Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lys Lionne

Lys Lionne

03-06-2009 om 20:51

Vermoeden liesbreuk

Vorig weekend heeft dochter tijdens het stoeien met haar vader haar lies 'geblesseerd'. Uiteraard meteen gekoeld, maar de volgende dag moest ze door de pijn haar 4 km-loop staken (en ze had er nog wel zo voor getraind!). Na een paar dagen rust had ze eigenlijk bijna geen klachten meer, alleen soms wat bij het aanzetten bij rennen en tijdens (wedstrijd)zwemmen de met de schoolslag. Vanavond liet ze me voelen dat er een bobbel in haar lies zit. Wordt niet groter bij persen, voelt 'zacht en week' aan... Ik vermoed dus zelf een liesbreuk en weet dat dit niet vanzelf over gaat. Ga dus de h.a bellen voor een afspraak om te beoordelen of het idd om een liesbreuk gaat. Nou gaat dat niet van vandaag op morgen bij onze h.a en eigenlijk heeft dochter dit weekend zwemwedstrijden. Ik vraag me echter af of dat wel kan/mag met een liesbreuk? Natuurlijk, als ze veel pijn heeft gaat ze niet sporten, maar kun je door sport een liesbreuk eigenlijk verergeren? Iemand hier ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-06-2009 om 23:34

Waarom kan je niet naar je huisarts, ik kan er elke dag heen als ik wil. Hier moet echt een dokter naar kijken.. Sterkte.

Lys Lionne

Lys Lionne

04-06-2009 om 18:50

Contact gehad

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels inderdaad contact gehad met de huisarts. Zwemmen mag in principe, zolang ze geen pijnklachten heeft tijdens het sporten. Haar universele gevechtskunst moet ze wel stoppen totdat de huisarts beoordeeld heeft of het inderdaad een liesbreuk is. En daar kan ze maandag terecht, dus we wachten het nog even af. Bij acute pijnklachten moeten we wel bellen, dan kan er een stukje darm bekneld zitten....

Kari1

Kari1

04-06-2009 om 19:26

Zou het een liesbreuk zijn?

Liesbreuken ontstaan i.h.a. niet door een blessure van de lies. Ze doen i.h.a. ook geen pijn, behalve als ze bekneld zitten en dat is een acute operatie-indicatie. De bobbel zit meestal niet in de lies maar erboven.
Plaatjes: http://www.trialscentral.org/blog/wp-content/uploads/2009/03/hernia.jpg
http://www.painfree.hk/images/he3.jpg
http://www-cdu.dc.med.unipi.it/Archives/photogallery/femoralhernia/images/Diapositiva04_JPG.jpg
"kun je door sport een liesbreuk eigenlijk verergeren?" Het is de zwaartekracht of druk vanuit de buik die een liesbreuk groter maakt. Het hangt dus van de soort sport af. I.h.a. is sporten geen probleem. Letten op de klachten, en gas terug als die verergeren, lijkt me zinnig en verstandig.
Kari

Lys Lionne

Lys Lionne

04-06-2009 om 22:18

Wel of niet?

Ik weet het niet Kari, over het ontstaan van een liesbreuk. Mogelijk leg ik een link met die stoeipartij die er eigenlijk helemaal niet is, bestond de breuk al langer en is nu zicht-en voelbaar? De zwelling zit idd boven haar lies, in de onderbuik zeg maar en voelt zacht/week aan. Niet zoals bij een spierblessure, dat voelt hard. Ik begreep dat mensen geregeld pijnklachten hebben van een liesbreuk, niet mega, maar voldoende om er hinder van te hebben. En dat ervaart mijn dochter ook zo. Het is niet dat ze verrekt van de pijn, maar bij sommige bewegingen voelt ze het wel degelijk. Zwemmen lijkt mij ook niet erg belastend, maar de sit-ups, push-ups, sprintjes en het 'trappen' bij een vechtsporttraining zijn mogelijk niet goed en werden dus afgeraden.....

Kari1

Kari1

04-06-2009 om 22:38

"Mogelijk...bestond de breuk al langer en is nu zicht-en voelbaar?" Dat kan best het geval zijn.
"De zwelling zit idd boven haar lies, in de onderbuik zeg maar" dat klopt wel bij een liesbreuk.
"de sit-ups, push-ups, sprintjes en het \'trappen\' bij een vechtsporttraining zijn mogelijk niet goed en werden dus afgeraden" die geven druk-verhoging in de buik en kunnen een liesbreuk verder naar buiten duwen.
Nog een paar dagen en dan weten jullie meer...
Kari

Lys Lionne

Lys Lionne

08-06-2009 om 18:13

Lymfeklieren

Nou had ik aan van alles gedacht, maar nog niet aan opgezette lymfeklieren en dat blijkt het dus te zijn. Aan de andere kant ook, maar dan veel minder groot. Naar wat wij ons herinneren is dochter niet ziek geweest de laatste tijd, dus waar het dan vandaag komt? Wel zit er een grote plek op haar buik, waarvan wij dachten dat het psoriasis was (reageert goed op de zalven). De arts dacht echter aan gordelroos en daar passen opgezette klieren weer wel bij. Over 3 weken terug komen en als het dan niet minder is, dan wordt er bloed geprikt. Uiteraard wel eerder terug als dochter ziek wordt/koorts krijgt.

Iemand hier ervaring met gezwollen lymfeklieren in de onderbuik?

Net bij de hand gehad

Je schrijft niet hoe oud je dochter is. Aan haar activiteiten af te leiden denk ik een puber.
Mijn zoon had in de kerstvakantie een opgezwollen klier ter grote van een stuiter. Huisarts geweest en die raadde aan na 3 weken terug te komen. Toen was het een kippe-ei. Er is bloed geprikt en het bloedbeeld week niet af. Weer tijdje gewacht zwelling groeide nog klein beetje door en er kwam een kleine zwelling bij. Hij is toen geprikt op kattekrap ziekte en een andere (door katten overgedragen) ziekte, kwam ook niks uit. Kind was overigens gewoon fit.
We waren toen 3 maanden verder en werden doorgestuurd naar de kinderarts en is er weer bloed geprikt (specifiek voor Hodgekin) echo gemaakt en punctie gedaan. Uit punctie bleek een "reactief beeld" dwz reactie op een infectie. Die infectie was niet zichtbaar. Na 5 maanden zijn de bobbels "ineens" verdwenen.

Enfin de tips die ik heb is om te zorgen dat als er een bloedbeeld wordt gemaakt er meteen ook op de kattekrapziekte (en haar zusje) wordt geprikt. En niet wachten met teruggaan als je dochter echt ziek is, ook als ze duidelijk niet gedijt, niet fit is of 's nachts erg gaat zweten, terug naar de dokter gaan.

reina

reina

08-06-2009 om 20:46

Soms

Soms heb je gewoon opgezette lymfeklieren, zonder ziek-zijn, wondjes oid. Ik heb altijd grote lymfeklieren in mijn lies, zolang ik me kan herinneren, juist als ze niet gevoelig en hard aanvoelen kunnen het klieren zijn die er altijd zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.