Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mar-ank

mar-ank

29-10-2009 om 15:17

Twee beugels...

Ben net terug van onze (nieuwe) tandarts. Was wel even schrikken; beide dochters moeten aan de beugel. Van de oudste hadden we dat wel zien aankomen; ze heeft een paar echte slagtanden in haar bovenkaak, die ongeveer recht naar voren groeien. Dat die rechtgetrokken moeten worden kwam niet echt als een verrassing. En ik hoop dat ze dan meteen de onderkant meenemen, want die staat ook behoorlijk schots en scheef.
Maar de jongste heeft een keurig rijtje, zowel onder als boven. Maar volgens de tandarts heeft ze in haar onderkaak te weinig ruimte. Zoals hij het me aanwees kon ik daar wel inkomen. Het ziet er nu keurig uit, maar er moeten nog een hoop tanden wisselen (ze is 8), en die moeten dan ook nog ergens er tussen passen.
Omdat ik nogal verrast was door dit nieuws (en dat het nu al zou moeten) heb ik niet goed doorgevraagd wat nou eigenlijk de bedoeling is. Want hoe gaan ze dan ruimte maken? Toch niet door tanden of kiezen eruit te trekken (dat hebben ze vroeger bij mijn broertje gedaan om ruimte te maken; 4 kiezen eruit!)? Of kunnen ze die kaak op een of andere manier 'oprekken'?
Binnenkort mogen we naar de orthodontist, dus dan wordt het allemaal natuurlijk wel duidelijk, maar ik zit nu met die vragen in mijn hoofd. Dus als iemand ervaring heeft; graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

29-10-2009 om 21:32

Meerdere manieren

het is moeilijk hier iets op te zeggen, gezien er meerdere manieren zijn en het er maar net aan ligt van welke stempel (ja dat verschild dus enorm) de ortho komt. Van de oude lichting of de jonge garde zeg maar. Bij mij op de praktijk kunnen we het op 2 manieren doen. Met de beugel zoals hierboven is aan gegeven of als ze de 6de kiezen al heeft kunnen daar bandjes om geplaatst worden en dan met een nek of hoofd gear (band) in de groei worden gestopt zodat de kaak wel verder groeit, maar daardoor niet de kiezen mee trekt en er zo ruimte ontstaat (even op zijn hollands uitgelegt). Kiezen trekken is "een normale" zaak. Het gaat dan vaak om de premolaren (kleine achterste kiesjes). Echter zullen ze dat nu op deze leeftijd nog niet doen omdat ze nog veel moet wisselen als ze ze uberhaupt al heeft! Heel af en toe wachten we ook een stukje groei af, maar dat kan ik niet beoordelen.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-10-2009 om 22:02

Onze zoon

had een overbeet van ruim een centimeter, een jaar geleden. Je verhaal van oudste dochter lijkt hier wat op.
Onze tandarts heeft ons al naar de ortho gestuurd toen zoon 10 was, maar de ortho heeft ons na een eerste bezoek weggestuurd met 'kom maar terug over een jaar als hij echt in de groei is'. Ik heb er een half jaar van gemaakt, hij was in die 6 mnd toch ruim 6 cm gegroeid (en was toen bijna 11). Met tegenzin is ze toen de behandeling begonnen met een 'activator' om de onderkaak geforceerd meer naar voren te laten groeien. Bij de eerste controle was het commentaar (van een ander) 'ben je soms in de groei of zo? er is al flink wat af van de overbeet'. Hij heeft nu net die fase afgerond (overbeet nog 3 mm) en we zijn overgegaan naar buitenbeugel + slotjes boven, om de boel weer recht te zetten.
En zelf doe ik ook mee, om mijn ondergebit te laten rechtzetten .
Marjoleine

mar-ank

mar-ank

29-10-2009 om 22:38

Twee vraagjes

Ten eerste; kan een beugel al als je nog niet al je tanden/kiezen hebt gewisseld? Dat is bij beide meiden nog niet het geval nl. De oudste heeft er nog een paar los zitten, maar bij de jongste moeten er nog een heleboel gewisseld worden.

Ten tweede; ik was zelf met wat googelen ook op een activator/blokbeugel uitgekomen. Maar ik lees steeds dat dat te maken heeft met overbeet. Maar dat heeft ze (volgens mij) helemaal niet. Zoals de tandarts het me liet zien is het meer dat haar hoektanden nu verder opzij staan dan de rij kiezen erachter staat. Er is dus naar mijn idee vooral in de breedte te weinig ruimte. Het is niet zo dat haar onderkaak achter haar bovenkaak staat. Ze kan haar tanden keurig op elkaar zetten.
Bij mijn man, die hetzelfde probleem had, hebben ze vroeger die hoektanden er gewoon uitgetrokken om ruimte te maken. Maar volgens de tandarts was dat nu niet de bedoeling; dat deden we 30 jaar geleden zo, maar nu niet meer...

Ortho verschillende inzichten

Hier oudste al 2,5 jaar aan de beugel...(i.v.m. 1 hoektand die ergens ver weg in d'r tandvlees achter in d'r bovenkaak zat), dus we hebben al wat 'ervaring'.En vorig jaar moest jongste ook...was toen bijna 10. En ook het grootste gedeelte nog niet gewisseld. Eerst moesten wat melkkiezen eruit omdat er al grote kiezen schuin achter zaten die geen ruimte hadden. Dat vonden we nog niet zo'n probleem...maar die grote kiezen zijn er nu 1,5 jaar later nog steeds niet. Ondanks dat er ruimte is dus. En een half jaar terug wilde hij al 2 kiezen trekken, volwassen kiezen aan de onderkant. Ze waren nog maar nét door...En meteen kondigde hij aan dat mochten de grote kiezen boven doorkomen, die er ook uit moesten. Ik ben naar de tandarts gegaan voor overleg. Ik zie het helemaal niet zitten om kiezen te trekken...dus was er geen andere oplossing? Tandarts gaf aan dat hij geen ortho was en wel ideeën had daarover, maar dat we beter naar een andere ortho konden gaan voor een second-opinion. Zo gezegd zo gedaan. En die andere ortho (wel 40 km rijden) had een andere mening...er was best mogelijkheid om de kaak op te rekken zonder trekken. En het zou ook makkelijk nog kunnen dat de kaak wat groeide (is ondertussen ook al een beetje gebeurd!).Dus weer terug naar 'onze'ortho en gezegd dat we dat niet wilden dat trekken. Tot onze verbazing zei de ortho dat hij dat niet voorgesteld had omdat de beugel dan zo láng zou duren en of we dáár dan geen problemen mee hadden? Schijnt dat veel ouders de ortho onder druk zetten om de beugeltijd zo kort mogelijk te houden, hetzij om financiële redenen hetzij om 'lastig' reden. En dus de laatste tijd gangbaar was om de beugeltijd zo kort mogelijk te houden. Ook als het dus mét alle tanden kon. Ik viel van mijn stoel van verbazing....afijn. Nu mag dochter uitzien naar 4 jaar beugel. Doordat wij dus die kiezen niet willen trekken. anders was het de helft van de tijd w.s. geweest...
let dus goed op wat ze doen. En vraag door...(heb ik niet gedaan, ik was nogal van m'n apropo)en ga desnoods een second opinion laten doen als je twijfels hebt.En nu 11,5 wachten we alleen nog maar af...wel elk half jaar komen en dan bekijken ze of er al genoeg gegroeid is.
groeten albana
(p.s. en wel wat oudere ortho, maar grote praktijk met tig jongere collega-ortho's).

neteret mut

neteret mut

30-10-2009 om 12:35

Wij ook

dochter 1 is 14 en dochter 2 12, vorige week net bij de ortho geweest voor een gesprek over het hoe en wat. Allebeide hebben hoektanden die niet doorkomen. Bij onze ortho is er duidelijk voorkeur voor niet trekken, het kan wel maar voor dochter 1 zou dat dan boven 2 kiezen en beneden 2 kiezen laten trekken betekenen. Het argument om ze te laten zitten is oa dat het een mooiere "tandenboog" geeft. Ze moeten nu om te beginnen een nachtbeugel of botankers, om de kiezen naar achteren te trekken, dan de hoektanden eruit en de boel netjes zetten. Aansluitend een soort permanente beugel, een draad die aan de tanden vastgezet wordt om ze in het gareel te houden. Die blijft minimmaal 2 jaar zitten maar kan ook veel langer.

Jade

Jade

31-10-2009 om 19:40

Mar-ank,

"Ten eerste; kan een beugel al als je nog niet al je tanden/kiezen hebt gewisseld?"

Ja hoor dat kan. De enige beugel die dan niet kan is een blokjesbeugel. Mijn dochter heeft in januari dit jaar haar losse beugel (en nachtbeugel) gekregen, ze heeft alles nog niet gewisseld. Ze krijgt dus pas een blokjesbeugel als ze alles heeft gewisseld.

Met een losse beugel kan je een bovenkaak ook wat breder maken. Het plastic plaatje bestaat uit 2 delen, die je met een zgn. ´sleuteltje´ steeds een beetje uit elkaar draait, zodat de bovenkaak wat breder wordt zeg maar.....mijn dochter heeft zo´n beugel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.