Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:14

Vaccinatievolgorde

https://www.nu.nl/coronavirus/6100176/mensen-met-medische-indicatie-worden-vanaf-medio-februari-ingeent.html

Mijn zoon opperde om de leerkrachten na de 18-60 mét medische indicatie te doen. Goed idee of niet?


Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 16:07:

MeikeT, bedoel je dat dit in Nederland ook gebeurt?

gr Angela

Neuh, het was bedoeld als grapje. Wij experimenteren met evenementen, zij hebben ook zo hun feestjes.

Verkeerde smiley gebruikt, denk ik 😁

Ik geloof ook niet in de avondklok. Toch hoef je mij niet te mijden. Feesten doe ik niet. Protesteren ook niet. Je hoeft het immers niet overal mee eens te zijn terwijl je je er toch overal aanhoudt. 

Boomklever schreef op 16-02-2021 om 17:07:

Ik geloof ook niet in de avondklok. Toch hoef je mij niet te mijden. Feesten doe ik niet. Protesteren ook niet. Je hoeft het immers niet overal mee eens te zijn terwijl je je er toch overal aanhoudt.

+1

ik zie het liefste dat de maatregelen niet zozeer op geloof dan wel op wetenschap en onderzoek zijn gebaseerd; waarbij ik er wel rekening mee wil houden dat dit een vrij nieuwe situatie is en dat we de wetenschap dus al doende moeten opbouwen. Achteraf zullen we het beste weten.

Tsjor

tsjor schreef op 16-02-2021 om 17:12:

ik zie het liefste dat de maatregelen niet zozeer op geloof dan wel op wetenschap en onderzoek zijn gebaseerd; waarbij ik er wel rekening mee wil houden dat dit een vrij nieuwe situatie is en dat we de wetenschap dus al doende moeten opbouwen. Achteraf zullen we het beste weten.

Tsjor

Eens. Maar dan wel graag zonder angst aanjagen en verborgen agenda's, zoals bij de sluiting van de basisscholen.

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 17:19:

[..]

Eens. Maar dan wel graag zonder angst aanjagen en verborgen agenda's, zoals bij de sluiting van de basisscholen.

Nou,  de Britse variant blijkt mee te vallen qua verspreiding in Nederland, maar blijkt wel gevaarlijker en dodelijker. Huh? En daarnaast heeft het RIVM nog een paar enge mutaties tevoorschijn getoverd in het weekrapport, want de besmettingen blijven wel erg achter bij de Code Zwart voorspellingen. We zouden nu op 170,000 besmettingen per dag moeten zitten volgens eerdere modellen. Ik geloof er inmiddels echt geen reet meer van en ik baal enorm dat ik het gevoel heb dat ik niet meer kan vertrouwen op de overheid. Want dat vertouwen was rotsvast, maar is nu razendsnel aan het verdwijnen.

Pief schreef op 16-02-2021 om 17:29:

[..]

Nou, de Britse variant blijkt mee te vallen qua verspreiding in Nederland, maar blijkt wel gevaarlijker en dodelijker. Huh? En daarnaast heeft het RIVM nog een paar enge mutaties tevoorschijn getoverd in het weekrapport, want de besmettingen blijven wel erg achter bij de Code Zwart voorspellingen. We zouden nu op 170,000 besmettingen per dag moeten zitten volgens eerdere modellen. Ik geloof er inmiddels echt geen reet meer van en ik baal enorm dat ik het gevoel heb dat ik niet meer kan vertrouwen op de overheid. Want dat vertouwen was rotsvast, maar is nu razendsnel aan het verdwijnen.

dan gaat het een keer goed en dan zie je geen causaal verband? waarom niet?

gr Angela

Voor mij is het beleid nog steeds goed te volgen al kun je het er op onderdelen wel niet mee eens zijn er zijn blijkbaar ook andere belangen dan alleen die van mij.

Het is de schuld van het virus dat we nu klem zitten en niet van de overheid.

Een van mijn vele tekortkomingen is dat ik blij ben dat de regering met de beide kamers de besluiten neemt. Ik zou die rotbaan nu niet willen hebben. Het is niet goed of het deugt niet en dan toch maar verstandig en redelijk blijven en blijven uitleggen?

Geef mijn portie maar aan fikkie. Zou ik denken. Het valt me mee dat er geen gasten gillend wegrennen. Nou ja, Dijkhof dan. Maar dan om andere redenen. Neem ik aan.

Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 17:32:

[..]

dan gaat het een keer goed en dan zie je geen causaal verband? waarom niet?

gr Angela

Die berekeningen waren inclusief lockdown. Alleen de avondklok kwam als extra maatregel erbij. Dus dat model zat er 168.000 besmettingen per dag naast. Meer dan een miljoen per week. Echt idioot.  Dat was al heel lang duidelijk, maar toch werd dit zwarte scenario elke week weer voor onze neus gehouden. Ik wil graag eerlijke informatie, lijkt me toch niet teveel gevraagd als inwoner van een democratie. 

Ik word er ook kribbig van. Eerst een bericht van het RIVM dat het zicht op het virus vertroebeld is (en de lagere besmettingscijfers dus komen doordat de teststraten dicht waren en de wegen glad), en twee minuten later een bericht dat de avondklok zo goed werkt. Wat is het nou? Je kunt niet én het zicht op de verspreiding van het virus kwijt zijn én uitspraken doen over diezelfde verspreiding.

Ali

Ali

16-02-2021 om 17:47

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 17:42:

Ik word er ook kribbig van. Eerst een bericht van het RIVM dat het zicht op het virus vertroebeld is (en de lagere besmettingscijfers dus komen doordat de teststraten dicht waren en de wegen glad), en twee minuten later een bericht dat de avondklok zo goed werkt. Wat is het nou? Je kunt niet én het zicht op de verspreiding van het virus kwijt zijn én uitspraken doen over diezelfde verspreiding.

Ja ik ook. En probeer met alle macht om mijn vertrouwen te houden in de instituten, maar het word me wel verrekte moeilijk gemaakt.

Ik heb laatst een analyse gelezen tussen welke twee uitersten zich de voorspellingen bewegen. Dat is enorm groot. Dus eerlijke info is vaag. 

Maar ik ben het zeker met je eens dat men nu niet kan beweren dat de avondklok beoordeeld kan worden op z'n effectiviteit, als losse maatregel. Je kunt wel een boom opzetten over het feit dat het een serieuze maatregel is en daarom tot spin offs leidt die samen helpen om de besmettingen omlaag brengen. 

Dan had het kabinet beter kunnen zeggen: we vinden dit jammer omdat we ervan overtuigd zijn dat de avondklok bijdraagt (en dan een redenering erbij), maar we realiseren ons de juridische onhoudbaarheid. En dan het daarbij laten. Hoe meer ze zich 'verdedigen' hoe minder handig. 

gr Angela

Ali

Ali

16-02-2021 om 17:53

Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 17:48:

Ik heb laatst een analyse gelezen tussen welke twee uitersten zich de voorspellingen bewegen. Dat is enorm groot. Dus eerlijke info is vaag

gr Angela

Ja, dat begrijp ik ook. Maar het is wel ineens opvallend dat in alle media nu de zwartste scenario’s gepubliceerd worden. Direct na de uitspraak.

Of word ik nu zelf een complotdenker 🤔

Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 17:48:

Ik heb laatst een analyse gelezen tussen welke twee uitersten zich de voorspellingen bewegen. Dat is enorm groot. Dus eerlijke info is vaag.

Maar ik ben het zeker met je eens dat men nu niet kan beweren dat de avondklok beoordeeld kan worden op z'n effectiviteit, als losse maatregel. Je kunt wel een boom opzetten over het feit dat het een serieuze maatregel is en daarom tot spin offs leidt die samen helpen om de besmettingen omlaag brengen.

Dan had het kabinet beter kunnen zeggen: we vinden dit jammer omdat we ervan overtuigd zijn dat de avondklok bijdraagt (en dan een redenering erbij), maar we realiseren ons de juridische onhoudbaarheid. En dan het daarbij laten. Hoe meer ze zich 'verdedigen' hoe minder handig.

gr Angela

Precies. Maar ik vind het vooral zorgelijk dat het rivm nu ineens zegt dat deze maatregel effect heeft, terwijl ze tot nu toe dat niet konden zeggen. En nu ineens wel? Politiek en wetenschap zijn veel teveel verweven momenteel. 

Ali

Ali

16-02-2021 om 17:57

Pief schreef op 16-02-2021 om 17:53:

[..]

Precies. Maar ik vind het vooral zorgelijk dat het rivm nu ineens zegt dat deze maatregel effect heeft, terwijl ze tot nu toe dat niet konden zeggen. En nu ineens wel? Politiek en wetenschap zijn veel teveel verweven momenteel.

Eens.

De (soms onderhuidse) dreigende taal van Grapperhaus in de persco vind ik trouwens een ernstige zaak. Onprofessioneel ook. Ik vond ze boos en ook wel paniekerig overkomen. Precies niet wat we kunnen gebruiken nu.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2368946-omt-lid-bonten-opheffen-avondklok-brengt-ons-dichter-bij-derde-golf.html

En het OMT doet er nog even een schepje bovenop. Met het dreigement van regionale reisbeperkingen nog wel. Nou, nou. De derde golf was onontkoombaar toch? 

Eens. Maar wat ik erg raar vind is dat sommige mensen (in het algemeen!!!) dan meteen complottheorieën vermoeden terwijl het gewoon rete ingewikkeld is om dit soort dingen goed te doen. Dus stomme dingen doen staat niet gelijk aan complotvorming. Niet tijdens pandemie en niet daarbuiten. 

gr Angela

Dat is geen dreigement Pief. Dat is een consequentie van het beleid om de ziekenhuizen, de IC's en de mortuaria niet tot chaos te laten vervallen op kosten van de reguliere zorg. Je wil dat getal beheersbaar houden anders wordt het ook in de samenleving een drama. Linksom of rechtsom zul je op hoop van zegen beperkingen aan leggen.

Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 17:57:

Eens. Maar wat ik erg raar vind is dat sommige mensen (in het algemeen!!!) dan meteen complottheorieën vermoeden terwijl het gewoon rete ingewikkeld is om dit soort dingen goed te doen. Dus stomme dingen doen staat niet gelijk aan complotvorming. Niet tijdens pandemie en niet daarbuiten.

gr Angela

Volgens mij vermoed niemand hier een complot, maar zien we dat de cijfers en modellen op een bepaalde manier worden geduid en gepresenteerd met een duidelijk doel: angst aanwakkeren om het gedrag te beinvloeden én om de politieke keuzes te beïnvloeden. Want ook bij de leden van de oppositie zie je telkens die twijfel. Zijn ze tegen een bepaalde maatregel, maar dan komt ineens die 170.000 besmettingen per dag op tafel. Of draaft Kuipers weer op met zijn horrorscenarios. Dat doet hij heel slim op maandagmiddag, voordat op dinsdag de belangrijke beslissingen genomen worden door het kabinet. Als ik beslissingen zou willen beïnvloeden zou ik het ook zo doen,  maar inmiddels heb ik er enorm de balen van. 

AnneJ schreef op 16-02-2021 om 18:01:

Dat is geen dreigement Pief. Dat is een consequentie van het beleid om de ziekenhuizen, de IC's en de mortuaria niet tot chaos te laten vervallen op kosten van de reguliere zorg. Je wil dat getal beheersbaar houden anders wordt het ook in de samenleving een drama. Linksom of rechtsom zul je op hoop van zegen beperkingen aan leggen.

Het is gewoon niet meer geloofwaardig. Al die horrorscenarios die precies op het juiste moment ingezet worden. Iedereen snapt dat je iets moet doen tegen dit virus,  dat dat niet leuk is en zelfs dat dat schade oplevert. Maar de toon en timing van berichtgeving gaat meer richting manipulatie dan communicatie. 

Angela1967 schreef op 16-02-2021 om 17:57:

Eens. Maar wat ik erg raar vind is dat sommige mensen (in het algemeen!!!) dan meteen complottheorieën vermoeden terwijl het gewoon rete ingewikkeld is om dit soort dingen goed te doen. Dus stomme dingen doen staat niet gelijk aan complotvorming. Niet tijdens pandemie en niet daarbuiten.

gr Angela

De regering had de bevolking serieus moeten nemen, en niet moeten bespelen als een stel onmondige kinderen. Rutte als Sinterklaas die dreigt dat stoute kinderen met Zwarte Piet mee moeten in de zak en met de roe krijgen. Idioot.

Nu met te weinig testen vanwege het winterweer is wat mij betreft het betrouwbaarste cijfer de metingen in het riool. Gelukkig daalt daar nog steeds de aanwezigheid van het virus. Ik ga er dus nog maar even vanuit dat we goed bezig zijn met de huidige maatregelen.

MeikeT schreef op 16-02-2021 om 18:17:

[..]

De regering had de bevolking serieus moeten nemen, en niet moeten bespelen als een stel onmondige kinderen. Rutte als Sinterklaas die dreigt dat stoute kinderen met Zwarte Piet mee moeten in de zak en met de roe krijgen. Idioot.

ik begrijp niet waarom je op mij reageert. Ik heb het over stomme dingen doen vs complottheorie. 

Jij hebt het over serieus nemen vs bespelen. 

Is een ander gesprek. Niet het mijne. 

gr Angela

Pief schreef op 16-02-2021 om 17:37:

[..]

Die berekeningen waren inclusief lockdown. Alleen de avondklok kwam als extra maatregel erbij. Dus dat model zat er 168.000 besmettingen per dag naast. Meer dan een miljoen per week. Echt idioot. Dat was al heel lang duidelijk, maar toch werd dit zwarte scenario elke week weer voor onze neus gehouden. Ik wil graag eerlijke informatie, lijkt me toch niet teveel gevraagd als inwoner van een democratie.

Ik snap er ook niks van. Ook in Engeland, waar de Engelse variant vandaan komt, zakken de besmettingscijfers rap. Van 50.000, 60.000 op de piek naar 10.000 nu. Da's verhoudingsgewijs lager dan in Nederland. Hoe wij dan aan die 170.000 per dag zouden moeten komen? Maar ik snap sowieso niks van besmettingspercentages versus maatregelen. Het lijkt allemaal niet zoveel uit te maken. In de VS zijn vrij weinig maatregelen maar ook daar zakken de cijfers hard. In Tsjechië blijven ze hoog terwijl daar al lang strenge maatregelen zijn. En in Israël wil het ook nog niet zo zakken als je zou mogen verwachten bij hun vaccinatiegraad. Er zullen vast wel allemaal logische verklaringen voor zijn maar ik ben het spoor bijster.

In de VS en de UK hebben ze al meer mensen gevaccineerd.

https://www.dvhn.nl/extra/Nederland-begint-aan-inhaalslag-met-vaccineren.-Kijk-hier-waar-we-staan-in-Europa-26358960.html

Ik kan de VS even niet vinden maar daar gaan ze ook veel harder dan hier. Dat remt de besmettingscijfers. Toch houdt men daar ook nog het lid op de neus want er kan elk moment een uitbraak komen van de nieuwe varianten. Dus men houdt de adem in en vaccineert.

Zou fijn zijn als we er hier ook wat meer vaart in kunnen brengen.

De UK heeft al zo'n 20 procent inwoners gevaccineerd. Nederland zo'n kleine 2,4 procent.

Ik denk dat het klimaat (luchtvochtigheid) een rol speelt. Dat kunnen we hier ook verwachten in de lente. Ik verbaas me vooral over de cijfers in België. Daar hebben ze een enorme piek gehad in november,  hoger dan in de eerste golf,  en nu al een hele tijd stabiele cijfers. Met scholen open. Zelfde klimaat als hier.

AnneJ schreef op 16-02-2021 om 20:00:

De UK heeft al zo'n 20 procent inwoners gevaccineerd. Nederland zo'n kleine 2,4 procent.

Die daling begon al begin januari. Het lijkt erop dat Johnson met de Britse variant wilde maskeren dat ze alles daar veel te lang open hebben gelaten. Londen vlak voor kerst met alles open,  dan wil het wel...

Belgie heeft ook een avondklok, nou ja nachtklok. van 0.00-5.00 uur en in een paar steden van 22-6 uur.

En reisbeperkingen.

https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#id_1

Pief de 'Britse' variant is niet door Boris Johnson verzonnen. Maar kwam als variant als eerste voor in Engeland. Vermoedelijk. Want deze variant wordt op veel plaatsen steeds vaker aangetroffen. Evenals andere mutaties. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.