Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

marie-laure

marie-laure

03-03-2010 om 14:45

Stoppen met caffeine ivm hoofdpijn/migraine

Zijn er mensen die geen caffeine nemen ivm met hoofdpijn en migraine? Hoe zijn jullie ervaringen?
Ik ben sinds 1,5 week gestopt omdat ik het idee had dat caffeine de hoofdpijn in eerste instante verlicht, maar op den duur de hoofdpijn alleen maar in standhoudt.
Ik merk nog geen verbetering.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ruby

ruby

03-03-2010 om 15:11

Voeding

Ik ben al heel lang geleden gestopt met koffie, maar ook voorzichtiger geworden met knoflook, pinda's en oude kaas en een andere levens stijl gaan leven. Ik heb nooit meer migraines, gelukkig.

Caffeïne

Hoi,
Caffeïne zit in verschillende dingen: koffie is de meest bekende. Maar theïne van thee is een broertje en net zo beroerd. Ook zit caffeïne vaak in cola. In cacao zit ook een stofje dat een broertje is van caffeïne.
Dus niet alleen de asprines met caffeïne en koffie laten staan. Maar ook chocolade, thee en cola.
Het lijkt met verstandig om dit echt een paar weken vol te houden, zodat je zeker weet of er effect is. De caffeïne doet er wel even over om je lijf te verlaten.

Ja, als ik me aan bovenstaande netjes hou, dan heb ik geen last van migraine-aanvallen die mijn leven flink ondersteboven gooien.

Overigens:
De enige chocolade die ik wel kan hebben is overigens witte chocolade die alléén cacaoboter bevat. Cacaomassa of cacaopoeder zijn de foute bestanddelden van cacao.

Verder drink ik 1 beker caffeïne vrije koffie op een dag. Alleen kruiden/vruchtenthee (dus thee zonder theeblaadjes) en voor cola hoef ik geen vervanger.

Op naar een beter humeur en een leven zonder onverwachte pijnaanvallen! Liefs, timsmama

marie-laure

marie-laure

06-03-2010 om 10:41

Rugby

Ik heb niet het idee dat er voor mij een relatie is met voedsel en migraine. Maar jij hebt dus nooit meer last gehad? En dat was pas nadat je stopte met oa koffie?

marie-laure

marie-laure

06-03-2010 om 10:46

Timsmama

Ja, ik ben ook gestopt met chocola, cola drinkt ik al nooit. En ik drink nu groene of witte thee. Ik drink ook 1x per dag decafe.
Bij jou werkt het dus goed?
Mijn neuroloog raadde aan om 3 maanden te stoppen. Ik ben nu 2 weken gestopt, tot nu toe geen enkele verbetering. Ik hoop zo dat het gaat werken.
Ik gebruikte heel veel pijnstillers maar daar ben ik al ruim een jaar mee gestopt.
Duim maar voor me!

Ik ben gestopt met

de combi noten/chocolade en sindsdien minder klachten.Vooral als ik moe ben en niet zo fit (en dan nog helemaal als ik richting maandelijkse malaise ga) vermijd ik die heerlijke pindarotsjes en M&M 's angstvallig. Koffie drink ik met mate, 3 kopjes per dag ongeveer.Ik drink juist wel koffie als ik last van migraine( sans migraine > ik heb vooral last van aura's en na een aanval lichte hoofdpijn) heb.

Damajo

Damajo

Ik doe het net als Dmajo, eet bijna nooit meer chocola en soms nootjes maar drink wel elke dag in elk geval in de ochtend mijn slappe koffie. Heb geprobeerd zonder koffie omdat ik dat gelezen had maar dan wordt het alleen erger. Ik eet nu vooral de laatste paar maanden gezonder, minder snoepen en minder zoute snacks, al at ik dat toch niet zo vaak. Oh van zoute drop krijg ik gegarandeerd hoofdpijn, dus nu af en toe een paar.

marie-laure

marie-laure

08-03-2010 om 11:31

Damajo

Had je vaak het idee dat de hoofdpijn kwam nadat je iets van chocola/noten hadden gegeten? Ik heb nooit een link kunnen leggen.
Ik dronk ook eerst juist wel koffie tegen de migraine, dat heeft een tijdje geholpen maar nu dus niet meer.
Ik dronk ook maar weinig 2 a 3 per dag.

marie-laure

marie-laure

08-03-2010 om 11:40

Moyodo

En jij, had je vaak het idee dat de hoofdpijn kwam nadat je iets van chocola/noten hadden gegeten?
Ik ben nieuwsgierig hoelang je gestopt bent met koffie. Mij is aangeraden 3 maanden. Ik ben nu ruim 2 weken gestopt en ik heb alleen al de laatste dagen 2 aanvallen. Dus voorlopig helpt het niks.

Marie-laure

Ja, bij mij werkt het echt. Ik laat die caffeïne nu zo ongeveer 25 jaar staan.
Ik was puber en had fikse aanvallen van migraine. HA kon niets vinden en zei me dat het stress was. Dat geloofde ik pertinent niet en ging op bezoek bij homeopaat. Na jaar ploeteren opperde hij: laat die caffeïne zitten. Ik weet niet hoelang het duurde voor mijn lijf ophield met die aanvallen. Maar ik weet wel dat als ik nu toch eens chocolade of koffie probeer, ik na één of twee dagen kan rekenen op een migraineaanval.
Het is wel zo dat er méér producten een aanval kunnen opwekken.

"Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen kunnen de aanvallen uitlokken, bijvoorbeeld smaakversterker (in chinese en kant- en klaargerechten), kaas, citrusvruchten, sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof)."

Als jij het advies krijgt om het 3 maanden uit te proberen, geef het dan even de tijd. Zie je over twee weken nog geen verbetering, dan zou ik contact zoeken met de neuroloog. Wellicht kan die dan met jou verder bespreken wat handig is.

Ik wens je een heleboel hoofdpijn-vrije dagen toe, liefs timsmama

Bastet

Bastet

08-03-2010 om 16:12

Soms...

Soms heeft voeding gewoon geen enkele invloed op migraine,om de simpele reden dat de migraine hormonaal is,zoals bij mij.Voor en na elke menstruatie en soms ook voor of na een eisprong heb ik migraine,zo simpel is het.Voeding is voor mij dan ook geen uitlokkende factor.Het is dus geen wet van meden en perzen,wat Timsmama citeert.In de overgang komen,dat is de oplossing,zoals bij mijn moeder en mijn oma...
Groetjes,bastet

marie-laure

marie-laure

08-03-2010 om 19:42

Timsmama

Dank je voor je steun.
Kunnen bij jou ook andere voedingsmiddelen migraine uitlokken of is het bij jou alleen chocola/koffie?
Ik hoop zo dat het helpt.
Ik ben ook echt van plan om door te zetten. Maar ik heb al zoveel geprobeerd en niets helpt echt. Nou ja, behalve de pijnstillers laten staan dan. Die maakte de situatie op den duur alleen nog maar erger.

marie-laure

marie-laure

08-03-2010 om 19:49

Bastet

Maar het zou toch ook een combinatie van bv caffeine en hormonaal kunnen zijn?
Tenminste daar hoop ik op. Want bij is er ook een duidelijk verband tussen hormonen en migraine. Maar ook koffie heeft invloed, nu nog zien of het minder wordt als ik dat niet meer gebruik.
En of de overgang gaat helpen? Dat hoeft helaas ook niet. Net zo goed als bij 70 procent van de vrouwen de migraine minder wordt/verdwijnt tijdens de zwangerschap, daar hoorde ik ook niet bij.....
Heb jij ook migraine?

Bastet

Bastet

09-03-2010 om 07:22

Marie laure

Ja,ik heb migraine,mijn moeder en haar ouders allebei,en mijn kinderen ook.Zowel mijn moeder als mijn oma hebben nauwelijks migraine meer sinds de overgang.Opa heeft pech,die wordt 95 zondag maar heeft nog steeds migraine..
Als je merkt dat koffie invloed heeft,is dat het proberen waard.Maar als die andere voedingsmiddelen,ikw eet het niet hoor,in jouw geval.
Groetjes,bastet

marie-laure

marie-laure

09-03-2010 om 09:02

Bastet

Arme opa
Je hebt gelijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat andere voedingsmiddelen iets met mijn migraine te maken hebben. Dan zou me dat na 34 jaar migraine toch wel eens een keertje opgevallen zijn?

Bastet

Bastet

09-03-2010 om 12:14

Lijkt me wel

Ach opa redeneert:Als dat alles is op mijn 95e..
Ik vraag het me ook af,of het voeding is,al wil ik je niet ontmoedigen hoor....
Bastet

Helaas zeer bekend

Heb ik zo'n beetje vanaf mijn pubertijd (dus lang). Regelmatig hoofdpijnen, vooral in het weekend. Mogelijk spanningshoofdpijn.

Maar caffeine heeft er zeker invloed op. Sinds ik gestopt ben met caffeine (let op: groene thee bevat ook caffeine) is het een stuk beter geworden. Maar niet perfect.

De pijn treedt bij mij niet op door caffeine gebruik, maar door geen caffeine te nemen (ontwenning). Dat is bekend bij medische. Google maar op caffeine withdrawal.

En nu de paradox: Als ik toch een aanval krijg neem ik zo vroeg mogelijk - als ik ook maar een beetje druk voel opkomen - een paracetamol met caffeine tablet (verkrijgbaar bij het kruidvat). Die combinatie drukt de hoofdpijn meestal prima de kop in. Werkt het niet, dan zit ik er meestal zo'n 24 uur aan vast.

Doordat ik (bijna) geen caffeine meer gebruik werken die tabletten uitstekend. Tenminste, dat maak ik ervan...

Anderhalve week is een beetje te snel om conclusies te trekken en let dus op met thee, veel soorten bevatten toch behoorlijk wat caffeine. Voor mij is het een kwestie van ritme. Drie dagen lang om 11 uur een kopje koffie, dan gegararandeerd de 4e (koffieloze) dag om 13 uur koppijn.

Mijn conclusie is dus dat mijn hoofdpijn niet helemaal weggaat, maar door mijn caffeine intake te managen wel beter in de hand te houden is. Eens in de paar weken een (niet te onderdrukken) aanval i.p.v. iedere week 1 of 2.

marie-laure

marie-laure

12-03-2010 om 16:16

Almonde

Zoals jij het omschrijft het ik het ook ongeveer. Alleen vaker, bijna dagelijkse chronische hoofdpijn en daarnaast migraine. Ook werkte caffeine goed op de hoofdpijn. De ontwenning geeft waarschijnlijk weer meer hoofdpijn, maar ik hoop dus dat de aanvallen minder vaak gaan komen zoals bij jou, als ik ontwent ben.
Paracetamol met caffeine is voor mij geen optie, ik ben net zo blij dat ik gestopt ben met al die pijnstillers.

Marie-laure

Het vreemde is dat paracetamol/aspirine/ibuprofen helemaal niet helpen in mijn geval. Maar die paracetamol/cafeine tabletjes wel! Misschien heb je gelijk en is het beter om helemaal alles af te zweren, maar hou het in je achterhoofd. Ik ken meerdere mensen bij wie die combinatie erg goed werkt (al vermoed ik dat het meer de cafeine is dan de paracetamol, maar losse caffeine tabletjes zijn volgens mij niet te koop en een kop koffie werkt vreemd genoeg weer niet op die manier).

Bastet

Bastet

13-03-2010 om 08:09

Bij mij wel

Bij mij kan een kop sterkte espresso een aanval ombuigen,dus bij sommigen werkt een kop koffie wel.
bastet

Marie-laura

Een week later zijn we nu en ik was gewoon even benieuwd of je deze week vooruitgang gevoeld hebt.
Liefs, Timsmama

marie-laure

marie-laure

20-03-2010 om 20:09

Wat lief!

Timsmama,

Ik zit nu op een maand en ik merk nog echte geen verbetering. Sinds 2 dagen heb ik weinig last, maar daarvoor was het elke dag of een migraine-aanval of gewone hoofdpijn.
Ik hou het nog vol al sta ik soms op het punt om te stoppen. Ik ga maandag aangeven dat ik weer een afspraak bij de neuroloog wil, ook omdat ik al weken aangezichtspijn erbij heb. En eens zien wat hij ervan vindt om een profylactisch medicijn te proberen. Propanolol gebruikte ik al eens, maar dat een ramp.
Lief dat je er naar vraagt.

Bastet

Bastet

21-03-2010 om 08:05

Gelijk heb je

Bijna elke dag hoofdpijn,vreselijk.Weet je dat er ook speciale hoofdpijncentra bestaan???
Lijkt me nog een veel beter idee.
www.hoofdpijncentra.nl
Groetjes,bastet

marie-laure

marie-laure

21-03-2010 om 08:39

Bastet

Ja, het is vreselijk. Gelukkkig loop ik al bij een hoofdpijnkliniek. Daar was de aanpak stoppen met pijnstillers door opname (gelukt)en nu dus 3 maanden geen cafeine.

Bastet

Bastet

21-03-2010 om 18:32

Marie laure

Wat naar dat je dan toch nog steeds hoofdpijn hebt!!!
Ik vind dat heel rot voor je.
Bastet

marie-laure

marie-laure

21-03-2010 om 20:03

Klopt,

het is een crime, een kruis, een totaal ander leven dan een ander heeft. Echt, de medische wetenschap kan nauwelijks iets met chronische dagelijkse hoofdpijn en migraine. Ik ben overal geweest, alles gedaan. Ik doe nu nog wat ik kan, zoals met de cafeine en eventueel nog een poging om een profylactisch medicijn te proberen.
Maar beter nog zou het zijn als ik kon accepteren dat "het is zoals het is". Maar die acceptatie is zo moeilijk.

Bastet

Bastet

22-03-2010 om 07:19

Logisch

Ik heb gemiddeld vier keer per maand migraine.Dat is te accepteren,zonder meer.Kun je oud mee worden,zie mijn opa van 95... Hooguit balen dat je iets af moet zeggen wat gepland was.Maar bijna dagelijks lijkt me afschuwelijk.Dat bepaald toch veel te veel je leven.Wat beoel je met profylactisch medicijn?

Tjee

Marie-Laure,

wat pittig zeg.
Het zou zo mooi zijn als je hoofdpijn zou wegtrekken door het stoppen met koffie, want wat klinkt dat heftig!!!

Ben je ook werkelijk met alle soorten van cafeine gestopt (dus ook met zwarte en groen t zoals andere al aangaven)?

Je vroeg om ervaringen met het stoppen met koffie, vandaar dat ik ook nog even reageer.

Ik heb sinds ik een jaar of 12 was last gehad van stevige migraine (met overgeven en alles erop en eraan). Niet heel frequent, maar toch te vaak. Ben sinds een jaar of 10 erachter dat koffie een grote invloed heeft bij mij.
Bij mij ook idd het onthouden van dat ene kopje per dag, wat maakt dat ik een aanval krijg. Zo erg dat de marge waarbinnen ik dat ene kopje moest drinken, steeds kleiner werd, tot wel 1 uur. Dus dronk ik om 10.00 mijn kopje ipv 9, dan kwam de hoofdpijn al weer opzetten...

Stoppen is heel heftig, en kost flink wat doorzettingsvermogen. Ik heb nu zo goed als nooit meer migraine.
Begin wel weer eens met koffie, en krijg dan onherroepelijk na een bepaalde periode hoofdpijn en mirgaine. Nu ben ik weer gestopt. Heb elke dag lichte hoofdpijn, maar dat is door de hormonen want ik ben zwanger. Gelukkig is het mild en zet het niet door tot echte migraine.
Hierdoor ben ik er achter gekomen dat ik hoofdpijn anzich nog niet eens zo erg vind, maar vooral het idee dat de pijn steeds erger wordt, bij elke stap die je zet, en dat het kan uitmonden in zo'n akelige aanval.

Nou goed, een hart onder de riem voor jou en ook voor de anderen die hier mee kampen.
ik weet dat het stoppen met cafeine niet voor iedereen de oplossing is (helaas), maar je weet het nooit.

Groetjes lunamaya

marie-laure

marie-laure

23-03-2010 om 10:18

Profylactische medicijnen

Dat zijn preventieve medicijnen die je elke dag moet gebruiken. Bij de helft van de mensen wordt de duur en de intensiteit van de aanval verminderd.
Ik heb dus niet elke dag migraine maar wel bijna elke dag hoofdpijn. Een a enkele keer per week heb ik migraine.

marie-laure

marie-laure

23-03-2010 om 10:28

Gestopt met cafeine

Ik drink sinds 4,5 week alleen nog decafe. En nu sinds kort zoveel mogelijk rooibos ipv gewone of groene thee.

Wat herkenbaar om te lezen dat het bij jou ook maar om een enkel kopje koffie ging. Ik dronk ook maar 2 bakjes per dag. En precies, ik moest altijd op tijd zijn met koffie, anders ging het mis. En toen moest ik eigenlijk steeds eerder die koffie nemen en toen kwam het moment dat het veel vaker niets meer deed. Vandaar dat ik toen dacht, wat gebeurt er als ik stop? Tot nu toe gebeurt er niet veel anders dan anders, heel veel hoofdpijn. Nu net een paar goede dagen, vandaag al weer slechter.
Gefeliciteerd met je zwangerschap, gelukkig heb je nu geen echte migraine. Ik was tijdens mijn zwangerschappen zo ziek van de hoofdpijn. Heb jij ook dat je je niet wilt verroeren omdat elke activiteit lichte hoofdpijn al weer verergert?
Dank je voor je steun.

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 11:26

Marielaure

Ah,ik heb ooit propanolol geprobeerd,maar stond te tollen op mijn benen,dus gauw weer mee gestopt.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.