Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Verstandskiezen - pijn?

Heb volgende week een afspraak om mijn verstandskiezen (onder) te laten trekken en het zweet staat me nu al in mijn handen en ik lig er wakker van. Ik ben zo ontzettend bang! Ik heb ook last aan mijn rechterkant en zou dit dan betekenen dat het ontstoken is? (en dan dus moeilijk, pijnlijk eruit te halen is) of eh... sorry iemand opbeurende verhalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

12-03-2009 om 16:40

Appeltje-eitje

Bij mij was t appeltje-eitje. Ik heb alleen drie dagen yoghurt met appelmoes gegeten omdat mijn kaken stijf waren...

ishtar

ishtar

12-03-2009 om 16:57

Prik het vervelendst

en die valt eigenlijk best mee. Ik ben alleen gewoon bang voor prikken
Het trekken zelf valt ook reuze mee. Is het bij de tandarts zelf?
Ik heb ook een dag of wat blauwe wangen gehad, en brood zonder korstjes met smeerkaas en leverpastei gegeten. En mezelf vertroeteld met een enorme bos bloemen.
Sterkte!!

Appel1

Appel1

12-03-2009 om 17:42 Topicstarter

Dank

dank voor jullie snelle en positieve reacties! Ik kan al weer een beetje ademen. Het is in ieder geval in het ziekenhuis omdat ze niet echt goed liggen en op zich ben ik niet bang voor de prikken maar meer dat duwen en trekken etc in mijn mond en eigenlijk alles wat er met de tandarts te maken heeft. Nogmaals dank

Verschillend

Mijn eerste ervaring was niet goed. Die prik deed ontzettend pijn maar daarna dat getrek en geruk ook. Ik ben een harde maar ben daarna bijna flauwgevallen van de pijn. Toen moest de andere kant later ook nog... en dat was zo anders. De prik was nog steeds niet prettig maar verder niets gevoeld. Die avond ook gelijk weer aan de spaghetti. Ik denk dat de 1e keer de verdoving niet goed werkte. Als je dus tijdens het trekken nog iets voelt dan zou ik het zeggen!

Succes

Linda99

Linda99

12-03-2009 om 22:29

Ander geluid

Helaas viel het bij mijn vriend onlangs erg tegen en is hij na het verwijderen van 2 verstandskiezen 2 weken uit de running geweest. Maar ik hoop dat het voor je meevalt aangezien het bij vriendlief toch meer uitzondering dan regel was

Makkie

In het ziekenhuis is het idd appeltje-eitje...een tandarts heeft meestal toch minder sterkte verdoving.

Bij de kaakchirurg is het zo gepiept, meestal staan ze met drie man sterk om je heen en voor je het weet zijn ze eruit.

Veel succes!

Brianna F

Brianna F

13-03-2009 om 08:03

Ligt er aan denk ik

Hier 2 verstandskiezen laten trekken door tandarts. Hij gebruikte een nieuw soort verdoving onder hoge druk, met een pistool "schiet" hij de verdoving erin. Moeilijk uit te leggen, maar je voelt er helemaal niets van.
Kiezen trekken was zo gebeurd en ik heb helemaal nergens last van gehad. Het was niets anders dan na een controle.
Maar ik denk dat mijn kiezen gemakkelijk waren, dat zal bij iedereen anders zijn. Maar de verdoving was me 200 % meegevallen.

Rembrand

Rembrand

13-03-2009 om 09:08

Ik was ook zo bang.

Ik heb nooit wat aan mijn gebit ( op mijn 43 e heb ik nog maar één vulling en verder niets ), en toch sch*t ik peultjes voor de tandenknar.
Ik had al jaren last van mijn verstandskiezen en op een gegeven moment kon ik mijn mond s'ochtends niet meer open krijgen. (ontstoken). De verdoving vond ik inderdaad niet leuk, maar van het duw en trekwerk ( en het uitboren van één kies ) heb ik niet veel gevoeld ( qua pijn dan ).
Ik had van die koelelementjes ( coldpacks) meegenomen en die heb ik gelijk tegen mijn wangen aangedaan om zwelling wat te voorkomen. Daarna een aantal dagen zacht/vloeibaar geslobberd en aan de Brufen bruis gezeten. Ik heb nog wel enige tijd zenuwpijn aan één kant gehad en dat was wel heel vervelend. Wat overheerste was de opluchting dat ik van mijn pijn en zenuwen af was !
Sterkte ermee meis !!
M.

Imre

Imre

13-03-2009 om 09:38

Helaas, geen jubelantwoord. Bij mij heeft het zeker ruim 2 maanden geduurd voordat ik van alle naweeen af was. Getrokken door een kaakchirurg (grof geweld want ze zaten schuin en erg vast, ik ben overigens helemaal niet bang voor tandartsen of artsen etc), naar hui smte en grote doos brufen 600 en toen begon de ellende,

natuurlijk was mijn wang dik en blauw maar nadat dat wat was gezakt begon de pijn die na 2 weken niet meer te harden was. Eerst is het nog een keer uitgespoeld, daarna een botontsteking geconstateerd dus aan de antibiotica. Al met al heeft het lang geduurd en heeft het veel pijn gedaan. Gelukkig was het de laatste die moest

Imre

Ach

ik heb beide keren (2 kiezen per keer) peentjes gezweet. 2e keer was ik nog banger omdat de 1e keer niet echt prettig verliep. Het is vreselijk, ook vond ik die dagen erna vervelend met die gaasjes etc.

MAAR daarna ben je er lekker van af en hoef je nooit meer !!!

Zoooo bang!

na flink wat vervelende ervaringen bij de tandarts ging ik met lood in mijn schoenen naar het ziekenhuis,
Maar wat een verschil!
De verdoving werkt echt meteen, oke de prik is en blijft vervelend maar dat is te overzien.
Ik mocht meteen gaan liggen en dacht dat het wel even zou duren....was ik al klaar!
Hij had m er zo uitgewipt,terwijl de tandarts dacht dat het echt moeizaam zou gaan omdat hij zo diep en scheef lag.
Ik was zo snel klaar dat we niet hoefden te betalen , dat meot hier na 20 minuten.....dus met aanmelden etc erbij.
Naderhand een goede pijnstiller genomen en ook gewoon gegeten aan de andere kant wel.
Succes!

Monique D*

Monique D*

15-03-2009 om 15:37

Je hoort alleen de verhalen als het misgaat..

..zei mijn tandarts toen ik hem vertelde dat ik heel erg bang was als hij de bovenste verstandskiezen zou trekken. Ik heb die afspraak daarom ook uitgesteld, totdat het ook echt nodig was om ze eruit te halen (kiespijn).
De tandarts zou het zelf doen. Via de foto heeft hij gezien hoe de wortels erbij lagen.
En het viel reuze mee! Ik ben zelf niet bang voor de prik (je voelt het maar eventjes) en de verdoving werkte snel. Na wat geruk en getrek was de kies eruit. Bij de andere kies lukte het niet helemaal, die brak tijdens het trekkengedeeltelijk af. Eén wortel is erin blijven zitten. Maar dat is volgens de tandarts niet erg. Ik heb er nooit last van gehad. De verstandskiezen waren al een en paar jaar geleden getrokken.
Ik weet nog dat ik daarna gewoon naar mijn werk was gegaan. Ik had geen last van napijnen. Wel moest ik om de zoveel tijd gorgelen met zout water.
Als het goed gaat dan hoor je er niets over. De verhalen komen alleen als het fout gaat. Net zoals verhalen over bevallingen!

Appel

Ben je al geweest? Voor het geval dat niet zo is nog even mijn twee centjes.

Ik ben bang voor de tandarts etc, maar als ik dat er even buiten laat: ik vond het geruk vervelend (voelt toch of je hoofd ontwricht wordt, al doet het niet per se pijn), maar de narigheid achteraf viel erg mee. Moest aan die kant wat voorzichtiger eten, maar was vrij snel hersteld (de kies onder lag geheel horizontaal, dus daar zat een flinke jaap in mijn kaak). Pijn had ik geloof ik alleen een beetje op de dag zelf. Was alleszins dragelijk.

een andere kies is ooit door de tandarts getrokken toen ik toch verdoofd was, maar die kies groeide mooi recht. Dat was een fluitje van een cent.

En een paar jaar geleden moest bij mij een wortelrest verwijderd worden nadat de kies erboven (was al dood) was afgebroken. Ook gepoer en getrek, maar het herstel verliep vlot en tamelijk pijnloos.

Kortom: de behandeling zelf vond ik niet aangenaam, maar daarna viel het reuze mee allemaal.

Wat je wel in de gaten moet houden bij tandartsen vind ik: na verdoving hoor je echt geen pijn meer te voelen (wel dus dat gewrik, daar ontkom je niet aan) Dus voel je nog wel wat, bijvoorbeeld bij boren of snijden: piepen, dan zetten ze er nog een spuitje bij (bij mij ongeveer standaard).

Sterkte

Temet

Appel1

Appel1

17-03-2009 om 10:11 Topicstarter

Morgen

Ha,ik ben morgen aan de beurt en de zenuwen zitten in mijn keel, ben niet zo bang voor de napijn want dan is het tenminste geweest maar als ik nu denk dat ik daar ga liggen enne...dan lig ik al bijna plat op de grond. Ze zijn nu echt aan het doorkomen en dat is al zo pijnlijk dus ben bang dat ze het niet goed kunnen verdoven. jullie verhalen hebben me wel geholpen (sommige iets minder!) maar ik probeer er nu maar niet te veel aan te denken en zeker morgen in het ziekenhuis aan te geven hoeveel angst ik heb! zucht. Maar ik laat nog wel even horen hoe of wat!
nogmaals dank voor de reacties

Verdoving

Toen ik in 2006 mijn hele gebit (gefaseerd ) moest laten saneren (er waren verschillende elementen afgebroken, ja dat krijg je als je de struisvogel blijft uithangen ...) kreeg ik op een gegeven moment ook een ontsteking. Het rare was dat ik pijn voelde aan een kant waar al een wortelkanaalbehandeling geweest was (links boven) - dat kon dus helemaal niet, die zenuw was er al uit.
De tandarts legde uit dat die pijn heel ergens anders gevoeld kan worden dan waar-ie vandaan komt. Dat bleek ook: toen er links *onder* een verdoving werd gezet ging de pijn meteen weg. Waarmee ik alleen maar wil zeggen dat een verdoving dus wel degelijk de pijn van een ontsteking kan wegnemen - want dat was dus was het was.

Sterkte

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.