Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2020 om 23:38

Symptomen, de ervaringen

Ik zie dat hier (helaas) inmiddels ook in toenemende mate ervaring is met de symptomen van een besmetting met het coronavirus. Ik wens iedereen die ziek is geworden een goed herstel toe. Ervaringsdeskundigen, of ook als het om een naaste gaat, mijn vraag... hoe verliep het "proces" van de eerste symptomen en het ziek zijn bij jullie/hen? Willen jullie dat beknopt weergeven?

Ik vraag dat, heel eerlijk, omdat ik me er ongerust over voel. Ik hoef niet gerustgesteld te worden, ik hoop een beeld te krijgen van mensen die er mee te maken kregen.


@Emma

@Emma

31-03-2020 om 04:56

Doe dat nou niet

Er wordt nauwelijks getest. Met al die symptomen weet je niet of het over een flinke verkoudheid, een griepje, een milde vorm van verkoudheid, corona, oververmoeidheid, een infectie elders waar je koorts van krijgt of benauwdheid door hyperventilatie of wat dan ook is.
Als je je zorgen maakt helpen al die verhalen niet echt. En als je niet gerustgesteld hoeft te worden waarom zou je hier op een anoniem forum een eigen onderzoek willen starten?

Dees

Dees

31-03-2020 om 06:44

Iedereen

In Brabant roept iedereen die ook maar iets heeft dat ze corona hebben. Geen koorts geen benauwdheid maar ineens zo moe, o dat moet corona zijn. Ik denk dat heel veel mensen zich veilig wanen als resistent omdat ze denken corona te hebben gehad maar toch een griepje, verkoudheid, keelontsteking of gewoon moe van de spanning.

Dees

Dat herken ik. Maar ik weet ook dat drie veertigers die ik ken aan het einde van hun “griepje” longontsteking opliepen en dat is toch minder gebruikelijk. We zullen het wel nooit weten. Ja, als je nu ernstig ziek wordt en positief getest. Dan weet je dus zeker dat je het nog niet had gehad.

Dees

Dees

31-03-2020 om 07:08

Test

Ik denk dat er met de tijd wel diverse testen komen. Ik de VS is men daar al best ver in. M.a.w. die testen gaan komen maar waarschijnlijk wel nadat alle ellende hier voorbij zal zijn.

Emmawee

Emmawee

31-03-2020 om 08:03

AlisonH

En zelfs dat weet je dan niet zeker, want we weten nu nog niet of en hoe en in welke mate je immuniteit opbouwt.

Hier

'Maar ik weet ook dat drie veertigers die ik ken aan het einde van hun “griepje” longontsteking opliepen en dat is toch minder gebruikelijk. '

In de kennissenkring iemand die positief getest is op corona, maar niet gehoest heeft. Wel heel erg buikloop.

testen

Serologische testen zullen zeker een uitkomst kunnen bieden. Dan kun je meten of er antistoffen in je bloed zitten. Dat wil nog niet zeggen dat het niveau voldoende is om voldoende immuun te zijn. Maar ook daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Het is dus niet zo dat dit altijd onzeker zal blijven.
En Dees als de VS er al ver in waarom zouden die testen hier dan pas komen als alle ellende voorbij is? Dat klinkt een beetje alsof je ervan uitgaat dat die testen niet in andere landen gebruikt/gemaakt kunnen worden.
Ga er maar van uit dat er momenteel met man en macht - ook in Nederland - aan ontwikkeling van testen, vaccines etc gewerkt wordt. Het is alleen proces dat niet in twee weken of twee maanden klaar is. Hoe graag we dat ook zouden willen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-03-2020 om 08:45

Snap vraag goed

Ik zoek ook naar wat de symptomen kunnen zijn.

Gisterenavond viel bij mij ineens een kwartje.
Onze zoon van 11 is lid van een aktiviteitengroep in Uden. Dat is bijna een uur rijden voor ons. Iets wat binnen is en lekker dicht op elkaar.
Hij is half februari daar geweest. 1,5 week later is hij een paar dagen niet in orde geweest. Zo niet lekker dat hij thuis bleef. Beetje snot, heel veel droog hoesten en vooral hoofdpijn. Die hoofdpijn is mij bijgebleven, want dat heeft hij nooit. Nu dreunde het zo in zijn hoofd dat hij om een paracetamol heeft gevraagd. Slikt hij nooit, want daar heeft hij een enorme aversie tegen.
In de weken daarna zijn dochter en ik even niet fit geweest. Dochter heeft lang gehoest. Van mijn man kunnen we ons niet herinneren of er iets is geweest.

Ik ben er van overtuigd dat het in februari al rondzong, volgens mij is dat ook al aangetoond.
Logisch dat we ons nu afvragen of zoon het heeft meegenomen, aangezien hij met zijn hoofd in de brandhaard heeft gezeten.
Ik zou het graag willen weten. We zullen het wel nooit weten, maar als er een test was ging ik m meteen halen🤔

Tine Winkel

Tine Winkel

31-03-2020 om 09:04

longontsteking na verkoudheid

is misschien niet heel gebruikelijk, maar komt toch zeker ook 'gewoon' voor (gewoon als in, zonder Corona). Althans, ik had dat een jaar of 10 terug, volgens mij was dat geen corona, ik heb het iig niet laten testen. Kortom, ook als je een longontsteking hebt na verkoudheid HOEFT het geen corona (geweest) te zijn.

Beloop hier

Voor wat het waard is (ik ben niet getest, wel twee bevestigde covid19-gevallen in directe omgeving). Ik kreeg plotseling koorts, daarbij overal spierpijn en hoofdpijn. Slap en moe. Erg griepachtig. Heb al die tijd wel wat gehoest, maar ben niet écht benauwd geweest. De koorts week na een dag of 7. Ik rekende me al rijk en dacht beter te worden. Maar daarna bleef de hoofdpijn en die is nu (na 15 dagen vanaf eerste dag koorts) nog niet weg.

Lou

Lou

31-03-2020 om 09:28

Niet doen

Eens met Emma. Begin er niet aan. Je kunt online alle sympomen vinden en daarvan kun je zelf alle varianten en combinaties verzinnen en dan weet je precies net zo veel.

Ik had laatst trouwens ook een paar dagen koorts. Maar ik weet niet of dat Covid was. Niemand weet dat. Heb je dus niets aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 09:28

Hoofdpijn

Wat voor ziekte ik ook heb, hoofdpijn krijg ik er altijd bij als extra slagroom op de taart.

Zonne

Zonne

31-03-2020 om 09:32

verschilt toch enorm?

Ik lees bij iedereen (in allerlei media) totaal verschillende symptomen, in verschillende combinaties, sterkte en duur. Wat heb je daar aan dan?

Ik presenteer even een lekenspeculaasje: zouden wij een extra gevoeligheid daarvoor hebben omdat we ook aan migraine lijden?

En verder

Je hebt er niet veel aan, maar ik denk wel dat het bijdraagt aan meer alertheid als mensen weten dat covid19 niet alleen maar bestaat uit koorts en hoesten. Het beeld is enorm divers én in één casus kun je ook een heel wisselend beloop zien (ziek, zieker, minder ziek, bijna beter en opeens weer flink ziek).

Jacquel

Jacquel

31-03-2020 om 09:48

Verlies van reukzin

Ik heb verschillende malen gelezen dat het verlies van de reukzin zonder dat je neus verstopt is, een van de symptomen is. Dat heb ik nog in geen enkele officiële mededeling gezien, maar nu test ik elke ochtend of ik de koffie nog wel kan ruiken Ik ruik sowieso al niet heel goed, maar een volledig verlies van de reukzin is toch wel andere koek.

Dit is zo'n specifiek en ondergerapporteerd symptoom, dat ik het toch even wilde melden.

Och verhip

Hier heel sterk: verlies van reuk en smaak. Was ik nog vergeten.

Test

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/27/kun-je-door-een-infectie-met-het-coronavirus-je-reuk-en-smaak-verliezen-a3995079

Het verlies van reuk en smaak is niet exclusief voor een besmetting en ziekte door het Coronavirus.

"Anosmie, zoals verlies van het reukvermogen heet, komt ook voor bij luchtweginfecties door andere virussen die griep en verkoudheid veroorzaken, zoals influenzavirussen en reeds bekende coronavirussen. Het reukverlies bij die infecties kan tijdelijk zijn, maar soms komt het nooit meer terug. Hoe virussen dit veroorzaken is niet goed bekend. Waarschijnlijk maken ze de cellen van het reukorgaan bovenin de neus stuk. (NRC)"

Op individueel niveau heb je er niets aan. Alleen op macroniveau kan beoordeeld worden welke symptomen mogelijk vaker voorkomen vergeleken met andere virusziekten.

Dus aan de symptomen kun je niet weten of je te maken hebt met het Coronavirus. Je kunt vermoeden dat je gezien de kans te maken hebt daarmee.

Daarvoor moet je dus testen.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 10:25

Anneque

"Ik presenteer even een lekenspeculaasje: zouden wij een extra gevoeligheid daarvoor hebben omdat we ook aan migraine lijden?"

Wat mij betreft zeker. Niets triggert mijn migraine zo goed als ziek zijn.

Interessant genoeg, toen ik een paar jaar terug *echt* ziek was en wekenlang in het ziekenhuis lag, bleef de migraine ineens bijna een jaar weg... (nooit eerder gebeurd)

Geurtje

Geurtje

31-03-2020 om 11:10

Verlies van geur en smaak

Hier al 3 weken niet lekker. Het begon met totale geur en smaakverlies en dat is eigenlijk nog steeds zo. Heb ik nog niet eerder in deze mate gehad. Wel sinds 2 dagen af en toe een vleugje geur dus ik heb goede hoop dat het goed komt. Had ook al gelezen dat het ermee te maken kan hebben.

Verder keelpijn, beetje verkouden, hoofdpijn en spierpijn. Niet getest, dus geen idee wat ik heb.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2020 om 11:56

Even terugkomend op mijn vraag

En niet onaardig van toon als ik het zeg😊, maar ik vroeg echt om éigen ervaring of, misschien iets strakker gesteld, uit de eerste hand. Ik snap dat de ervaringen "voor wat het waard is" zijn. Dus geen linken, of "doe dit nu niet".

Je bedoelt Kaaskopje?

Ervaringen van mensen die positief getest zijn op het Coronavirus?

Kaaskopje

Het lastige is dat maar heel weinig zieken getest worden. Dus ik kan je wel het verloop van mijn klachten vertellen, maar daar heb je niks aan. Want zolang ik niet getest ben, kan het ook gewoon griep, bronchitis, longontsteking of een stevige verkoudheid zijn. En die symptomen ken je zelf vast ook wel.

Niki73

Niki73

31-03-2020 om 12:29

Verloop hier

Ik heb eind februari griep gehad. Was dat griep of corona? Ik kan het niet weten. Ik moet wel zeggen, ik heb nog nooit van mijn leven griep gehad, ik roep altijd voor de grap dat ik immuun ben. Ik zei toen ik ziek was tegen iedereen die vroeg hoe het ging: dit heb ik nog nooit meegemaakt, dit is wel wat anders dan een stevige verkoudheid. Ik had flink koorts, loopogen (enorm tranen) en een loopneus en een hevige, bonkende hoofdpijn. Na een ruime week was ik ineens vrij snel beter. Ik heb in de tussentijd trouwens mijn huisarts wel twee keer gezien en ik heb in de wachtkamer gezeten, fijn! Toen hoestte ik gelukkig nog niet.

Een paar dagen later kreeg ik keelpijn, daarna kreeg ik last van mijn longen en pas daarna begon ik te kuchen. Ik dacht dat het allergie was, heb ik wel vaker in het voorjaar. Ik ben niet kortademig geweest, ik had wel een heel onaangenaam gevoel in mijn longen bij inspanning (niet zolang ik stil zat). Voor de lopers onder ons: alsof je net een zware intervaltraining achter de rug hebt, en soort scheurend gevoel. Deze last van mijn longen heeft bijna drie weken geduurd. Tot een paar dagen gelden was ik ook behoorlijk moe. Nu is dat weer weg, ik voel me weer prima.

Twee weken geleden werd dochter ziek: twee dagen lage koorts, die de dagen daarna opliep tot 39,5 graden, bonkende hoofdpijn, en ze begon na een paar dagen ook droog te hoesten. Geen snotneus! Volgens de huisarts moesten we ervan uitgaan dat het corona was, bij ons allebei, juist vanwege mijn longklachten. Dochter is 5 of 6 dagen ziek geweest, toen was de koorts ineens weg. Nu hoest ze nog een heel klein beetje. Ik vraag haar elke dag of haar longen raar of pijnlijk voelen, ze zegt van niet. Ze klaagt nog wel over vermoeidheid.
Zoon heeft totaal geen verschijnselen, maar met twee zieken in huis kan het haast niet anders dan dat hij besmet is geraakt. Hij zal dus wel zo'n besmet kind zonder verschijnselen zijn.

Viooltje

Viooltje

31-03-2020 om 12:32

Hier een getest geval

Symptomen: hoge koorts en kortademig/heel erg moe tijdens/na een wandeling met de hond. Vervolgens een hoestje. Niet dramatisch, dat hoesten. En de vermoeidheid was ook weg, al denken wij nu dat het gestuiter, geklets en niet kunnen slapen kwam van de extreem hoge koorts, dat schijnen meer mensen te hebben. Die vermoeidheid is er nu wel, nu de koorts weg is. Niet gek, het kind heeft 5 dagen lang meer dan 42 graden koorts gehad, die niet naar beneden wilde.
Geen klachten over geur- of smaakverlies, geen neusverkoudheid, geen spierpijn, geen hoofdpijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

31-03-2020 om 13:47

Survivors

Allemaal survivors hier.
Houwen zo!

Laetitia

Laetitia

31-03-2020 om 14:16

Vooruit dan maar

Hoewel ik me afvraag wat jij er aan kunt hebben dat je een breed scala van klachten hoort die bij de meesten afkomstig zijn van niet bevestigde Coronavermoedens hier dan toch ook mijn ervaring.

Zoon werd als eerste ziek nadat hij begin maart op een puberfeestje nauw contact had met een andere puber die (naar we later hoorden) toen ziek was. Van die puber bleek ruim een week later ook dat een van haar ouders bevestigde Corona had. Zoon werd 4 dagen na dat feestje (dus voordat we wisten van de zieke ouder) ziek: had milde koorts/verhoging, keelpijn, zwaar hoesten en intense vermoeidheid. Zijn hoest- en vermoeidheidsklachten hebben aangehouden tot bijna 2 weken.

Ik werd zo’n 6 dagen na zoon ziek, nu ruim 2 weken geleden.
Mijn klachten: lichte koorts, dufheid, dikke keel (geen echte keelpijn dus), hoofdpijn, een flinke kucherige hoest en intense vermoeidheid. Zozeer dat ik bijna niet uit mijn ogen kon kijken van moeheid. Soms nog. De lichte koorts kwam en ging.
Ik dacht na een dag of 4 aan de beterende hand te zijn en ging weer kleine dingen doen. Wandelingetje maken (mind you, zonder mensen tegen te komen), een keer stofzuigen, dat idee. Daarna werd ik weer zieker. Met ook een aantal keer lichte koorts.
Sinds tweede helft vorige week zijn de klachten uitgebreid met pijn in de borstkas en na de minste of geringste inspanning puf en hijg ik alsof ik 40 weken zwanger ben. Ik ben normaal gesproken een kletskous maar nu houd ik me vaak stil: kost te veel energie en te veel lucht. De kuchhoest is nu soms een productieve hoest: ik hoest dan ook slijm op. De hoofdpijn is er nog steeds, in hevige mate zelfs. Ik heb nog wel smaak en reuk maar ook een gebrek aan eetlust.

Ik heb wel de indruk dat ik sinds gisteren iets meer energie krijg en hoop maar dat het nu echt beter wordt.

Ik heb trouwens in mijn leven 3 x echte influenza gehad en hoewel ik me daarbij ook beroerd voelde, was dat overzichtelijker dan wat ik nu ervaar: een week hoge koorts en echt ziek en daarna knapte ik gewoon op. Wat ik nu heb, wat het ook is, voelt heel anders. En zeker niet overzichtelijk. Maar dat kan natuurlijk iets heel individueels zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2020 om 14:29

AnneJ

Vermoedelijk komt vaker voor dan aangetoond. Zolang er niet getest wordt na afloop.

Kaaskopje

In Trouw (ook op de site) staat een serie columns van een vrouw die met het hele gezin in quarantaine zat vanwege corona. Iedereen is ook ziek geweest in dat gezin, dus ook dat zijn ervaringen uit de eerste hand, zij het niet van forummers. Inmiddels zijn ze weer beter trouwens.

Waar jij zit is de kans om niet met corona besmet te zijn overigens nog altijd ontzettend veel groter dan de kans om het wel te zijn (wanneer komen die tests op antistoffen nou eens?)

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2020 om 14:38

Bedankt voor zover 😊

De ervaringsverhalen vind ik nuttig. Dat een kind zo ziek is geweest, vind ik toch ook belangrijk om kenbaar te maken. Het zal vast zo zijn dat kinderen minder vatbaar zijn, maar niet ónvatbasr. Een gewaarschuwd mens...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.