Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Poezekat

Poezekat

28-05-2022 om 19:24 Topicstarter

Max88 schreef op 28-05-2022 om 18:55:

[..]

Nee dat slinkt hooguit over de jaren. Het moet sowieso minstens 6 weken helen. Toen ik het een en ander liet doen was dat noodgebit écht geen pretje.

Een noodgebit schijnt inderdaad ook niet ideaal te zijn. Maar die 6 weken zonder tanden lopen heb ik inmiddels wel gehaald. Ik ga volgende week de 7e week in zonder tanden en daar zullen nog wel een aantal weken bij komen want er gaat natuurlijk ook nog wat tijd overheen voordat een gebit klaar is. 

Maar als ik het goed begrepen heb, zouden ze het anders willen aanpakken dan gebruikelijk en dat moest natuurlijk aangevraagd worden. 

klopt, je tandvlees is nog zo gezwollen dat je het amper in- en uitkrijgt, laat staan ermee kunt kauwen. Het zal wennen worden om weer tanden te ervaren en mee te kauwen, maar ik verzeker je dat je er zonder gebit in die weken beter aan toe was dan met 😉
Denk dat door het helen en verminderen van de zwelling, plus het kweken van steviger tandvlees, je straks minder vatbaar bent voor drukplekken. Sterkte!  Het nieuwe gebit wordt gemaakt op de nieuwe situatie in je mond, dus je krijgt geen last van niet passen of iets dergelijks.

Poezekat

Poezekat

28-05-2022 om 20:14 Topicstarter

Max88 schreef op 28-05-2022 om 20:02:

klopt, je tandvlees is nog zo gezwollen dat je het amper in- en uitkrijgt, laat staan ermee kunt kauwen. Het zal wennen worden om weer tanden te ervaren en mee te kauwen, maar ik verzeker je dat je er zonder gebit in die weken beter aan toe was dan met 😉
Denk dat door het helen en verminderen van de zwelling, plus het kweken van steviger tandvlees, je straks minder vatbaar bent voor drukplekken. Sterkte! Het nieuwe gebit wordt gemaakt op de nieuwe situatie in je mond, dus je krijgt geen last van niet passen of iets dergelijks.

Ik denk dat elke situatie beslist zijn voor- en nadelen heeft. Zonder tanden zie ik er niet uit, al vinden sommige mensen het niet eng of storend. Kan niet alles eten (al gaat het wel steeds vooruit) en praten is natuurlijk ook nog wel lastiger dan met tanden. 

Maar het had me anderzijds ook geen pretje geleken om gelijk na het trekken van mijn tanden al een gebit te krijgen. En ook lastiger om alles goed schoon te houden. Het voelt allemaal nogal dubbel.

Poezekat

Poezekat

28-05-2022 om 21:06 Topicstarter

Een vriendin krijgt over een tijdje wel een noodgebit, gelijk na het trekken van haar tanden. Het lijkt me wel gevoelig en moeilijk om het gebit in en uit te doen om te spoelen of gebit te reinigen. Ik heb haar het advies gegeven om toch een aantal dagen thuis te blijven na de behandeling. 

Mijn vader had een ondergebit met magneten; geen gedoe met klakken gebit of brokjes kukident.
Nu je toch in de wacht staat, kan je overdenken wat je wilt; standaard, kliksysteem, magneten of brug. Als je kaak dit ten minste toe laat.

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 09:33 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-05-2022 om 22:29:

Mijn vader had een ondergebit met magneten; geen gedoe met klakken gebit of brokjes kukident.
Nu je toch in de wacht staat, kan je overdenken wat je wilt; standaard, kliksysteem, magneten of brug. Als je kaak dit ten minste toe laat.

Het zal sowieso al een gebit worden met kliksysteem, dit zou voor mij het meest geschikt zijn. Bovenkaak 5 implantaten, onder 2. Dat heeft de kaakchirurg me onlangs al laten weten. 

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 10:05 Topicstarter

De factuur van het tanden trekken ligt voor me, moet eigenlijk vandaag betaald worden maar ik ga er nog even mee wachten tot de herinnering komt en dan heb ik eigenlijk nog 2 weken om te betalen voordat er kosten bij komen. Ik ga hem wel alvast ergens inplannen. 

Poezekat schreef op 29-05-2022 om 10:05:

De factuur van het tanden trekken ligt voor me, moet eigenlijk vandaag betaald worden maar ik ga er nog even mee wachten tot de herinnering komt en dan heb ik eigenlijk nog 2 weken om te betalen voordat er kosten bij komen. Ik ga hem wel alvast ergens inplannen.

En een betalingsregeling opperen?

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 12:55 Topicstarter

Flanagan schreef op 29-05-2022 om 11:06:

[..]

En een betalingsregeling opperen?

Dat kan natuurlijk maar wanneer ik het betaal, wil ik er ook wel gelijk in 1 keer vanaf zijn. Het is niet zo dat het geld me ontbreekt, ik had het normaal gezien allang betaald als die tandarts me niet op die manier had laten zitten. 

Toch vind ik als je zonder tanden zit of lelijke tanden (dat kan psychisch ook lastig zijn) dat een onderdeel is van de behandeling van de tabdarts/technicus dat het behalve zorg is betreft het lichamelijke aspect ook veel meer tijdelijke schade heeft zolang dat duurt. 
Ik heb zelf ook niet het mooiste gebit maar ik zou de kosten ook niet kunnen dragen. Voor een kroon moet ik al krom liggen. Dus dan maar minder lachen waarbij de tanden bloot liggen. Er zijn mensen die wel een kunstgebit kado krijgen maar dure oplossingen valt bijna ook niet tegen te verzekeren.
Terwijl zoals je bij jou als voorbeeld al ziet, al ben je sterk en zit je een tijd tandloos uit, het heeft echt wel invloed op het dagelijks leven. Dat wil je niet onnodig lang. 
Mijn familie heeft trouwens gedoe met een rekening gehad, over het systeem gesproken. Er tig malen over gebeld, betreft codes en de tabdarts die zelf niet de juiste gebruikt en de verzekeraar wilde ook niet echt zich verdiepen na hoe vaak bellen. Uiteindelijk is het al twee jaar terug en de nota is nog steeds niet volledig betaald en kortom niemand pakt het op en schakelt een incasso in. Het hangt ergens in de computers en de brieven en mailtjes liggen waarschijnlijk ergens diep onderaan de berg. Het wordt gewoon niet opgelost maar is ook niet definitief gesloten. Dat betreft tandartskosten en verzekeraars. Als het te moeilijk wordt heeft niemand er zin in. 
Het is een aparte tak van sport met ziektekosten en dat is nog los van hoe je er zelf mee dealt. Ziek of lichamelijk ongemak is niet alleen een mankement waar je vanaf wilt. Maar ook geestelijk mag er aandacht zijn en dat er iemand vinger aan de pols houdt betreft je mentale volhouden. Er zijn niet voor niets zoveel mensen bang voor de tandarts. En alleen dat al met gevolg dat ze jaren niet gaan en dan verder van huis zijn. 

Eens met Eppos, ik zou kijken of het trekken opgenomen kan worden in de kosten die vergoed worden door de verzekering. Omdat het bij jou om een aangebracht afwijking gaat denk ik dat je best kans maakt. Niet geschoten is altijd mis. Ik zou daar niet van tevoren over bellen maar de factuur nu indienen. Tegenwoordig kan dat via een app, met gewoon een foto van de factuur. Zit die factuur eenmaal in het systeem dan kun je uitleggen waarom je hem indient.
Verder veel sterkte weer. Ik vind het echt niet te geloven dat ze je gewoon laten bungelen. Ook als de verzekering niet (alles) vergoedt heb je toch een nieuw gebit nodig???

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 13:36 Topicstarter

Ik ben inderdaad geen held bij de tandarts, was dan ook al jaren niet meer op controle geweest met als gevolg flinke ontsteking en slechte tanden. Dus zeker wel deels eigen schuld dat mijn tanden eruit moesten en ook deels gevolg van erfelijke afwijking. 
Het is en blijft vervelend dat er nog geen vervolgstappen zijn zolang er geen goedkeuring is van de ziektekostenverzekering, hopelijk dit week wel goed nieuws, want het bepaalt momenteel toch wel voor een groot deel mijn leven. We willen graag een paar overnachtingen boeken in de buurt van Amsterdam zodat we onze studerende zoon kunnen bezoeken en wat leuke dingen ondernemen in de regio. Daar heb ik nu echter nog niks aan want uit eten gaan (of lekker ontbijten in een hotel) doe ik beslist niet zonder tanden en op de foto gaan wil ik uiteraard ook niet. 

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 13:43 Topicstarter

Jonagold schreef op 29-05-2022 om 13:34:

Eens met Eppos, ik zou kijken of het trekken opgenomen kan worden in de kosten die vergoed worden door de verzekering. Omdat het bij jou om een aangebracht afwijking gaat denk ik dat je best kans maakt. Niet geschoten is altijd mis. Ik zou daar niet van tevoren over bellen maar de factuur nu indienen. Tegenwoordig kan dat via een app, met gewoon een foto van de factuur. Zit die factuur eenmaal in het systeem dan kun je uitleggen waarom je hem indient.
Verder veel sterkte weer. Ik vind het echt niet te geloven dat ze je gewoon laten bungelen. Ook als de verzekering niet (alles) vergoedt heb je toch een nieuw gebit nodig???

Dat zou natuurlijk mooi zijn maar de factuur is na het trekken naar mijn verzekeraar gegaan, die heeft een deel vergoed en de rest van de factuur moet ik zelf betalen. 

De verzekeraar zal natuurlijk wel ergens voor toestemming moeten geven want ze kunnen me niet zonder tanden laten lopen voor de rest van mijn leven. Het zou wel kunnen dat ze een andere oplossing geven dan wat de kaakchirurg en tandarts in gedachten hadden. 

Poezekat

Poezekat

29-05-2022 om 14:07 Topicstarter

Ik denk niet dat de zorgverzekeraar de rest, of het grootste deel, van de factuur alsnog zal betalen. Maar het valt natuurlijk te proberen want ze wisten niet van de exacte situatie af toen ze die rekening van de 1e tandarts kregen. Waarschijnlijk zijn ze er vanuit gegaan dat mijn tanden getrokken zijn en dat ik een kunstgebit zou krijgen of zoiets want voor zover ik weet, heeft die tandarts geen behandelplan ingediend van tevoren. 

Als de zorgverzekeraar het niet vergoedt zou ik zelfs overwegen de factuur terug te sturen naar de tandarts. Hij is volgens mij nalatig geweest als hij niet van tevoren een behandelplan ter goedkeuring heeft ingediend! En sowieso heeft een brutaal mens de halve wereld. Had je al een negatieve recensie geplaatst? Je kunt nog aan de tandarts laten weten dat je die enigszins wil bijstellen (dat kan nog gedurende een bepaalde periode) als hij je de rest kwijtscheldt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.