Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Ik vind het knap dat je er zo positief in staat. Het is zeker niet niks, een hele maand helemaal zonder tanden. Neem je rust en doe dingen waar je blij van wordt, dat zal vast al een heel stuk helpen. En je instelling ook. 

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 14:52 Topicstarter

Ovenschotels zijn hier ook populair, vooral bij mij. 

Aan de suggesties te zien is het meeste wel goed te doen.  Alleen geen harde dingen en in het begin misschien ook niet al te pikant. 
Misschien kan ik wel een rijstwafel met smeerbaar beleg eten als tussendoortje? Dat is ook vrij bros want vaak heb ik wel behoefte aan iets tussen de maaltijden door. Dat ik ook hierin wat kan afwisselen. 

Na een tijdje zal ik mijn draai er wel in vinden en merken wat makkelijk gaat en wat niet, het gaat me vooral om de eerste paar weken, zeker als het nog moet genezen. 

Rijstwafels en maiswafels zijn knapperig, maar worden wel zacht in je mond. Ook ontbijtkoek is lekker als tussendoortje. Of sabbelen op een stukje chocola.
Je gaat er vast wel je draai in vinden. Berusting en acceptatie hielpen bij mijn dochter al een heel eind. Zodra ze door de eerste weerstand heen was ging het al snel beter.
Maar ze is gelukkig niet helemaal tandenloos. Ze heeft nog vier kiezen en haar tanden en kan dus wel dingen afhappen en langzaam kauwen.

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 15:57 Topicstarter

MamaE schreef op 10-04-2022 om 15:06:

Rijstwafels en maiswafels zijn knapperig, maar worden wel zacht in je mond. Ook ontbijtkoek is lekker als tussendoortje. Of sabbelen op een stukje chocola.
Je gaat er vast wel je draai in vinden. Berusting en acceptatie hielpen bij mijn dochter al een heel eind. Zodra ze door de eerste weerstand heen was ging het al snel beter.
Maar ze is gelukkig niet helemaal tandenloos. Ze heeft nog vier kiezen en haar tanden en kan dus wel dingen afhappen en langzaam kauwen.

Dat scheelt dan wel dat ze nog wat tanden en kiezen heeft, bij mij gaat alles eruit maar ik ga er vanuit dat het in het begin lastig zal zijn maar dat het na een tijdje steeds beter zal gaan. 

Ontbijtkoek kan ik ook nog doen na een tijdje, vind ik altijd lekker met wat boter. De chocolade wil ik juist achterwege laten. 

Toen de kinderen last kregen van doorkomende kiezen, legde ik repen wit brood in diepvries. Zo konden ze een reep brood krijgen ter verkoeling maar waar ze ook hun tandvlees mee konden ‘masseren’ door erop te kauwen.

Ragout en dan eventueel met pasta,brood of rijst. Dat heeft mijn man veel gegeten toen hij aan zijn kaken geopereerd was. 

Poezekat

Poezekat

10-04-2022 om 19:05 Topicstarter

Is het zinvol om voor de behandeling, tanden trekken, al paracetamol in te nemen? 

Bijtje82

Bijtje82

10-04-2022 om 19:09

Poezekat schreef op 10-04-2022 om 19:05:

Is het zinvol om voor de behandeling, tanden trekken, al paracetamol in te nemen?

Daar zou ik mee uit kijken. Volgens mij zijn dat bloedverdunners. Beter om dat aan de tandarts te vragen. Maar je krijgt toch pijnstilling

Wat naar dat het nodig is. 
Alles waar je puree van kan maken, zoals knolselderij en pastinaak. Verder congee, dat is langer gekookte rijst, die dan zachter wordt. Pap. Bijvoorbeeld van boekweitgrutten. Gistvlokken kan je gebruiken als eiwitbron. Verder kabeljauwlever. Die is heel zacht. Niet voor onderweg want ruikt nogal.

Poezekat schreef op 10-04-2022 om 19:05:

Is het zinvol om voor de behandeling, tanden trekken, al paracetamol in te nemen?

Ik zou dat even met de tandarts of kaakchirurg bespreken. Daarna kan sowieso.
Mijn dochter is onder narcose geholpen, toen moest ze nuchter zijn. Na de ingreep wordt wel geadviseerd om pijnstilling al te nemen voordat de verdovingen uitwerken en daarna elke paar uur zodat je een spiegel houdt. Het is ook afhankelijk van hoeveel pijn je hebt. Jij hebt volwassen tanden en kiezen, die hebben veel langere wortels dan de melkkiezen van mijn dochter. De genezing van de wonden duurt dan ook langer.

De eerste dagen even geen "klein" eten zoals rijst en hagelslag. Omdat je geen noodgebit krijgt kruipt alles in de wondjes. Het genezen duurt vast geen weken, na een week kan er vast al iets meer gegeten worden qua variatie. Sterkte hoor. 

Gekookte splitlinzen.

Poezekat

Poezekat

11-04-2022 om 09:30 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-04-2022 om 19:09:

[..]

Daar zou ik mee uit kijken. Volgens mij zijn dat bloedverdunners. Beter om dat aan de tandarts te vragen. Maar je krijgt toch pijnstilling

Ja, ik krijg verdoving maar had dat ooit wel eens gelezen dat je vóór de behandeling ook al iets kunt nemen. Maar zo op eigen houtje was ik daar al wat huiverig voor dus vandaar mijn vraag. 

Poezekat

Poezekat

11-04-2022 om 09:33 Topicstarter

MamaE schreef op 10-04-2022 om 20:00:

[..]

Ik zou dat even met de tandarts of kaakchirurg bespreken. Daarna kan sowieso.
Mijn dochter is onder narcose geholpen, toen moest ze nuchter zijn. Na de ingreep wordt wel geadviseerd om pijnstilling al te nemen voordat de verdovingen uitwerken en daarna elke paar uur zodat je een spiegel houdt. Het is ook afhankelijk van hoeveel pijn je hebt. Jij hebt volwassen tanden en kiezen, die hebben veel langere wortels dan de melkkiezen van mijn dochter. De genezing van de wonden duurt dan ook langer.

Elke paar uur zodat ik een spiegel houd is altijd wel aan te raden, ook bij andere pijn. Dus ik wacht nu maar tot na de behandeling om iets in te nemen. Bij mij staan er wat tanden los dus die zullen er misschien wel wat makkelijker uit gaan. 

Bij dochter werd schuinliggende kies in bovenkaak onder narcose verwijderd. Ze kon niet goed pillen slikken en kreeg recept voor extra sterke paracetamol in poedervorm, welke ze kon mengen met water. Die moest ze voor de behandeling al slikken.
Zorg ervoor dat je pijnstillers slikt, voor je pijn gaat ervaren. Dan kan je ook eerder minderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.