Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vervolgdraad: wat dragen welke bronnen bij aan kiezen voor alternatief en/of regulier

Let's go. Ik vind Skepsis wellicht hier en daar wat gekleurd, maar aan de andere kant komen zij wel met controleerbare bronnen. En bovendien zetten ze een artikel als dit ook op hun site (en al een heel tijdje!)
http://www.skepsis.nl/bioresonantietherapie.html


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pelle

Verwijderd door de Forumbeheerder

Pluk53

Pluk53

06-07-2011 om 09:34

Mien

"ik me voor kan stellen dat mensen in het alternatieve belanden, vooral als de nood hoog is"
Is het niet juist zaak om deze extra kwetsbare groep te beschermen tegen oplichters en profiteurs. Ik heb al heel vaak geschreven dat ik vind dat de reguliere zorg een ding kan leren van de "alterneuten": de tijd en aandacht die ze hun clienten geven. Maar die tijd en aandacht zou de reguliere zorg dus moeten kunnen geven.
Overigens viel me in, dat de vergelijking van Primavera tussen geloof en alternatieve-"geneeskunst"-aanhangers nog veel treffender is. "Vroeger" gingen de menssen voor troost en bemoediging naar de kerk. Men brande een kaarsje bij de "heilige-van-dienst", men ging op bedevaart. Vaak niet alleen om werkelijk genezing te vinden, maar vooral voor de troost en rust die dit gaf. De alterneuten zijn mogelijk voor een stuk in het gat gestapt wat de ontkerkelijking heeft achtergelaten.
Verder snap ik nog steeds niet waarom je niet "nu" gebruik wilt maken van acupunctuur. Het lijkt erop, dat je "verstand" nu nog de overhand heeft. Je weet (on)bewust dat het je niets brengt. Maar als je in een fase van "nog grotere wanhoop" terecht komt, dan wordt de stem van het verstand overschreeuwd? Is dat het?

Pluk53

Pluk53

06-07-2011 om 09:39

Judith

net te laat zie ik. Maar omdat Primavera al haar postings ondertekent met groet+naam kun je die makkelijk terugvinden. Ga naar "zoeken (1) in het actuele forum", tik als rubriek gezondheid in, als zoekwoord "Primavera", en je vind al haar postings (+plus alle postings waarin ze genoemd wordt).
Verwijderd door de Forumbeheerder

Pluk53

Pluk53

06-07-2011 om 10:10

Even eerlijk

ik bedacht me, dat ik zelf ook niet van "vreemde smetten" vrij ben. Als ik wat snotterig ben, dan slik ik megadosis vitC, 2-3 gram/dag. Schijnt onzin te zijn, maar ik zal het blijven doen. En tegen kramp bij sporten slik ik voor een extra zware inspanning extra magnesium; nooit nagezocht wat dat zou doen. Gewoon op "advies" van een collega-sporter.

Pluk53

Pluk53

06-07-2011 om 13:01

(ot) pelle, respect.

Verwijderd door de Forumbeheerder

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2011 om 13:12

Pluk

Dat is heel eerlijk en kan ik waarderen.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2011 om 13:14

Pelle

Verwijderd door de Forumbeheerder

Puck

Puck

06-07-2011 om 13:33

Fio

Verwijderd door de Forumbeheerder

Genista

Genista

06-07-2011 om 13:39 Topicstarter

Puck en pelle

Je kunt natuurlijk wel gewoon inhoudelijk reageren... Dat komt de discussie ten goede

Tirza G.

Tirza G.

06-07-2011 om 13:58

Fiorucci

Ik denk dat je m'n posting niet helemaal goed las/interpreteerde: ik bedoel: je wilt wát. Je wilt van de pijn af. Jouw man ook, neem ik aan En ondraaglijk lijden: als ze je man verteld hadden dat dit zo zou blijven en hooguit érger zou worden de rest van zijn leven - hoe draaglijk is dat?
Ik zou persoonlijk niet blij worden van een fysiotherapeut die acupunctuur aanbiedt, maar dat is persoonlijk. Ik hou er ook niet van als mijn kapper mijn nagels wil doen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2011 om 16:31

Tirza

Dat is draaglijk, er zijn ergere dingen, maar ja, zo zitten wij nu eenmaal in elkaar. En wat betreft het aanbieden, als je zegt: Nou nee dankje, dan is het prima hoor, hij dringt echt niet aan ofzo.

Puck

Puck

06-07-2011 om 20:23

Toch kan ik me het wel voorstellen

Hoewel ik veel alternatieve therapiën in twijfel trek kan ik me toch ook wel weer voorstellen dat je het in bepaalde gevallen toch probeert. Misschien wel tegen beter weten in, maar soms moet je wat en wil je gewoon alles geprobeerd hebben. En in mijn nog Onnozele onwetendheid heb ik bij beide kinderen homeopathie geprobeerd bij een homeopathisch kinderarts tegen het eczeem. En ja: dat hielp dus voor geen biet.

Hihi

wel eerlijk! Pluk, Puck en Pelle..

Puck

Puck

06-07-2011 om 22:53

Hihi mien

Ik vraag me alleen af of ik na deze bekentenis nog tot de P-clan wordt toegelaten )

Pluk53

Pluk53

07-07-2011 om 09:16

Mien, herhaling

zou je willen/kunnen reageren op Mien/Rubriek:Gezondheid/
Datum:Wo, 6 Juli 2011 09:34/Afzenderluk53. Of kun/wil je daar geen concreet antwoord op geven.

Pluk

Is het niet juist zaak om deze extra kwetsbare groep te beschermen tegen oplichters en profiteurs. Ik heb al heel vaak geschreven dat ik vind dat de reguliere zorg een ding kan leren van de "alterneuten": de tijd en aandacht die ze hun clienten geven. Maar die tijd en aandacht zou de reguliere zorg dus moeten kunnen geven..

Daar ben ik het helemaal mee eens! Omdat ik zelf ook nog (enigszins) in de zorg werk, en daarbij ook nog als consument, maak ik van dichtbij mee hoe het is gesteld met de zorg..

Er zijn heel wat verbeteringen mogelijk, al zie ik ook de andere kant (het beruchte tekort aan tijd/geld)

Ik denk dat dat een deel is van de populariteit van de alternatieve geneeskunst en waarschijnlijk speelt het wegvallen van aloude geloofstradities en omkijken naar elkaar daar ook een rol in...

Of we ´deze kwetsbare groep´ moeten beschermen?? Als ik bij mezelf naga, dan vind ik mezelf niet kwetsbaar in de keus voor acupunctuur..het lijkt me ook stug dat het merendeel van de mensen die kiezen voor iets alternatiefs als ´kwetsbaar´ gezien moet worden..(of ik overschat de meeste mensen??)

Bedenk me bijv: er zijn mensen die zich sneller mee laten voeren door bijv. reclames op tv of internet (Tell sell bijv) forumgenoten en dan producten aanschaffen die nu staan te verstoffen in de kast (ook ik beken!! ) en anderen die wikken en wegen, lezen en vergelijken (ik beken ook ) en dan pas besluiten.

De reden waarom ik NU niet acupunctuur doe heb ik volgens mij al uitgelegd: mijn eerste keus ligt bij het reguliere, als ik daar uitgedokterd raak, dan kan k me voorstellen dat ik nog een zijsprong waag

Puck

..zul jij de P in hebben als je wordt verbannen

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2011 om 11:54

Dat aanbieden (fiorucci)

(van acupunctuur door de fysiotherapeut) gaat mij ook ethisch te ver. Gebeurt dat dan tijdens een fysio-consult? Duurt het consult daardoor langer? Of kwam het in plaats van de fysio-behandeling - dus de peut doet iets anders dan waarvoor hij betaald wordt? Of gaat/ging je man er apart voor en betaalde hij het zelf - zodat de peut dus fijn zijn eigen handeltje zit te promoten? Dat bedoel ik

Tirza

Pluk53

Pluk53

07-07-2011 om 13:40

Mien

"...mensen die kiezen voor iets alternatiefs als ´kwetsbaar´ gezien moet worden..(of ik overschat de meeste mensen??)" Je geeft zelf al aan in veel postings, dat je verwacht, dat als je te horen krijgt in "het reguliere circuit" dat je uitbehandeld bent, en als je dan weet dat je dood-gaat/je-leven-lang-met-pijn-blijft-zitten/etc. dat je je dan hoogstwaarschijnlijk ontvankelijker zult zijn voor "alternatieve" behandelingen. Je kunt toch niet ontkennen dat die groep van mensen kwetsbaar is!
En dat bedoel ik ook met jouw uitgestelde keus voor acupunctuur. Nu nog regulier, maar als je daar uitbehandeld bent, dan bestaat de mogelijkheid dat je je daaraan overgeeft. Waarom zou je nu niet kiezen voor een behandeling die je kan helpen (eventueel naast de reguliere behandeling). Is het toch zo, dat je een bepaald niveau van wanhoop bereikt moet hebben om daar in te stappen?
En verder vindt ik dat mensen in het reguliere circuit NOOIT uitbehandeld mogen zijn. Ze moeten, eventueel levenslang, begeleid worden om er het beste van te maken. Pijnbestrijding, gespreksgroepen, "aandacht". Er stond afgelopen zaterdag een hele goede column van Bert Keizer, over de laatste levensfase van Martin Bril, die daar ook een boek over geschreven heeft. Hij beschrijft daar oa "Zestien dagen voor zijn dood krijgt hij de zoveelste chemokuur. Je vraagt je af wat de artsen dachten dat ze aan het doen waren." De kanker van Martin Bril werd bestreden, de mens Bril werd overgeslagen. "Bril zet in één zin neer hoe zij dit doen: Ze weten alles van oncologie, maar niets van kanker. Ja, hij bleef op zijn onnavolgbare manier onthutsend goed schrijven. Maar je had hem zo graag iets meer van die andere kennis gegund over de route naar Zorgvlied."

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 14:42

Tirza

Tijdens een fysioconsult wordt het idee geopperd, je praat er eens over, en bedenkt of het je al dan niet wat lijkt. Zo niet, prima, dan weer een volgende fysioafspraak. Zoja, dan een nieuwe acupunctuurafspraak.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 14:42

Overigens

Hij doet dus niet iets anders dan waar hij voor betaald wordt, het wordt gedeclareerd als acupuctuur behandeling.

Pluk53

Pluk53

07-07-2011 om 15:10

Fiorucci

even combinatie "onderwerp draad" en jouw (en je mans) keuze voor acupunctuur. Wat waren "jouw bronnen" om die keus te bepalen, behalve de blauwe ogen van de fysiotherapeut?

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2011 om 16:46

Pluk

Het is een buitenegwoon goed fysiotherapeut. Nietr iemand waar je vertrouwen in hebt om zijn mooie praatjes, maar omdat wij die man kennen en hij goed is in zijn vak. Vergelijk het maar met een goede huisarts die je vertrouwt en die een suggestie doet.
Na zijn uitleg besloot mijn man het gewoon eens een keertje te proberen. Zoals ik al eerder zei, mijn man is een behoorlijk scepticus, en de fysio zelf ook, een zeer nuchter down to earth persoon zonder gezweef en praatjes.

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2011 om 20:54

Maar dan snap ik het nog minder eigenlijk

Je man is sceptisch en nuchter. Hij heeft iets (een hernia toch?) die wordt behandeld door een fysiotherapeut. Na een X-aantal behandelingen zit er geen vooruitgang meer in. Maar: hij lijdt niet ondragelijk, begreep ik uit een eerdere posting van je, het is niet uitzichtloos en hij is niet wanhopig.
Dan stelt de fysio voor om 'iets anders te proberen' - acupunctuur. Waarom heeft je man op dat moment niet gezegd: nou nee, sorry, in die dingen geloof ik niet, daar sta ik niet voor open? Wat zei die fysio dan dat je man overtuigd raakte om het toch eens te proberen? Waarom kon die fysio hem wél overtuigen, maar een internetsite (ofzoiets) niet? En: waarom zei je man dan niet: ben ik lekker mee, al die tijd kom ik hier om te worden gefysiood en nú pas kom je met iets wat werkt - was daar meteen mee begonnen, dat had me tig behandelingen bespaard.....
Als ik je laatste posting lees, zit het hem puur in de betrouwbaarheid van de persoon die het aanbood.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2011 om 07:46

Tirza

Nee, ik zeg nergens dat er geen vooruitgang in zat.
Maar acupuctuur zorgde wel voor snellere vooruitgang, en meer levenskwaliteit, hij kan nog steeds meer dan fulltime werken nu. De fysio heeft wat verteld over de resultaten die hij soms boekte bij patienten met hernia.
En liet aan mijn man over of hij het een keer wilde proberen.
Overigens, scepticus zijn betekent voor ons niet: nergens voor open staan!

Interpretatie van kwetsbaar

Ik heb het nog even nagezocht, wat een synoniem voor kwetsbaar is, omdat ik het zelf associeer met onmachtig, afhankelijk en zo zie ik mezelf niet, ook niet als ik in een situatie zit waarbij de reguliere behandelaars geen opties meer hebben..

Ik voel me nog altijd wel in staat om te redeneren, na te denken, me in te lezen, advies te vragen..dus in die zin niet kwetsbaar..

Synoniem kwetsbaar: broos, gevoelig, weerloos, zwak..

Verder ben ik het volledig met je eens, niemand zou ooit uitbehandeld moeten zijn.. er zou veel meer aan nazorg (hoe leren leven met pijn, bijv) mogen zijn.

Jouw quote van Martin Bril geeft een situatie weer waar wij het wel eens over hebben ´hoe ver ga je´..

En toch denk ik dat het iets is waarin je zelf een actieve rol speelt, dus niet

....Je vraagt je af wat de artsen dachten dat ze aan het doen waren...

maar vooral ook: wat vond Martin er zelf van alsook: zouden de dokters niet aangegeven hebben dat verder be(mis!)handelen alleen maar belastend zou zijn?

Ik merk bij mezelf dat ik NU zou zeggen stoppen met be(mis)handelen, ik weet alleen niet hoe ik dan zou redeneren omdat ik ook weet dat je, als je in een situatie belandt, steeds je grenzen verlegt.

(al moet ik zeggen dat ik, als ik doodziek van de chemo werd en het was toch alleen maar levensverlengend en dan geen kwestie van jaren, maar meer van weken, maanden, dat ik me heel erg op het hoofd zou krabben, ik denk welhaast zeker, dat ik zou kiezen voor niet doorgaan met de chemo)

Pluk53

Pluk53

08-07-2011 om 09:14

Mien, herhaling2

het is me nog steeds niet helder, daarom herhaling2:
En dat bedoel ik ook met jouw uitgestelde keus voor acupunctuur. Nu nog regulier, maar als je daar uitbehandeld bent, dan bestaat de mogelijkheid dat je je daaraan overgeeft. Waarom zou je NU niet kiezen voor een behandeling die je kan helpen (eventueel NAAST de reguliere behandeling). Is het toch zo, dat je een bepaald niveau van wanhoop bereikt moet hebben om daar in te stappen?"

Oh ooo

ik dacht dat ik dat wel had uitgelegd.. ja, ik denk dat het voor mij een kwestie is dat ik nu een adequate behandeling heb die redelijk goed helpt.

Dus nu geen acupunctuur (komt ook nog bij dat het iets is waar je wekelijks moet verschijnen en ik ben ook blij dat ik in mijn vrije tijd iets kan doen wat NIET met (on)gezondheid heeft te maken)

Voor mij is het meer een ´laatste redmiddel´ mijn primaire vertrouwen ligt bij het reguliere (al gaat dat gepaard met kritisch meedenken/beslissen, het is niet meer zo dat ik blindelings vertrouw wat de dokter zegt)

Pluk53

Pluk53

08-07-2011 om 09:28

Fiorucci

dus verder geen "bron", alleen het verhaal van, en het vertrouwen in de fysiotherapeut.
Ik interpreteerde "scepticus" met "eerst zien, dan geloven", maar als je het opzoekt, dan wordt uitsluitend de betekenins "twijfelaar" gegeven. Dat bedoel je niet, neem ik aan?
"De fysio heeft wat verteld over de resultaten die hij soms (???) boekte bij patienten met hernia." Heeft hij iets over de "kansen" verteld? In het vorige draadje gaf je aan dat hij nooit belooft dat de behandeling succes zal hebben.
"En liet aan mijn man over of hij het een keer wilde proberen." Dus dat was voldoende basis, het "soms" resultaat boeken, en het vertrouwen in f uitstraalde. Als F ook een free-lance homeopaat/kinesinoloog/etc. was geweest, dan was je daar waarschijnlijk ook in meegegaan?

Pluk53

Pluk53

08-07-2011 om 11:26

Mien, herhaling3

Je bewaart acupunctuur dus als een soort appeltje voor de dorst, als de nood echt aan de man/vrouw komt. je spreekt over "laatste redmiddel"; dat zou inhouden dat je verwacht dat het je gaat helpen. Anders moet je het beschrijven als "een laatste wanhoopspoging"!
En ook dat je (nu) kritisch meedenkt/beslist met je reguliere behandeling. Wanneer begin je met kritisch meedenken/beslissen over acupunctuur?
Hier nog eens de vraag van Kari1 uit de vorige draad om mee te beginnen: "Ja, maar waarom is het wel logisch dat het steken van naalden in energiebanen (waarvan anatomisch volslagen onduidelijk is hoe die er uit zien, of ze bij iedereen op dezelfde plaats lopen, hoe ze zich verhouden tot andere structuren in het lichaam zoals bloedvaten, spieren zenuwen, bindweefsel; lopen ze daar dwars doorheen? langs? omheen?) blokkades (waaruit bestaat zo’n blokkade, hoe kan dat ontstaan?) opheft waardoor energie weer gaat stromen en klachten verminderen? " Ik zou zeggen, laat maar eens zien hoe kritisch jij bent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.