Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Esc

Esc

12-01-2011 om 19:24

Wel of geen sinaspril?

Dochter van vier had vanaf vrijdagnacht 'snachts hoge koorts. Af en aan Sinaspril gegeven (ik heb het drankje, vind het ideaal). Maandag en dinsdag alleen overdag rond 5 uur een beetje gegeven omdat ze toen weer verhoging kreeg en klaagde over buikpijn. Vandaag heb ik niets meer gegeven, want niet echt verhoging en ook geen pijn. Is dat verstandig? Ik heb wel eens gelezen dat je lichaam harder moet werken als het zelf de koorts en evt. pijn moet verslaan en dat het dan langer duurt voor je beter bent.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

12-01-2011 om 19:54

Nee

Tja, en weer anderen zeggen dat je juist sneller beter bent als je de koorts niet onderdrukt omdat je lijf dan zelf beter de ziekte kan aanpakken en weer anderen zien het hele nut van koorts niet.
Als je kind geen koorts meer heeft dan zou geen enkele reden meer zien om je dochter nog paracetamol te geven.
Overigens is het niet verstandig om een kind met hoge koorts zo af en toe maar paracetamol te geven. Als er sprake is van hoge koorts dan moet je die blijven onderdrukken door steeds paracetamol te blijven geven zodat de bloedspiegel ervan voldoende hoog blijft. Als je dat niet doet en de paracetamol raakt uitgewerkt dan heb je kans dat er een extreem hoge koortspiek doorbreekt met soms vervelende gevolgen zoals boven de 41 graden en koortsstuipen.

Tango

Tango

12-01-2011 om 21:24

Had het ook zo gedaan

Bij hoge koorts inderdaad regelmatig geven, als de koorts alleen eind van de dag op komt evt. dan nog wat geven of voor het slapen gaan, vaak slapen ze dan net even wat rustiger. Als er geen koorts of pijn meer is, niets meer geven. Lijkt me prima.
Bij pieken kan inderdaad een koortstuip ontstaan, maar dat hoeft echt niet altijd. Bij hoge koorts is het voor het kind vaak prettiger als het regelmatig iets krijgt.
Sinasspril drank wordt hier overigens totaal niet gewaardeerd, hier hebben ze liever de paracetamol met vruchtensmaak. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Je bent vaak al blij dat ze iets slikken. Maar hopen dat je dochter weer is opgeknapt inmiddels.

Esc

Esc

13-01-2011 om 10:08

Dank!

Dank voor het meeleven en voor de reaties. Wel goed om te weten van die koortspieken, daar heb ik nooit zo bij nagedacht. Het ging ook wel vanzelf: ze ging eerst gewoon slapen, om twaalf uur werd ze wakker omdat ze zich ellendig voelde, hoge koorts. Dosis sinaspril, slapen tot vijf uur, toen weer wakker en weer een dosis. Overdag had ze geen koorts.

Inmiddels heeft ze er oorpijn bij, en flink ook. Arm schaap. Zo stilletjes heb ik haar nog nooit meegemaakt, ik ga bijna terugverlangen naar de dagen vol non-stop gekakel 'Gelukkig' genoeg ervaring met oorpijn hier, en gelukkig is het hoesten alweer over ('t zit nu blijkbaar vast achter haar oor bedenk ik me nu ik dit zo typ).

Irene

Irene

13-01-2011 om 12:58

Koortsstuip

Volgens de neuroloog die onze zoon na een ernstige koortstuip heeft onderzocht, wordt een koortsstuip NIET veroorzaakt door snel stijgende koorts, maar door een reactie op een stofje (sorry weet naam niet meer) dat vrijkomt bij (hoge) koorts. Dat je als je de koorts medicinaal gaat onderdrukken hier mee door moet gaan om koortspieken te voorkomen, was volgens hem dus onzin.
Ik meld het maar even ter infomatie.
Hier geven we overigens alleen paracetamol wanneer de kinderen veel last hebben (pijn, niet kunnen slapen door koorts enz). De hoogte van de koorts speelt daar niet zo in mee, tenzij het heel extreem wordt (boven de 40,5 wil ik het toch wel graag een beetje onderdrukken)

Puck

Puck

13-01-2011 om 15:51

Snap ik niet irene

"Volgens de neuroloog die onze zoon na een ernstige koortstuip heeft onderzocht, wordt een koortsstuip NIET veroorzaakt door snel stijgende koorts, maar door een reactie op een stofje (sorry weet naam niet meer) dat vrijkomt bij (hoge) koorts. Dat je als je de koorts medicinaal gaat onderdrukken hier mee door moet gaan om koortspieken te voorkomen, was volgens hem dus onzin.
"
Ik heb nergens gezegd dat een koortsstuip kan ontstaan door snel stijgende koorts, ik heb gezegd dat het als complicatie kan ontstaan bij HOGE koorts. Jij zegt zelf dat er dan een stofje vrijkomt dat een stuip kan veroorzaken. Als je paracetamol uit laat werken dan stijgt de koorts tot extreem hoge waarden en komt er dus ook dat stofje vrij waar jij het over hebt. Als de koorts laag blijft dan komt dat stofje toch minder vrij?

Irene

Irene

14-01-2011 om 10:39

Puck

Ik probeer ook maar over te brengen wat de neuroloog zei. Volgens mij kwam het er op neer dat het idee eerst was dat koortstuipen worden veroorzaakt door een snelle verhoging van koorts. En dat als je paracetamol geeft en daarna niet, je een plotselinge koortstijging krijgt die weer stuipen kan geven. Maar dat er nu nieuwe inzichten zijn en dat het veel meer te maken heeft met een stofje (ik meen iets als interleukines ofzo) dat vrijkomt en de reactie van een lichaam daarop. En dat dat dus niet zo zeer afhangt van de hoogte van de koorts en de snelheid waarmee die oploopt.
Maar goed, het is al weer even geleden en je weet (misschien) hoe dat gaat met zo'n artsengesprek: de vragen komen achteraf pas (tenminste bij mij wel)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.