Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2008 om 20:27

Tips om hoesten tegen te gaan?

Hai, onze dochter van bijna twee is zwaar verkouden; ze niest en snottert de hele dag en loopt voortdurend te kuchen. Echter, als ze gaat liggen verandert de kuch in een zware "borsthoest" waar ze erg moe van wordt en waardoor ze slecht slaapt. Ze heeft afgelopen nacht niet veel geslapen en vandaag overdag helemaal niet (doet normaal 2,5 uur 's middags).
Nu ligt ze dus weer met korte tussenpozen erg te hoesten. Ik heb al wat handdoeken onder het hoofdeinde van haar matras gelegd en heb haar zover gekregen dat ze 1 theelepel hoestdrank doorslikte. Helaas heb ik dat kunstje niet kunnen herhalen. Heeft iemand nog een tip hoe ik haar kan helpen om wat minder te hoesten, zodat zij beter slaapt?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

11-11-2008 om 20:49

Huisarts

Ik zou toch even naar de huisarts gaan met haar. Hij kan even luisteren of er slijm in de longen zit o.i.d. Evt. krijgt ze dan een antibioticakuur. Ik vind het nogal wat dat ze zo hoest dat ze er nauwelijks van slaapt.
Heb zelf ook ervaring met dochter, nu 7, die als jong kind ook bij elke verkoudheid veel hoestte. Ze heeft toen wel eens een hoestdrank met een soort slaapmiddel erdoor gekregen, geen idee meer hoe het heette, maar het hielp wel. Daro heeft ook hoesttabletjes (vanaf 2 jaar). Deze helpen ook goed is mijn ervaring. Geen idee of je dochter ze al kan doorslikken. Mijn zoontje van 4 heeft er nog moeite mee. De hoestdrank die ik er bij mijn kinderen altijd inkreeg is Tussikind van VSM. Deze vonden ze lekker. Of het echt helpt weet ik niet, maar het verzacht de keel in ieder geval een beetje.
Je kunt ook bij je kindje de borst en rug insmeren met inhalatiezalf (bijv. Luuf), dit maakt het ademen wat makkelijker.
Heel veel sterkte ermee, ik weet uit ervaring hoe vermoeiend dit is voor je kindje, maar ook voor jezelf.

Ardnax

Ardnax

12-11-2008 om 00:19

Zetpillen

Ik gebruik hier zetpillen van Balsoclase E voor baby's. Ik vind ze perfect helpen en het enige wat ik erin krijg. Ieder hoestdrankje wordt met veel enthoudiasme er namelijk weer uitgewerkt en dit blijft dus (uiteraard) wel erin.
OP dit moment ook 2 peuters die 's nachts slecht slapen van het hoesten. Ze maken helaas pas een lange ruk als ze gespuugd hebben en hun slijm dan kwijt zijn.
Grtz.
Ardnax
PS Één van de twee gebruikt ook ventolin en ik merk dat zij het wel makkelijker op kan hoesten.

Jacoline29

Jacoline29

12-11-2008 om 13:01

Naar ha

Stomen werkt ook nog wel eens,douche zo heet mogelijk aan zetten en in de badkamer op een stoel gaan zitten met haar op schoot en dat ong 10 min,dat werkt ook nog wel eens.

Ga idd maar naar de huisarts toe,mijn dochterje van 2 was ook erg verkouden,slecht slapen ed.Ben uiteindelijk met haar op de HAP beland,daaruit bleek dat ze een longontsteking of bronchitus had,ze moest gelijk aan de antibiotica.Ze is er nu net vanaf(2 weken terug AB kuur gestart)Ook zij moet nu ventolin en flixotide hebben,anders zouden we (afgelopen vrijdag)binnen 2 weken weer bij de HA zitten.Mijn huisarts heeft haar de vrijdag na die woensdag HAP nog een keer gecontroleerd en daarna de vrijdag na afloop van de kuur.
succes,zo'n kleintje ziek is niet leuk.

ayla

ayla

12-11-2008 om 15:53

Yep, hier ook

hele dag ana het hoesten en 's nachts hoor je hem echt blaffen, hij wordt er ook wakker van. Misschien vanavond maar eens in een lekker warm bad doen met de deuren dicht en dan de douche nog eens vol open erbij

Massi Nissa

Massi Nissa

12-11-2008 om 17:16

Bedankt!

Ik ga vanavond zeker stomen, dat klinkt goed. En die zetpillen ga ik morgenmiddag halen, altijd fijn om zoiets in huis te hebben. Al krijst dochter bij zetpillen ook moord en brand, hoor, daarom heb ik haar nog maar twee keer in haar leventje een paracetamol gegeven .
Wat betreft de huisarts: ik kijk het nog even aan, ze heeft geen koorts, is niet suf, is niet hangerig en eet normaal (weinig, maar niet minder dan anders). Als het hoesten vannacht niet minder is dan afgelopen nacht zal ik telefonisch overleggen morgenochtend. Meestal krabbelt ze er vanzelf weer overheen, gelukkig zonder AB of Ventolin, maar wat moet dat moet. Het is inderdaad hartstikke zielig, vooral omdat ze 's nachts wakker wordt van het hoesten en dan tegen me zegt: "Wiza slapen, wil slapen". Het arme schaap.
Groetjes
Massi

Stomen

Let even op bij dat stomen. Mijn broer moest dat vroeger regelmatig wegens astmatische bronchitis. Pas jaren later kwam uit dat het arme joch (een peuter toen nog) doosdbenauwd was dat hij onder die hete douche zou moeten...

Beterschap voor het arme schaapje

Temet

Even opletten

met die pillen. Die heb ik ook voor mijn kids gebruikt, maar ze gingen beide gigantisch aan de diaree. Zal wel puur toeval zijn, maar hou het in ieder geval in de gaten.

Je kan ook een halve ui onder haar bed leggen en gebruik zoutoplossing voor haar neus. Door de verkoudheid loopt het snot (vies verhaal hoor) bij het in bed liggen, achter in haar keel. Dat zal ze proberen weg te hoesten. Dus ga die verkoudheid te lijf. De reden dat ik dit schrijf is omdat mijn dochter dit 2 weken geleden ook had en de huisarts mij uitlegde hoe het hoesten werd veroorzaakt.

Veel succes!

Ardnax

Ardnax

13-11-2008 om 01:20

Hier niet

Hier krijgen ze er in ieder geval geen diarree van, maar ze gaan wel heerlijk naar menthol ruiken
(en slapen 's nachts door zonder hoestbuien)
Grtz.
Ardnax

Kari1

Kari1

13-11-2008 om 15:48

als het een productieve hoest is (slijm) en geen prikkelhoest, dan liever geen hoestdempende medicijnen zoals Balsoclase. Liever slijmoplossers/slijmverdunners/luchtwegopenhouders. Het slijm moet eruit kunnen (staat ook in de bijsluiter).
Bij peuters is ook belangrijk de neus goed open en zo schoon mogelijk te houden. Als ze gaan liggen druipt het snot de keel in en dat geeft ook gehoest. Dus Heel Vaak spoelen met Heel Veel zout water, met een pipetje of een spuitje.
Kari

Massi Nissa

Massi Nissa

13-11-2008 om 20:34

Schone neus en andere dingen

Ik was zelf ook al op die schone neus gekomen en spuit nu voor het slapengaan haar neusje schoon met zoutoplossing. Vindt ze NIET leuk, zoals ze zelf ook letterlijk zegt. Daarnaast heb ik op aanraden van oma de verwarming op haar kamertje aangedaan. Vreemd idee, ze slaapt nooit in een verwarmde kamer. Ons huis is niet koud en ze slaapt in een slaapzak onder een dekbed, warm zat. Oma stelt echter dat een verkouden kind in een verwarmde kamer moet slapen, iets met temperatuurverschillen die hoest opwekken. Braaf de verwarming aangezet dus, want ik heb weer niet best geslapen afgelopen nacht en het begint zo langzamerhand een beetje op te raken. Ik liep op mijn werk als een kip zonder kop de ene fout na de andere te maken.
Dat stomen hielp gisteravond niet, dat heb ik dus maar weer afgeschaft (blijft goed om in het achterhoofd te houden). De lokale Kruidvat had niet veel in de aanbieding naast het Vicks assortiment, dus ik heb alleen wat Luuf gesmeerd op haar borst. We zullen zien, ik ga zo lekker slapen met de radio aan, dan maak ik in elk geval wat uren voor ze "komt".
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.