Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nasha 1st

Nasha 1st

26-10-2010 om 23:43

Wat is er eigenlijk mis met de amalgaamvulling?

Ik heb hier weleens eerder gepost over de witte vullingen en wat een ellende ik er mee had. Toppunt was 2 vullingen die er uit vielen kort na de vakantie....Toen liep ik al ruim een half jaar te tobben met pijn en niet goed kunnen eten....Eindelijk, de tandarts die er nieuwe inzette na de vakantie verstond zijn vak kennelijk wel en nu gaat het met die 2 kiezen goed....nu durfde ik ook wel voor de kies linksonder te gaan die nog moest, maar daar brak ook nog een stuk af vorige week.....help....

vanmorgen dus naar de tandarts....niet mijn eigen, want die is ziek ofzo....dus een collega in de praktijk, oudere generatie....bij het binnenkomen vroeg ik aan de assistente die me ging verdoven, mag ik een ouderwetse grijze vulling ipv een witte? Hm....dat moest ze wel even vragen....dus toen de tandarts kwam legde ze het voor.....tandarts vroeg natuurlijk waarom en ik legde het uit....Hij vond het goed....onderwijl moest hij wel even zijn "oude" instrumenten erbij zoeken LOL....Hoe dan ook, na wat duw en propwerk zat ie er in....

En nu? Ik ben zoooooooo blij, geen enkele last, klein beetje toen de verdoving uitgewerkt was, maar inmiddels kan ik er weer gewoon normaal mee eten, voel geen koud en warm probleem en ik vind het fantastisch!
Maar, ik vraag me af, waarom doen ze dit niet gewoon altijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

27-10-2010 om 10:08

Amalgaam

Dat heb ik ook gevraagd aan mijn tandarts, want, men, wat een ellende met die composietvulling, ik kan nu nog maar aan 1 kant eten en dat al jaren. Maar helaas voor mij, mijn tandarts had geen amalgaan meer, daar werkte hij niet meer mee.
Amalgaan is in verschillende landen al verboden omdat de kwik-zilverlegering voor allerlei klachten zorgt en in de loop der tijd gaat lekken. Word je langzaam vergiftigd zeg maar.
Enkele veelvoorkomende klachten zijn:

* chronische vermoeidheid
* concentratieproblemen
* depressiviteit
* gedragsverandering
* geheugenklachten
* slapeloosheid
* gewrichtsklachten

Goed, ik heb geen van deze klachten en nog 1 amalgaanvulling aan de andere kant, al 40 jaar (composiet gaat maar een fractie van die tijd mee) en die zal ook langzamerhand moeten worden vervangen. kan ik ook niet meer aan die kant eten, dat valt wel lekker af denk ik

100%mama

100%mama

27-10-2010 om 11:16

De reden

voo het vrijwel niet meer gebruken van amalgaam is dat wanner de vulling verwijderd moet worden en te veel kwik vrijkomt wat belastend is voor je lichaam en milieu, zo zegt men.

Zo lang je vulling dus goed zit, zijn er ver het algemeen geen klachten mits je een allergie hebt hiervoor (zie bovengenoemde lachten), maar dat komt zelden voor hoor, is een vreselijke hype geweest. Ook wij zetten de meeste vullingen in composiet, terwijl als je naar de degelijkheid en bijwerkingen gaat kijken je beter amalgaam (is ook makkelijker zetten en afwerken overigens) kunt hebben die veel minder na-werking heeft. Ook de levensduur van amalgaam is vele jaren meer dan composiet. Toch houden de meeste tandartsen zich vast aan het kwik verhaal en dat is op zich niet slecht natuurlijk. Wij gebriken enkel bij hele grote en diepe vullingen amalgaam, VOOR de patient, want zo weten we dat de na-pijn minder is en de kans op een trigger naar de zenuw afneemt. Ook speelt het estetische gedeelte mee hoor, de meeste mensen vinden die grijze vlakken niet echt mooi (hoewel het mij niet opvalt mits de mond helemaal open gaat, maar dat terzijde).

Marie

Marie

27-10-2010 om 11:38

Glasscarbomer

Hallo
Ook ik had altijd vreselijk lang napijn van composietvullingen. En toen ik een paar maanden geleden een amalgaanvulling moest laten vervangen heb ik dat ook verteld aan onze nieuwe tandarts.
Zij vertelde dat zij juist vanwege de klachten met composietvulligen dat eigenlijk niet meer gebruikten. Eigenlijk alleen nog maar in voortanden, omdat het wat "witter" is. Zij zou de kies vullen met een soort van glas (ik denk dat het glasscarbomer heet na wat googlen). Volgens haar zou het geen klachten moeten geven, ik moest alleen week voorzichtig zijn met harde dingen eten, omdat het langzamer uithard dan composiet.
Maar als ik er beslist op stond, mocht ik ook voor amalgaan kiezen, zij vertelde dat het eigenlijk veel minder giftig is dan composiet.
Ik heb haar het voordeel van de twijfel gegeven en voor de glasvulling gekozen en wat blijkt - helemaal geen napijn! En dat het wat minder wit is? Nou en, is toch mijn achterste kies, zie je niks van.
Vraag dus of je tandarts ook met dat spul kan gaan vullen.
Succes

100%mama

100%mama

27-10-2010 om 12:07

Glascarbomer

Hallo, ik ben Raimond van Duinen, ja die tandarts die heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van Glasscarbomer. Ik vind het belangrijk wat misverstanden uit de weg te ruimen daar anders een verkeerd beeld kan ontstaan over dit materiaal.
In mijn 20 jarig onderzoek naar alternatieven voor amalgaam trokken de de eigenschappen glazen vullingen mijn meeste aandacht. November 2005 ben ik gepromoveerd aan de universiteit van Amsterdam op dit onderwerp.
Reeds op mijn opleiding begreep ik al dat amalgaam zijn langste tijd heeft gehad. Ik ben er waarschijnlijk ook ziek van geworden (auto imuum ziekte), doordat ik letterlijk 1000en van deze vullingen heb verwijderd.
Composiet heeft echter ook vele nadelen. De belangrijkste wat betreft de biocompabiliteit zijn bv het achterblijven van monomeren en lichaamsvreemde stoffen die vooral in de hechtlak te vinden zijn.
Krimp, randspleten, bacteriegroei, geen mogelijkheid tandweefsel te repareren zijn andere nadelen. Technisch zijn deze vullingen zeer moeilijk betrouwbaar aan te brengen, waardoor zeer veel tandartsen tegenwoordig weer terugschakelen naar amalgaam. (wat ik een slechte ontwikkeling vind!). Sinds 10 jaar stijgen de amalgaam verkopen dan ook weer!
In mijn zoektocht naar het ideale vulmateriaal is ongeveer 10 jaar geleden een denktank ontstaan waar een internationaal deskundig gezelschap de conclusie heeft getrokken dat de vullingen veel meer biologisch moesten worden. Toen was het zelf reparerende vermogen van de glazen vulling al bekend, zodat de gaatjes minder diep te worden uitgeboord. Het bioglas bevat van nature Fluoride. De totale afgifte van een glazenvulling komt overeen met 1 x tandenpoetsen (met f tandpasta!), maar wat wordt vergeten is dat deze vulling ook weer fluoride opneemt uit bv voedsel of water. Met dit fluoride vormt zich via het normale mineralisatieproces met behulp van het speeksel fluorapatiet. Fluorapatiet is een soort superglazuur waar het fluoride niet meer uit kan ontsnappen, zelfs niet met een sterk zuur. Als dit proces heeft plaats gevonden (2-3 jaar exact de tijd waarin je ook een gaatje ontwikkeld) is een zeer harde laag ontstaan die in principe nooit meer verwijderd hoeft te worden.
Nadeel van glazen vullingen is dat het erg lang duurt voor ze hard zijn en daardoor eigenlijk al worden beschadigd voor ze zijn uitgehard. (vergelijk met beton)
Glasscarbomer heeft aan deze en andere nadelen getracht een oplossing te bieden. Zo is fluorapatiet toegevoegd om het mineralisatie proces te versnellen. Met behulp van een warme lamp kan de vulling in slechts 1 min voldoende hard gemaakt worden om te kunnen afwerken. Het materiaal krimpt niet en bevat verder geen schadelijke stoffen. Ook hoeft het gaatje veel minder diep te worden uitgeboord wat weer de algemene mondgezondheid ten goede komt.
Zo ver ik kan nagaan is er geen meer biologisch materiaal op de markt.
Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben ingelicht en sta natuurlijk open voor vragen.
Met vriendelijke groet, Raimond van Duinen

Bron:www.amalgaam.be

Hierboven een post van de ontwikkelaar van glascarbomer op het forum voor amalgaam. Ook wij hebben dit in de praktijk liggen, echter weinig in gebruik. We merken toch dat de afwerking door de slechte hardheid moeilijk is werken en sneller breuk geeft op vlakken waar veel kracht op staat (kauwvlakken kiezen). De kleur valt mee, in ieder geval mooier dan amalgaam. Daarbij is het een Bio product en hoe raar ook, tandartsen zijn mensen die meestal bouwen op de wetenschap en bio producten dus weren. Daarbij is veelal (zo ook te lezen op diverse forums) de reden om enkel composiet en hier en daar een amalgaam om zo te voorkomen te veel verschillende vulmaterialen in het assortiment te hebben om verspilling (en dus geld weg gooien) te voorkomen.

100%mama

Wist je dat mits het tegengestelde is van tenzij?

Je bedoelt dus waarschijnlijk niet "mits je een allergie hebt hiervoor", maar "tenzij je een allergie hebt hiervoor".

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2010 om 15:36

Napijn

Waarom geven composiet vullingen zoveel napijn?

100%mama

100%mama

27-10-2010 om 16:59

Pfff almonde

je snapt het toch, waarom altijd dat "komma n**ken", zo belerend en helemaal niet nodig.

100%mama

100%mama

27-10-2010 om 17:07

Tinus_p

De napijn na het leggen van een witte vulling is vaak heviger dan na een amalgaamvulling. Dit komt doordat het witte vulmateriaal bij het hard worden, krimpt. Het materiaal trekt als het ware de wanden van het gaatje in de tand naar elkaar toe. Dit leidt tot het ontstaan van spanning in de kies, wat een extra irritatie van de tandzenuw geeft. Daarbovenop komt soms dat de vulling zich door deze krimp een beetje lostrekt van de tand. Er zal dan een hele geringe lekkage van speeksel met bacteriƫn optreden tussen de vulling en de tand, wat pijn doet. Het is dus de werking van het materiaal.

Huh?

Het is een betekenisfout, niet zomaar een grammatica of tikfout. Je schrijft precies het omgekeerde van wat je bedoelt. Als ik jou was zou ik blij zijn dat iemand me er op wees en het nooit meer fout doen. Of wist je het eigenlijk al?

Nasha 1st

Nasha 1st

27-10-2010 om 20:34

Dank voor de uitleg

ik ben in ieder geval nog steeds blij met deze amalgaam, vooral dat ik weer normaal kan eten, nu al, waar ik met die andere vullingen meer dan een half jaar gezeur heb gehad...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.