Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

amk

amk

18-05-2009 om 20:55

Thermometer hysterie

Vandaag voelde dochterlief nogal heet aan, en was ook niet haar zelf qua gedrag. Hangerig, geen tomaten en couscous willen eten terwijl ik dat normaal achter slot en grendel moet zetten.
Ik wilde haar dus temperaturen. Dat is niet gelukt, ze ging helemaal door het lint. Hysterisch huilen, weg kruipen echt heel vervelend. (vooral voor haarzelf)

Kortom, welke alternatieven zijn er voor de gewone rectale thermometer? Ze wil 'm niet eens aanraken of er mee aangeraakt worden dus op een andere plek meten met het kreng is ook geen optie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

18-05-2009 om 21:27

Waarom?

gewoon niet meten. Kind is heet en hangerig dus koorts en ziek, waarom wil je weten of ze 38,5 of 40 heeft? zolang kind aanspreekbaar is en de koorts na een dag of 3 a 5 weggaat lijkt het me in orde toch?
Sterkte!
oorthermo kliopt echt niks van!

amk

amk

18-05-2009 om 21:43

Omdat

ze net terug is van vakantie en haar medereizigers ook ziek zijn geweest.
Omdat ze een ziektegeschiedenis heeft staan die vraagt om wat extra controle.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-05-2009 om 22:30

Oksel of onder tong

Diezelfde termometer kan toch ook onder haar oksel of onder haar tong? Xk

amk

amk

18-05-2009 om 22:59

Polly

dat gaat niet lukken, want hij moet tenminste een armlengte bij haar vandaan blijven. Ik mag haar been of arm er zelfs niet mee aanraken.
Alleen het voorstel om hem in haar mond te nemen was al weer goed voor een kwartier grote paniek.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-05-2009 om 23:37

Inderdaad oorthermometer

Ik zou het ook met een oorthermometer proberen. Ik lees vaak dat ze onbetrouwbaar zouden zijn maar die van ons heeft het nog nooit mis gehad. Mijn dochter mag het bij zichzelf doen, dat vindt ze leuk; misschien een idee? Sterkte, Yvon.

amk

amk

19-05-2009 om 09:25

Waarschijnlijk

hetzelfde als bij mij, een algehele hekel aan dingen die in je gestoken moeten worden. Maakt niet uit wat.
Er is niet iets gebeurt buiten het normale om.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-05-2009 om 09:46

In haar slaap?

Of zou het dan nog traumatischer zijn als ze per ongeluk wakker wordt?

En met de knieƫn naar haar kin, in foetushouding zeg maar, dan ontspant de boel en doet het geen pijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2009 om 20:53

Is het echt nodig?

Ja, stomme vraag misschien, maar ik heb mijn dochter na een maand of zes nooit meer getemperatuurd. Ik voel gewoon aan haar hals. Ik weet precies hoe warm ze 'normaal' aanvoelt (of ik beeld me dat in, natuurlijk, haha). Ze heeft een keer echt hoge koorts gehad, maar daarvoor hoefde ik niet eens te voelen, dat zag je al aan haar glazige ogen, haar hoogrode kleur en haar algehele slappe houding. Toen ben ik ook meteen naar de HAP gegaan (zonder dus te weten hoe hoog die koorts precies was).
Of ben ik nu heel onverantwoord bezig?
Groetjes
Massi

amk

amk

19-05-2009 om 22:09

Nee hoor massi

niet onverantwoord bezig in jou geval.
Maar kijk hierboven in het draadje maar even.

Dochterlief voelt namelijk wel heel heet aan, of je een ei op haar hoofd kunt bakken, gedraagt zich ook ziek, maar heeft dan geen koorts of zelfs maar verhoging bijvoorbeeld.
Daarbij heeft ze een wat heftige achtergrond met veel ab kuurtjes en een familie waar wat ziekten voorkomen die je liever niet bij je kind wilt zien. Dus we zijn extra alert zogezegd.

Maar zo vaak komt het gelukkig niet voor, als het 1 of 2x per jaar is heb ik het wel gehad. Alleen die paniek die ze dan uitstraalt dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

Jesse_1

Jesse_1

19-05-2009 om 23:04

Koorts meten nodig?

Om het voor mezelf te weten heb ik het niet nodig (kind is koel/warm/heet en ik weet genoeg), maar ik heb gemerkt dat ik het wel echt nodig heb als ik met kind naar de huisarts moet (die wil graag weten hoeveel koorts een kind heeft).
Ik heb echt meegemaakt dat kind te kermen lag van de pijn en gloeiend (!!!) heet was, op weg naar de HAP ging de aanval over en de koorts verdween ook. Erg merkwaardig, maar in dat geval was het dus toch erg jammer dat ik niet getemperatuurd had. En ik heb het vaker meegemaakt dat ik bij de h.a. beland, voor de huisarts is het wel fijn om echt te weten hoe hoog (ong.) de koorts is, ipv dat een ouder zegt: "Kind voelde echt warm aan hoor!"
Jesse

Amk

Ik ben ooit tijdens mijn stage een thermomeeter tegengekomen die er uit zag als een plat reepje papier. Een soort folio of zoiets die bij warmte verkleurd.
Ik heb er nu zelf een omdat ik die destijds heb meegekregen. Je legt dit op het voorhoofd, de vakjes verkleuren en dan kun je ongeveer de temperatuur zien.
Er staat trouwens een naam op, krist-i-flex koortsmeter
Was heel handig toen de kinderen klein waren om toch een goeie indicatie van temperatuur te krijgen.
Misschien kun je zoiets bestellen bij de apotheek?

Succes Leen

Massi Nissa

Massi Nissa

20-05-2009 om 20:52

Angela

Ik snap 'm. En het argument dat de huisarts een exacte temperatuur wil horen lijkt me ook erg legitiem. Eerlijk gezegd ben ik de thermometer ook een beetje kwijt sinds de verhuizing .
Groetjes
Massi

Jakiro

Jakiro

20-05-2009 om 21:36

Verschil

Voor een arts is het toch wel redelijk belangrijk om te weten of een kind 39,5 of 41,8.
Dus koorts maar verder niet ziek of alleen hangerig hoef je inderdaad niet te meten.
Maar echt ziek en rond de 42 is toch wel een ander verhaal en wil een arts ook wel (bijna) precies weten hoe hoog.
Overigens, wij hebben deze:
http://www.allergiewinkel.nl/product/20978/inventum-voorhoofdthermometer-mt50/
Ideaal !
Jakiro

amk

amk

20-05-2009 om 22:13

Besloten

ik heb ook nog even overlegd met mijn schoonzusje (IC verpleegkundige), zij adviseerde idd een oorthermometer, of zo'n voorhoofdsgeval.

Een oorthermometer heb ik al (was ik helemaal vergeten maar kwam 'm vandaag tegen). Maar ook dat ziet dochterlief niet zitten. En zelf vind ik het ook vreselijk. Maar zo'n ding op je hoofd dat mag dan wel.

Dus dat wordt 'm dan.

Bedankt voor het meedenken.

Stiekum?

Vaak lukt het wel met de oorthermometer als kinderen diep slapen. Dat kun je testen door haar handje een klein stukje op te tillen en dan weer te laten vallen. Als ze doorslaapt snel even de thermometer in het oor..doe ik bij mijn zoon ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.