Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

pubermoeder

pubermoeder

08-04-2013 om 13:02

Wel of niet aan de pil

Dochter wordt in augustus 15. Ze is nu een jaar ongesteld, maar er zit nog totaal geen regelmaat in. Dan zit er 2 weken tussen, dan ineens 6. Ook de heftigheid varieert. Dit vindt dochter vervelend. Zo is ze al 3 keer in een vakantie plotseling ongesteld geworden en dit heeft die vakanties voor haar behoorlijk verpest.
Daarbij komt dat dochter behoorlijk veel last heeft van puistjes. Al diverse middeltjes geprobeerd, ook op recept.
Een vriendin van dochter is vlak voor ze 14 werd al aan de pil gegaan juist vanwege puistjes. Moeder van vriendin vroeg waarom wij dochter ook niet aan de pil zouden laten gaan. Dan worden de puistjes minder en komt er meer regelmaat in haar menstruaties.
Voordat ik naar de dokter ga, wat vinden jullie hiervan? En hoe staat een huisarts hier eigenlijk tegenover? Dochter is nog helemaal niet met jongens bezig, dus als anticonceptiemiddel heeft ze het nog niet nodig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Ik weet niet hoe huisartsen er nu tegenover staan maar toen ik als 18-jarige mij bij de huisarts meldde wegens acne op de rug was zijn advies direct om aan de pil te gaan (dat wilde ik toen trouwens niet, maar dat terzijde). Maar goed, dat was meer dan 20 jaar geleden, en het was een studentenarts, die waren nogal scheutig met de pil

Desondanks, ik zou denken dat het mogelijk wel twee vliegen in éen klap slaat: zowel een gereguleerde menstruatie als minder last van puistjes. Het lijkt me het proberen waard. De pijn bij menstruatie kan overigens ook drastisch verminderen, dus als ze daar veel last van heeft is dat een extra argument.

Of ze er nu mee begint of - zoals verwacht kan worden - over een paar jaar dat maakt waarschijnlijk niet zoveel uit vanuit gezondheidsoogpunt.

Maar bespreek het met je huisarts. Die is daarvoor en kan alle voors en tegens op een rijtje zetten.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 13:20

Mijn dochter ook

Mijn jongste dochter had ook veel last van jeugdpuistjes en uiteindelijk hebben wij de weg van de pil gekozen. Ik zou dat alleen doen als er geen andere oplossing lijkt te zijn. Ik zou het niet alleen doen vanwege de onregelmatigheid. Dat is vervelend, maar ik zie de pil voor haar leeftijd niet als ideale oplossing voor een onregelmatige menstruatie. Als er een vakantie aankomt kan ze altijd nog de menstruatie uitstellen met Primolut. Ook niet ideaal, maar het is een manier om toch van de vakantie te kunnen genieten. Ik ben in de overgang, dus ik begrijp hoe lastig het kan zijn als je niet weet wanneer je ongesteld zult worden en hoe zwaar
Dus het is een afweging: doe je het voor de puistjes... het is een oplossing en daarmee pak je gelijk die onregelmatigheid aan. Gaat het meer om de onregelmatigheid... ik zou dan goed nadenken of de pil daar echt voor nodig is.

Vic

Vic

08-04-2013 om 13:36

Diane35

Ik ben 25 jaar geleden aan de Diane35 gegaan vanwege mijn slechte huid. Inmiddels is er natuurlijk een heleboel te doen over die pil, maar hij werkte wel. Als mijn dochter veel last zou hebben van haar menstruaties en puistjes zou ik het wel aandurven, maar zelf ben ik blij dat ik geen pil meer slik.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2013 om 14:14

Nou..

Ik zou niet meer de Diane35 aandurven hoor. Een 'gewone' pil voor anticonceptie voldoet.

Vic

Vic

08-04-2013 om 14:39

Gewone pil

Werkt die net zo goed tegen acné?

Kaaskopje

"Een 'gewone' pil voor anticonceptie voldoet"

Niet voor iedereen, heb ik begrepen.

Er is een tijd geweest dat je een gewone anticonceptiepil maar voor een korte periode meekreeg maar de Diane voor een langere periode, omdat die pil als huidzorgmiddel was geregistreerd. Het kan natuurlijk dat dat soort overwegingen ertoe leiden dat te makkelijk naar de Diane wordt gegrepen terwijl een lichtere pil volstaat. Dat is dan natuurlijk niet wenselijk.

Zelf heb ik jarenlang Diane geslikt. Toen ik op enig moment na zwangerschap en borstvoeding weer om een pilrecept ging vragen werd mij uitgelegd dat ik in principe de Diane niet meer kreeg maar dat eerst een lichtere pil werd geprobeerd. Die bleek vervolgens inderdaad te voldoen, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-04-2013 om 15:31

Bij mij hielp het niet

Nou had ik niet verschrikkelijk veel puistjes maar die paar die ik had gingen echt niet weg met de pil. Integendeel, kreeg er nog bij op rug en decolleté. Toen ik stopte met de pil was het of er een soort waas optrok en ik 'wakker' werd en mijn humeur werd gelijkmatiger. En mijn libido kwam terug .
Ik had een lichte pil en zou als het even kan mijn dochter niet aan de pil willen hebben.
Rosa van der Zanden

Hier ook

Dochter heeft de pil vanwege heftige menstruatieklachten. Ze slikt de pil ook door. Ook nog niet met jongens bezig. Zonder is natuurlijk beter, er is altijd een risico op trombose, al is dat klein. En inderdaad, kun je je ook anders gaan voelen, en als dat vervelend voelt kun je een andere pil vragen, mogelijk dat dat verschil maakt. En je houdt wat meer vocht vast. Maar als het opweegt tegen acne, of andere klachten zou ik het wel doen. Ik ga er vanuit dat de meeste huisartsen tegenwoordig gewoon voorschrijven.

Dochter

ook vanaf dr 14e, had erg veel puistjes, daar hadden we al vanalles voor meegekregen. Dokter stelde het een jaar eerder al voor maar toen wilde ze niet. was al 4 jaar ongesteld en het hielp echt tegen de vele puistjes. Ze is nu zo goed als schoon. Meegenomen is nu dat ze veel minder ongesteld is als eerst.

mirreke

mirreke

09-04-2013 om 09:56

Hier dochter ook

Aan de pil, vanwege vrij zware menstruatie. Nu al bijna twee jaar. Ze is 16 en een half. Ik merk niets negatiefs aan haar humeur, en ze heeft een volkomen gave huid. Ik merk ook niets van vochtvasthouden. Ze heeft een erg lichte pil.Bijwerkingen zijn natuurlijk erg persoonlijk.
Kortom, ik zou met jullie vragen zeker naar arts gaan en aandringen op de pil. Bij eventuele bijwerkingen een andere proberen.

Ook hier dochter aan de pil

Net als bij AnneJ ivm ernstige menstruatieklachten. Ze was destijds 13. Het was zo ernstig dat ze er iedere maand echt n paar dagen beroerd van was, en met kruik en pijnstillers in bed lag. Ze is toen gestart na gesprekken met ha met de Yasmin pil. Die slikt ze idd ook door, en 1x 4 maanden meen ik last ze een stopweek in.
En weten we meteen weer waarom ze ook al weer ad pil was gegaan .

Ze had niet heel veel last van acne, maar haar huid is idd wel mooi glad. Vocht vasthouden heeft ze ook geen last van.

Mare

Tigress

Tigress

15-04-2013 om 16:41

Mijn dochter

Heeft ook de pil en ook zij slikt 'm door met een stopweek elke 3 maanden. Haar menstruatie heeft geen onregelmatigheid vertoond, behalve in het eerste prille begin. Ze is nu 16 en doet aan wedstrijdzwemmen, de voornaamste reden waarom uiteindelijk voor de pil is gekozen met dit inname regime. Ze heeft nooit veel last van puistjes gehad, maar dit is denk ik ook genetisch zowel haar vader als ik hadden er ook relatief weinig last van.
De pil is tegenwoordig zo ingeburgerd dat er ook al veel over de voor en tegens bekend is. Bespreek het met de huisarts.

Anneke

Anneke

17-04-2013 om 17:17

Nuvaring

Hier een dochter van 16 die gebruikt de nuvaring, wel als voorbehoedsmiddel, maar de menstruatie is een stuk minder daardoor. Voordeel is dat je er niet iedere dag aan hoeft te denken en er zitten veel minder hormonen in dan de pil. Twee keer per maand aan denken, wel op de juiste tijd inbrengen en uithalen. Stopweek na drie weken. Misschien is het een alternatief voor de pil?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.