Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annie

Annie

21-06-2010 om 14:50

Syndroom van tietze

Onlangs ben ik bij de ha langsgeweest, omdat ik een pijnlijke borst had. Na onderzoek werd er geconstateerd dat ik syndroom van Tietze had (what's in a name), oftwel ontstoken aanhechtingen van de ribben aan het borstbeen. Ik heb alle tips van de ha uitgevoerd, en de pijn is gelukkig stukken minder geworden.
Nu heb ik al een paar weken vergelijkbare pijn in mijn vingers, handen, polsen en ellebogen. Soms is het zo erg dat ik niet meer kan typen of iets vast kan houden, soms is het minder en soms heb ik geen pijn. Er is geen pijl op te trekken. Zou dit in verband kunnen staan met dat syndroom van Tietze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

21-06-2010 om 19:32

Kan

Syndr. van Tietze wordt veroorzaakt door een te gestrekte houding, hierdoor komt teveel trekbelasting op de verbinding van borstbeen en ribben. Als je een poosje uit die positie wegblijft, dus wat krommer gaat zitten wordt de irritatie vanzelf minder. Nadeel is wel als je b.v. veel beeldschermwerk of eenzijdig werk doet, dat bij een krommere houding de spierspanning in nek/schouders/armen polsen en vingers (de hele keten, waar de ene spier ophoud, loopt de spanning via peesverbinding verder)oploopt. Dit kan de pijn veroorzaken. Ook kunnen hierdoor gewrichten ook gaan irriteren omdat je ze als het ware te langdurig te strak op elkaar duwt.
Mijn advies: bezoek een Cesartherapeut (hier heb je geen verwijzing voor nodig) om te beoordelen hoe de gewrichten en spieren elkaar in dit geval beinvloeden. Dus hoe je je houding kan aanpassen dat Tietze en je andere klachten kan herstellen. Dus per regio de spanning reguleren en belasting over alle gewrichten verdelen.
Waarschijnlijk kun je hier je problemen mee oplossen.
Zijn gewrichten zichtbaar rood en geirriteerd of blijven de klachten verspringend terug komen dan zou je bloedonderzoek kunnen laten doen door de huisarts of je een reumafactor in je bloed hebt (en dus een soort "aanleg" hebt voor reuma). Hij zal je dan eventueel doorsturen naar een reumatoloog. Lokale fysiotherapie is niet zinvol omdat er vooral naar de samenhang moet worden gekeken.
Als ik je verhaal zo lees denk ik overigens niet meteen aan reuma, omdat de klachten ontstaan zijn na de adviezen van de huisarts denk ik eerder aan overbelasting door houding/ compensatie.
Succes Gr. Joep

Nasha 1st

Nasha 1st

21-06-2010 om 20:10

Een collega

van mij heeft het ook, maar ik begrijp van haar dat het een reumatische aandoening is...in die zin zou het dus wel ook in andere gewrichten kunne zitten

bertje1

bertje1

21-06-2010 om 22:07

5e ziekte?

nou, ik denk niet dat dat het is, maar denk voor de zekerheid bij gewrichtsproblemen aan de 5e ziekte.

Tinus_p

Tinus_p

21-06-2010 om 22:11

5e ziekte

Bertje:
"maar denk voor de zekerheid bij gewrichtsproblemen aan de 5e ziekte. "
Dat kan, maar dan gaat t over.

Annie

Annie

24-06-2010 om 10:38

Beetje laat

door storing bij internetprovider...
Maar bedankt voor jullie reakties, er wordt me een hoop duidelijk door de reaktie van Joep. Ik doe namelijk werk achter een beeldscherm. Dat wordt Ceasartherapie dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.