Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tippylee

Tippylee

11-10-2011 om 09:42

Weerstand van zoon drastisch gekelderd

sinds hij in de brugklas zit.
Op de basisschool is hij in 8 jaar in totaal maar 1,5 week ziek geweest, en nu hi in de brugklas zit, is hj al voor de 2e keer ziek, met koorts en overgeven....
Het is een vroege leerling, in aug. 12 geworden, hij heeft behoorlijk veel huiswerk ( havo-vwo)
Hoe kan ik helpen om zijn weerstand te verhogen??
Tippylee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

11-10-2011 om 11:18

Goede levensstijl

Ik denk dat ik eerst zou zorgen voor een gezonde levensstijl:
gezond eten, voldoende slaap, voldoende tijd voor ontspanning en sport. Dat soort dingen dus. Ik ben zelf niet zo snel van naar pillen en andere middeltjes grijpen die de weerstand zouden verhogen. Onder normale omstandigheden kan je lijf dat prima zelf aan en ik kan me voorstellen dat de overgang van BO naar VO dermate groot is dat je zoon nu even alle zeilen bij moet zetten eom een nieuwe balans te vinden en dat dat dus momenteel ten koste gaat van zijn weerstand. Of het is gewoon toeval.

Slapen

Kind vooral meer laten slapen, zou ik denken. Maar ik geef eerlijk toe dat meer slapen voor mij ongeveer het middel tegen alle kwalen is

Maar als jij het idee hebt dat spanning en inspanning de reden zijn, dan zou ik inzetten op veel slaap, regelmaat, en niet te veel prikkels (niet elk weekend een uitje bijvoorbeeld). Op sport zou ik overigens niet aandringen, tenzij zoon dat zelf graag wil (maar dan hoef je ook niet aan te dringen).

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

11-10-2011 om 12:26

Hij is al bezig met verhoging van zijn weerstand

Ik heb hier een iets ander idee bij, los van het feit dat je door vermoeidheid etc. eerder geveld wordt door virussen: in een nieuwe omgeving word je ook blootgesteld aan allerlei nieuwe varianten van allerlei virussen. Daar heb je nog geen weerstand tegen opgebouwd, dus daar moet je even doorheen. Het is hetzelfde verschijnsel als kinderen die op een nieuw KDV komen of mensen die in een ziekenhuis gaan werken: vaak eerst om de haverklap ziek, daarna is de weerstand opgebouwd en gebeurt het niet zoveel meer.

Cato

Cato

11-10-2011 om 23:31

Zelfde

Ik heb hetzelfde meegemaakt in de brugklas. inderdaad: veel slapen en goed eten. ik zorgde bijvoorbeeld voor een stevig ontbijt.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-10-2011 om 10:26

Hier nog niet ziek

maar jongste zoon is wel heel erg moe... brugklasser (net 12 eind sept) moet 17 km fietsen enkele reis naar school, en doet dat met toenemende tegenzin. Ik heb hem (en grote broer 2e klas) vandaag maar met de bus laten gaan...
Hij komt met grote moeite zijn bed uit 's ochtends om half 7, maar heeft 's avonds ook moeite met inslapen terwijl hij toch doodop is. Verder wel heel actief (veel sport, muziek), en klaagt idd over het gebrek aan 'vrije tijd', dwz tijd om echt eens niets te doen. Nog anderhalve week en dan is het hier herfstvakantie...
Eten doet hij genoeg, maar wel vegetarisch - met dagelijks vleesvervanger (of vis, dat nog wel op mijn aandringen). Kan dat een rol spelen? Iemand tips misschien?
Marjoleine

Tippylee

Tippylee

12-10-2011 om 12:08

Zoon slaapt goed

hij gaat al om 8 uur naar boven en half 9 gaat het licht uit, hij slaapt vervolgens snel in. Hij heeft veel slaap nodig, dit is al van kleins af aan, dus vandaar zo vroeg naar bed.
Ik denk dat ik het met Guinevere eens ben, dat in de omgeving waar hij nu is, 1500 kids, zoveel bacterieën rondzwerven, dat hij daar weerstand tegen moet opbouwen, en door de hoge werkdruk kan hi dat misschien nu even niet aan. Ben blij dat de herfstvakantie om de hoek is.
Het sporten valt jammergenoeg voorlopig in het niet met deze werkdruk, en gezond eten dat probeer ik er wel in te houden.
Bedankt voor jullie tips/advies en meedenken.
Tippylee

Vic

Vic

12-10-2011 om 13:21

Herfstvakantie (o.t.)

Ik lees net 'over anderhalve week' herfstvakantie. Huh? Nee toch? Ik dacht dat die volgende week was en voor alle regio's gelijk.
En on-topic. Ik zit te wachten tot mijn verse brugklasser uitgeput raakt. Vooralsnog is ze niet vroeger naar bed te krijgen dan in groep 8, maar ik dwing haar zo nu en dan wel om 21.30 uur naar boven. Het lontje wordt wel wat korter, maar verder merk ik weinig aan haar qua oververmoeidheid.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-10-2011 om 14:03

@vic (herfstvakantie)

nee hoor, de herfstvakantie hier in Brabant is pas vanaf 22 okt, volledig volgens de richtlijnen van het ministerie. Wel blijf ik het vreemd vinden dat de regio die als laatste begonnen is na de zomer al half okt herfstvakantie heeft, en wij die een week eerder begonnen zijn een week langer door moeten. Was vorig jaar ook zo (maar toen waren wij laatste en hebben de scholen bij ons zelf de najaars/winter vakanties een week verschoven).
Marjoleine

Tippylee

Tippylee

12-10-2011 om 19:52

Dilemma, wel of niet naar school?

Hij is vandaag koortsvrij, heeft gewoon gegeten ( wel minder dan normaal) hoest nog wel veel, maar heeft dus geen koorts.
Zouden jullie hem naar school laten gaan??
Mijn man vindt dat hij nog thuis moet blijven, maar ik denk dat hij best wel naar school kan, met dien ten verstande dat als het echt niet gaat, hij gewoon naar huis moet gaan. Hij heeft al zoveel gemist, maar wat vinden jullie?? Tippylee

Vic

Vic

12-10-2011 om 20:30

Dus het kan ook voorkomen dat mijn kinderen niet in dezelfde week herfstvakantie hebben (noord en midden)? Dat zou wel balen zijn ;-(

Annet

Annet

12-10-2011 om 20:31

Ik zou hem t/m vrijdag thuislaten.

Even rust in de tent

Tippylee

Tippylee

12-10-2011 om 20:54

Maar volgende week is het herfstvakantie

hier, dus ik heb zelf zoiets van, even 2 dagen doorzetten, en dan 9 dagen rust. Of ben ik dan een slechte moeder??
Tippylee

Annet

Annet

12-10-2011 om 21:22

Mooi toch, 2 dagen extra rust

Ik heb kind ook wel eens thuisgehouden in de dagen voor de vakantie. Wat nodig is, is nodig. Ook als het bijna vakantie is.

Tippylee

Tippylee

12-10-2011 om 21:39

Ja dat wel, maar

hij mist wel een heleboel. Hij moet al 2 proefwerken inhalen en vrijdag heeft hij er ook 2, en al het andere wat zich opstapelt, pfff.....op de basisschool was het toch allemaal makkelijker, hield ik hem sneller thuis , maar nu, ik weet het niet.
Ik kijk het morgenochtend wel even aan.
Tippylee

Marjoleine64

Marjoleine64

12-10-2011 om 21:52

@p - nou mooi niet dus (o.t.)

wij hebben al jaren (en dan bedoel ik al zeker 3-4 jaar) geen enkele korte vakantie (behalve kerst en soms een weekje mei) gelijk gehad met regio noord. En laat oudste nu net daar zijn beste vriend hebben... Jammer maar helaas, logeren lukt dus nauwelijks (het is nl ruim een uur rijden, dus even een weekendje zit er ook niet echt in, en voor alleen met de trein 's avonds vinden we (nou ja ik) hem met bijna 14 toch nog te jong.
Marjoleine

Annet

Annet

13-10-2011 om 08:06

Tippylee, alternatief

Wat je ook kunt doen is zoon thuishouden en alleen naar school laten gaan voor die twee proefwerken vrijdag.
Dat heb ik ook wel eens gedaan met oudste.

Fiorucci

Fiorucci

13-10-2011 om 19:41

Inderdaad

Dat heb ik ook weleens gedaan, en even een mail gestuurd naar de mentor: Zoon voelt zich nog helemaal niet lekker, maar komt wel even die twee toetsen doen.

dc

dc

13-10-2011 om 21:00

Hmm

Dat zou ik niet doen, veel te stresvol voor zo'n kind. Moet hij daar gaan uitleggen dat hij te ziek is voor school, maar niet te ziek voor de toetsen?

Ik zou hem thuishouden, maar erop staan dat hij die dag al z'n huiswerk bijwerkt en de toetsen zo goed mogelijk voorbereidt, zodat hij het na de vakantie gelijk kan inhalen.

Persoonlijk leerde ik vaak meer als ik een dag thuisbleef, dan door naar school te gaan

Annet

Annet

13-10-2011 om 21:25

Fio

Op school van oudste hoeft er niets uitgelegd te worden. Kind neemt gewoon een briefje mee (en inderdaad mail naar mentor) en klaar.
OK, klasgenoten zullen wel wat vragen. Daar kun je vast een goed antwoord voor oefenen.

Volgens mij is een ander toetsmoment stressvoller

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 09:03

Annet

Dat denk ik ook, al vindt mijn zoon inhalen nooit zo'n probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.