Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Petra-

Petra-

29-12-2008 om 17:36

Vertalen van medische term over arm

Wie kan me in 'gewoon'nederlands vertellen wat het volgende betekent? In alle commotie ben ik dit vergeten precies te vragen.

Angulatie van ulna naar lateraal en dorsaal.

Volgens de artsen kan dit komen door de reuma bij ons meisje, ze heeft nu voor 2 1/2 week gips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nina b.

nina b.

29-12-2008 om 18:13

Vertaling

buiging (angulus is eigenlijk meer hoek) van de ellepijp (ulna) naar opzij(lateraal, dwz zijwaarts van lichaam af) en naar achteren (dorsum is rug)

Petra-

Petra-

29-12-2008 om 19:57

Nina

is dit iets wat jij, beroepsmatig, al eens eerder hebt meegemaakt? Ik ga morgen contact zoeken met de reumatoloog maar vind het toch wel vreemd.

Anderhalve week geleden is er bij het spelen op het klimrek iets geknapt in haar arm/pols. Nu knakken er wel vaker gwrichten bij haar dus het was niet gelijk alarmerend. Na ruim een week pijn, vandaag toch maar naar de kinderarts met uiteindelijk deze uitslag....

mar

mar

29-12-2008 om 21:17

Term

Het is een term die ook wel bij breuken wordt gebruikt. Is de onderarm van je dochter niet "gewoon" gebroken?

in ieder geval is de stand van de ellepijp afwijkend (zie nina voor de richting). Als je daar niets aan doet, krijgt ze een bewegingsbeperking in haar elleboog/pols.
Sterkte.

Petra-

Petra-

29-12-2008 om 21:54

Geen fractuur

staat er in de brief...morgen maar even bellen met de reumatoloog. Foto's zijn beoordeeld door kinderarts, chirurg, orthopeed en radioloog. Pfff word er toch een beetje huiverig van.

Twijgbreuk?

Hoi Petra,

Ik weet niet hoe oud je dochtertje is, maar omdat je altijd spreekt over 'ons meisje' denk ik dat ze nog erg jong is??

Bij jonge kinderen zit er in verhouding nog veel soepel materiaal in de botten. Een breuk kan dan als bij een vers twijgje, als het ware doorbuigen in plaats van afbreken, met een kromming tot gevolg.

Zou dat het kunnen zijn?

Onze dochter heeft ook j.c.a. en had standafwijkingen. hier ging het om een beperking in de mate van strekking van de gewrichten. Met de botten had dat niets te maken.

Hiervoor heeft ze nachtspalken gehad die langzaam steeds rechter gezte werden.

hartelijke groet, Zofia

Petra-

Petra-

30-12-2008 om 13:31

Zofia

het verhaal wordt nog vreemder, vanmorgen werd er gebeld dat het gips langer moet blijven zitten, na herbeoordeling van de orthopeed en radioloog. Er is geen twijgbreuk. Vrijdag kan ik de behandelend reumatoloog bereiken, ben benieuwd wat hij ervan zegt. Ons meisje wordt ook steeds ouder en is inmiddels ruim 9

Petra-

Petra-

02-01-2009 om 20:08

Vandaag

hebben we contact gehad met de reumatoloog, wat er aan de hand is dat de ellepijp niet goed staat t.o.v. het spaakbeen. Zijn conclusie is ook dat drie weken gips voor haar de beste oplossing is. Rust heeft het nodig, en die term komt bij onze dochter niet in haar woordenboek voor. De 20e gaat het gips eraf en de 23e zien we de reumatoloog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.