van € 45,00 boodschappen moet doen iedere week ben je blij dat je alle dagen iets te eten op tafel krijgt. Hopen dat er een pak koffie in de doos van de voedselbank zit, want dan kan je die dure tandpasta kopen die de tandarts heeft geadviseerd voor je kind met tandvleesproblemen. Wel maar 1 tube, want voor de aanbieding 3e gratis heb je geen budget.

Wij zijn niet rijk maar zitten ook niet in de situatie dat alles kan. Die aanbiedingen van 2 + 1 gratis daar maak ik graag gebruik van voor allerlei voornamelijk toiletartikelen.
Ik heb nooit doorgehad dat dat voor mensen met een kleine beurs niet kon. Tot ik een keer een gesprekje had met die moeder die het echt arm had. Hamsteren kan dan niet omdat het iedere week moet van die € 45,00. Iedereen kan die prijzen zien, dat de kiloprijs van aardappelen per 5 kilo lager ligt dan de prijs van aardappelen per 2,5 kilo en dat daar voordeel valt te halen. Helaas geld dat dan alleen voor mensen die net iets meer te besteden hebben.

En ja door frustratie over wat allemaal niet kan maak je dan keuzes die niet zo handig zijn maar wel lekker of zorgen voor toch een feestelijk tintje.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2018 om 11:43

Jumbo

Kijk voor de grap eens naar de Yellow Week-aanbiedingen die Jumbo nu heeft. Ten eerste... boodschappen laten bezorgen, is voor iemand die arm is meestal onbereikbaar. Producten die ervoor zorgen dat het gratis bezorgd wordt, zijn sowieso te duur, bezorgkosten ook en meestal moet je een minimumbedrag besteden om überhaupt te mogen bestellen.

Maar kijk eens wát je kunt bestellen in de aanbieding. Er staan een paar bij die ik onder 'daar heb je wat aan' schaar voor als je weinig geld hebt, maar de hoofdmoot zeker niet.

Half a twin

Half a twin

29-11-2018 om 11:47

Tja

Dan wordt een verantwoord weekmenu samenstellen wel heel moeilijk!
Bedankt voor de link er zat er een bij die ik meeneem morgen.

OND

OND

29-11-2018 om 15:50

Feit: hoe lager het inkomen

hoe duurder het leven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.