Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

KGO

KGO

26-01-2013 om 12:04

Suikerbehoefte

Anderhalve week geleden ben ik begonnen om m'n suikerinname nog meer te reduceren ( dwz geen koekjes meer en geen zoet beleg; suiker in thee/koffie heb ik al nooit). Ik neem dan ipv een koekje wat extra fruit of wat nootjes ( bv pecan of walnoten) of gedroogde abrikozen, en bij de koffie een klein stukje 85% chocolade ( daar zit wel iets suiker in).
De eerste dagen had ik standaard in de middag hoofdpijn. Daarna niet meer. Nu heb ik de griep te pakken en merk dat ik er nu veel meer moeite mee heb. Ik heb zo'n zin/behoefte aan een boterham met jam bv, een boterham kaas staat me tegen.
Is dat nu toch de verslaving aan suiker nog steeds in zwakkere dagen?
Iemand ervaring?
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

26-01-2013 om 13:23

Jam is

niet zo slecht als je die met minder suiker of zonder neemt, toch?
En ik heb ook vooral zin in zoete dingen als ik niet lekker ben. Dus ik weet niet of dat nou direct een verslaving is.

lennest

lennest

26-01-2013 om 21:06

Gestopt met alle suiker

Ik ben helemaal gestopt met suiker, zo rigoureus dat ik ook geen jam meer neem, of ketchup of sommige mosterdsoorten. Ik gebruikte ook te veel suiker en minderen hielp niet, gewoon stoppen, helemaal inclusief zoetstoffen. Moeilijk? Nou en of! Maar nu gaat het goed, de trek in zoet is nu weg. Alleen: heel erg goed etiketten lezen, want er wordt bijna over suiker/glucose/fructose gestopt. Appelstroop mag wel, daar zit, vreemd genoeg, geen suiker in. En: eet maximaal 1 keer per dag fruit, dus die twee stuks in 1 keer, het is immers ook zoet. Voor mij gold: een beetje stoppen met roken ging ook niet: alles of niets.

amk

amk

27-01-2013 om 13:00

Appelstroop

bevat zo' n 50% suiker, als je geen suiker toevoegd. Het hoge suiker gehalte is, net als bij jam, samen met het koken de conserveringsmethode.

lennest

lennest

27-01-2013 om 14:39

Lees de ingrediƫntenlijst

Daar staat op: appelsap en beetwortelsap, ingedikt. Geen toegevoegde suiker en daar gaat het om. Om jam te maken, heb je ook suiker nodig, toegevoegd wel te verstaan.

amk

amk

27-01-2013 om 15:49

Niet toegevoegd nee

maar daarmee is het nog steeds 50% suiker.
Alles wat ook maar enigsins zoet smaakt bevat of suiker in een of andere vorm of kunstmatige zoetstoffen.

Ook jam kun je zonder toegevoegd suiker maken, kwestie van langer inkoken, zelfde als bij appelstroop. Alleen ziet het er dan niet meer zo smakelijk uit.

Ik ken de truc ook van aardbeienyoghurt. Net zo zoet en zonder toegevoegd suiker. Eis je van je aardbeienleverancier toch aardbeien met een hoger suikergehalte? Je voegt zelf geen pure suiker toe, maar het suiker gehalte gaat wel omhoog.

dre

dre

27-01-2013 om 17:08

Beetwortel = suikerbiet

beetwortel is de officiele naam van de suikerbiet, dus een pure vorm van suiker.....

Ɣls je suiker wilt mijden

..dan kom je er niet omheen om je wat meer te verdiepen in het onderwerp. Het etiket zegt niet alles, je moet je ook wat inlezen in wat het verschil is tussen saccharose, sucrose, dextrose, glucose en fructose.

Mocht je dat niet willen, neem dan maar gewoon van mij aan dat je ook gedroogd fruit beter kunt mijden (in grote hoeveelheden), en dat sap vaak wordt ingekookt tot het tsjokvol fruitsuikers zit en dan als zoetmiddel wordt gebruikt. Dat zoetmiddel bevat dan vaak veel fructose en dat kan ik je alleen maar ontzettend afraden als je je suikertoevoer wilt remmen. Op het etiket kun je dat niet aflezen omdat daar idd alleen maar 'sap' staat vermeldt, maar dat is dan ingekookt sap.

Oh en in aansluiting op je eerste vraag

inderdaad is suiker licht verteerbaar en kun je daar extra behoefte aan hebben als je je niet zo lekker voelt. Ik neem dan weleens een boterham met honing. En dan echt lekkere honing, dan geniet ik dubbel.

bibi63

bibi63

28-01-2013 om 21:22

Klopt rodebeuk

Hak heeft sinds enige tijd 'puur moes': Appelmoes zonder toegevoegd suiker of zoetstof. Lekker dacht ik (en is het ook). Wat me opviel dat het eigenlijk bijna net zo zoet smaakt als gewone (gesuikerde) appelmoes. Ik dacht: waarschijnlijk zoetere appels gebruikt? Nee, wat blijkt: ze belazeren de boel. Er staat op dat er allen appel in zit (en dat klopt feitelijk ook), maar om het 'zoet' te maken wordt er zeer geconcentreerd appelsap aan toegevoegd. Conclusie: Bijna net zoveel calorien als gewone appelmoes, allen 'gesuikerd' met geconcetreerd appelsap (waar heeeeel veel fructose in zit)....
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.