Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-07-2010 om 22:14

Wat is dit? [rare verschijnselen en klachten]

De laatste maanden heb ik last van wat rare verschijnselen en klachten zoals opeens cystische acne rondom de kaaklijn (heb nog nooit acne gehad), overmatige en donkere, stugge haargroei rond tepels en op de onderbenen (moet nu echt om de dag scheren), gewicht aankomen op de buik zonder meer te eten, borsten die opeens in rap tempo slinken (ik had al niet veel maar er blijft zo niks over), snel vet worden van gezichtshuid en haren (ik heb al mijn hele leven een zeer droge huid en droge haren dus ik weet niet wat me overkomt), stemmingswisselingen en agressieve buien. Daarnaast plas ik veel, maar ik drink ook veel water en ik zweet me kapot en ik heb hartkloppingen. Ik heb een uitgebreide bloedtest gehad en daaruit blijkt dat mijn testosteronwaarde te hoog is. Niet zo vreemd eigenlijk. Oestradiol en FSH is normaal, net als TSH en FT4. Geen vitamine/mineralentekorten. Totaal cholesterol is aan de hoge kant, net als LDL maar cholesterol/HDL ratio is normaal. Glucose (nuchter) is binnen normaalwaarde maar ook aan de hoge kant. Bloeddruk is laag, 90/60. Dat is al mijn hele leven zo. Ik moet deze week een afspraak maken met de huisarts en dan zal ik vragen om meer bloedtesten, met name de rest van de hormonen en cortisol (hij wilde eerst deze uitslag afwachten). Hij noemde de mogelijkheid van een anti-androgene pil, Diane35 tegen de acne, de hirsutisme, haaruitval etc. Maar ik heb 20 jaar de pil geslikt, daarna Mirena en sinds twee jaar heb ik geen baarmoeder meer (ik heb nog wel mijn eierstokken) dus ik heb niet zo'n trek in anticonceptiepillen. Weet iemand meer van deze materie? Alternatieve supplementen/hormoontherapie? Ervaringen met Diane35/Yasmin? Andere suggesties? Waar kan ik nog meer op laten testen? Een vriendin van me noemde de mogelijkheid van PCOS, ook omdat ik dus vanaf mijn 13e al de pil kreeg vanwege onregelmatige en zeer hevige menstruaties. De verschijnselen die ik heb passen wel heel goed bij PCOS. Maar zonder menstruatie is dat wat lastig te beoordelen Ik ben overigens net 40 jaar en ik zit volgens de dokter niet in de (pre)menopauze. Maar ik ben zooo moe en mijn lijf doet vreemd... Ik dacht na mijn baarmoederverwijdering dat ik het ergste wel had gehad en nu deze ellende weer... Tinus, kan jij je biochemisch licht eens hier over laten schijnen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Testen

Zonder er nu maar meteen ervan uit te gaan dat je dat hebt, is het misschien een idee om eens te kijken naar de ziekte van Cushing of het Cushingsyndroom.

Dit is (zeker bij huisartsen) vaak redelijk onbekent, dus je zou eens kunnen kijken of je iets herkent.

Maar nogmaals: Het is een heel wilde gok, een aantal dingen die je beschreef deden me er een beetje aan denken....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-07-2010 om 15:33

Cushing

Dat is nou wel heel toevallig want ik zit net te googlen op Cushing Idd veel vergelijkbare symptomen; andere niet. Het zou wellicht ook kunnen verklaren waarom mijn voet, die ik in oktober vorig jaar gebroken heb, nog steeds niet genezen is (en ik heb geen osteoporose/calciumgebrek/vit.D gebrek). Ik zal het voorleggen aan de huisarts (kan ik pas volgende week terecht) en ik wil echt cortisol, DHEAS etc. laten testen. Dank je wel!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-07-2010 om 19:13

Huisarts

Ik moet morgen al naar de ha omdat hij de uitslagen niet vertrouwt en ik veel last heb van bepaalde klachten. Ook veel plassen, veel dorst, hartkloppingen, snelle pols in rust en buikpijn. Ik meld me daarna wel weer

Sterkte!

Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-07-2010 om 16:56

Update

Ben net bij de ha geweest. Hij heeft alle bloeduitslagen op een rijtje gezet en hoewel sommige waarden volgens hem licht verhoogd danwel iets aan de lage kant zijn ziet hij geen reden tot verder onderzoek. Vooral niet omdat alle belangrijke waarden zoals bezinking, hemoglobine, ijzer etc. goed zijn. De conclusie: stress veroorzaakt mijn klachten en de licht afwijkende waarden. Een cortisoltest laat hij niet doen omdat dat een vrij belastende test is waarvan de uitkomst vaak niet representatief is. Als ik klachten hou moet ik over een halfjaar ofzo weer mijn bloed laten prikken. Hij houdt wel vooral de schildklier in de gaten omdat mijn moeder hypothyroidie heeft en er een erfelijke factor in zit. Maar het goede nieuws is dat ik niet in de overgang zit en lever, nieren en schildklier goed werken

Fijn!

Gelukkig dat er geen alarmerende dingen zijn gevonden!
Hopelijk voel je je ook snel weer beter. Doe rustig aan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.