Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mama 78

mama 78

07-06-2010 om 13:01

Waterwratjes

Mijn dochter van 6 heeft al een paar weken rare wratten op haar romp en aan de binnenkant van haar arm.
Via googlen ben ik erachter dat het waterwratten zijn (althans,als ik de afbeeldingen zie en vergelijk)
Er komen er ook wel bij. Ik lees overal dat de huisarts meestal aanraadt er niks aan te doen. Ik heb ook nog niet gebeld omdat ik denk dat het dan weinig zin heeft (nog). Wat kan ik er zelf aan doen? Is er een middeltje wat echt helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

07-06-2010 om 14:24

Wachten

In mijn optiek kan je alleen maar wachten en geduld hebben (zolang ze niet ontsteken oid en het kind er geen last van heeft)

Bij m'n oudste hebben ze er 3/4 jaar gezeten, bij m'n jongste een paar weken.

Oei waterwratjes

En als ze bijna weg zijn gaan ze gemeen ontsteken. Let daar op en verwijder de ontsteking direct. Dochter heeft er een litteken van op haar rug, zat heel diep.

Dorry

Dropke

Dropke

07-06-2010 om 22:32

Zoon en dochter

hebben ze hier gehad. Onze oudste zoon een stuk langer, totdat ik volgens mij hier op het forum de tip kreeg er sudocreme op te smeren.(Zouden ze sneller van indrogen)
Voor mijn gevoel waren ze toen snel verdwenen. Bij dochter dus meteen mee begonnen en die heeft ze ook helemaal niet zo lang gehad. Kan toeval zijn, maar baat het niet...

succes Dropke

Weerstand verhogen

Ik heb me laten vertellen dat waterwratjes veroorzaakt worden door een virus. Het lichaam moet dat virus zelf verslaan. Mijn dochter heeft ze ook vreselijk gehad toen ze op zwemles zat. Ik heb haar toen een tijdje echina junior druppels gegeven om haar weerstand te verhogen. De wratjes waren toen zo weg, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het daardoor kwam.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-06-2010 om 16:04

Waterwratjes

Waterwratjes worden veroorzaakt door een virus en met name jonge kinderen en jongvolwassenen zijn hier gevoelig voor. Je raakt besmet door huidcontact (spelen, gymnastiek, zwembad etc.) en op latere leeftijd door seksueel contact. Meestal gaan ze vanzelf weg maar dat kost tijd. Wat je kan doen is wassen met Betadine Scrub of de waterwratjes aanstippen met Betadine oplossing. Dit doodt de bacterien.

Starry Night

Starry Night

08-06-2010 om 18:58

Dorry

Hoe verwijder je een ontsteking?
Wat ik deed was niks, en als het ging ontsteken (da's het begin van het eind van die krengen) inderdaad deppen met Bétadine. En dan een pleister er overheen, want in dat stadium zijn ze besmettelijk. En dan ben je die ene kwijt en hebben ze er een heel tritsje nieuwe voor in de plaats

Starry

De ontsteking verwijderen? Nou gewoon uitdrukken .
Wel even ontsmetten met alcohol o.i.d.

Dorry

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 17:00

Aaaaaaaaarch!

AAAAAAAARCH!!!! Au au au! Hahahaha, nee, dat heb ik nooit geprobeerd... Hielp dat echt...?

Zonder dollen

Er was een waterwratje zo ontstoken dat er een flinke bult ontstond. Als ik het er niet uitdrukte, dan moest de dokter dat doen. Elke dag dus uitdrukken en goed steriel houden met alcohol en gaasjes. Sorry onsmakelijk, maar ik heb er al iemand door in het ziekenhuis zien belanden.
Maar nogmaals, waterwratjes gaan ook weg zonder ontsteking.

Dorry

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 23:11

Okay

Zo erg is het bij mijn dochter nooit geweest. Maar ontsteken gingen ze wel altijd bij haar. Werden dan flink rood en schenen afgrijselijk te jeuken. En dan mocht ze er pertinent niet aankomen natuurlijk

Bastet

Bastet

10-06-2010 om 07:14

Zinkzalf

En juist daarom gebruik ik graag zinkzalf op waterwratjes,het droogt het plekje uit en het loopt minder snel uit op ontstekingen.
Bastet

Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 12:27

Ja!

Het is gelukkig alweer een tijdje geleden hier, dus een beetje weggezakt, maar zinkzalf smeerde ik er inderdaad ook op.

Pluk53

Pluk53

10-06-2010 om 15:43

Vraagje over de besmettelijkheid

van wat ik erover lees is het me duidelijk dat het een virus is, en dat je eigen afweersysteem eerst met dat virus moet afrekenen voordat de wratjes verdwijnen. Wat mij niet duidelijk is: als je wratjes hebt, en je bent dus al drager van het virus, komen de nieuwe wratjes dan "van binnen uit" (van de virussen die je al in je lijf hebt), of komen ze van buiten af (virussen die door wondvocht, kapotte wratjes op nieuwe plekken op de huid komen). Dat laatste zorgt wel voor besmetting van mens tot mens ( en is bijna niet te voorkomen)

Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 16:18

Ik had altijd de indruk...

... dat de besmetting van de wratjes zelf kwam. Het bleef namelijk tijden bij dezelfde wratjes, die gingen dan ontsteken en pas daarna kwamen er nieuwe tevoorschijn.

vlinder72

vlinder72

11-06-2010 om 11:29

Huisarts

Ik ben ermee naar de huisarts gegaan want bij de oudste wist ik echt niet wat het was. Volgens de huisarts moest je inderdaad helemaal niets doen. Het is een virus en zodra je kind genoeg weerstand heeft, is het over en komt het nooit meer terug. Het wordt daarom in het begin steeds erger. Op een gegeven moment gaan de waterwratten ontsteken (dan worden ze rood) en dan is het eind in zicht. Ze gaan weg en komen nooit meer terug. Ik heb er bij de oudste nooit iets aangedaan. Mijn tweede had heel veel waterwratten en toen ze gingen ontsteken heb ik betadine zalf opgedaan omdat hij zei dat ze jeukte en ik wou niet dat hij eraan ging krabben. Nu heeft dochter drie er last van. En zelfs onze baby heeft er een paar. Zucht. Nou ja nog een jaar of zo en ze zijn er allemaal vanaf.

Hanne.

Hanne.

11-06-2010 om 12:02

Vrouw van de huisarts (beetje ot)

Toen mijn oudste waterwratten had kwam ik voor iets anders bij de huisarts. Dus toen ik er was meteen maar even gevraagd of het klopte dat ik er niets aan hoefde te doen.

Hij bevestigde dat, gevolgd door de opmerking 'je hebt ook een homeopatisch middeltje er tegen'

Mijn vraag of dat dan ook hielp werd diplomatiek beantwoord met 'volgens mijn vrouw wel'

Ik heb hard gelachen en heb nieteens meer gevraagd over wat voor middeltje het dan zou gaan. Ze zijn vanzelf weg gegaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2010 om 12:58

Vlinder

"Op een gegeven moment gaan de waterwratten ontsteken (dan worden ze rood) en dan is het eind in zicht. Ze gaan weg en komen nooit meer terug."
Dan hebben jullie geluk gehad... Bij mijn oudste zoon was er geen houden aan. We hebben (je probeert toch wat) echt alle huis-tuin-keuken-middeltjes gesmeerd (niet tegelijk natuurlijk, ha ha) en het heeft ruim twee jaar geduurd voordat ze weg waren. In twee jaar lang waren er ontstekingen, soms wat meer, soms wat minder, maar ze waren er steeds. Hij was toen een jaar of 6, 7. Inmiddels is hij 13 en de achterkant van zijn benen (vooral knieholten) zitten nog steeds vol met littekens ervan, allemaal van die ronde putjes...

Starry Night

Starry Night

11-06-2010 om 13:01

Ijsvogeltje

Daarom is het heel belangrijk ze in dat stadium af te dekken. Ik plakte er gewoon een pleister overheen. Toen ik dat ging doen kwamen er geen nieuwe meer bij.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2010 om 14:08

Starry

Ik vrees dat onze zoon gewoon een 'erg lastig geval' was met waterwratten. Pleisters hielpen namelijk ook al niet, hebben we ook geprobeerd. Na een tijdje kreeg hij er ook nog flinke eczeem bij, dat maakte het allemaal niet eenvoudiger. Als dat de spuigaten uitliep, smeerden we weer een paar dagen hormoonzalf, want zoon werd gek van de jeuk.

Starry Night

Starry Night

11-06-2010 om 16:51

Vervelend

Sommige kinderen zijn gewoon heel wratgevoelig, daar doe je niks aan volgens mij. Zielig, hoor. Gelukkig gáát het weer over uiteindelijk

Engelandvaarder

Engelandvaarder

11-06-2010 om 17:11

Onze dochter is ook aan de beurt

wat mij zo opviel is dat mijn zoon ze precies op de plek kreeg waar hij af en toe eczeem heeft (binnenkant bovenbenen) en mijn dochter nu ook (plekje op haar rug). Herkennen jullie dat? Mijn nichtje, die als jong kind echt ernstig eczeem had ook heel veel waterwratjes die vrij lang aanhielden.
Bij mijn zoon zijn het er nooit meer dan 10 geworden. Ze gingen na een half jaar ontsteken en toen gingen ze weg. Ik hoop dat het bij mijn dochter ook binnen de perken blijft.

mama 78

mama 78

12-06-2010 om 12:02

Besmetting

Maar hoe besmettelijk zijn ze eigenlijk?
Als ik ze als moeder aanraak ofzo en ik raak iemand anders aan, is er dan kans op besmetting?
Er komen nu nog steeds hele kleine bij.
Ook is er 1 ontstoken denk ik, er zit een dikke groene kop op ....ik smeer er maar sudocreme op.
Heeft het ook nut om er spul voor wratten op te smeren? (weet even de naam niet, dat kleine flesje wat je aan moet stippen)

Puck

Puck

12-06-2010 om 21:27

Besmettelijkheid, mama78

Als jij ze aanraakt dan loop je in principe kans op besmetting, maar jij hebt waarschijnlijk weerstand genoeg om er geen waterwratjes van te krijgen. Een kind heeft die weerstand nog niet en kan dus veel makkelijker waterwratjes op te lopen, ook als jij je handen niet wast na het aanraken van de waterwratjes.
En nee, spul voor gewone wratten (je bedoelt denk ik formule W) is niet aan te raden voor waterwratjes, die zijn heel anders van structuur.

vlinder72

vlinder72

12-06-2010 om 22:05

Groen?

Bij mijn kinderen werden ze helemaal rood als ze gingen ontsteken. En het is waarschijnlijk wel besmettelijk want mijn 1 jarige zoontje heeft ze nu ook (al met 9 maanden of zo). Hele kleintjes. Mijn dochter heeft waterwratten sinds ze op zwemles zit. Ik weet niet of dat verband met elkaar houdt maar het is wel frappant. Ook mijn andere kinderen kregen waterwratten vanaf het moment dat ze naar zwemles gingen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-06-2010 om 23:28

Zwemles

Wat ik zelf heb ervaren net als vele andere ouders klopt het dat zodra je kind op zwemles zit de omstandigheden voor het krijgen van waterwratjes ideaal zijn Zoonlief kreeg ze toen ook. Niet al te erg gelukkig en dankzij de Betadine bleef het binnen de perken en gingen ze niet ontsteken. Sinds hij van zwemles af is, heeft hij ze ook nooit meer gekregen.

Bianca

Bianca

18-06-2010 om 11:45

Ik heb volgens mij de oplossing

Mijn dochter heeft twee jaar achter elkaar onder de waterwratjes gezeten, en wat ik allemaal wel niet gedaan heb, druppeltjes laten slikken, spray erop gespoten, creme erop gesmeerd, niets hielp, het bleef elkaar besmetten, ze zat vanaf haar oksel tot aan haar billen helemaal onder. Op een gegeven moment heb ik ze ingesmeerd met sudocreme en stuk voor stuk een pleister op de wratjes gedaan, per wratje 1 pleister. Het is een heel gedoe, vooral na het douchen, weer nieuwe pleisters, maar ik heb het een aantal weken volgehouden en stuk voor stuk gingen ze weg, en na een maand of twee was alles weg en het is nooit meer teruggekomen!!

Bianca

Bianca

18-06-2010 om 11:47

Trouwens

Ik had wel pleistertjes voor gevoelige huid, want mijn dochter had ook eczeem erbij

Zus

Zus

18-06-2010 om 16:31

Ja maar bianca

Mijn beide dochters hebben waterwratjes gehad en mijn ervaring is dat die dingen sowieso na zo'n 2 jaar verdwijnen. Het is een virus in het bloed waar antistoffen voor opgebouwd moeten worden. Op een gegeven moment zie je dar er een paar gaan ontsteken en vanaf dan is het snel gedaan met de wratjes. Tegen een virus kun je van buitenaf niks doen, ook geen sudocrem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.