Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesjin en japans eten

Ik heb een intolerantie voor vestjin. Ik kan er enorme migraineaanvallen van krijgen. Nu weet ik dat dat vooral in aziatische keuken veel gebruikt wordt. Collega's willen gaan eten in een Japans restaurant en ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wat ik wel kan bestellen, maar daar geven ze geen antwoord op; ze vertellen wel waarin de E621 of Vestjin zit en het is een hele waslijst. 
Het staat me eigenlijk zo tegen om daar te gaan eten en ik heb de angst dat ik toch iets binnenkrijg ervan. Ook heb ik nog nooit Japans gegeten en heb ik de Chinese keuken afgezworen om deze reden. 
Enerzijds ga ik het liefst niet mee, anderszijds werk ik hier net en is het een goeie manier om collega's verder te leren kennen.
Wie heeft er goeie raad?


Ik denk dat bellen of langs gaan bij het restaurant beter werkt. Zodat jij niet ter plekke hoeft te kiezen en zij een smakelijk bord voor je kunnen maken. 

Precies, bel ze even en vraag of je ter plekke advies kan krijgen over wat wel en niet te bestellen. Volgens mij is het Ve-tsin. Ik denk dat ze het ook heus wel weg kunnen laten in jouw gerecht en juist dát moet je vragen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/kun-je-overgevoelig-zijn-voor-ve-tsin-e621.aspx

Ik had laatst een gast die geen vis mag, ook niets wat in vissappen is geweest en dat kon niet in het beoogde restaurant want al het vlees werd op dezelfde plaat bereid. Daar waren ze heel duidelijk over.

Idd het is ve tsin. Dat kun je niet weglaten,  het wordt heel royaal gebruikt in en door van alles.  Maar niet alleen in de Aziatische keuken, ook in gewone dagelijkse Nederlandse producten, heb je er ook bv last van bij frituur-snacks? 

Het dieet wat je moet houden als je het wilt vermijden is rampzalig. Mijn moeder had medicatie waarbij geen ve tsin gebruikt mocht worden. Ze is er mee gestopt omdat het niet te doen was.  Hoe doe jij dat in je normale leven? 

Een ve-tsin-overgevoeligheid en Aziatisch eten, dat gaat over het algemeen niet zo best samen. Ik zou inderdaad vooraf erheen gaan/bellen en vragen wat er wel/niet mogelijk is. Kan dit restaurant niet garanderen dat het goed gaat, dan ga je ofwel deze keer niet mee, ofwel je vraagt of jullie misschien ergens anders kunnen eten.

Pippeltje

Pippeltje

17-11-2022 om 19:06 Topicstarter

Nou normaal gesproken moet ik heel erg kijken naar ingredienten; goed opletten. Vooral kant en klaar producten zijn 'gevaarlijk'.  Het wordt soms ook verpakt in andere bewoordingen; mononatriumglutamaat; gistextract e.d. 
Max ik vind rampzalig wel een beetje overdreven hoor.

Pippeltje

Pippeltje

17-11-2022 om 19:16 Topicstarter

Ik heb inderdaad even gebeld. Ik vind het spannend merk ik; vooral omdat de migraineaanvallen zo heftig zijn als het toch mis mocht gaan.
Maar er wordt iemand ingeschakeld die mij ter plekke kan adviseren dus moet ik maar proberen er op te vertrouwen.

Pippeltje schreef op 17-11-2022 om 19:06:

Nou normaal gesproken moet ik heel erg kijken naar ingredienten; goed opletten. Vooral kant en klaar producten zijn 'gevaarlijk'. Het wordt soms ook verpakt in andere bewoordingen; mononatriumglutamaat; gistextract e.d.
Max ik vind rampzalig wel een beetje overdreven hoor.

Dat mag je vinden, ze mocht geen spoortje binnen krijgen, dat is wel anders dan een andere hoeveelheid en de kans op.

gistextract is geen msg maar bevat dit van nature wel, net als tomaat, moedermelk en allerlei hartige dingen. Het hoeft ook niet altijd vermeld te worden als het ergens is toegevoegd in de productie keten of als het van nature voorkomt in het product.

ik verwacht dat in de komende jaren het gebruik van msg juist omhoog gaat in alle voedingssectoren omdat het zoutgehalte moet gaan dalen. Zout is een smaakmaker net als msg.

Er zijn al onderzoeken waaruit blijkt dat het gebruik / de toevoeging aan voedingsmiddelen de eetlust bij ouderen en  anderen die te maken hebben met ondervoeding stimuleert wat hun gezondheid ten goede komt.

Als je een intolerantie voor msg hebt is ook Parmezaanse kaas een trigger, dit heeft een zeer hoog natuurlijk msg gehalte, ook bij andere kazen is dit gehalte van nature verhoogd. 

 

Pippeltje

Pippeltje

18-11-2022 om 22:29 Topicstarter

Nou ik ben geweest en dat is eens maar nooit meer. Ik had echt heel weinig keus. Terwijl ik het idee had dat het weglaten van sausjes vaak voldoende was om een gerecht geschikt te maken. Voor mij geen Aziatische keuken meer.

ik denk dat het commerciële element de overhand had bij je telefoontje. Ik weet niet of je met een groter gezelschap kwam? Als ze nee hadden gezegd tegen jou dan was de rest mogelijk ook niet gekomen?
gr Angela

Angela1967 schreef op 18-11-2022 om 22:30:

ik denk dat het commerciële element de overhand had bij je telefoontje. Ik weet niet of je met een groter gezelschap kwam? Als ze nee hadden gezegd tegen jou dan was de rest mogelijk ook niet gekomen?
gr Angela

Dit!

Onlangs met een groep uit eten geweest, 1 met allergie (gluten en lactose). Geen enkel probleem, er was keuze op de kaart... Volgens mij 4 dingen van de bijna 40 dingen kon ze eten (tapas). En dan is er uitgebreid naar gevraagd.

Pippeltje

Pippeltje

19-11-2022 om 10:19 Topicstarter

Angela1967 schreef op 18-11-2022 om 22:30:

ik denk dat het commerciële element de overhand had bij je telefoontje. Ik weet niet of je met een groter gezelschap kwam? Als ze nee hadden gezegd tegen jou dan was de rest mogelijk ook niet gekomen?
gr Angela

Ik denk dat je gelijk hebt ja. Ze deden wel echt hun best om duidelijkheid te geven, maar blijkbaar hebben ze alles met saus en al klaarstaan en waren ze niet bereid om gewoon echt iets afwijkends klaar te maken.

Pippeltje

Pippeltje

19-11-2022 om 10:20 Topicstarter

Pippeltje schreef op 19-11-2022 om 10:19:

[..]

Ik denk dat je gelijk hebt ja. Ze deden wel echt hun best om duidelijkheid te geven, maar blijkbaar hebben ze alles met saus en al klaarstaan en waren ze niet bereid om gewoon echt iets afwijkends klaar te maken.

Ik kwam inderdaad met een groot gezelschap.

Pippeltje schreef op 19-11-2022 om 10:20:

[..]

Ik kwam inderdaad met een groot gezelschap.

Nou dan had ik ze gevraagd om even eten voor je te halen bij de buren ofzo

Pippeltje schreef op 19-11-2022 om 10:19:

[..]

blijkbaar hebben ze alles met saus en al klaarstaan en waren ze niet bereid om gewoon echt iets afwijkends klaar te maken.

Sommige restaurants koken maar heel weinig zelf. Die kopen bijna alles prefab in. Een bezoekje aan groothandels als de Hanos of de Hocras is wat dat betreft heel ontluisterend, als je daar (bijvoorbeeld) de desserts met schaaltje en al in de koeling ziet staan. 
Bij zulke restaurants doe ze dus ook weinig om jouw allergie te accomoderen, ze zijn er gewoon helemaal niet op ingericht om maatwerk te leveren. Maar dat zullen ze niet hardop zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.