Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

22-10-2011 om 18:24

Temperaturen jullie koortsige kinderen altijd?

Mijn moeder, vroeger, was actief met de thermometer. Nog zo'n ouderwetse glazen met van dat mysterieuze kwik erin. Zo'n thermometer die je moest afslaan.

Toen mijn kinderen klein waren, kwam de electrische en dat was een hele vooruitgang. In de voorsporen van mijn moeder temperatuurde ik meestal ook als ze kinderen ziek zijn.

Nu heb ik kleindochter van anderhalf te logeren. Kwam al snotverkouden aan (volgens haar vader had ze de nacht ervoor op een zetpil goed geslapen, dus die kreeg ik erbij) en nu is ze toch echt wel ziekig.
Warm, maar ik heb niet gekeken hoe warm.

Hoe is het hedendaagse beleid? Moet ik temperaturen?

Of maar gewoon kijken hoe ze zich gedraagt, genoeg drinken proberen te geven en inderdaad weer met zo'n zetpil naar bed?

Owow ik ben hier uitgegroeid...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

22-10-2011 om 18:36

Nee hoor

Ik niet. Als ze hetig zijn, maar niet eng ofzo, dan geef ik gewoon paracetamol voor het slapen gaan. Als ik denk dat het veel is, dan haal ik pas de thermometer erbij.

sinas

sinas

22-10-2011 om 19:34

Wel

ja hoor ik temperatuur altijd bij twijfel. Oorthermometer, ideaal!)Ik houd koorts altijd graag in de gaten. Beterschap!

Irene

Irene

22-10-2011 om 19:49

Nee

ik meet alleen als ze zo ziek zijn dat ik de huisarts moet bellen, want dan weet ik dat dat de eerste vraag is...

Hanne.

Hanne.

22-10-2011 om 20:19

Niet altijd, maar vaak wel

Ik temperatuur niet altijd, maar vaak wel. Praktische reden is dat het kinderdagverblijf ze resoluut weer naar huis stuurt als de temp boven de 38.5 is. Dan kan ik maar beter meteen thuis blijven.

Als we nergens heen gaan temp ik alleen als ik het gevoel heb dat het de spuigaten uit begint te lopen. En meestal heb ik dan ook gelijk, dus eigenlijk heeft dat ook niet zoveel zin.

Vaak niet

Als een kind duidelijk niet lekker is dan geef ik sowieso wel paracetamol voor het slapen gaan, of er nou sprake is van verhoging, koorts of misschien wel helemaal niks. En als kind sist als er een druppel water op valt dan is wel duidelijk dat er sprake is van stevige koorts en dan temperatuur ik ook niet.

Ik zou alleen gaan temperaturen als ik inderdaad de dokter zou moeten gaan bellen, maar als een kind drie dagen ziek is maar niet apatisch en goed drinkt dan doet de ha meestal toch niks, dus die bel ik dan ook niet.

Wel temperaturen bij de twijfel "wel of niet naar de creche" inderdaad.

Peuterdochter was onlangs ziek en die heb ik in drie dagen geloof ik éen keer getemperatuurd.

Groeten,

Temet

Braunie

Braunie

22-10-2011 om 21:28

Doet kind zelf!

Ik heb onder andere een oorthermometer en mijn kind is daar een grote fan van. Toen ze laatst even een uurtje alleen ziek thuis was kreeg ik na dat uur een temperatuur verslag per tien minuten Zelf temperatuur ik alleen in speciale gevallen, die zijn allemaal al genoemd. En een paar maanden geleden, omdat mijn dochter toen midden in de nacht ineens heel ziek werd en maar bleef bibberen. Toen bleek ze 36,3 graden te zijn. Dat was wel handig om te weten want dat voelde ik niet aan haar nek of voorhoofd. Door haar heel dicht tegen me aan te nemen en twee dekens over ons heel te leggen was ze gelukkig binnen een half uur weer op temperatuur.

Tonny

In dit geval zou ik focussen op genoeg drinken, gedrag in de gaten houden en af en toe voelen. Niets meten. Verder niet plotseling paracetamol geven maar opbouwen zodat je kk niet opeens 's nachts hoge koorts heeft en de paracetamol is uitgewerkt. Ik bedoel dus vooral niet om drie of vier uur in de middag geven, dan is het uitgewerkt net als de nachtkoorts het hoogste is (ergens tussen 12 en 2). Vlak voor het slapengaan is wel ok. Als ze in de middag al nodig hebben geef ik een halve dosis (in yoghurt met suiker op een lepeltje geplet) en dan een normale dosis voor het slapengaan.
En in de casus die jij beschrijft kijk ik vooral naar totale toestand en houd ik scherp in de gaten of er oorontsteking oid optreedt. Heb geen mriscanner in mijn ogen, maar ik check dus wel stinkende adem (keelontsteking), meer klachten als hij/zij ligt (oorpijn) ... dat soort dingen.

Verder, in algemene zin, kijk ik op de NHG standaard hoeveel koorts ze moeten hebben om gezien te moeten worden en dan lieg ik gewoon aan de telefoon. Ik vind hoge koortsmetingen net zoiets als hoge IQ-scores... niet bijster interessant

sinas

sinas

22-10-2011 om 22:05

He, kan me niet herinneren in deze draad gereageerd te hebben

dubbelganger? blackout?

Biene M.

Biene M.

23-10-2011 om 07:27

Hand

Mijn hand meet feilloos of mijn kind een normale temperatuur, verhoging, matige koorts of hoge koorts heeft (zolang ik zelf niet ziek ben of net van buiten kom natuurlijk). Hebben jullie dat niet? Ik meet alleen voordat ik de dokter bel (en of ik bel hangt inderdaad primair af van de algehele indruk die mijn kind maakt).

Mijn man meet wel vaker, die voelt geen verschil tussen warm van het spelen, verhoging, en koorts.

Nuttige toevoeging inderdaad van rodebeuk, over het tijdstip van paracetamol geven.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 09:06

Hand

Ik voel eerst inderdaad,maar Tonny zegt zelf al dat ze er een beetje uit si en dit kindje heeft ze natuurlijk niet dagelijks om zich heen, dus ik zou als oma toch even tempen, better safe than sorry...

sinas2

sinas2

23-10-2011 om 09:07

Sinas

nee geen blackout hoor, ik verander de nick

Rafelkap

Rafelkap

23-10-2011 om 09:18

Oorthermometer

Ik heb altijd begrepen dat oorthermometers niet betrouwbaar zijn, behalve die van de dokter (en die is natuurlijk erg duur). Maar om m'n kind te plagen met zo'n ding in z'n billen, dan moet het wel heel erg zijn. Dus ook met de hand. Mijzelf temperatuur ik ook nooit, mijn man zichzelf wel.
Zolang het kleinkindje van Tonny niet suf is, zou ik niet ongerust zijn. Het kan wel zijn dat het minder trek heeft in eten, dus goed te drinken geven. Ik zou alleen zelf mijn kind niet snotverkouden met een zetpil te logeren geven. Het heerst nu dus Tonny: goed je handen wassen!

krin

krin

23-10-2011 om 12:25

Wat sneu

Dat ze nou uitgerekend deze week ziek is! Dat is geen lekkere inwerkperiode voor een verse oppasoma.
Ik heb verder geen wijze woorden toe te voegen (ik temperatuur de laatste tijd alleen als zoon zich op raadselachtige wijze een half uur voor schooltijd héél erg niet lekker voelt, opeens, om hem te bewijzen dat hij niet ziek is. En voor die tijd deed ik het met de hand, in zijn nek. Bij mezelf doe ik het eerder; ik wil dan weten of ik wel het recht heb me beroerd te voelen
Maar goed, ik zou met een relatief onbekend kind geen risico's nemen en een keer per dag meten, denk ik. Al was het maar om de ouders als ze bellen iets te kunnen vertellen.

Nee niet vaak

alleen bij zoon( hartpatient ) als ie erg ziek oogt en ik twijfel. Verder voel ik vaak met de hand, de benen en de buik( als ie veel verschil heeft in aanvoelen dan heeft ie altijd koorts)Ik temp alleen als ik de huisarts moet bellen.
Op t KDV temp ik trouwens ook zelden. Hier hoeven ze niet perse naar huis als ze koorts hebben, wel als ze zo ziek zijn dat zeniet in de groep kunnen meedraaien.Ik ken kinderen waaronder mijn eigen kind wat heerlijk kan spelen met koorts, niets aan te merken verder?

Irene

Irene

23-10-2011 om 13:33

Hand

Ja ik kan ook met hand (of lippen op voorhoofd) heel goed voelen of het verhoging, koorts of heel hoge koorts is. Voor een deel kun je het ook ruiken trouwens.
Hier vind de huisarts koorts an sich helemaal nooit een reden om een kind te zien. Zelfs niet toen zoon 40,8 had (en we met paracetamol zijn temperatuur niet onder de 40 graden kregen) hoefde ze hem niet te zien zolang hij aanspreekbaar bleef. Zelf vond ik het toen niet erg grappig meer..... Maar goed, feit is dat dat ook vanzelf weer over gegaan is.
Toen zelfde zoon ooit in Grieks ziekenhuis lag (na koortsstuip), moesten we hem daar zelf ieder half uur met een kwikthermometer onder zijn arm temperaturen. Af en toe kwamen ze de uitslagen vragen en oh wee als je het dan niet wist!

tonny

tonny

23-10-2011 om 18:22

Tja

Leuk is anders, maar ik had het eigenlijk wel ingecalculeerd. Kinderen van 1 - 4 jaar zijn in de najaars/wintermaanden herhaaldelijk ziek/snotverkouden, dat weet ik nog goed van destijds.

En ik merk dat ik het nog steeds heel vervelend vindt, zo'n kleintje dat nog vrijwel niet praat en waarvan je niet zo makkelijk weet wat er nou precies aan schort.Dan schieten allerlei alarmerende verhalen door mijn hoofd van hersenvliesontsteking en andere ellende. Gelukkig is mijn echtgenoot een stuk kalmer en die vult nu de gaten die hij vroeger wel eens open liet: in zijn tijd geen papadagen en ook de meeste avonden was hij weg. Maar nu doet hij het super.

Ik ben meer een doe-oma dan een zorg-oma. Ik wil met alle plezier gordijntjes naaien, kleren repareren, strijken, op zoek gaan naar iets bepaalds in de winkel, de badkamer soppen. Maar de echte zorg, dat is op. Opverbruikt bij mijn eigen kleintjes ooit.
Er zijn oma's bij wie het zelfs na zeven kinderen niet opraakt, maar bij mij wel.

Wie zijn beperkingen kent, leeft groot.

Affijn, nog twee nachtjes

Tonny
(de ouders bel ik niet, die zijn vijf dagen samen het land uit en wat heeft het voor zin als zij daar weten dat hun humpie rochelt als een kettingroker en nog geen fatsoenlijke warme maaltijd op heeft; wel veel drinken hoor, en stukjes banaan en peer)

Jesse_1

Jesse_1

23-10-2011 om 23:44

Normaal gesproken niet

... alleen als ik van plan ben naar de dokter te gaan, want die is altijd erg geïnteresseerd in de hoogte van de koorts .
Of ik moet me echt erg zorgen maken over een gloeiendhete prul, maar normaal gesproken temperatuurde ik niet dus.
Jesse

Valkyre

Valkyre

24-10-2011 om 09:18

Tonny

Wat naar, zowel voor jou als voor je kleinkind! Hoe gaat het nu?

Zelf zou ik het wel willen weten als mijn kind ziek was en niet at - en als ik met de auto naar het buitenland was, zou ik ook terugkomen, zo'n watje ben ik dan ook wel weer Ik weet dat mijn zoontje het liefst bij mij/ons is als hij zich niet lekker voelt, en ik zou het ook niet leuk voor mijn moeder vinden (en ook erg onhandig; ze heeft twee honden die natuurlijk uitgelaten moeten worden).

Wat temperaturen betreft: ik temperatuur inderdaad alleen als het kind alarmerend heet aanvoelt, of als het suf is. Dat laatste vind ik een belangrijker indicatie, en mijn huisarts idem dito.

Sterkte!

Groeten, Valkyre

tonny

tonny

24-10-2011 om 11:14

Hele nacht geslapen

ook al lig ik constant te luisteren - vermoeiend zeg- en vanochtend had ze een vrolijk humeur. Maar eten, hm - ho maar. Ze is wel veel minder warm.

Nou ja, ik heb niet het idee dat ze zich unhappy voelt bij ons. Het weekend ging goed, toen waren we alledrie grotendeels thuis (man, dochter, ik) maar nu ben ik de hele dag alleen dat is toch wel onwennig hoor.

Tjonge wat doe je de hele dag met een dreumes van anderhalf. Affijn, nu ligt ze even in bed na de 'koffie', ging zonder moeite, en straks zal ik weer eens ijverig proberen met een boterham.

Haar ouders zijn trouwens vliegen, dus die laten we lekker relaxen daar. Ben benieuwd hoe het met 't kleine broertje gaat bij de andere opa en oma

Asa Torell

Asa Torell

24-10-2011 om 12:55

Tonny

He, wat een pech, net ziek bij jou! Vziw. is het heel gewoon dat de eetlust nog wat wegblijft ook als het kindje alweer wat is opgeknapt.
Ik heb dit trouwens als moeder ook eens gehad, kind ziek tijdens weekje logeren bij opa en oma. En ik vond het geen aanleiding om terug te gaan (ik heb er geloof ik helemaal niet aan gedacht of kind dat fijn zou kunnen vinden... ), en het pas achteraf horen had ik ook niet erg gevonden. Dit even om je te sterken in die beslissing (voorzover nodig).
Wat koorts betreft, ik meet ook niet zoveel maar bijvoorbeeld bij de nieuwste spruit merk ik dat ik wel snel meet, ik moet mezelf weer even 'ijken'. Dat had ik dus waarschijnlijk met een oppaskind ook gedaan. Ik smeer altijd vaseline op de thermometer en dan gaat het inbrengen prima, bij zulke kleintjes althans die er nog niet van te voren tegen gaan protesteren.
Mijn oma's hebben trouwens nog eens samen op ons (3 stuks) gepast, ik denk omdat ze allebei meer 'doe-oma's' waren (/zijn, al is de enige die nog leeft daar wel wat te oud voor inmiddels) en zo de taken wat konden verdelen .

Vic

Vic

24-10-2011 om 13:35

Niet vertellen

Ik kan me nog een draadje bij Relatieproblemen herinneren waar mensen wel gebeld waren door de oppas. Moeder wilde naar huis, vader niet, heibel in de tent Zo lang het blijft bij een beetje niet lekker en lichte verhoging zou ik dan ook zeker niet bellen. Als ze terug komen is de kleine vast alweer opgeknapt. Beterschap!

tonny

tonny

24-10-2011 om 15:24

En wat nou zo komisch is

opa onderhoudt sms-contact met de uitgaanders en hij meldt daarin uitsluitend ware feiten. 'Het is vandaag prachtig weer'. 'Ze slaapt heerlijk!'
(Zo deed hij dat naar mij ook trouwens, als ik eens zonder kinderen weg was, haha)

Hopelijk hebben de ouders het wel écht naar hun zin, ik krijg nu wantrouwen tegen de oprechtheid van dergelijke mededelingen

tonny

tonny

24-10-2011 om 15:26

Oma's samen als oppas

dat lijkt me super gezellig!

Ik ben nu een hele lange dag in mijn eentje met een dreumes, en snap niet hoe ik dat ooit leuk heb gevonden Pfffoe de hele dag een soort pauzestand vol geduld en vriendelijkheid. Met veel schoonmaakdoekjes.

mix

mix

24-10-2011 om 17:01

Dat is de situatie en de leeftijd

tonny is "al" oma terwijl zij nog moeder is, zorgende (alhoewel afbouwend) moeder. Ze heeft dus een dubbele rol, iets waar de kans groter op is met een groot gezin, waarvan al kinderen het huis uit zijn en er nog kinderen thuis zijn. Met 2 kinderen heb je ze meestal binnen vrij korte tijd beiden wel het huis uit (mits niet te groot leeftijdsverschil).
Tonny is wat haar eigen kinderen betreft zorgende zo'n beetje uitgemoederd en geloof me, daar ben je best aan toe op een bepaalde leeftijd. Dan is de zorgtaak voor een kleintje alsof je een beetje overnieuw begint, terwijl je eigenlijk blij bent als het laatste eigen kind die dagelijkse zorg niet meer nodig heeft.
Op je 35e bv zit je er nog midden in en maakt zo'n kleintje niet uit. Tien jaar later is al een heel ander verhaal. Ook hier wel het gevoel dat ik wat uitgemoederd raak, opvoedmoe en opvangmoe ben. Dat merk ik al als er een oppaskind is. Na een paar uur heb ik het gewoon gehad. Daarbij ziet tonny haar kleinkinderen (voor zover ik weet) niet dagelijks, dus je krijgt ook geen zorg/oppasritme.

Asa Torell

Asa Torell

24-10-2011 om 17:53

Dreumes

Volgens mij zijn er talloze 'hoe kom ik de dag door' draadjes voorbijgekomen in dreumes- en peutertijd . En die zijn dan nog van de ouders, die een stuk beter getraind zijn in begrijpen wat er bedoeld wordt met allerlei gebrabbel.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2011 om 18:31

Klopt mix

Mijn jongste is 11, en ik draaide voreger mijn hand niet om voor een een roedel peuters, maar ik merk nu dat ik er gewoon 'uit' ben.

tonny

tonny

24-10-2011 om 19:30

Mix

Je snapt het helemaal! Zo is het.

Het houdt me trouwens best bezig, dat het zo blijkt te werken - voor mij dan. Interessante denkstof, helaas heb ik geen vriendinnen met wie ik deze ervaringen kan delen, hun kinderen zijn wat minder vlot met het stichten van een gezin. Mijn zoon was 25 toen zijn oudste geboren werd; mooie leeftijd, maar tegenwoordig is dat jong.

Wat de oma's betreft - er bestaan er ook bij wie het anders gaat, die zorgen en moederen tot op hoge leeftijd met grote vreugde verder, ook als er nog eigen kinderen thuis zijn!

Mensen zijn verschillend, dat blijkt in elke fase opnieuw.

Valkyre

Valkyre

24-10-2011 om 23:06

Fijn

...dat het beter gaat, Tonny. Heeft ze al wat gegeten? Als een boterham niet wil lukken, dan misschien een cracker of een soepstengel ofzo? Mijn zoontje wil nooit brood als hij zich niet lekker voelt, maar wel een droge cracker en wat limo.

Sterkte weer

Valkyre (vindt dreumessen ook best lastig.)

Valkyre

Valkyre

24-10-2011 om 23:11

P.s. inspiratie

Wat doe je de hele dag...

Even graven in het geheugen:
kleien, boekjes lezen, badderen, dierengeluiden nadoen, kiekeboe, versjes opzeggen en liedjes zingen/luisteren, samen "soep" maken in een echt pannetje (met houten groente), met de poppen spelen (kind speelt, mamma/oma kleedt de pop aan en uit), elke paar uur aan tafel eten/drinken, tekenen met waskrijt of met waterverf schilderen (dikke kwast), met een autootje spelen (geluiden nadoen), LP's luisteren (ja, die hebben wij nog), krijten op het krijtbord, lopen met de loopwagen/kinderwagentje, houten puzzels doen, knuffels en poppen temperaturen/drinken geven/verschonen/in bed stoppen, paardje spelen, dansen, naar het park, met een bal spelen.

Asa Torell

Asa Torell

25-10-2011 om 09:12

Dag doorkomen (ot)

of als wat ontaardere moeder: boodschappen doen, koffiedrinken met een andere volwassene-met-dreumes, met kind erbij huishoudelijke klusjes doen (evt. kind ook bakje sop geven oid), inderdaad vaak eten en drinken, en dat was het dan wel een beetje hier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.