Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tweedegraads brandwond hoe lang duurt genezen?

Vanmorgen trok ons zoontje van net vier een kom net ingeschonken soep van het aanrecht ("Deze is van mij!" En je staat er bij, maar bent gewoon te laat). Hij verbrandde daarmee zijn onderarm (gelukkig niet zijn hand); we hebben natuurlijk meteen gekoeld; maar de vellen hingen er eigenlijk meteen aan.
Na het koelen konden we naar de huisartsenpost waar ze zijn er gaasjes met zalf op hebben gedaan en daarna is het verbonden. Morgen moeten we voor herbeoordeling naar onze eigen huisarts.
We zijn natuurlijk erg geschrokken! Pfff... wat moet dat een pijn doen zeg! Maar nu de rust weer een beetje teruggekeerd is vragen we ons af hoe lang zoiets duurt; hoe lang duurt het voordat zoiets een beetje genezen is; voordat zijn huid weer zo is dat hij in ieder geval zonder verband een trui aan kan bijvoorbeeld.

Iemand ervaring? (Ik hoop het niet natuurlijk.) Ik heb natuurlijk al even gegoogled, maar dan kom ik links waar eht vooral gaat om de eerste hulp en voorkomen van; maar niet hoe het daarna ging.

Groet, heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

01-03-2009 om 16:11

Redelijk snel

niet zelf meegemaakt maar zoontje van vriendin had zich erg verbrand. We hebben ons verwonderd hoe snel het mooi genezen is. Is hij is zelfs opgenomen geweest vanwege de ernst dus was echt heftig.
Je moet alleen nog een hele tijd oppassen met zon. Tja pin me er niet op vast maar volgens mij was het na ruim een week echt al netjes aan het worden.
Sterkte ermee. Ook met de schrik.

reina

reina

01-03-2009 om 17:05

Best snel

Mijn zoon heeft zich op zijn werk een paar keer fors verbrand, op de een of andere manier voelt hij dat niet, dat is erg lastig. Een keer was het echt heftig en is hij er te lang mee doorgelopen, hij liet het pas zien toen zijn hele onderarm een open blaar was. De arts was behoorlijk nijdig op 'm, maar na een paar weken trok het al goed dicht, wel was het lang een raar-gekleurde plek. Maar als je er snel bij bent geneest het ook veel sneller.

Sandra

Sandra

01-03-2009 om 17:25

Hier heel lang

Mijn man heeft jaren geleden zijn voeten (bovenkant) enstig verbrand, door kokend water. De arts heeft bij hem uiteindelijk alle blaren verwijderd, waardoor hij grote open wonden had. Hij heeft een aantal weken niet kunnen lopen, en het volledige herstel heeft denk ik wel enkele maanden geduurd. Nu, jaren later, is de huid nog steeds heel dun en gevoelig.
Sterkte!

Jolijt

Jolijt

01-03-2009 om 18:24

Echt een paar jaar hier

Ik heb mijn hand verbrand aan het rooster van de oven; niet zo'n heel grote plek (3,5 bij 0,5 cm) maar direkt een megablaar. Echt last ervan had ik de eerste drie weken; na een week of acht was het helemaal dicht en korst eraf, maar toen bleef er een vieze donkerbruine streep over die in de loop der jaren lichter werd. Het is nu een jaar of zes geleden en nu pas is het niet meer te zien (als je het weet nog een klein beetje)

Niet zo'n positief verhaal misschien, hoewel het dus na jaren ook nog kan beteren...dat als positieve noot.

Succes, ook met de schrik...

angel3

angel3

01-03-2009 om 19:59

Kinderen

genezen volgens mij veel sneller, maar ik weet niet of dat echt zo is. Dat gevoel heb ik.
Zorg ervoor dat je nu komende tijd heeeeeeeeeeeeeel zorgvuldig bent daar heb je straks profijt van. Hij zal missch de verbanden niet willen wisselen maar volg de adviezen van de arts op qua hoeveelheid of laat het de arts doen.
De huid zal inderdaad een tijd lang een beetje grijzig zijnm, maar dit trekt als het goed is wel weg (dit kan wel heel lang duren, daarom oppassen met zon op die dunne huid)
Sterkte ermee!

Kinderen

Zoon en ik hebben vorig jaar een ongeluk gehad. Weliswaar geen verbranding maar hele diepe schaafwonden. Bij zoon (toen 18 maanden) was het erger dan bij mij maar het geneesde echt veel sneller. Binnen een paar maanden zeg je niets meer. Bij mij kan ik het nog een beetje zien.

Ik hoop dat jullie zoon snel geneest, wat zal dat schrikken zijn zeg.

heli

heli

02-03-2009 om 08:41 Topicstarter

Zo naar de ha

ik ben benieuwd en ook bang hoe het eruit ziet.

Het verband is vannacht tijdens het slapen helemaal uitgezakt en is nu, net als zijn pyama helemaal nat. Het vocht heeft niet zo'n fijn, beetje bruin-grijzig, kleurtje. Ik hoop maar dat dat van de zalf komt...

Dank voor jullie reacties!!
Zal even laten weten wat de ha er van zegt,
heli

heli

heli

02-03-2009 om 09:51 Topicstarter

Geweest

pffff... vond het wel weer heftig om te zien. Er is een groot deel van zijn onderarm ontveld en er was veel wondvocht en ook wat pus. Brrr... Mannetje vond zelf het gedeelte tussen de open wonden, maar dat wel verbrand is 'wel een beetje pijn doen'.
Hij is zo ontzettend hard voor zichzelf; zit er dan ook zo koelbloedig bij. Hij is wel wat pijn gewend en klaagt daar eigenlijk nooit over (chronisch ontstoken oren), maar dit is toch wel een vreemde ervaring. Ik krijg eigenlijk helemaal geen hoogte van hem nu, behalve dat hij veel stiller is en minder speelt. Onze oudste maakt overal altijd een drama van; dat is niet altijd leuk, maar dan is hij in ieder geval die emoties een beetje kwijt. Dit is volledig de andere kant; in zich zelf getrokken en niets zeggen en volgens mij wil hij gewoon niet huilen.

Volgens de ha kan het wel een aantal weken duren voordat het dicht is. Deze week moeten we in ieder geval elke dag langskomen voor beoordeling en verbandwissel.
Ik vraag me af of er voldoende intacte huid is om het te dichten... ik was van plan om jullie vragen nog even te na te vragen, bijv. dat het zo is dat het ook bij brandwonden zo is dat het bij kinderen veel sneller geneest dan bij volwassenen, maar dat ben ik natuurlijk weer vergeten... (maar gelukkig heb ik daar de hele week nog de tijd voor.)

groet, heli

heli

heli

02-03-2009 om 10:06 Topicstarter

Nog even

nav een van jullie reacties; ik heb mezelf ook wel eens verbrand; echt heel suf: Ik stond in mijn onderbroek te strijken en streek zo mijn langs mijn beide benen. Op allebei een verbrande streep. En natuurlijk ook wel eens tijdens het koken; spetters vet oid.
Het duurde ook heel lang voordat die plekken op mijn benen weg waren. Zeker jaren. Van die donkerbruine strepen. Maar dat waren toch wel heel andere brandwonden dan dit. Dunne diepe tweede graadsbrandwonden. Bij ons mannetje is het echt een veel groter oppervlak, zo'n 2,5 tot 3 procent (= 2,5 tot 3 keer de oppervlakte van zijn eigen hand). Ik denk dat de snelheid van genezing niet alleen afhangt van de leeftijd, maar ook de grootte van het oppervlak en in hoeverre deze nog bedekt wordt door de huid.

Nou ja; al met al hoop ik dat ons mannetje er binnenkort niet zo heel veel last meer van heeft. Gewoon weer naar school kan en lekker kan spelen. Ben in ieder geval heel erg blij dat het alleen zijn onderarm is; dat het niet over gewrichten heen is gekomen. Voor hetzelfde geld had hij het over zijn gezicht en romp gekregen en dan denk ik niet dat ik dit vanuit huis had kunnen typen...

heli

Heli

Klinkt erg pijnlijk, voor jouw manneke. Geef je hem wel wat tegen de pijn, ook al klaagt hij niet?

Zou ik wel doen!

Sterkte en beterschap!
Mien

Jacoline29

Jacoline29

02-03-2009 om 12:20

Ervaring hier ook helaas .

Tijdje terug alweer,maar even goed, dochter 4 aan het stoeien met zusje,trapt per ongeluk hete chocomel om,over haar been en zusje voet,zusje douche gelijk,dochter 4 in de keuken.blaar vorming,dachten valt wel mee.naar de huisarts geweest(3dagen daarna ofzo),die was boos op ons,dat we niet naar de HAP waren geweest(oepsie)blunder.Ze heeft toen een speciaal soort verband gehad,wat vochtig gemaakt werd,op de blaar gelegd,hebben ze 2x verschoont en na 3 weken was er niks meer te zien,geen littekens achter gelaten.Wel zie je na bv douchen een rodere plek,maar dat trekt snel bij en je ziet er niks meer van.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

02-03-2009 om 12:59

Heli

Mijn beide benen zijn verbrand toen ik 5 jaar was, hete chocolademelk. Ook in het verband gezeten, en ik mocht voor mijn gevoel een eeuwigheid niet lopen. Ik weet alleen niet meer hoe lang het geduurd heeft voor het genezen was.. Er is niks meer van te zien. Sterkte!

Guinevere

Guinevere

02-03-2009 om 13:32

Speciaal verband

Jaren geleden had ik een 3e graads brandwond op mijn onderbeen (verkeersongeluk gehad). Daar is toen een speciaal soort pleister opgegaan, een soort plastic met een soort pasta. Dit sloot de wond hermetisch af, de pasta (leek bisonkit, haha) werd vloeibaar en zorgde er zo voor dat er niets verkleefde met de wond. Enkele weken later mocht het eraf, er kwam een roze huidje onder vandaan. Wie weet kun je deze "pleister" ook krijgen?
Tijdens het genezingsproces heb ik vreselijke pijn gehad aan het been, dat schenen de zenuwen te zijn die weer aan het aangroeien waren (zeiden ze). Ik weet niet of dat bij 2e graads ook gebeurt.
De huid heeft een paar jaar een afwijkende kleur gehad (vooral in de zomer, het werd niet bruin). Inmiddels is er niets meer van te zien.

Heli

Die diepe schaafwond bij onze zoon was niet zo groot, misschien 2cm*4cm ofzo, maar helemaal ontveld. Wij moesten ook dagelijks (later om de dag) verband laten verwisselen bij de huisarts. Ik geloof dat het misschien anderhalve week, twee weken heeft geduurd voor het dicht was?

Maar ik kan me het nog herinneren dat het er vreselijk uitzag, echt rillen moest ik. Bij zoon merkte ik trouwens niet dat hij er last van had, alleen het verband eraf halen was niet prettig. Misschien voelen (sommige) kinderen dat toch anders?

Ervaring

Afgelopen zomer: mijn man had net de oven aangezet, maar dat wist ik niet. Mijn man dacht dat ik met zoontje in de tuin was, ipv in de woonkamer. Mijn zoontje kruipt richting de keuken, wilde naar de tuin en ik liet hem gaan. In de keuken besloot hij zich op te trekken aan het fornuis en zet zo zijn handje tegen het glas van de oven aan! Gillen natuurlijk, huilen... Ik ben onmiddelijk met hem onder de lauwe douche gaan staan, terwijl mijn man de huisartsenpost belde en oppas regelde voor onze andere 2 kinderen.
Bij de huisartsenpost bleek het een 2e graads brandwond te zijn, ze hebben er flammazine (of iets vergelijkbaars) op gedaan en de hand verbonden, in de weken daarna ben ik een aantal keer naar de huisarts gegaan voor controle en verschoonde ik elke dag zelf het verband. Na een paar weken waren de blaren en vellen weg en nog een paar weken later zag je er eigenlijk helemaal niks meer van.
De ergste schade was het schuldgevoel dat wij beiden hadden! Heel veel sterkte voor en met je kindje!

heli

heli

02-03-2009 om 21:43 Topicstarter

Reactie

dank voor jullie reacties. Zo te lezen gebeuren er toch veel van dit soort ongelukken. Het is zo raar; zoals Esmee ook schrijft; ik heb er gewoon een schuldgevoel van terwijl ik er niet eens bij was. Mijn man ook; hij stond er naast en het was gebeurt voor hij er erg in had. Ik hoorde aan de kreet van mijn man dat hij iets ergs zag gebeuren en het volgende moment komt er een verschrikkelijk gegil uit de keuken. Brrrr....

Guinevere; dat is me een verband; weet je toevallig ook nog hoe het heette? Misschien dat het specifiek voor derde graads brandwonden was?

Datgene dat ze er hier op smeerden was ook zilversulfadiazinecrème (tjee wat een woord).

Overigens schreef ik dat ons ventje er zo koelbloedig op reageert. Vandaag heb ik gemerkt dat de emoties toch wel erg aan de oppervlakte liggen, maar dat er die blijkbaar bij hem op een andere manier uit komen. HIj stond vanmiddag op zijn spoorbaan; ik zei vermanend dat hij er af moest omdat het anders stuk ging. Meestal gaat hij dan nog even door; even uitproberen hoe ver hij kan gaan, maar nu was het meteen brullen! Arm ventje.

Vanavond vroeg hij of ik ook foto's had van zijn rode arm en de soep... tja, die had ik natuurlijk niet. We hebben even foto's gemaakt van zijn verbandarm. Morgen neem ik de camera mee naar de dokter. Of ik dan foto's maak weet ik nog niet, maar blijkbaar heeft hij er op een of andere manier behoefte aan. Hoe kinderen kunnen verschillen...

Groet, heli

Oh en Mien*, natuurlijk krijgt hij pijnstilling! Of hij er behoefte aan heeft weet ik niet; maar ik geef hem nu, op advies van de arts, standaard drie keer per dag een paracetamolzetpilletje.

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 10:32

Weet niet meer...

Helaas heb ik geen flauw idee meer hoe dat spul heette. Maar ik kan me zo voorstellen dat er nu vergelijkbare producten op de markt zijn. Wie weet kent de huisarts het? Mocht hij het kennen en voorschrijven, dan moet je wel één exemplaar nemen dat GROTER is dan de wond. Want er mag geen naad inzitten, daar gaat het namelijk lekken...
Het was echt superspul, ik ben er van overtuigd dat ik anders een lelijk litteken op mijn been had gehad (maar wie gaat er dan ook een tijdje met haar been tegen een kokende uitlaat aanplakken...:-p )

Guinevere

Guinevere

03-03-2009 om 12:07

Zoiets is het

Ik heb iets gevonden dat bijna hetzelfde lijkt: https://www.combicare.nl/producten/WGW105/glycocell-wond-10x10cm.aspx

heli

heli

03-03-2009 om 12:43 Topicstarter

Guinevere

dank voor het opzoeken; vanochtend zijn we weer bij de huisarts geweest. Er is weer zalf opgesmeerd in daarna bedekt met speciale, niet plakkende gazen en een verband.

Morgen moeten we weer terug; ik zal es vragen of hij iets kent zoals jij beschreven hebt. Dat zou toch wel veel gedoe schelen. Aan de andere kant... ik vind het ook wel prettig dat het nu zo regelmatig bekeken wordt; infectietechnisch ed. Bovendien is het van een klein stukje niet helemaal duidelijk of het nu 2e of 3e graads is. Nu kan dat in de gaten worden gehouden.

Maar ik ga het zeker vragen; bedankt!

Heli

Novopad

Hoi Heli,

Toen ik zelf een tweede graads brandwond aan mijn arm had deed ik er een Novopad overheen.
Scheelt een hoop geklieder en vies beddengoed.
Dus eerst dat vette gaas, dan de Novopad en dan het zwachtsel om alles te fixeren.
Is als het goed is gewoon bij de Apotheek verkrijgbaar en hij is er in verschillende maten.

O ja en er is bij mij zo goed als niets meer van te zien.

Succes ermee!

Groetjes Mamaite

heli

heli

06-03-2009 om 10:00 Topicstarter

Gaat iets beter

Afgelopen dinsdag is er voor de laatste keer flammazine opgedaan en daarna alleen maar vette gazen, gewone gazen en verband. Gisteren hebben we het zelf verwisseld en toen zag het er een stuk rustiger uit!
Niet meer zo glazig en veel minder wondvocht (incl. puszooi). Vanmorgen heeft de huisarts het weer geinspecteerd en ook die was naar omstandigheden tevreden. Volgens hem moet je nu binnen een week wel duidelijk verandering zien. We moeten over vijf dagen weer terug. In de tussentijd gewoon elke dag verwisselen.
Gelukkig doet zoonlief intussen bijna alles weer met zijn arm. Hij is een echte buitenspeler, maar dat vind ik toch wel wat eng wat betreft infectiegevaar (water, zandbak ed.). Maar binnen merk ik er weinig meer van met hem. Hij is alleen wat eerder moe.

groet, heli

Petra-

Petra-

06-03-2009 om 17:30

Heli

Lees nu net jou verhaal, sterkte! Wat een schrik! Beterschap!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.