Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Welke therapie/therapeut voor overgeërfd trauma/ trauma van ouders?

Ik ben opgegroeid met twee getraumatiseerde ouders, een door de oorlog en de ander door te zijn verlaten door ouders. Dit heeft op mij nog steeds invloed. Ik heb door de jaren heen af en aan gesprekken gehad met psychotherapeuten en heb veel inzicht gekregen in mijn eigen klachten (met name angsten). Maar ik merk steeds meer dat met praten alleen en begrip ik niet verder kom. Op gevoelsniveau blijven angsten mijn dagelijks leven beïnvloeden. Kan iemand mij verder helpen met advies voor ander soort therapieën of behandelingen?

Hoi Anne,
Ik heb niet dezelfde klachten als jij, maar heb wel mijn hele leven lang af en aan therapieën gevolgd. Begin dit jaar heb ik me laten testen op ADD. Ik bleek best hoog te scoren, maar net niet genoeg voor een diagnose. Toen weer een keer therapie geprobeerd, maar ook dat leverde niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk ben ik licht wanhopig bij de huisarts terecht gekomen. Die stelde voor om een hele lichte dosis antidepressiva te gaan proberen. Bijna vanaf de eerste dag is die zware deken van me afgevallen. Eindelijk prettig bij mezelf. Ik heb niet meer doorlopend twijfel aan mezelf, kritiek op mezelf en ook geen last meer van moodswings. Had ik dit eerder geweten…

Ik wil hiermee niet zeggen dat medicatie voor jou ook de oplossing is, maar hou het in je achterhoofd of bespreek het met je huisarts of behandelend therapeut. Als je al zo lang aan jezelf aan het werken bent en het lukt je niet om daar te komen waar je wezen wil, moet je misschien de oplossing in een andere richting zoeken.

https://www.laurabewust.nl/
Dit is de enige die ik ken die daar mee werkt. Ook op afstand en ook groepssessies.

Ik heb ook 2 ouders met psychische problematiek. Daardoor de nodige 'coping mechanismen' ontwikkeld. Schematherapie is voor mij een uitkomst omdat het voorbij gaat aan mijn 'denken' en me laat stil staan bij mijn gevoelens en behoeften. Verstandelijk wist ik al veel maar nu kan ik er ook naar handelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.