Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Radijsje

Radijsje

15-07-2010 om 20:03

Wie is er ooit een nacht opgebleven om een depressie te beinvloeden?

Ik hoor en lees dat een nacht opblijven een gunstige invloed kan hebben op een depressie en dat je je wel een maand beter kan voelen. Wie heeft het ooit gedaan?
En voor degenen die gaan zeggen 'maar zou je niet eerst ...' : ja ik heb al jaren psychologen, psychiaters en antidepressiva achter de rug.

Radijsje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

15-07-2010 om 22:55

Tjonge

Ik wist niet dat dat kon helpen. Ik heb 2 ernstige depressies gehad en bij allebei had ik wel een periode dat ik heel laat naar bed ging en dan wel vroeg op moest staan ivm mijn kind(eren). Zeg maar na 2 uur slaap ofzo. Dat had ik elk geval zeker nooit een positief effect op de depressie.
Ik heb het advies om een nacht over te slaan nooit gekregen maar juist wel het advies om regelmatig te leven dus elke dag ongeveer even laat naar bed en weer uit bed, zowel van huisarts als psycholoog en psychiater.
Ben wel benieuwd hoeveel beter je je dan zal voelen. En waarom werkt het dan (maar) een maand? Moet je dan elke maand een nacht overslaan, of doe je het eenmalig om je beter te voelen en dan met een beter gevoel een therapie te volgen zodat die meer kans van slagen heeft ofzo.
Nou het klinkt mij eigenlijk als een beetje onzin. Maar ach, waarom probeer je het niet gewoon?

In elk geval veel sterkte!

Rozenstruikje

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-07-2010 om 00:33

Depressie

Nee hoor, dat is je reinste flauwekul. Bij welke soort depressie dan ook. Slaaptekort kan juist een depressie triggeren danwel verergeren. Geloof me, ik heb twee keer in mijn leven een bijzonder ernstige depressie meegemaakt en van alles geslikt dan wel alle mogelijke therapieen gehad (met succes). Wat juist wel belangrijk is: op tijd naar bed gaan en op tijd op staan, voldoende slaap en rust krijgen en zoveel mogelijk regelmaat en structuur in je leven alsmede voldoende zonlicht en beweging. Plus gezond eten, zo min mogelijk roken/drinken etc. Meestal werkt dit in combinatie met ad en therapie maar je moet het lang volhouden wil je verbetering merken in je gemoeds- en geestestoestand. Heb je enig idee waarom deze aanpak voor jou niet werkt? Heb je verschillende ad lang genoeg geprobeerd? Welke therapieen heb je al gevolgd? Weet je de oorzaak van je depressie?

May

May

16-07-2010 om 15:08

Ik heb weleens iets gelezen

Over groepstherapie, waarbij deelnemers allemaal samen een nacht opblijven omdat je 's nachts gemakkelijker vertrouwelijk zou praten. De winst lag 'm dan niet in de nacht overslaan, maar in de gesprekken .Dus alleen een nacht overslaan, lijkt me niet zo effectief..

Niks onzin

Als je aanleg hebt voor manisch depressieve stemingsstoornissen wertk het wel degelijk, om eens te proberen een hele nacht op te blijven. Dan wil je wel weer eens wat opkikkeren. Maar of het bij andere oorzaken van depressie ook helpt, weet ik niet.
Bij mij in ieder geval wel! Maarja, dat deed ik toen ik nog kinderloos was, kon ik de hele dag gaan fietsen, zwemmen en wandelen, dat wordt moeilijk met je kroost op sleeptouw nou, en dan sukkel je gauw weer in slaap,,met die hitte zeker..

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-07-2010 om 17:54

Manisch

... maar dan nog is die termijn van een hele maand werkzaam zijn natuurlijk onzin. Los van het feit dat het slechts een tijdelijke opleving geeft en als je daarna zo oververmoeid bent komt een depressieve episode des te harder/eerder aan.

Slaapdeprivatie

kan helpen, zoek maar eens met deze term op google.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-07-2010 om 21:15

Slaapdeprivatie

Het kan helpen bij sommige vormen van lichte depressie maar er staat ook heel duidelijk dat dit onder deskundige begeleiding gedaan moet worden als therapievorm en dat het effect vrij onvoorspelbaar is. Je kan vragen aan je behandelaar natuurlijk of deze vorm van therapie de moeite waard is om te proberen. Persoonlijk heb ik alleen maar bijzonder slechte ervaringen met slaapdeprivatie. Slaapdeprivatie speelde een grote rol in het ontstaan/verergeren van mijn laatste depressie waarbij ik ook bijna psychotisch werd. Niet voor niets is slaapdeprivatie ook een van de meest effectieve vormen van marteling...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.