Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

21-06-2011 om 13:30

Voetschimmel

zoon heeft vaak voetschimmel, altijd aan dezelfde voet. Het zit soms ook tussen zijn tenen, maar vaker nog zit het op de bal van zijn voet en aan de zijkanten. Als het erg is, is zelfs zijn hele hiel schilferig. Hoe zou dit komen?
Ik neem toch aan dat als het te maken heeft met slecht afdrogen dat hij dat met beide voeten heeft... En als dat de oorzaak is, dat hij het vooral en misschien zelfs uitsluitend maar dan toch op zijn minst beginnend bij de tenen zou moeten hebben.

Hij heeft nu al een week een strenge behandeling van zalf 2 keer per dag en om de dag een betadinevoetenbadje. Het wordt al minder, maar ik vind het toch slecht herstellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

21-06-2011 om 13:55

Waarom bethadine?

Hoi Koentje,
Slecht afdrogen kan een aanleiding zijn voor een voetschimmel om toe te slaan maar het hoeft niet. Waarom trouwens om de dag in een betadinevoetbadje ? Ontsmetten werkt juist schimmelbevorderend.
Je kunt zijn voeten ook behandelen met gentiaan violet. Hij krijgt er paarse voeten van, maar na een behandeling van vijf dagen zou het over moeten zijn.
Gebruikt hij medicijnen die de schimmel misschien voeden ? ( denk aan antibiotica). Elke dag schone sokken (lijkt me overbodig om te noemen, maar ik doe het toch even).Ademende schoenen en de schoenen die hij nu heeft met antischimmelpoeder behandelen.Slippers e.d ook regelmatig schoonmaken. Bijv. met een azijnoplossing (1 deel azijn, twee delen water).
M.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-06-2011 om 14:14

Voetschimmel

Voetschimmel hoeft niet alleen door slecht afdrogen te komen. De schimmel kan ook aanwezig zijn in de schoenen, op badkamerkleedjes etc. Dus alle kleedjes wassen en in alle schoenen anti-schimmel strooipoeder strooien. En idd iedere dag schone (katoenen) sokken aan.
Het kan overigens 2-4 weken duren voordat de voetschimmel verdwenen is; geef het even de tijd.

tonny

tonny

21-06-2011 om 18:59

Wow, voetschimmel

en daaruit voortvloeiend een paar lelijke nagels die ik dagelijks insmeer met speciale nagellak. Het helpt heeeel langzaam. Een nagel wordt weer okee, de volgende is nu aan de beurt.
Die 2 - 4 weken zijn waanzin, naar mijn idee. Het is een zeer langdurige kwestie.

Mijn andere voet mankeert trouwens niks, al vijf jaar lang (zolang als ik die ellende heb) volkomen gaaf. Daardoor heb ik grote vraagtekens bij de besmettelijkheid.

Puck

Puck

21-06-2011 om 19:13

Tonny

Voetschimmel kán heel lang duren, maar in de meeste gevallen is het toch echt een kwestie van een paar weken gelukkig.
Met die ontsmettende betadine zou ik onmiddellijk stoppen, die verstoort alleen maar de huidflora nog meer dan nu al het geval is. En verder: insmeren met een anti-schimmelzalf (bijv.miconazolnitraat), iedere dag schone sokken, schoenen liefst om de dag dragen zodat de andere goed kunnen luchten. Evt. zweetvoeten kunnen ook een mooie voedingsboedem voor schimmels zijn dus die zou je dan ook moeten aanpakken. En als de schimmel weg is nog minstens een week of 2 doorsmeren zodat ook de niet meer zichtbare schimmelrestjes echt om zeep geholpen worden. Doe je dat niet dan loop je kans dat een hardnekkigere schimmel weer de kop opsteekt.

klaver

klaver

21-06-2011 om 22:08

Lamisilate

Ik heb 15 jaar lang last gehad van ene voetschimmel en alles geprolbeerd (teatree, antischimmelzalven) totdat ik Lamisilate heb gebruikt. Een keer 24 uur laten zitten zou voldoende moeten zijn; ik heb het in mijn geval na twee weken nog een keer moeten herhalen. Maar nu al 2 jaar schimmelvrij!!

amk

amk

21-06-2011 om 22:47

De ene schimmel is de andere niet

je hebt heel hardnekkige soorten en de watjes die wel makkelijk uit te roeien zijn.
Ik ben helaas ook gastvrouw voor zo'n hardnekkig geval. Dermatoloog gaf ook aan dat het onder controle te houden was maar dat ik er zeer waarschijnlijk nooit helemaal vanaf kom.

klaver

klaver

22-06-2011 om 08:49

Amk

Lamisilaat al geprobeerd. Bij mij zat het ook heel diep en het is echt helemaal weg. Speelt zelfs niet meer op bij broeierig weer.

koentje

koentje

22-06-2011 om 13:59

Ik ga

lamisilaat proberen, bedankt voor de tips!

Collega van mij

had erg hardnekkige voetschimmel, niets hielp afdoende..

Toen ging ze verhuizen, nieuw huis, allerlei oude dingen (waaronder ook schoenen) weggegooid en in no time was ze van de schimmel verlost..

Ik zou dus ook de vloeren in de badkamer flink schrobben,
alle sokken goed heet wassen, schoenen behandelen en niet dagelijks dezelfde schoenen aan.

Consequent behandelen en gaat het dan niet over eens overleg plegen met de HA, want hardnekkige voetschimmel KAN een uiting zijn van een verminderde weerstand (of een immunologische aandoening..KAN, het hoeft natuurlijk niet)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.