Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vanuit hurken terug omhoog gaat niet

Ik heb me toch iets raars al een dikke week. Als ik rechtop sta en daar mijn hurken ga, kan ik dat prima. Maar als ik dan weer omhoog wil komen door mijn benen te strekken lukt me dat niet. Onder mijn knie aan de zijkant doet het dan ongelooflijk veel pijn. De osteopaat waar ik voor iets anders was wist me te vertellen dan dan waarschijnlijk een spier klem komt te zitten tussen mijn kuit en scheenbeen. Maar ik ben dus helemaal vergeten te vragen hoe ik er vanaf kom! Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het verrast me telkens omdat ik dan al gehurkt zit en niet weet hoe ik weer omhoog moet komen. Ik doe aan ballet en een zgn. grand pliƩ zit er dus niet in. Ook hoge sprongen gaan niet wat ik verga van de pijn als ik op de grond land en diepe kniebuigingen maak. In rust heb ik weinig last, is een beetje gevoelig als ik erop druk.
Wie kan me helpen?

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

23-01-2010 om 20:46

Antwoord op je vraag

"Wie kan me helpen?"
De huisarts....
Kan behalve een spier ook je buitenmeniscus zijn, maar ik snap niet goed welke plaats me nu precies bedoelt op basis van je beschrijving.

Dorry1

Dorry1

23-01-2010 om 22:28 Topicstarter

Het zit aan de zijkant

Het zit dus aan de zijkant van de knie, maar dan onder de knie. Zeg maar precies op de plek waar je kuit het dikste is. Ik heb er eigenlijk alleen last van als ik vanuit hurkzit omhoog probeer te komen. Ik kan wel opstaan vanuit hurkzit als ik het pijnlijke been zijwaarts uitstrek en dan het goede been alleen gebruik om op te staan.
Ik ben trouwens in dezelfde week naar de huisarts geweest, maar wist die het niet....

Dorry

fysio

fysio

24-01-2010 om 21:04

Fibula?

Het is even een gok, maar hoe zit het met de beweeglijkheid van de fibula? Daar zou de osteopaat iets over kunnen zeggen.

Het is volgens mij geen aandoening van het kniegewricht zelf, dus die suggesties kun je laten varen.

Wat mee kan spelen is de lengte van je kuitspieren, spieren aan de buitenkant van je onderbeen, hamstrings, spieren aan de buitenkant van je bovenbeen. Dan denk ik eerder aan een verkorting, wat misschien niet logisch is gezien je ballet. Enfin, misschien kun je eens langs een fysio. Het lijkt mij erg lastig en pijnlijk, dus genoeg reden om actie te ondernemen.

Dorry1

Dorry1

25-01-2010 om 10:17 Topicstarter

Handen op de grond

Ik kan inderdaad mijn handen plat op de grond zetten met gestrekte benen, dus rekbaar genoeg. Het lijkt eerder of dat een spier zo soepel en lang is dat hij aan de verkeerde kant langs het kuitbeen schiet en er tussen komt. Het is alleen lastig vanuit hurkzit omhoog of vanuit diepe pliee afzetten voor een sprong. De beweeglijkheid is allemaal bekeken en behandelt door de osteopaat. Ik kan nu links en recht even ver uitdraaien (altijd ongelijk geweest). Het is maar af en toe dus dat ik het merk en verder heb ik er weinig last van.
Misschien toch maar fysiotherapie alhoewel ik daar niet veel vertrouwen in heb. (je bent toch lenig en beweeglijk, dus dan is het toch goed)

Dorry

Dorry1

Dorry1

01-02-2010 om 11:20 Topicstarter

Fysio geweest

Ik ben net terug van de fysio bij een sportmedisch centrum. Het is een a-typische klacht. Ze weten wel waar de pijn en de klachten zitten, maar ik heb geen pijn bij de bewegingen die daar nog meer bij horen. Ze hebben mijn been en knie alle kanten uitgedraaid, maar dan heb ik nergens last van. Alleen als ik veel kracht zet met afzetten en als de knie dan verder dan 90 graden gebogen is. Ook zien ze een zwelling onder de knie en dat verontrust ze. Er is geen sprake van een groot knieprobleem maar ik ben doorverwezen naar de sportarts in het complex. Want misschien zien ze nog iets over het hoofd, omdat bij bewegen van mijn knie er een krakend geluid te horen is. Tot die tijd de pijnlijke bewegingen proberen te vermijden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik word zo verrast door de pijnscheuten. Wordt vervolgd.

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.