Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


qua eten. Ontbijt met yoghurt en granola/muesli wel even een poosje tevoren klaarmaken zodat de stukjes granola/muesli niet meer hard zijn. Lunch wellicht iets van pastasalade/mie of iets dergelijks. Avondeten, stamppot, soep, pasta (waar bij je de pasta tevoren breek en de groente er doorheen pureert).  

Granola is echt best wel hard. Ik vermoed dat brood (zonder korstjes) makkelijker zal gaan dan granola. Als je iets van yoghurt als ontbijt wil zijn blauwe bessen of frambozen wel lekker en zacht voor er in te doen.

Bijtje82

Bijtje82

11-04-2022 om 17:43

MamaE schreef op 11-04-2022 om 17:23:

Granola is echt best wel hard. Ik vermoed dat brood (zonder korstjes) makkelijker zal gaan dan granola. Als je iets van yoghurt als ontbijt wil zijn blauwe bessen of frambozen wel lekker en zacht voor er in te doen.

Ja maar die hebben pitjes, niet ideaal. De frambozen dan. Zou dan eerder een banaan doen ofzo. 

Poezekat

Poezekat

11-04-2022 om 18:17 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 11-04-2022 om 17:43:

[..]

Ja maar die hebben pitjes, niet ideaal. De frambozen dan. Zou dan eerder een banaan doen ofzo.

Als ik daar dan de staafmixer in zet, moet het toch wel goed komen? Maar een banaan erdoor is ook zeker een optie

Bijtje82

Bijtje82

11-04-2022 om 18:28

Poezekat schreef op 11-04-2022 om 18:17:

[..]

Als ik daar dan de staafmixer in zet, moet het toch wel goed komen? Maar een banaan erdoor is ook zeker een optie

Je houdt altijd pitjes tenzij je het ook allemaal gaat zeven. Het is maar net waar je je energie in wilt steken😜

ontbijtkoek,  dat dacht ik ook, toen ik n kaakoperatie had laten doen. Maar dat spul plakte zo, dat ik t niet weg kreeg zonder kauwen. Beschuit daarentegen,  daar sabbel je wat op en je kunt t zo doorslikken. 

Poezekat

Poezekat

13-04-2022 om 11:24 Topicstarter

Poezekat schreef op 11-04-2022 om 18:17:

[..]

Als ik daar dan de staafmixer in zet, moet het toch wel goed komen? Maar een banaan erdoor is ook zeker een optie

Update: 

Mijn tanden zijn er al uit sinds maandag namiddag en het gaat verder prima, het voelt nog wel wat raar allemaal maar het was nogal een getrek om de kiezen eruit te krijgen, rest ging vrij makkelijk. 's Avonds alleen wat yoghurt gegeten, ging best aardig met hele kleine hapjes. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen dus ene keer yoghurt als ontbijt maar soms ook havermoutpap. Heb ook al risotto gegeten, de groenten in hele kleine stukjes gesneden maar met een lepel ging het prima naar binnen. Een omelet in zeer kleine stukjes gaat ook goed.

Vanochtend melk met bevroren frambozen en banaan in de blender gedaan, wat havermout erbij om het iets meer te laten vullen, ging prima. Het leverde me een romige drank op. 

Wat goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je toch behoorlijk veel kunt eten. Ik denk dat je positieve instelling daar ook echt wel bij helpt. 
Heb je veel pijn gehad of viel het mee?

Bij de apotheek kun je eventueel iets halen om meer kcal en voedingsstoffen binnen te krijgen met vla of yoghurt.

Poezekat

Poezekat

13-04-2022 om 12:34 Topicstarter

MamaE schreef op 13-04-2022 om 12:07:

Wat goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je toch behoorlijk veel kunt eten. Ik denk dat je positieve instelling daar ook echt wel bij helpt.
Heb je veel pijn gehad of viel het mee?

Sommige dingen vielen mee en andere juist tegen maar ik had me er op ingesteld dat het vervelend zou worden dus dat scheelt. Het was wel wat benauwd om na afloop nog wat gaasjes in mijn mond te krijgen om op te "bijten" om het bloeden te stelpen want op weg naar huis, ik woon niet zo heel ver van de praktijk vandaan, heb ik ook nog een mondkapje opgezet. Er zat best een frisse wind en het leek me niet zo goed om dan met onbedekte mond door het dorp te lopen. Maar nadat de gaasjes eruit mochten, geen nabloeding meer gehad dus dat was fijn. 

Nu zit ik met een kop zelfgemaakte soep, wel wat afgekoeld, voor me. En ik heb ook zeker veel gehad aan jullie suggesties. Ik heb al iets besteld om in de yoghurt te doen zodat het wat meer vult, zoals hierboven als tip staat aangegeven. 

Poezekat

Poezekat

13-04-2022 om 12:37 Topicstarter

MamaE schreef op 13-04-2022 om 12:07:

Wat goed om te horen dat het goed met je gaat en dat je toch behoorlijk veel kunt eten. Ik denk dat je positieve instelling daar ook echt wel bij helpt.
Heb je veel pijn gehad of viel het mee?

Het praten gaat ook redelijk, sommige letters zijn wel moeilijk zoals s, t en d. Omdat mijn man geen vakantie heeft, zit ik vooral alleen maar af en toe zet ik muziek aan en zing wat mee. 

Ik vind dat je het heel goed doet. Praten zonder tanden is ook lastig. Normaal heb je weerstand van je tanden, nu niet meer. Dat is gewoon even wennen. En als je straks weer tanden hebt is het opnieuw even wennen. Maar het komt vast wel goed, uiteindelijk. Zeker met jouw instelling.

Poezekat

Poezekat

23-04-2022 om 18:08 Topicstarter

Update:
Het gaat steeds beter om te eten, al doe ik dat nog steeds met een lepel omdat er nog hechtingen zitten. Harde dingen vermijd ik uiteraard maar er zijn genoeg alternatieven. Fruit pureer ik iets met de staafmixer of het gaat door een smoothie. Verder drink ik meer water dan voorheen. Het enige wat me wat tegenvalt is dat ik, voor mijn gevoel, nog niet echt ben afgevallen. Mijn kleren zitten nog niet losser. Dit omdat ik het snoepen achterwege laat en dat deed ik best veel. Een aantal kilo eraf zou een fijne bijkomstigheid geweest zijn maar daar verwacht ik nu weinig meer van na ruim een week. 

in fruit zitten veel suikers wellicht dat dat het minder snoepen compenseert.

Dat is wel jammer. Ben je minder gaan wandelen/ sporten of iets dergelijks uit vrees mensen/bekenden tegen te komen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.