Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Daantje

Daantje

16-08-2010 om 21:37

Voorhuidje na hormoonzalf behandeling weer dicht(er)

Zoon van 7 heeft in de zomer een week of 8 gesmeerd met een hormoonzalf om het voorhuidje wat meer open te laten gaan, zat echt flink dicht nog. Dat ging op zich wel aardig, er was een gat van een halve centimeter. Echter, nu weer een maand of wat later lijkt het weer terug bij af, nauwelijks dicht en hij plast met een dunne harde straal. Komt dat vaker voor? Heeft smeren met hormoonzalf dus wel zin?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Onno

Onno

16-08-2010 om 21:44

Heeft weinig zin.

Tot nog toe heb ik daar in de praktijk weinig tot geen resultaat van gezien. Je kunt smeren tot je een ons weegt maar uiteindelijk is besnijden de enige echte oplossing.

Huh? onno!

Heb je daar geen korreltjes voor in de kast staan?!

ff zo

ff zo

16-08-2010 om 22:25

Zoontje van vriendin

Mijn vriendin heeft bij haar zoontje ook lang gesmeerd met hormoonzalf, zonder resultaat. Vorige week is hij besneden. Dat was volgens de arts de enige oplossing. Het is wel zielig want hij heeft er best veel pijn van. Dat kan wel drie weken duren.

Hoeft niet

Volgens mijn huisarts hoeft het niet altijd zo te zijn dat ze besneden moeten worden.
Zolang ze er geen last van hebben is de kans groot dat als ze in de pubertijd komen het zich vanzelf oplost.
Wel blijven opletten dus, maar er voorlopig niets aan doen.

Gr. Poezie.

Gewoon weer even een weekje smeren

Mijn zoon is nu 11 en vanaf zijn 6e hebben we af en toe gesmeerd met hormoonzalf. Mijn ervaring is dat kort met een wat sterkere (klasse2) meer effect heeft.

De eerste keer moesten we na een maand of 4 weer even een dag of 3 smeren. Nu hoeft het eens in de anderhalf jaar. Maar goed hij is 11, ik vermoed dat hij toch zo binnenkort wel richting pubertijd gaat. En dan komt het meestal vanzelf goed.

Besnijden vind ik een middeleeuwse barbaarse oplossing, ik zie het als een blijvende verminking. Ik snap niet dat een homeopaat dat als oplossing ziet. EN ik ben hogelijk verbaasd dat er geen korreltjes voor zijn.

Onno

Onno

17-08-2010 om 11:25

Middeleeuws, barbaars?

Soms denk ik wel eens uit welk achterafpoldertje sommige forummers komen.
Er is niets schoners, mooiers, hygiënischer dan een besneden man. Het zou 90% minder soa's opleveren, 90% minder gyneacologische klachten bij tal van vrouwen. Het zou de volkomen onzinnige en schadelijke BHK vaccinatie volledig overbodig maken en ga zo maar door.
Daarnaast denk ik dat menig vrouw de voorkeur zou geven aan een besneden man, daar kan ik natuurlijk naast zitten want ik ben geen vrouw.
Trouwens die hormoonzalf is ook niet onschadelijk en is weldegelijk kankerverwekkend, dat kan jaren later nog zijn uitwerking hebben misschien wel als hij 40 jaar is kan hij nog kanker aan zijn ***** krijgen. Had je hem beter kunnen laten besnijden.

Maar onno

Je vergeet nog antwoord op de vraag te geven: waarom zijn er voor dit euvel eigenlijk geen homeopathische korreltjes (of andere middelen) voorhanden?

Groeten,

Temet

m@ss

m@ss

17-08-2010 om 13:21

ik ken je probleem mijn zoon is ook 7 en voorhuidje is nog steeds niet los, al wel een groot gedeeltje nu. De ha zegt ook komt vanzelf goed. Wij hebben ook gesmeerd met een dermovaten creme Staat hier ook over geschreven:
http://www.besnijdenisinfo.nl/alternatieven.html Daarmee kwam het dus een groot stuk los.

succes

Steen?

Onder welke steen kom jij vandaan?
Die 'voordelen' die je noemt zijn toch allang achterhaald?

Genitale verminking zou GOED zijn, en, o gruwel, nog erger, MOOI?

Mannen die besneden zijn missen iets fundamenteels en zijn voor hun leven verminkt. Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw dat zou waarderen in een man.
En dat voor iets dat met een beetje smeren, beetje spelen en geduld ook opgelost kan worden?

Maylise

Maylise

17-08-2010 om 14:28

Dirksmama

Beetje overdreven om verminking te spreken... ik ben geen man dus weet niet hoe het is om met of zonder voorhuid door het leven te gaan maar dat zal ook voor zowel besneden als onbesneden mannen gelden. Alleen besneden man die op latere leeftijd besneden is kan echt wat over het verschil zeggen.

Ik heb vier zoons die besneden zijn (en een pleegzoon die niet besneden is) en geen van mijn zoons voelt zich verminkt.

Maylise

Overigens vind ik zelf een besneden penis ook netter staan en hygiënischer dus als vrouw heb ik er ook een voorkeur voor als ik mag kiezen.

Gertrudis

Gertrudis

17-08-2010 om 14:39

Verminking

Een besneden man is best mooi, ik woonde tien jaar met eentje samen. Soms moet het gewoon en er gewoon over doen is vast beter dan er verminking van te maken.

Ik weet niet of de huid te nauw is om achteruit te schuiven of de huid enkel vastzit? Er is een bandje tussen penis en voorhuid dat vanzelf loskomt bij de puberteit. Zoon had eerst een te nauwe voorhuid die niet over zijn piemel kon, die hebben we dan af en toe wat achteruit proberen schuiven in bad, nu is de huid ruim genoeg volgens de dokter maar kan nog niet achteruit door dat bandje. Maar de ka zegt dat dat vanzelf goed komt.

Ik zou zeker een second opinion vragen voor er gesneden wordt. Je zal maar achteraf horen dat het helemaal niet hoefde, het blijft toch een ingreep.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2010 om 19:55

Mooi besneden

Neem me niet kwalijk? Wat een onwetendheid en onbegrip lees ik nu allemaal? Besnijdenis bij jongens/mannen is absoluut niet te vergelijken met vrouwenbesnijdenis!! Het is beslist geen vorm van verminking! Bij jongens/mannen wordt het gedaan om ofwel hygienische redenen of medische (te nauwe voorhuid) ofwel religieuze redenen (Jodendom/Islam). Het is een zeer kleine operatie onder plaatselijke verdoving en het resultaat is meestal bijzonder goed en effectief. Op geen enkele manier wordt het functioneren van de penis aangetast; het is vaak juist veel prettiger en hygienischer voor de jongen/man; zeker als de voorhuid eerder te nauw was. Overigens vind ikzelf (vrouw) besneden penissen veel mooier dan onbesneden penissen. Van mij mogen wel meer mannen zich laten besnijden En persoonlijk zou ik (ook als het om mijn zoontje zou gaan) een kleine operatieve ingreep (die werkelijk NIETS voorstelt, net zoals het herstel en ook nog eens vergoed wordt door de verzekering) prefereren boven het weken- of maandenlang smeren met een hormoonzalf want het resultaat met hormoonzalf is twijfelachtig en geeft grote kans op recidive. Daarnaast is het langdurig gebruik van hormoonzalf ook niet echt goed voor de zeer delicate huid van de penis. Meer informatie http://www.besnijdeniscentrum.nl/index.php

Anna3

Anna3

17-08-2010 om 21:09

Niet waar hier

'Mannen die besneden zijn missen iets fundamenteels en zijn voor hun leven verminkt. Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw dat zou waarderen in een man.'
Ik leef met een man die besneden is en ik kan je verzekeren: het is ab-so-luut geen issue hier, voor geen van ons beiden!
(Al zouden wij, als we een zoon hadden, geen enkele reden zien om hem te laten besnijden, als er geen medisch probleem zou zijn.)

Vic

Vic

17-08-2010 om 21:24

Nou ehm

Ik vind er maar apart uit zien, zo'n penis zonder 'slurfje'. Bovendien, waar moet je dan aan frutselen?

Maylise

Maylise

17-08-2010 om 21:24

Lidwientje

Ik vind het persoonlijk echt mooier/netter staan. Dat is uiteraard geen enkele reden om te besnijden verder en dat was in ons geval ook absoluut niet de intentie er achter.

Ik weet zeker dat er ook vrouwen zijn die de voorkeur hebben voor een onbesneden penis.

Net zoals als er mensen met een voorkeur voor schaamhaar of juist zonder schaamhaar bestaan. Dat geeft toch niet?

Ik wil bijvoorbeeld graag over een jaar of wat mijn ogen laten liften. Is volstrekt niet noodzakelijk maar ik vind het gewoon mooier staan. Maar dat is dus (net zoals schaamhaar verwijdering) cosmetisch.

Besnijdenis vind ik wat anders en onze redenen hadden dan ook niks te maken met mooi staan of zo. Alleen, ik vind het wel oprecht mooier/netter staan.

Maylise

Maylise

Maylise

17-08-2010 om 21:29

De ingrijp

Besnijdenis stelt weinig voor als ingreep maar hou ouder je bent hoe pijnlijker en hoe langzamer het herstel. De operatie gebeurd onder plaatselijke verdoving en met een 20 minuten is het gebeurd. Het is daarna nog een paar dagen gevoelig maar zeker bij kinderen herstelt alles zich vlug.
Bij kleine babies kun je het zelfs zonder verdoving laten doen. En hoe barbaars dat ook lijkt, het is minder pijnlijk en stressvol dan met verdoving zoals wij met onze jongste zoon hebben ervaren. Dat kan overigens maar tot een maand of 2/3.
Bij oudere babies/kinderen/volwassenen uiteraard met verdoving.

Maylise

Zoon is besneden

Hier een mannetje dat toen hij 3,5 jaar was is besneden. Niet onder plaatselijke verdoving, maar onder volledige narcose. Ingreep duurde vrij kort, hij was al snel weer op de uitslaapkamer. Hij heeft wel pijn gehad, maar dat ging al vrij snel beter. De eerste 2 dagen heb ik als hij ging plassen een kannetje lauw water over zijn piemel gegoten terwijl hij plaste, dat hielp heel goed. Na die 2 dagen was dat niet meer nodig. Gevoelig is het nog een hele tijd geweest, natuurlijk ook omdat zijn eikeltje ineens zonder bescherming in zijn onderbroek zat en dat schuren deed in beginsel pijn.
Reden om hem zo vroeg te laten besnijden was een veel te krappe voorhuid en daardoor steeds ontstekingen onder die voorhuid, veel pijn dus omdat het geen kant op kon. Steeds weer een kuurtje hiervoor. Pijn bij erectie, zijn voorhuid trok dan echt helemaal strak. Lastig plassen omdat het gaatje zo klein was. Toen hij ook steeds last van een schimmelinfectie aan zijn voorhuidje had was de maat vol en hebben we via de huisarts een verwijzing voor de uroloog gekregen. Na de ingreep nooit meer last van een ontsteking of schimmel gehad.
Los van bovenstaande sluit ik mij volledig aan bij Maylise, ik vind een besneden piemel ook veel mooier dan een niet-besneden exemplaar.
Ik zou niet blijven tobben met creme smeren en hopen dat het voldoende werkt, maar kiezen voor een besnijdenis.

pom

pom

17-08-2010 om 22:12

Gemeenschap

ik las laatst een artikel waarin stond dat het wel uitmaakt of een man wel of niet besneden is als het gaat om het hebben van gemeenschap tussen man en vrouw.

Het hebben van een voorhuid zorgt ervoor dat de penis soepeler binnenkomt in de vagina. Ook kan het zijn dat een besneden penis ongevoeliger wordt en langer nodig heeft om een hoogtepunt te bereiken.

Ik vind een besneden penis wel mooi overigens.

Groeten Pom

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2010 om 23:24

Besneden

Hmm volgens mij zijn er een heleboel andere factoren die veel meer van invloed zijn op de seksuele gemeenschap en maakt het al dan niet besneden zijn erg weinig uit. Uit persoonlijke ervaring kan ik niet zeggen dat ik qua seksuele gemeenschap enig verschil heb gemerkt als het puur gaat om het al dan niet besneden zijn van een penis. Alhoewel het in sommige situaties natuurlijk wel mooi meegenomen is als een man niet voortijdig zijn hoogtepunt bereikt LOL Verder wat betreft hygiene: besneden of niet, de boel moet toch hoe dan ook goed schoon gehouden worden. Dat is alleen wel een stuk makkelijker bij een besneden penis. Verder is alles natuurlijk persoonlijk; wat de een mooi vindt, vindt de ander niet mooi. Maar om nou meteen zo hysterisch te gaan doen om het besnijden van een penis vind ik erg overdreven. Ik denk dat dat vooral komt door onwetendheid (onbekend maakt onbemind) en een heleboel broodje-aap verhalen. Daarnaast gaat het natuurlijk ook om een delicaat onderwerp en een delicaat lichaamsdeel. Plus dat het gegeven in onze Nederlandse cultuur niet echt bekend/gebruikelijk is in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Marokko, Turkije, Egypte en Israel. Ik kom veelvuldig in aanraking met Joodse mensen, heb verscheidene besnijdenissen bijgewoond en daar is het een volstrekt normaal en zelfs feestelijk gebeuren. En verder als een vrouw last heeft van veel te grote labia (schaamlippen) laat je er toch ook iets aan doen? Wat betreft Dermovate: dit wordt vooral gebruikt bij jonge jongetjes met een te nauwe voorhuid als eerste, alternatieve behandeling. Maar zo'n sterke corticosteroide creme mag maar hooguit 6 weken gebruikt worden; beslist niet langer omdat er dan nogal wat negatieve lokale en systemische bijwerkingen kunnen optreden. Als het resultaat dan onvoldoende is zal je toch moeten besluiten tot circumcisie.

Vic

Vic

17-08-2010 om 23:32

Tja

Ik vraag me af of de mensen die een besneden penis 'mooier en netter' vinden, ook voorstanders zijn van labiareductie. Of het goed vinden als ouders voor hun dochter zouden besluiten dat er wel een stukje vanaf kan. Dat heeft natuurlijk ook geen invloed op de werking van de vagina, maar is wel zo mooi en hygiënisch.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 00:06

Vic

Ehmm, ik heb het over het feit dat te grote labia ontzettend pijnlijk kunnen zijn zoals met fietsen; zeer onflatteus en en irriterend zijn met het dragen van bepaalde kleding (badkleding, strakke broeken); een vergrote kans geven op bacteriele ontstekingen (abcessen) om maar niet te zwijgen over het feit dat je er erg onzeker door kan worden en ermee gepest kan worden. Heb ik zelf meegemaakt. Ik vind het heel erg jammer dat ik er pas op latere leeftijd achter kwam dat er iets als schaamlipcorrectie bestond want ik heb er tientallen jaren bijzonder onder geleden; lichamelijk, geestelijk en sociaal. Dus kom bij mij niet aan met vergelijkingen die werkelijk slaan als een tang op een varken. Het heeft in eerste instantie niks met het al dan niet mooier zijn te maken maar met groot lichamelijk ongemak. Dat het er toevallig dan ook mooier uitziet is mooi meegenomen maar van ondergeschikt belang.

Verminking

Er wordt gesneden in gezond vlees. Er wordt iets verwijderd wat er van nature zit. Dat noem ik verminking.

'Mooi' is een aangeleerd concept, en waarom zou iets dat het grootste deel van de dag in een broek zit en dat alleen naar buiten komt om een functie te verrichten 'mooi' moeten zijn?
Somalische mannen vinden hun geïnfibuleerde ega waarschijnlijk ook 'mooi'.

'Schoon' is achterhaald. Schoon word je door te wassen, niet door te snijden.

Kijk, als je religie het aanraadt, dan doe je het maar. Maar de reden is dan 'moet van religie', zaken als 'mooi' en 'schoon' zijn kul-argumenten.

http://video.google.com/videoplay?docid=-7272603373993370309#

Yta Chalne

Yta Chalne

18-08-2010 om 09:53

Eens

Of het 'mooier' is is irrelevant, want subjectief. Bij een besnijdenis om religieuze redenen komt er nog bij dat het kind er niet om gevraagd heeft dat er in zijn gezonde lichaam wordt gesneden, misschien vindt hij het als volwassenen wel helemaal niet mooier. Een ontmoedigingsbeleid (niet een verbod) lijkt me gepast. Om een (Joodse) vriendin te citeren: "Ik begin er niet meer aan, we leven hier niet in de woestijn, er komt geen zand tussen".

Mooier?!?!?!?!

Hallooooooh, waar ben je dan mee bezig? Sorry, ik vind het persoonlijk nogal ziek om je eigen kind te laten besnijden omdat JIJ dat mooier vindt. Waar houd het dan op? Bovendien kun jij niet weten of een baby wel of geen pijn heeft, het enige signaal is gaan huilen, zo'n kleinje kan niet zeggen dat hij dat niet wil.
Dit staat allemaal los van een medische noodzaak.
Wat vindt je dan van borstvergrotingen, liposucties e.d. omdat dat "mooier" zou zijn? Ik ben van mening dat iedereen mooi is zoals hij/zij is. En ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die zichzelf niet mooi genoeg vinden. (Zoals ze zijn....) Zeker als het allemaal goed functioneert.)
Ik heb bovenstaande draadje werkelijk met stijgende misselijkheid gelezen.........

Gr. Poezie.

Maylise

Maylise

18-08-2010 om 12:39

Eh...

Ik geloof niet dat iemand hier haar kinderen heeft laten besnijden omdat het mooier staat. Dat is alleen maar bijkomend en bovendien heel persoonlijk. Wij hebben het gedaan omdat mijn man het graag wilde vanuit zijn cultuur/religie (Islam).

Het argument van Yta's Joodse vriendin om niet te besnijden is vrij vreemd omdat er helemaal niet in de Tora staat dat besnijdenis in dat geval is vanwege hygiënische redenen; het is puur om het verbond tussen God en het Joodse volk aan te geven.

Of het mooi staat of niet was in elk geval niet onze reden van besnijdenis.

Maylise

Yta Chalne

Yta Chalne

18-08-2010 om 12:46

Maylise

Onder progressieve gelovigen (any style) heerst wel eens het besef dat veel regels (spijswetten, besnijdenis) uiteindelijk gestoeld zijn op hygiënische redenen. En die zijn in deze tijd en deze omgeving niet direct nodig. Ik ben me ervan bewust dat dat een vrije interpretatie is van regels. Maar vreemd vind ik het niet, dit is onder christenen ook een hele gangbare manier om met door God gegeven regels om te gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 13:09

Circumcisie

Een medische reden voor een besnijdenis is bijvoorbeeld een vernauwing van de voorhuid (fimosis) waardoor een erectie pijnlijk kan zijn en het moeilijk is de eikel schoon te houden. Andere medische redenen voor een besnijdenis zijn paraphimosis en terugkerende ontstekingen van de eikel. Deze kinderen met aangeboren afwijkingen aan de urinewegen kunnen doorgaans goed worden geholpen met een voorhuidsverwijdende operatie, waardoor de voorhuid eenvoudiger te reinigen is. Bij een onbesneden penis hoopt zich makkelijk smegma op onder de voorhuid, daarom wordt algemene hygiëne ook als argument voor een besnijdenis gebruikt.
Kanker van de penis komt bij besneden mannen minder voor dan bij mannen die onbesneden zijn.
Alle onderzoeken die de link tussen urineweginfecties en besnijdenis-status onderzocht hebben, laten een lager risico op urineweginfecties in besneden mannen zien.
De meeste circumcisies worden uit religieuze overtuiging uitgevoerd. Er zijn verschillende religies waar mannen besneden worden, zoals bij bepaalde stromingen bij de joden, christenen en moslims.
Er is geen medische consensus over de vraag of een besnijdenis invloed heeft op de gevoeligheid van de eikel. Diverse onderzoeken spreken elkaar tegen. Sommige mannen zeggen dat hun besnijdenis de seksualiteit beter maakt; anderen zeggen dat het het gevoel vermindert, wat overigens ook een gewenst effect kan zijn. Afhankelijk van de aard van de besnijdenis kan het zijn dat een andere masturbatie-techniek effectiever is, of in uitzonderlijke gevallen een glijmiddel nodig is om te masturberen.
Uit data van de National Health and Social Life Survey komt naar voren dat besneden mannen een iets minder seksuele dysfunctie en meer gevarieerde seks rapporteren dan onbesneden mannen. Uit onderzoek van Masters and Johnson blijkt dat er geen verschil in gevoeligheid van de eikel bij besneden en onbesneden mannen.

De Amerikaanse Academy of Pediatrics (AAP) stelt in haar circumcision policy statement[13] dat besnijdenis mogelijk een aantal voordelen heeft, maar er onvoldoende gegevens zijn om routinematige circumcisie aan te bevelen. Hoewel circumcisie niet noodzakelijk is voor het welzijn van het kind vindt de APP dat het aan de ouders is om een kind te laten besnijden, waarbij ze naast medische factoren, ook culturele, religieuze en etnische tradities een rol kunnen te laten spelen. De richtlijn van de American Academy of Pediatrics komt er dus de facto op neer dat de voordelen niet zo groot zijn om een routinematige besnijdenis van alle jongetjes aan te bevelen, maar dat de mogelijke kans op complicaties ook niet dusdanig groot is om jongensbesnijdenis bij voorbaat af te wijzen. De American Academy of Pediatrics stelt dat de meeste complicaties die zich voordoen weinig om het lijf hebben en goed te behandelen zijn.
Overigens word ik dus onpasselijk van de calvinistische moraalridderij in dit draadje. Waarom mensen veroordelen die kiezen voor een of andere vorm van cosmetische/plastische chirurgie. Je moet iedereen in zijn waarde laten en als iemand nou door een ingreep dat broodnodige zelfvertrouwen krijgt, prima. Dat sommige mensen daar veel te ver in doorschieten is jammer en zelfs zorgwekkend maar ik ga niet de hypocriete fatsoensrakker uithangen. Met name omdat ik zelf aan den lijve heb ondervonden hoe eea je geestelijk welzijn en lichamelijk functioneren ernstig kan aantasten. Laten we blij zijn dat we kunnen kiezen en profiteren van al die mogelijkheden; of het nou om medische noodzakelijkheid gaat of om esthetische redenen. Enne, je kan niet alles en iedereen over een kam scheren. Over scheren gesproken: dus vrouwen moeten dat ontharen van benen, oksels en bikinilijn dus ook maar laten en de boel lekker wild laten groeien? Geen makeup meer dragen? Hun hoofdhaar niet meer verven? Uiterlijke verfraaiing in zijn breedste zin is als zo oud als de mensheid zelf. En zelfs dieren doen daar aan mee. Maar goed, dit wordt o.t. Terugkomend op de originele startster van dit draadje: niet blijven smeren met de hormooncreme/zalf en terug naar de dokter. Dan wordt het of afwachten en in de gaten houden dat je zoontje geen last krijgt/blijft houden van de vernauwde voorhuid of toch kiezen voor circumcisie.

Elisa

We hebben het hier over KINDEREN! Die kunnen als ze volwassen zijn heel goed zelf beslissen over dit soort dingen.
Je zegt verder ook nog:
Over scheren gesproken: dus vrouwen moeten dat ontharen van benen, oksels en bikinilijn dus ook maar laten en de boel lekker wild laten groeien? Geen makeup meer dragen? Hun hoofdhaar niet meer verven?
Zou je bovenstaande bij je eigen kind doen?
Daarnaast, als je als volwassene een borstvergroting of liposuctie laat verrichten, wat draag je daarmee uit? Dat jouw cup C mooier is dan mijn cupje AA? Of dat volle billen en benen lelijker zijn dan jouw slanke?

Gr. Poezie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2010 om 14:12

Poezie

Tja, kinderen hebben tot een bepaalde leeftijd nu eenmaal niet overal inspraak in als het gaat om religieuze zaken. Denk ook maar aan zaken als al dan niet vaccineren, het dragen van een hoofddoekje, rokken en zwarte kousen etc. Wat betreft circumcisie vanuit de Islam, het Jodendom (en ook enkele Christelijke overtuigingen): veel liberaal Joodse mensen (ik behoor zelf tot die groep) pleiten ervoor om de rituele besnijdenis niet meer uit te voeren op de achtste dag na de geboorte maar om er mee te wachten tot het kind oud genoeg is om zelf te beslissen, bijvoorbeeld tot de Bar Mitswa. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dit teken van religieuze verbondenheid willen aangaan of niet. Ik ben daar trouwens voor.
Wat betreft borstvergroting etc.: mensen dragen daar niets meer mee uit dan dat zij zichzelf mooier en prettiger voelen. Je begaat de fout om het te vergelijken en daar vanuit jezelf een waarde aan vast te koppelen. Er is een groot verschil tussen een subjectief- en een objectief waarde-oordeel. Ik heb een cupje AA en nee, ik vind ze niet bij mijn lichaam passen ook al zijn ze verder niet lelijk en vind ik een bescheiden boezem bij veel andere vrouwen ook niet lelijk. Met veel gedoe, opvulling en speciale dure bha's kan ik er nog wat van maken (ook al kan ik dan nog steeds niet dragen wat ik wil en mooi vind) maar als ik het geld zou hebben zou ik beslist wel een bescheiden borstvergroting overwegen, zelfs op mijn leeftijd. Omdat IK het mooier zou vinden bij MEZELF. Wat beslist niet betekent dat ik een cupje AA niet mooi kan vinden bij anderen. De zaken liggen niet zo zwart-wit.

Dirkje

Dirkje

18-08-2010 om 18:15

We zijn ondertussen helemaal ot

maar ik doe ook nog maar even een duit in het zakje. Ik vind langzamerhand besnijdenis zonder medische redenen niet meer acceptabel. Het is in mijn optiek wel verminking van een lichaam, want ook al heeft het geen verstrekkende gevolgen, je haalt iets weg zonder dat het medisch nodig is. De vergelijking met vrouwenbesnijdenis is niet helemaal onterecht in mijn ogen. Niet alle vormen van vrouwenbesnijdenis zijn even zwaar met akelige gevolgen. Een klein sneetje in de buurt van de clitoris schijnt niet zo veel gevolgen te hebben voor de toekomst, maar we verbieden het wel in dit land. Ik kan niet begrijpen waarom we dan het zonder medische noodzaak verwijderen van de voorhuid van de penis bij een kind dat niet kan kiezen wel toegestaan is. De hygiënecomponent is niet bewezen (behalve bij medische problemen) en mooi is idd een kwestie van smaak.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.