Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Carmen

Carmen

07-11-2009 om 18:26

Wat heb ik nou weer? rode vlek op been.

Sinds gisteren (denk ik) heb ik een grote rode jeukende beetje pijnlijke plek op mijn been. Ik weet nog dat ik donderdag er een beetje jeuk had en heb gekrabt. Ik dacht aan een muggenbult maar heb verder niet gekeken. Gisterenmiddag (vrijdag) jeukte het weer, maar toen deed het ineens pijn toen ik krabte. Ik keek, en er bleek een grote ronde rode plek te zitten van ongeveer vijf centimeter doorsnede. Het is ook een beetje dik.
Maar ja, het was vrijdagmiddag. Dus ik hoopte dat het vanzelf wel weer weg zou gaan, en anders maandag naar de huisarts. Maar inmiddels is het zaterdagavond. De plek is nu ongeveer zeven centimeter doorsnede. Als het morgen niet minder is dan ga ik alsnog naar de huisartsenpost en wacht ik niet tot maandag. Maar heeft iemand hier enig idee wat dit kan zijn? Er is geen ring en ik ben niet "buiten" geweest, dus Lyme lijkt me uitgesloten. Ik heb een antihistamine genomen vanochtend, maar die doet niets. Mijn ideeën zijn op.

Carmen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2009 om 19:34

Uit ervaring

weet ik dat je voor Lyme geen ring hoeft te hebben gehad en je hoeft er ook niet voor in het bos oid te hebben gelopen. Een hond of kat kan ook een teek meebrengen die dan met veel pech op jou terecht komt.
Het lijkt mij iig een beet en waarvan is dan de vraag. Idd maar even bellen met de HAP.

Dendy

Primavera

Primavera

07-11-2009 om 19:55

Infectie?

Het kan ook een één of andere infectie zijn, schimmel, bacterie of ander beest, wat misschien binnengedrongen is toen je aan een muggenbult krapte. Hoe goed in de gaten hoe snel het zich uitbreid door met een pen een kring erom heen te zetten, maak er eventueel een foto van. Let op dat je geen koorts erbij krijgt.
Mijn oudste dochter heeft zoiets gehad en we zijn er de hele zomer zoet mee geweest. Dochter had een hoekje van haar teennagel wat een beetje gescheurd was, heel klein en niet de moeite waard om je druk over te maken. Aan zee is daar door gewoon stomme pech een bacterie, protozo of ander beest in doorgedrongen. Vrijdagavond had ze een beetje rode teen, zaterdag was haar halve voet rood. Ik vertrouwde het niet en heb haar de AB gegeven die we in huis hadden. Maandagochtend was het haar hele voet en zijn we naar de arts geweest, die stuurde ons met spoed door naar een dermatoloog en uiteindelijk kwamen we in het ziekenhuis terecht. Door al deze omzwervingen had ze die dag geen AB gehad en de infectie was doorgeschoten tot halverwege haar kuit had lichte koorts.
Ze is gelijk opgenomen uit haar bloed bleek een infectie, maar het is wel even zoeken geweest naar het goed AB. Voordat ze die per infuus kreeg zat de infectie al bijna tot haar knie. Ze is een kleine week in het ziekenhuis gebleven en daarna moesten we nog een tijd op en neer voor het infuus met AB. De zware AB die ze kreeg is namelijk niet in pilvorm voor handen.
Vervolgens ontwikkelde ze door kruisreactie een auto-immuunreactie en heeft ze de hele zomer cortison moeten nemen en daarna was het eindelijk over.
Ik hoop voor je op wat onschuldigers, maar schrijf het verhaal van mijn dochter toch maar op om aan te geven dat anno nu als je pech hebt, stomme infecties nog steeds gevaarlijk kunnen zijn.
Verder kan het natuurlijk van alles zijn, maar als die plek zich uit blijft breiden in dit tempo of als je je koortsig gaat voelen zou ik gelijk naar een arts gaan. Liever save dan sorry.
Van harte beterschap gewenst.
Primavera

Carmen

Carmen

07-11-2009 om 20:34

Jullie verhalen klinken niet goed. Ik ga het nog beter in de gaten houden. Penstreepjes had ik toevallig net al gezet. Ik ga nu een foto maken. En morgenochtend vroeg maar definitief beslissen.
Bedankt,
Carmen

Puck2

Puck2

07-11-2009 om 21:56

Met dendy eens

Ook ik weet uit ervaring dal Lyme niet altijd een ring hoeft te geven, het kan ook een rode plek geven. Maar bij mij jeukte het nagenoeg niet. Google eens op afbeeldingen van Lyme, misschien herken je het (of juist niet) En ook als je weken niet buiten geweest bent kun je nog steeds Lyme oplopen via bijv. een hond of kat, maar die kans is niet groot.

Ringworm

Kan het misschien ringworm zijn? Dat is een schimmelinfectie op de huid, vaak afkomstig van dieren. Mijn dochter heeft het op dit moment en dat zijn grote ronde vlekken (met ringen als het gaat genezen). Het begint vrij klein en onschuldig en kan heel groot en rood worden en daarbij jeukt het. Het is lastig om ervan af te komen. De huisarts heeft er een zalf voor.

Groet,
Pina

Carmen

Carmen

07-11-2009 om 23:22

Gegoogled

Er zijn veel ranzige plaatjes te vinden via Google Maar nee, het lijkt niet op Lyme en ook niet op ringworm. De Lymeplekken zonder rand zijn vlak, mijn plek is een beetje dik, ligt een beetje op de overige huid. Eerder een infectie dus waarschijnlijk? Ik ga eerst maar eens een schoonheidsslaapje doen. Misschien is het morgen zomaar weg!

Carmen.

Impetigo

Is de plek ook vochtig? Het klinkt mij als impetigo (krentenbaard) in de oren, vooral omdat je zegt dat het een wat opgezette plek is.

Als het dat is (google er maar op), wees dan heel voorzichtig met besmetting. Wassen met bethadyne shampoo mag.

Mijn dochtertje is er nèt vanaf gelukkig! Maar dat heeft wel enkele weken zalf smeren, een antibiotica en 2 maal daags wassen met bethadyne.

Carmen

Carmen

08-11-2009 om 20:01

Nee

Nee, de plek is niet vochtig.
Het is sinds gisteren iets groter geworden. En het midden wordt een beetje blauw. Het telefoonnummer en de telefoon liggen al klaar op de tafel. Zodra ik wakker ben morgenochtend ga ik de huisarts bellen, en ik hoop dat ik in de ochtend meteen langs kan komen.

Carmen.

Bacteriele infectie/ wondroos

Ik ben geen dokter, maar jouw symptomen klinken me wel bekend in de oren. Van de zomer heeft mijn man een bacteriele infectie (wondroos) opgelopen in zijn been. Zomaar vanuit het niets kwam er een rode vlek die redelijk onschuldig begon, maar zich na een paar dagen ineens razendsnel uitbreidde. De klachten waren een vuurrode, jeukende, brandende, maar ook pijnlijke en warme plek. Hij heeft meerdere antibioticakuren gekregen en had erge koorts. De infectie kwam gewoon van binnenuit, niks geen insecten of iets.
Misschien is het bij jou iets anders, maar ik zou voor de zekerheid toch morgen je dokter even bellen.
n@nny

Carmen

Carmen

08-11-2009 om 21:38

N@nny

Jouw omschrijving klopt precies. Behalve de koorts dan. Ja, zeker naar de dokter morgen!

Carmen.

Carmen

Carmen

09-11-2009 om 22:24

En het is

Volgens de huisarts een enorme ontsteking. Inmiddels 11 centimeter in doorsnede, beetje dik en plaatselijk blauw. Nu dus even flink aan de antibiotica. Wat de oorzaak is is niet duidelijk, ik hou het op een besmette insectenbeet.
De huisarts zelf vond het wel interessant. Maar de student die hij erbij haalde vond het geweldig! Ik heb nog nooit zo'n enthousiaste arts (in spe) gezien. Hij heeft wel drie keer "mooi, wat mooi" gezegd, gekeken, gevoeld. Pas daarna realiseerde hij zich wat hij zei en vulde het aan met "eh, niet voor u natuurlijk, maar wel voor de wetenschap". Nou zit ik zelf in de wetenschap dus ik begreep zijn enthousiasme. Maar hij moet nog veel leren! Ik denk niet dat alle patiënten een dergelijke houding kunnen waarderen
Ik hoop dat ik morgen al verbetering zie en voel. Het blauwe zal wel even blijven, denk ik. Ik heb nu spijt dat ik niet vrijdagmiddag al naar de dokter ben gegaan, of naar een weekendarts. Maar ja, het is moeilijk om in te schatten.

Carmen.

Puck2

Puck2

10-11-2009 om 09:02

Tjee carmen

Dan is het maar goed dat je naar de huisarts bent geweest. En dat je een interessant en "mooi" studie-object bent, dat herken ik. De oogarts waar ik naar doorverwezen ben ivm met een bijzondere vorm van staar is ook helemaal enthousiast. Ik vermoed dat mijn operatie bijgewoond gaat worden door een heel regiment aan co's. En net als jij zit ik ook in de wetenschap en vind het prima om op die manier als studie-object te kunnen dienen, zolang de prof zelf maar opereert En wordt het opgenomen op video: dan wil ik een kopie, net als van de foto's.
Jij in ieder geval beterschap gewenst, ik hoop dat de a.b. snel aanslaat en het snel beter gaat.

Misschien

een tekenbeet geweest??

nina b.

nina b.

10-11-2009 om 23:38

Erythema nodosum

zou het ook nog kunnen zij, dan krijg je er waarschijnlijk nog meer (grijns, sorry, laatst zelf ook gehad en ik leef nog). dat begint rood, verheven, wordt dan paars-blauw, later roodbruin. Antibiotica helpen niet, pijnstillers als brufen vaak wel. Google maar even op de plaatjes daarvan (niet zo ranzig hoor).

groetjes van zusjevan (en beterschap natuurlijk)

Carmen

Carmen

11-11-2009 om 10:53

He nina!

Dat is weer een voordeel van het posten onder je eigen naam, dan kom je nog eens bekenden tegen
Nee, dat is het ook niet. Ik denk dat het inderdaad een ontsteking is. Ik slik nu twee dagen antibiotica en de plek wordt nog niet echt kleiner maar wel rustiger. Het rood wordt minder vurig. Ik ontdekte gisteren dat rust houden ook wel helpt. Ik denk onder andere omdat er dan veel minder wrijving is. Dus ik blijf op het lab zoveel mogelijk zitten. En thuis zoveel mogelijk met een bloot been op een kussen op de bank.

Groetjes!
Carmen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

11-11-2009 om 11:59

Klinkt erg bekend

Ik had dit ook een paar maanden geleden, dikke rode plakkaten op mijn benen, die heel warm waren en wat jeukten. Het midden van de plekken werd blauw en bruinig, heel fraai
Bij mij hielp antibiotica niet. Antihistamine wel tegen jeuk en zwelling, maar 's nachts, als de antihistamine uitgewerkt was werd ik gek van de jeuk. Uiteindelijk duurde het zo'n week of 6, waarna ik nog een tijdje met een soort blauwe plekken rondliep. Die zijn nu ook weg.
Voor als het ooit weer geberut heb ik nu een spoedverwijzing voor de huidarts, waar ik toen niet zo snel terecht kon.
Overigens had ik een primaire plek op mijn bovenbeen, waar het begon en die een tijdje steeds groter werd. Daarnaast (na een week of zo) kreeg ik steeds meer plekken, op mijn andere bovenbeen en later ook op mijn onderbenen, voeten en handen. De nieuwe plekken waren minder groot, en jeukten vooral.
Ik zal eens zoeken naar het draadje dat toen liep, want daar werden ook veel bruikbare adviezen gegeven. Succes ermee, ik ben blij dat ik eraf ben!
groeten,
Jose

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.