Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tips en ervaringen gevraagd, tijdelijk zonder tanden


Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 10:00 Topicstarter

Jonagold schreef op 29-05-2022 om 23:21:

Als de zorgverzekeraar het niet vergoedt zou ik zelfs overwegen de factuur terug te sturen naar de tandarts. Hij is volgens mij nalatig geweest als hij niet van tevoren een behandelplan ter goedkeuring heeft ingediend! En sowieso heeft een brutaal mens de halve wereld. Had je al een negatieve recensie geplaatst? Je kunt nog aan de tandarts laten weten dat je die enigszins wil bijstellen (dat kan nog gedurende een bepaalde periode) als hij je de rest kwijtscheldt.

Nee, ik had nog geen negatieve recensie geplaatst.  Ik had van tevoren wel een begroting gekregen met de kosten. Hiermee was ik akkoord gegaan in de veronderstelling dat de tandarts de behandeling zelf zou uitvoeren en ik een noidgebit zou krijgen. Maar toen bleek dat hij  de behandeling zelf niet meer voor ging zetten, had hij het erover dat ik mezelf moest presenteren bij de zorgverzekeraar en de situatie uitleggen ivm verdere behandeling. Nu komt bij ons elke week een mobiel kantoor maar toch een rare gang van zaken dat hij de behandeling niet zelf aanvroeg. 

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 11:42 Topicstarter

Het is een praktijk waar meerdere tandartsen gevestigd zijn. Ik weet niet of ik naderhand nog op controle moet blijven komen met een klikgebit, ik neem wel aan dat ik de implantaten goed schoon moet houden. 

Ik krijg bij een grote behandeling idd een begroting maar moet de aanvragen bij de verzekeraar voor vergoeding zelf doen. Ook de facturen declareren. Krijg overigens niets vergoed, maar dat komt omdat ik geen aanvullende tandartsverzekering heb. 
De tandarts stuurt een rekening, verder regel je alles zelf omdat de tandarts niet meer in de basisverzekering zit. 
Ik vind dit geen rare gang van zaken en lees niets vreemds. 

Ik heb geen kunstgebit maar familieleden wel, zij gaan ook op controle, alleen minder frequent. Ik ga iedere 3 maanden, 2x tandarts, 2x mondhygiëniste per jaar.  Jazeker moet je je tandvlees en implantaten goed schoonhouden, dat lijkt mij logisch toch?

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 12:24 Topicstarter

wil40 schreef op 30-05-2022 om 12:00:

Ik heb geen kunstgebit maar familieleden wel, zij gaan ook op controle, alleen minder frequent. Ik ga iedere 3 maanden, 2x tandarts, 2x mondhygiëniste per jaar. Jazeker moet je je tandvlees en implantaten goed schoonhouden, dat lijkt mij logisch toch?

Het lijkt me inderdaad logisch dat ik mijn tandvlees en die implantaten netjes schoon moet houden maar ik vroeg me dus inderdaad af of ik dan minder vaak op controle moet komen als alles klaar is. 

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 12:28 Topicstarter

wil40 schreef op 30-05-2022 om 11:57:

Ik krijg bij een grote behandeling idd een begroting maar moet de aanvragen bij de verzekeraar voor vergoeding zelf doen. Ook de facturen declareren. Krijg overigens niets vergoed, maar dat komt omdat ik geen aanvullende tandartsverzekering heb.
De tandarts stuurt een rekening, verder regel je alles zelf omdat de tandarts niet meer in de basisverzekering zit.
Ik vind dit geen rare gang van zaken en lees niets vreemds.

Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me logischer dat bij grote behandelingen de aanvraag gebeurt door de zorgverlener, dit omdat ze toch ook een behandelplan willen zien met foto's. 

Facturen declareren heb ik al gedaan maar dat was nadat ik naar de osteopaat was geweest. Daarvan kreeg ik een deel vergoed nadat ik het bedrag zelf gelijk betaald had na behandeling. 

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 15:03 Topicstarter

Goed nieuws gekregen, de akkoordverklaring voor de behandeling is binnen!!!! De assistente die me de eerste keer zo goed geholpen heeft is morgen aan het werk en gaat een afspraak voor me regelen. Natuurlijk zal het zeker wat tijd nodig hebben allemaal maar daar heb ik wel begrip voor. 

Poezekat schreef op 30-05-2022 om 12:24:

[..]

Het lijkt me inderdaad logisch dat ik mijn tandvlees en die implantaten netjes schoon moet houden maar ik vroeg me dus inderdaad af of ik dan minder vaak op controle moet komen als alles klaar is.

Jij was al jaren niet op controle geweest schrijf je eerder, ik zou met de tandarts afspreken dat hij je een mailtje stuurt als het weer tijd is voor controle. Ik vind het voor mezelf een goede stok achter de deur. Anders komt er afstel na uitstel. 

Je hebt een akkoordverklaring binnen, dus de implantaten e.d worden vergoed? Fijn! 

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 15:34 Topicstarter

wil40 schreef op 30-05-2022 om 15:22:

[..]

Jij was al jaren niet op controle geweest schrijf je eerder, ik zou met de tandarts afspreken dat hij je een mailtje stuurt als het weer tijd is voor controle. Ik vind het voor mezelf een goede stok achter de deur. Anders komt er afstel na uitstel.

Je hebt een akkoordverklaring binnen, dus de implantaten e.d worden vergoed? Fijn!

Was uit angst, ik denk dat ik in de toekomst minder angst zal hebben voor de tandarts of de controles.

 Sommige praktijken sturen al een reminder waarna je zelf een afspraak kan inplannen (online). 

Dat kan, een reminder om een afspraak te maken. Maar als je angstig bent en last hebt van uitstelgedrag kan het anders. Ik maak een afspraak als ik de controle achter de rug heb en dan sturen ze een reminder met de data waarop ik word verwacht. 
Dat werkt voor mij beter. Het is maar een tip.

Poezekat

Poezekat

30-05-2022 om 15:59 Topicstarter

wil40 schreef op 30-05-2022 om 15:52:

Dat kan, een reminder om een afspraak te maken. Maar als je angstig bent en last hebt van uitstelgedrag kan het anders. Ik maak een afspraak als ik de controle achter de rug heb en dan sturen ze een reminder met de data waarop ik word verwacht.
Dat werkt voor mij beter. Het is maar een tip.

Ik zal na de behandeling wel horen hoe vaak ik op controle moet komen en waar. 

Poezekat schreef op 30-05-2022 om 15:03:

Goed nieuws gekregen, de akkoordverklaring voor de behandeling is binnen!!!! De assistente die me de eerste keer zo goed geholpen heeft is morgen aan het werk en gaat een afspraak voor me regelen. Natuurlijk zal het zeker wat tijd nodig hebben allemaal maar daar heb ik wel begrip voor.

Dat is goed nieuws, ik hoop oprecht voor je dat het nu allemaal redelijk snel geregeld kan gaan worden en dat het goed gaat komen. 

Poezekat

Poezekat

31-05-2022 om 11:53 Topicstarter

MamaE schreef op 30-05-2022 om 23:39:

[..]

Dat is goed nieuws, ik hoop oprecht voor je dat het nu allemaal redelijk snel geregeld kan gaan worden en dat het goed gaat komen.

Nou, het is slechts gedeeltelijk goed nieuws, heb ik vanochtend te horen gekregen. De akkoordverklaring voor het klikgebit is ontvangen bij de tandarts maar bij de kaakchirurg is nog niks ontvangen voor de implantaten en daar moet ik eerst heen. Het heeft geen nut om een noodgebit te plaatsen want dat blijft niet zitten. Dus ze hebben het moeten aanpassen ipv de behandeling uit te voeren zoals het normaal gezien gedaan wordt.

Ze gaan het zelf ook in de gaten houden als de toestemming voor de kaakchirurg binnen komt en ik heb wederom wat berichten gestuurd (whatsapp, gaat sneller dan bellen) dat ik nu alsnog niet kan starten met de behandeling omdat niet compleet is en dat ik wil dat het zo snel mogelijk in orde is. Dat ik al genoeg gedupeerd ben inmiddels. Heb het wel netjes geformuleerd maar tevens zeer duidelijk. 

Poezekat

Poezekat

01-06-2022 om 12:47 Topicstarter

Vandaag te horen gekregen dat de zorgverzekeraar ermee bezig is en dat ik begin volgende week meer weet. Het is te hopen want dan kan ik verder met de behandeling, ben er nu aardig klaar mee zo ondertussen! 
Door een paar collega's werd ernaar gevraagd maar ik ben zeer kort gebleven, ik had geen zin om erover te praten met hen vanwege redelijk wat frustraties. 

Poezekat

Poezekat

03-06-2022 om 15:52 Topicstarter

Net zag ik dat de akkoordverklaring voor de implantaten in mijn berichtenbox zat van de zorgverzekeraar dus wel iets eerder dan verwacht. Helaas niemand aanwezig, ook niet telefonisch, om een afspraak in te plannen dus moet wachten tot dinsdag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.