Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden

De titel geeft het al aan, ik zal een tijd zonder tanden rond moeten lopen, in elk geval toch zeker een maand maar kan ook langer zijn. 
De tandarts heeft onlangs het advies gegeven om over te gaan op implantaten en een klikgebit. Door wat tegenslag kan er niet gelijk een noodgebit geplaatst worden zodra mijn tanden eruit zijn dus vandaar tijdelijk tandloos.

Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft nog tips voor me? Wat is makkelijk om te eten in de eerste week na het trekken van mijn tanden? Ik kan wel een paar dingen bedenken die makkelijk naar binnen glijden zoals vla, yoghurt, brinta, soep, omelet. Maar wellicht heeft iemand nog wel wat goede tips. Ook om mee te nemen voor de pauze op het werk want ik kan uiteraard niet al die tijd thuis blijven. Toevallig staat de afspraak voor het trekken gepland in een week waarin ik toch al vrij had dus dat komt mooi uit. Gelukkig heb ik nog voldoende mondkapjes liggen want ik vind het niet fijn als anderen me buitenshuis zien zonder tanden maar misschien is een sjaaltje ook wel een optie? 


Bijtje82

Bijtje82

09-04-2022 om 19:09

Noodles? Aarappelpuree, worteltjes uit een potje 🤮 appelmoes, banaan
Meestal duurt het volgens mij minimaal een jaar of twee voordat je een klikgebit krijgt. Bij mijn broer was de noodprothese binnen een week klaar. 

Als je een klikgebit wilt zal eerst je kaak weer helemaal hersteld moeten zijn en moeten ze kijken hoe de botgroei is. Als er te weinig bot is, dan krijg je ook geen implantaat. 

Poezekat

Poezekat

09-04-2022 om 19:58 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 09-04-2022 om 19:09:

Noodles? Aarappelpuree, worteltjes uit een potje 🤮 appelmoes, banaan
Meestal duurt het volgens mij minimaal een jaar of twee voordat je een klikgebit krijgt. Bij mijn broer was de noodprothese binnen een week klaar.

Als je een klikgebit wilt zal eerst je kaak weer helemaal hersteld moeten zijn en moeten ze kijken hoe de botgroei is. Als er te weinig bot is, dan krijg je ook geen implantaat.

Uiteraard moet mijn kaak inderdaad eerst herstellen en ik hoorde ook over een scan om te zien hoe de botgroei is en daar zou ook iets aan gedaan kunnen worden, indien nodig. Maar ik ga het nog eens goed navragen bij de tandarts- implantoloog. Ik heb wel uitleg gehad over de behandeling maar het kwam nogal op me af dus sommige informatie is daardoor wellicht niet blijven hangen.

Noodles en pasta vind ik erg lekker dus dat is zeker een optie. 

Nog meer tips voor geschikte etenswaren?

Ik vind een maand zonder tanden echt heel lang. Mijn ouders kregen destijds meteen hun noodgebit, die hoefden helemaal niet zonder tanden. 
Als je van Aziatisch eten houdt zijn Indiase of Thaise curry's erg lekker. Verder ei, smoothies, banaan, blauwe bessen, peren, spinazie, pasta, rijst, tofu, stamppot en alles door de blender. 
Mijn dochter moest vorig jaar alle kleine kiezen laten trekken en het duurt nog wel een aantal jaar totdat de volwassen kiezen er zijn. Het was echt wel even wennen, en ze eet nog steeds vrij langzaam, maar het ging sneller dan ik verwacht had. 

Poezekat

Poezekat

09-04-2022 om 20:09 Topicstarter

MamaE schreef op 09-04-2022 om 19:59:

Ik vind een maand zonder tanden echt heel lang. Mijn ouders kregen destijds meteen hun noodgebit, die hoefden helemaal niet zonder tanden.
Als je van Aziatisch eten houdt zijn Indiase of Thaise curry's erg lekker. Verder ei, smoothies, banaan, blauwe bessen, peren, spinazie, pasta, rijst, tofu, stamppot en alles door de blender.
Mijn dochter moest vorig jaar alle kleine kiezen laten trekken en het duurt nog wel een aantal jaar totdat de volwassen kiezen er zijn. Het was echt wel even wennen, en ze eet nog steeds vrij langzaam, maar het ging sneller dan ik verwacht had.

Het was ook bij mij de bedoeling dat er gelijk een noodgebit kwam, ivm eventuele herkenbaarheid ga ik daar liever niet te diep op in. Ik probeer er nu maar het beste van te maken. 

Curry's vind ik zo af en toe ook lekker, daar had ik nog niet aan gedacht evenals aan tofu want ik eet weinig vlees. Stamppot zal ook wel wat vaker op tafel komen. Verder hou ik erg van brood dus hopelijk levert dat ook geen problemen op, ik eet liever brood dan een warme maaltijd. 


Poezekat schreef op 09-04-2022 om 20:09:

[..]

Het was ook bij mij de bedoeling dat er gelijk een noodgebit kwam, ivm eventuele herkenbaarheid ga ik daar liever niet te diep op in. Ik probeer er nu maar het beste van te maken.

Curry's vind ik zo af en toe ook lekker, daar had ik nog niet aan gedacht evenals aan tofu want ik eet weinig vlees. Stamppot zal ook wel wat vaker op tafel komen. Verder hou ik erg van brood dus hopelijk levert dat ook geen problemen op, ik eet liever brood dan een warme maaltijd.


Tofu is een vleesvervanger en curry's zijn heel makkelijk vegetarisch klaar te maken. 
Wij eten thuis nooit vlees. Als we bij mijn ouders eten, heeft mijn dochter daar ook wel wat meer moeite mee. Hoewel dingen als een frikandel wel makkelijk gaan, want zacht.
Brood kan soms wat droog zijn. Ik zou je wel adviseren om er iets van boter op te doen, want dan gaat het makkelijker. Korstjes zou je weg kunnen laten. Dan zou het moeten lukken. In brood zitten veel koolhydraten. Voordeel daarvan is dat de vertering daarvan al in de mond begint door de enzymen in het speeksel. Het wordt zacht zonder dat je er echt op hoeft te kauwen.

Poezekat

Poezekat

09-04-2022 om 20:35 Topicstarter

MamaE schreef op 09-04-2022 om 20:17:

[..]

Tofu is een vleesvervanger en curry's zijn heel makkelijk vegetarisch klaar te maken.
Wij eten thuis nooit vlees. Als we bij mijn ouders eten, heeft mijn dochter daar ook wel wat meer moeite mee. Hoewel dingen als een frikandel wel makkelijk gaan, want zacht.
Brood kan soms wat droog zijn. Ik zou je wel adviseren om er iets van boter op te doen, want dan gaat het makkelijker. Korstjes zou je weg kunnen laten. Dan zou het moeten lukken. In brood zitten veel koolhydraten. Voordeel daarvan is dat de vertering daarvan al in de mond begint door de enzymen in het speeksel. Het wordt zacht zonder dat je er echt op hoeft te kauwen.

Bij veel gerechten doe ik het vlees apart voor degenen die dat wel graag eten dus dat moet geen probleem opleveren. Soms eet ik vleesvervangers maar het kan ook zijn dat ik het vlees weg laat voor mezelf en ook niet vervang door wat anders. Ik ben dol op gerechten met ei. omelet op brood zal ik dan zeker wel een aantal keer eten, eventueel met wat kleingesneden groente erdoor. 

Het is van belang dat ik dingen eet die goed vullen, zeker als ik moet werken/gewerkt heb, dus ben erg blij met jullie suggesties. 

staafmixer!
Met een staafmixer kan je gewoon koken maar daarna fijn malen.
Naast gebruik mondkapjes, je vriesvak vullen met waterijsjes voor verkoeling van de kaak en tandvlees.
Ik ken iemand die door dergelijke behandeling flink af viel. Koop brede elastiek of een riem.
Sterkte


Een capucijnerschotel (honig) is smaakvol, voedzaam en gaat prima met een staafmixer.

Poezekat schreef op 09-04-2022 om 20:35:

[..]

Bij veel gerechten doe ik het vlees apart voor degenen die dat wel graag eten dus dat moet geen probleem opleveren. Soms eet ik vleesvervangers maar het kan ook zijn dat ik het vlees weg laat voor mezelf en ook niet vervang door wat anders. Ik ben dol op gerechten met ei. omelet op brood zal ik dan zeker wel een aantal keer eten, eventueel met wat kleingesneden groente erdoor.

Het is van belang dat ik dingen eet die goed vullen, zeker als ik moet werken/gewerkt heb, dus ben erg blij met jullie suggesties.

Omelet met groenten is een goed idee inderdaad. Mijn dochter eet ook graag ei, ze neemt ook regelmatig een gekookt eitje mee naar school voor in de pauze. Vult goed en is zacht. Groenten als courgette, aubergine en paprika en prei in kleine stukjes zijn best wel zacht en daardoor ook goed te eten als je niet kunt kauwen. Pasta, rijst, stamppot vult allemaal wel goed. 

Het grootste probleem bij mijn dochter zat tussen haar oren. Als het niet meteen lukte of iets was te hard, dan werd ze boos en verdrietig om het hele gebeuren en was het klaar met eten. Dat was meer het accepteren van de situatie zoals die was en is. 
En die ruimte mag je jezelf ook best geven hoor. Want het is ook gewoon allemaal vervelend en lastig.

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 10:01 Topicstarter

Flanagan schreef op 09-04-2022 om 22:37:

staafmixer!
Met een staafmixer kan je gewoon koken maar daarna fijn malen.
Naast gebruik mondkapjes, je vriesvak vullen met waterijsjes voor verkoeling van de kaak en tandvlees.
Ik ken iemand die door dergelijke behandeling flink af viel. Koop brede elastiek of een riem.
Sterkte


Een capucijnerschotel (honig) is smaakvol, voedzaam en gaat prima met een staafmixer.

Daar had ik nog niet aan gedacht en vind ik bovendien lekker, capucijners en ook linzen trouwens. Ik hoop wel dat ik sommige dingen toch zo naar binnen kan lepelen ipv alles pureren want dan proeft alles zowat hetzelfde. Helaas ervaring mee door ziekenhuisopnames in mijn kinderjaren. Maar iets grotere stukken groente door de zelfgemaakte soep pureer ik wel met de staafmixer. 

Waterijsjes lust ik uiteraard ook  

Normaal gezien ben ik nogal een snoeper dus dat zal de komende tijd wel wegvallen. Ik heb wat kledingstukken die daardoor iets te strak zitten, die zullen binnenkort wel lekkerder zitten en anders inderdaad mijn riem weer boven water halen.  

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 10:09 Topicstarter

MamaE schreef op 09-04-2022 om 22:47:

[..]

Omelet met groenten is een goed idee inderdaad. Mijn dochter eet ook graag ei, ze neemt ook regelmatig een gekookt eitje mee naar school voor in de pauze. Vult goed en is zacht. Groenten als courgette, aubergine en paprika en prei in kleine stukjes zijn best wel zacht en daardoor ook goed te eten als je niet kunt kauwen. Pasta, rijst, stamppot vult allemaal wel goed.

Het grootste probleem bij mijn dochter zat tussen haar oren. Als het niet meteen lukte of iets was te hard, dan werd ze boos en verdrietig om het hele gebeuren en was het klaar met eten. Dat was meer het accepteren van de situatie zoals die was en is.
En die ruimte mag je jezelf ook best geven hoor. Want het is ook gewoon allemaal vervelend en lastig.

Gekookt ei is ook lekker inderdaad. De groenten kan ik wel wat stoven als ik ze te hard vind want ik hou erg van paprika, courgette en prei door de pasta of in een ovenschotel. Aubergine wordt hier ook wel eens gegeten maar minder vaak. 

Leuk is het natuurlijk niet maar ik ben van nature positief ingesteld dus dat scheelt. En gelukkig ben ik de rest van de week vrij nadat mijn tanden getrokken worden. Daardoor heb ik genoeg tijd om van alles uit te proberen en op het gemak te eten, al doe ik er 2 keer zo lang over, het maakt niet uit. De weersvoorspellingen zijn gunstig dus kan lekker in de tuin zitten lezen, een stukje wandelen of fietsen kan ook, daarvoor heb ik geen tanden nodig. 

Sterkte!

Ik ken iemand die een tijdlang zonder heeft gezeten en met een tijdelijk gebit. Het hele proces was geen pretje en hij is veel afgevallen.

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 13:23 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 10-04-2022 om 12:57:

Sterkte!

Ik ken iemand die een tijdlang zonder heeft gezeten en met een tijdelijk gebit. Het hele proces was geen pretje en hij is veel afgevallen.

Dank je, ik zie er ook wel tegenop, het is niet niks natuurlijk. Maar ik zal er toch doorheen moeten en probeer er het beste van te maken. Nu zitten er bij mij wel wat overtollige kilo's aan dus als ik door deze situatie wat afval, dan is het geen ramp. Als ik nu een tenger poppetje zou zijn, dan zou het anders liggen uiteraard. 

risotto?

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 13:46 Topicstarter

Risotto is hier een favoriet gerecht dus die staat regelmatig op het menu. Moet dan alleen de groentes wat kleiner snijden dan normaal maar dat is geen probleem. 

Bijtje82

Bijtje82

10-04-2022 om 13:54

Risotto met blauwe kaas ❤️

Of prei ovenschotel met zoete aardappelen en gehakt. Of zonder voor de vegetariers. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.