Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vervolgdraad: wat dragen welke bronnen bij aan kiezen voor alternatief en/of regulier

Let's go. Ik vind Skepsis wellicht hier en daar wat gekleurd, maar aan de andere kant komen zij wel met controleerbare bronnen. En bovendien zetten ze een artikel als dit ook op hun site (en al een heel tijdje!)
http://www.skepsis.nl/bioresonantietherapie.html


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 13:40

Fiorucci

toen heb je een andere nick gebruikt! Wel zo helder om daarnaar te verwijzen dan. Je hebt in dat specifieke draadje geweigerd om je te verdiepen in de achtergronden van acupunctuur, en hebt niet op de vraag van Kari1 gereageerd met het excuus: geen tijd. Dat was een half jaar geleden.
Hierbij heb je jezelf dus gekwalificeerd als een "gelover" van de acupunctuur-kerk.

Pluk

"toen heb je een andere nick gebruikt! Wel zo helder om daarnaar te verwijzen dan. Je hebt in dat specifieke draadje geweigerd om je te verdiepen in de achtergronden van acupunctuur, en hebt niet op de vraag van Kari1 gereageerd met het excuus: geen tijd. Dat was een half jaar geleden."

Ohhhh, dus je hebt het zelf al gevonden.. er mankeert dus toch niets aan de handen, in elk geval .

"Hierbij heb je jezelf dus gekwalificeerd als een "gelover" van de acupunctuur-kerk."
Dat mag Fio zelf bepalen, daar ben jij niet voor.

Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 14:01

(ot) judith

maak jij je nu maar druk om de nog open vragen aan jou.
Wat betreft het archief-draadje mbt acupunctuur: ik vermoedde dat al, maar pas door de details die "Fiorucci" gaf werd dat bevestigd.
En dat ze een gelover is van de acupunctuur-kerk: ik gebruik de definitie zoals gegeven door Primavera . En natuurlijk is dat met een . Want F "gelooft" niet dat acupunctuur kan helpen bij een rookverslaving. Andere acupunctuur-kerkgenootschappen prediken dat juist weer wel.

Puck

Puck

05-07-2011 om 14:11

Pluk53 (ook o.t.)

Ik heb dit draadje slechts zijdelings gevolgd, het ontbreekt me momenteel gewoon aan tijd om dit soort interesaante discussies te volgen en er een zinvolle bijdrage aan te leveren.
Maar wat Judith betreft: het is nu wel gebleken dat er geen inhoudelijke discussie met haar te voeren is. Als we nu eens beginnen met haar postings als niet geschreven te beschouwen dan kunnen "we" de draadjes nog interessant houden en is het voor forumbeheer ook makkelijk om alle meta-postings te verwijderen zonder dat er interessante postings verloren gaan.

Pluk

Er zijn wel veel vragen die jij hebt en zo basaal. Die spelen al op hoe je met elkaar omgaat. Misschien is het wat te hoog gegrepen. Op het moment dat er echt een inhoudelijke vraag komt waarvan ik het idee heb dat het een echte vraag is, zal ik op je vragen reageren.

Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 16:11

Judith

Quod erat demonstrandum
ik ben er klaar mee, met jouw (non)bijdragen. Een raad: verhuis naar "gezellig". Daar kun je heerlijk op jouw manier beppen, en hoef je nooit bang te zijn dat het te serieus wordt, en je "examen-vragen" krijgt over de "feiten" die je inbrengt (zoals: acupunctuur wordt gebruikt voor narcose ). Iedereen kan daar "gezellig" roepen wat hij/zij wil, door elkaar, langs elkaar, over elkaar, inhoudsloos, en hoogstens vermakelijk.

Toe maar

laten we elkaar vooral in het Latijn toespreken..

..Is er dan niemand van de P´s (voor het gemak maar even zo) die denkt ooit bijv. acupunctuur te proberen als de nood aan de man is, echt niemand, dát kan ik me namelijk bijna niet voorstellen..??

Primavera

Primavera

05-07-2011 om 16:57

Onderzoeken, tegenonderzoeken en kleuringen

Judith: "..Dan moet je zelf op zoek naar de voor jouw juist gekleurde informatie. Google heeft ook voor jou de prima gekleurde informatie.. elk onderzoek heeft wel ergens een tegenonderzoek.."
Op zich is het waar dat er niks volledig subjectief is en je altijd wel ergens een tegenonderzoek voor kunt vinden. Alleen zit er wel degelijk verschil in mate van kleuring en die ontken jij of kan je niet schelen.
Je beoordeelt hier onderzoeken alsof het subjectieve buurvrouwervaringen zijn, je pikt de conclusie in het rijje optelsommen mee zonder te kijken hoe ze aan die conclusie zijn gekomen, hoe betrouwbaar het onderzoek is, enz.
Informatie die wordt verkregen uit ervaringen is niet los te zien van de contekst. Vaak worden specefieke omstandigheden en bijkomende factoren bewust of onbewust verzwegen. Neem het voorbeeld van acupunctuur als alternatief voor anesthesie bij operaties. Ja, dat is waar gebeurd in China, maar door te analiseren wat er allemaal aan regulier bij werd gebruikt, in welke politieke omstandigheden en de clinische signalen blijkt er toch een heel ander beeld te ontstaan dan het aanvankelijke optimistische beeld over de toepasmogelijkheden van iets als acupunctuur.
Bij de ervaring van de buurvrouw is het lastig om alle bijbehoorde factoren te achterhalen, bij wetenschappelijk onderzoek is dat als het goed is allemaal haarfijn in dat onderzoek beschreven. Je moet alleen wel de moeite doen om ze te gaan lezen, zowel degene die voor als tegen zijn. Alleen daardoor merk je wat de objectieve waarde is die je aan die onderzoekservaring(en) kan toeschrijven.
Ook door aan Pluk te adviseren om op zoek te gaan naar informatie in de kleur die hem aanstaat doe je alsof de kleuring van alle informatie in principe evenveel is en de keuze alleen een kwestie is van bij welke kleur je het beste gevoel hebt. Alsof de keuze een geloofskeuze betreft, niets is zeker, dus de keuze is om het even, wat maar bij je past.
Alleen maak je daarbij ongemerkt een vertaalslag van 'niets is 100% zeker' naar 'alles is even onzeker' en dat is niet waar. Logisch gezien wil 'niets is 100% zeker' niet zeggen dat het één niet een stuk zekerder kan zijn (bijv. 90%) dan het ander (bijv. 1%). Alle kleuringen zijn niet om het even, het is allang duidelijk dat de waarheid bijv. meer naar een blauwkleur dan een gele kleur wijst, alleen weten we de exacte tint nog niet.
Groeten Primavera

Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 17:23

Mien

ik zal never nooit niet gebruik maken van: homeopathie/acupunctuur/voetreflex/kinesiologie/iriscopie/bachbloesem/wichelroedes/"fluisteraars"/strijkers/antroposofische-arts/orthomoleculair/natuurgenezers. Met wat denkwerk kan ik de lijst nog wel verder uitbreiden, maar hier laat ik het even bij.
Primavera, wederom complimenten wat betreft je geduld, en je uitleg.

Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 17:32

Mien2

stel het loopt tegen december, en je hebt geen cent te makken. Ga je dan naar de intocht van sinterklaas in de hoop dat je een zakje met geld krijgt? En wat vertel je je Turkse buurvrouw die jou toevertrouwd dat ze dat gaat doen(ze heeft "verhalen" gehoord). En hoe denk je over de "piet" die ze tegenkomt, en die wel iets kan regelen bij sint, tegen een kleine tegenprestatie (er is geen geld, maar betaling in natura is ook goed).

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 18:03

Puck

Ik heb dit draadje slechts zijdelings gevolgd, het ontbreekt me momenteel gewoon aan tijd om dit soort interesaante discussies te volgen en er een zinvolle bijdrage aan te leveren.
Oh pas maar op, straks wordt je door Pluk naar gezellug verbannen en wordt het je een half jaar later nog nagedragen.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 18:07

Pluk

" Je hebt in dat specifieke draadje geweigerd om je te verdiepen in de achtergronden van acupunctuur, en hebt niet op de vraag van Kari1 gereageerd met het excuus: geen tijd. Dat was een half jaar geleden. "
Ik heb niks geweigerd, ik had en heb gewoon geen tijd.
Ik heb me er wel degelijk in verdiept in eerste instantie, maar kwam niet verder en kwam er ook niet meer aan toe. Weet je, er komen hier mensen met werk, een groot gezin en ze mantelzorgen ook nog.
En dat ik toen nog een andere nick gebruikte, joh, dat hou ik echt niet allemaal precies bij hoor. Maar je hebt al iemand anders om op te katten en naar gezellug te verbannen zie ik. Wat fijn voor je. Dag!

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 18:08

Oh pluk

Hou op over het niveau van bijdragen, ik vind dat jij ook niet echt in vorm bent. Aan vakantie toe?

Puck

Puck

05-07-2011 om 19:19

Nee hoor fio

"Oh pas maar op, straks wordt je door Pluk naar gezellug verbannen en wordt het je een half jaar later nog nagedragen"
Ik reageer dan gewoon niet in een draadje, dus dan is er ook geen reden om me vanwege het uitkramen van onnozele onzin te verbannen naar gezellig. En trouwens, in gezellug kom ik al
En zo gaat ook dit draadje ondertussen helemaal meta.... Jammer het was best interessant, zelfs bij half en zijdelings lezen.

Pluk

ik mag dan wel Mien heten, maar ik heb geen feestneus, dus nee, ik ga niet vooraan in de rij bij de Sint en ja, ik zal de buurvrouw ook wat wijzer maken..

Maar in mijn beleving sla je de plank mis, je vergelijkt een sprookje met, in mijn geval, acupunctuur.

In een vorige draad heb ik al eens uitgelegd dat ik dat heb gedaan en evt. toch zal overwegen omdat het een geneeswijze is met een lange voorgeschiedenis en vanwege ervaringen van lotgenoten.

Tsja, dat kan dan naïef zijn, als je erg omhoog zit,dan probeer je toch wat.

In mijn geval ging het om uitputtende vermoeidheid tgv MS (en MG), zodanig vermoeid dat het mijn dagelijkse functioneren ernstig belemmerde.

Regulier was ik, na een paar pillen geprobeerd te hebben, uitgekakt..

Dus toen heb ik, obv ervaringsverhalen en toch ook een stukje kritisch ´geloof´ acupunctuur geprobeerd.

Het was geen succes, maar ik garandeer absoluut niet dat ik het niet nog eens zou proberen.

Homeopathie, irislezerij, bach, kleuren, aura zijn allemaal dingen die me niet aanspreken, ook gevoelsmatig, maar ook rationeel.

Als ik van het reguliere pad afspring, dan is het dus ws weer acupunctuur.

Daarnaast slik ik, ook al is het nog helemaal niet regulier, flink veel vit. D (volgens de reguliere normen waren mijn bloedwaarden goed, maar sinds ik slik is mijn bloedwaarde gestegen en ook mijn DM en MS lijken er redelijk wel bij te varen..)

Ach ja, over een poosje is het regulier, dat geloof ik dan weer wel (ook omdat allerlei studies aantonen dat vit. D een flinke rol kan spelen bij auto- immuunaandoeningen..)

Drommels

zie mijn vorige posting.

Ik stel het niet voor als laatste oplossing voor een ander, ik zeg dat het een overweging is voor mijzelf.

Wat een ander doet moet ie zelf weten..en ja, wat je schrijft dat je acupunctuur sterker vindt staan, dat heb ik ook, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd, dat is een kwestie van ervaringen van lotgenoten etc, gevoelsmatig, noem het ´geloof´ al ben en blijf ik wel kritisch, ik geloof niet op voorhand dat het zal helpen, maar ik zou het wel weer kunnen proberen

ik noem dat geen zweverigheid, ik noem dat gewoon realisme en zelfkennis

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 20:34

Mien*

Ik snap heel goed dat als je met enorme vermoeidheidsklachten te maken hebt je iets als accupunctuur probeert. Ik heb zelf last van die extreme vermoeidheid en weet nu pas hoe het voelt. Dan ga je wel van alles proberen idd als reguliere middelen niet werken en dat doen ze vaak niet bij deze klachten.
Ik vind de vergelijking met Sinterklaas overdreven. Dat is idd iets van hele andere orde.
Overigens dat van de vit d is ook interessant. Ik had een tekort, heb hoge doses bijgeslikt en ben nu weer op peil en ging minder slikken (alleen onderhoudsdosering) en werd veel moeier. De laatste tijd ben ik weer wat meer aan het nemen en hopelijk helpt het.

Fianna (o.t)

Laat wel je vit. D checken, ik doe dat 2/jaar, ik slik 20 mcg (2 tabl. vitD van de HEMA voor 60++)/dag, daarop is mijn vit. D gestegen naar 134 (streefwaarde boven de honderd, liever nog richting 150, maar ik ben tevreden, weinig shubs, redelijk stabiel, qua DM blijft het bloedbeeld erg stabiel)

Oooopsss...niet regulier

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 21:09

Mien (ot)

Ik heb Devaron, per tablet 400 I.E. (ofwel 10 mcg) en ik nam eerst 40 mcg per dag en mijn waarde ging van 26 naar 124. Toen ging ik veel minder nemen en niet elke dag. Ben benieuwd wat het nu is. Nu neem ik weer meer, 20 mcg per dag.

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 21:22

Oja mientje (ot)

fijn dat het bij jou goed helpt. Jeetje ook nog MG, da's geen pretje!

Genista

Genista

05-07-2011 om 21:23 Topicstarter

Spijtig inderdaad

Toch weer een "oeps, niet regulier" ertussen. Toch jammer, waar een aantal mensen probeert de discussie zuiver te houden en waar ik zelf al constateerde dat het in feite weinig uitmaakt voor de motivatie voor keuze of iets nu wel of niet alternatief is en in wiens definitie. In dat opzicht sluit ik me helemaal bij Primavera aan, dat het zelfs nog belangrijker is om je te verdiepen in welke gezondheidstherapie je krijgt/neemt, dan welke broodbakmachine.
Wat mijzelf betreft, ik geef ronduit toe dat ik geen tijd/interesse heb om alles wat mijn weg kruist, uit te diepen. Daarom ben ik op zich blij dat er zoiets als "reguliere gezondheidszorg" bestaat. Ik heb veel reden om aan te nemen dat mijn huisarts een kundig arts is en dus zal ik, de weinige keren dat ik er kom, me meestal niet verdiepen in wat hij voorschrijft. Ik heb het één keer wel gedaan, van tevoren al, en toen gezegd dat ik liever geen medicatie had. Daar had hij begrip voor. Het voordeel van regulier is wat mij betreft dus vooral dat ik me iets meer gemakzucht kan veroorloven. Het is al uitgebreid onderzocht, er hebben kundiger mensen dan ikzelf naar gekeken en dat geeft mij wat meer vertrouwen. Geen blind vertrouwen, zoals ik al eerder aangaf. Wat mijn chronische aandoening betreft, lees ik me ook in. En zoals oa Primavera aangaf, is "alternatief" niet meteen synoniem voor "onacceptabel" of "totale onzin". Maar ik neem er wel veel meer tijd voor om het te onderzoeken. En "baat het niet, schaadt het niet" komt in mijn woordenboek *niet* voor...

Genista

ik werd wat recalcitrant van de betweterige, arrogante postings, dus er ontsnapte mij een grapje, moet kunnen toch?

Al met al is mijn conclusie dat we het helemaal niet zo oneens zijn, tenminste, ik lees jouw verhaal instemmend..

Welterusten!

Tirza G.

Tirza G.

05-07-2011 om 23:29

Vitamine d

is eigenlijk helemaal geen vitamine, maar meer een soort voor-stof van een hormoon. Ofzoiets.

Tirza

Puck

Puck

05-07-2011 om 23:32

Tirza

Ik hebweinig (zeg maar geen) verstand van vitamines en de definitie ervan, maar dat het een soort "voor-stof" voor een hormoon is wil toch nog niet zeggen dat het geen vitamine kan zijn. Het een sluit het ander niet uit volgens mij.

Pluk53

Pluk53

05-07-2011 om 23:33

Mien

hoe ben je er toe gekomen om VitD te gaan slikken, en hoe heb je je dosering gekozen? Je doet het toch redelijk exact, niet "ad random". Je slikt een bepaalde hoeveelheid, en je kijkt hoe het resultaat uitpakt. Lijkt wel wetenschappelijk .
Waarom zou je wachten met een acupunctuur behandeling? Waaroom niet "nu"?

Tirza G.

Tirza G.

05-07-2011 om 23:40

Ja hoor

Ik heb wel alternatieve therapieen gebruikt. Toen ik jong was. Het hielp geen fluit, maar goed, ik heb er van geleerd.
Halverwege mijn twintiger jaren heb ik een zwaar autoongeluk gehad met helaas blijvende restschade (rugletsel). Eén daarvan is chronische pijn, een ander is (gedeeltelijke) uitval van mijn linkerarm/been. Nou, daar kun je je tanden aardig op stukbijten. Regulier is er niet zo bar veel aan te doen, wat kapot is kan niet gerepareerd - hooguit gefixeerd. Wat het omliggende weefsel weer dermate belast dat dát weer kapot gaat.
Pijnbestrijdingsinzichten veranderen elke 7-10 jaar. Ik heb nu weer fijne pillen, maar heb ook het psychische circuit doorlopen (je bént je pijn niet, yeah right) en het oefencircuit (spine&joint-centre Rotterdam, balanceert vaak ook op grenzen).
Ik heb een vriendin gehad die voor me ging bidden. In een gezelschap, rechtopstaand en de Heer aanroepend om mij te helpen. Ik geneerde me een ongeluk en vond het tegelijkertijd zó geweldig lief, dat het me hevig ontroerde. Ik heb me daarna toch wel zeker 48 uur een stuk beter gevoeld. Kan natuurlijk ook komen omdat ik toen weer in mijn eigen (speciale) bed sliep.
Ennnn ik heb me eens laten Reiki-en door een collega. Die verbluffend precies wist aan te wijzen waar het centrum van de pijn zat. Achteraf niet zo verwonderlijk, ik neig naar 'op je bek slaan' als je die plek aanraakt. Ook daarna heb ik me verwonderd gevoeld dat iemand dat voor mij wilde doen en zo voor gek wilde staan voor een gezelschap (ze ging in een soort trance ofzoiets). Ontroerend mooi en lief. Ik verliet de ruimte met opgeheven hoofd en een stuk fitter. Kan natuurlijk ook komen doordat ik van jetlag hersteld was.

Ik heb er echt helemaal niks mee, maar ik denk dat ik wel snap hoe het proces werkt. Inderdaad: je wilt wát. De gedachte dat dit voort moet duren, is soms ondraaglijk.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2011 om 07:14

Tirza

Mja, je wilt wat...etc.....toch kan het ook anders lopen. Wanhopig met ondraaglijke pijnen was mijn man beslist niet. Zijn fysio bood aan: Misschien wil je eens acupunctuur proberen, misschien komen we daar net wat verder mee...en je eerst helemaal uitlegt wat het is en hoe het in zijn werk gaat. En je denkt: Ok, dat wil ik weleens proberen. En verdomd, je komt er veel,veel verder mee.
Het is echt een misvatting dat mensen alleen iets verder kijken dan regulier als ze volledig wanhopig zijn en ondraaglijk lijden.

Geloven

Ik kan de definitie van Primavera niet vinden, waar staat die ?

"Want F "gelooft" niet dat acupunctuur kan helpen bij een rookverslaving. Andere acupunctuur-kerkgenootschappen prediken dat juist weer wel. "

Geloven in medicatie staat gelijk aan geloven zoals dat betrekking heeft op geloven& de kerk? En als je in een deel van de kerk gelooft, moet je je dan verantwoorden voor alles waar het geloof (als voorbeeld hier) voor staat? Dat proef ik uit dit stukje. Is dat wat je wilt zeggen?

Puck e.a.

Die vit. D op basis van rapporten en onderzoeken én een inspirerend onderzoekster die zelf MS heeft en onderzoek doet naar vit. D..

Wat gelezen, niet alles uitgeplozen (ik ben ook weer niet zo medisch onderlegd dat ik alle processen snap) en nieuwsgierig geraakt.

En ja, acupunctuur is voor mij iets als regulier me niet meer helpt, dus bij mij meer een soort ´ik wil toch nog wat proberen´

Al met al is mijn eerste keus ook regulier, wat ik in dit draadje probeer te zeggen is dat ik me voor kan stellen dat mensen in het alternatieve belanden, vooral als de nood hoog is (sterker nog, ik maakte al eens een uitstapje)

Keuzes van mensen zijn zo verschillend, als je wat gaat mankeren maak je dat helemaal van dichtbij mee.

Ik roep dan ook nooit (meer) nooit (tenminste, ik doe mijn best zo wil ik bijv. noooooit naar een verpleeghuis, maar als het moment daar is, dan ...tsja, dan wil ik nog niet.. )

Pluk53

Pluk53

06-07-2011 om 09:23

Pelle, hellend vlak

"Het zou geweldig zijn als dit voor hem zou werken en magnesium of vit D slikken zou voor mij dus niet eens direct onder alternatief vallen. Ook al omdat ik niet een alterneut sponsor a tig euro per uur"
ik ben het met je eens: het zou geweldig zijn als dit voor hem zou werken. Maar een zwaluw maakt geen zomer, en een "casus" is geen bewijs van werkzaamheid. Zolang het effect van magnesium niet bewezen effectief is tegen migraine is het slikken "alternatief". Net zo als vitD tegen "whatever" (als je bloedwaardes verder "normaal" zijn).
Dat je iets "reeels" slikt wil niet zeggen dat het niet onder alternatief valt. Denk aan de orthomoleculaire aanpak, aan de chinese kruiden, de vitamine/preparaten-pushers etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.