Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teerzalf

Dochterlief is bij dermatoloog geweest, en die kwam met een ouderwets recept: teerzalf.

Kosten voor een tubetje van 30 gram: 128 euro!

Heb het niet aangeschaft, moet zelf onze medicijnen betalen, en gezien ervaringen uit het verleden twijfel ik ook een beetje aan het nut van teer.

Maar WAT EEN BEDRAG!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarvoor

Waar was het precies voor dan? Ik dacht dat teerzalf hetzelfde is dan trekzalf en die kun je gewoon bij drogist kopen. Ik heb ooit een abcess gehad en krek trekzalf.

Pluk53

Pluk53

26-03-2010 om 15:51

Trekzalf

zwarte trekzalf is teerzalf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trekzalf .
Deze zalf is bij de drogist te krijgen. Zou kunnen dat de concentraties in die zalf lager zijn dan wat de dermatoloog heeft voorgeschreven.

margje van dijk

margje van dijk

26-03-2010 om 21:25

Trekzalf is in ongenade

De zink (was het nou de zink?) die erin zit is gevaarlijk als je er te veel mee in aanraking komt. Dus wel goed voor de patient voor wie het bedoeld is (je kind), maar niet voor de apothekers die ermee werken. Dus het is haast niet meer te krijgen.

Althans, die conclusie trok ik, toen ik haast geen trekzalf kreeg van de apotheek, want ze moesten eerst nog eens extra verifieren bij de huisarts of die dat echt wel voorgeschreven had, en toen het fiat er eenmaal was moest ik ook 30 euro voor een tuubje neertellen. (Maar dat was nog niet 129 of wat was het voor jou!).

Overigens hielp het geen fluit in mijn geval (abces in de rug). Uiteindelijk heeft de huisarts dat zelf bij me weg-geopereerd. Dat was nog eens wat, een echte operatie gewoon in de huisartsenspreekkamer. Vond de huisarts zelf ook leuk

Margje

Roosje

Roosje

26-03-2010 om 21:51

Normaalgesproken

wordt teerzalf gewoon vergoed uit de basisverzekering. Ik heb het in elk geval nog nooit zelf hoeven te betalen voor mijn zonen. Juist voor kinderen kan het hele goede zalf zijn, omdat het zowel verzachtend en vettend werkt voor de ernstige eczeemhuid, maar het werkt ook ontstekingsremmend. Het is vies spul, maar je ziet dat de huid wel beter herstelt na een paar dagen. Het is echt wat anders dan zinkzalf.

Zinkzalf

Zinkzalf is wit en wordt ook voor babybilletjes gebruikt. Trekzalf is zwart en volgens mij was het loodhoudende zalf die gevaarlijk is, dat wordt ook bij abces gebruikt.

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2010 om 09:50

Verzekering

roosje:
"wordt teerzalf gewoon vergoed uit de basisverzekering."
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dirksmama deze teerzalf niet in NL voorgeschreven heeft gekregen.

Roosje

Roosje

27-03-2010 om 15:03

Oh?

Dat had ik niet begrepen. Dat zou kunnen.

dirksmama

dirksmama

28-03-2010 om 16:35 Topicstarter

Verzekering

Wel in Nederland, maar geen Nederlandse verzekering. Dus ook geen vergoeding.
En dan nog...al ZOU ik het vergoed krijgen...ik vind het een waanzinnig bedrag voor een klein tubetje. Als iedereen dat soort dingen vergoed krijgt is het natuurlijk niet gek dat de kosten van de gezondheidszorg steeds hoger worden.

dirksmama

dirksmama

28-03-2010 om 16:38 Topicstarter

Trekzalf

Bedankt voor de trekzalftip. Ik ga eens op zoek in mijn kast, dat heb ik nog wel.

Bastet

Bastet

29-03-2010 om 07:22

Ja maar....

trekzalf is niet hetzelfde als teerzalf,ik denk dat trekzalf sterker geconcentreerd is misschien.Ik vind het niet iets om op exceem te smeren,je kunt het ook nauwelijks smeren...
Bastet

dirksmama

dirksmama

29-03-2010 om 11:20 Topicstarter

Nergens te krijgen

Nou trekzalf is her in de buurt ook nergens meer te krijgen en de levertijd van de teerzalf is ruim een week. Zijn we al weer weg. Schiet lekker op dus.

Puck

Puck

29-03-2010 om 12:52

Alternatief vragen

Kun je niet aankaarten waarom je dit toch echt niet wilt aanschaffen? Dan kan de dermatoloog toch met een alternatief komen waar je je wel in kunt vinden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.