Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

25-10-2009 om 21:51

Wie krijgt de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

06-11-2009 om 20:48

Hier een dip

hoop niet dat het doorzet, anders toch maar weer contact zoeken met de kinderarts. Pfff, blijft eng allemaal!

Nvkp is een tegenhanger

Het kan best zijn dat het nvkp een duidelijke 'tegenpartij' is. Desondanks heb je iemand of iets nodig die er op een andere wijze informatie aan wil geven.

Het RIVM schetst het beeld dat het allemaal best veilig is. Overleden kinderen etc. worden meegeteld als "valt niet te bewijzen". Desondanks wordt er ook geen gedegen onderzoek naar gedaan. Ja per overleden kind, maar niet een breed onderzoek. En zo kun je altijd zeggen: "het is onduidelijk en dus niet waar"

Die man van het RIVM zelf heeft, laten we het zo zeggen, aandelen in de farmaceutische industrie, dus op zijn woord kun je eigenlijk al niet vertrouwen.

De nood van het prikken tegen de griep zie ik niet en al helemaal niet bij kinderen. Het is nog niet getest voor kinderen en al helemaal niet voor kleine kinderen. Ze weten niet wat het doet.

Het doet mij een beetje denken aan die reclame tegen dierproeven waar ze een voorbijganger met een hond vragen of ze dat enge onduidelijke goedje in zijn neusje mogen spuiten. Natuurlijk doet die vrouw dat niet.

Dit is voor mij hetzelfde je gaat die zooi toch ook niet in je kind spuiten als je niet weet wat het doet?

De entingen komen te laat,
het is niet zeker of ze dan geen mexicaanse griep krijgen. Sterker nog na 1 inenting is de kans nog steeds groter dat ze het wel krijgen.
Van één van de hulpstoffen is bekend dat ze ernstige complicaties kunnen geven.

Maar nee spuit maar in het beentje / armpje van mijn kind... natuurlijk doet u maar.

Waarom zou je het in vredesnaam willen doen?

Overigens zou je de bijsluiter van al die entingen eens moeten lezen. Daarin lees je wat het RIVM en het consultatiebureau niet zegt.

Tirza G.

Tirza G.

06-11-2009 om 22:32

Gelukkig

Heeft de ver. kritisch prikken dit jaar de Mr. Kackadorisprijs toegekend gekregen.

Tirza

Jade

Jade

06-11-2009 om 22:35

Lys,

als de gewone griep hier nog niet is dan zal het zeker de Mexicaanse variant zijn (overigens gaat het de goede kant met hem uit, hij heeft meer zin in eten

Jacoline29

Jacoline29

07-11-2009 om 09:08

Fragafood

Jij schrijft:
Maar nee spuit maar in het beentje / armpje van mijn kind... natuurlijk doet u maar.
Waarom zou je het in vredesnaam willen doen?

Heel simpel,mijn kinderen behoren alle 3 tot de risicogroepen,mij jongste is op sterve na dood geweest toen ze baby was,dat was doodeng ze had een gewone longinfectie en de 2e keer een RS virus,wat haar bijna aan de beademing heeft geholpen.Zodra het herft is en zij een griepje oid krijgt heeft ze vaak een longontsteking tgv die griep,waardoor ze AB moet,wat het hele afweersysteem weer naar beneden gooit,krijgt ze dit niet,dan is de kans groot dat ze weer in het ZH beland en weer aan de toeters en bellen ed moet,dat beeld van toen ze baby was en doodziek was wil ik nooit meer,het staat op mijn netvlies gebrand.

Wat heb je tegen die vaccinaties?ook al heeft het RIVM aandelen in de medicijn industrie,voor dat ze het echt gaan gebruiken zal het echt wel goed getest zijn.Anders kunnen ze de grootste problemen krijgen.

Probeer je eens in te leven in mij en de andere moeders,waarvan kinderen nu ziek zijn door de mex griep,waarvan kinderen in een risicogroep zitten,de ongerustheid van Petra en alle andere moeders die nu te maken hebben met deze griep .Hopelijk is alles snel helder in je hoofd en hoop ik dat als je kinderen heb er niet mee te maken krijg met deze mex griep.

makakos linkje heb ik ook gelezen,doordat ze het uitgebreid tesste zijn ze er achter gekomen.
Ben zelf ook tegen dierproeven,maar weet jij op welke manier ze het dan kunnen testen?

MRI

MRI

07-11-2009 om 11:25

Wat ik nou interessant vind

Er zijn een aantal doden gevallen. En er is een resistente H1N1 opgedoken. Is degene met de H1N1 beter geworden of juist overleden omdat er geen medicijnen werkten?

MR

Nasha 1st

Nasha 1st

07-11-2009 om 12:40

En nog iets...

volgend jaar komt deze variant gewoon weer terug vertelde een arts gister op tv....maken we onszelf niet gek? Ik ben zelf ook nog steeds in twijfel....

En nog iets 2...

De doden van de Mexicaanse griep komen in het nieuws. De mensen die dood gaan aan de gewone griep halen het nieuws niet en dat zijn er evengoed ook waarschijnlijk velen !

Jacoline29

Laten we vooropstellen dat ik niet een referaat heb gehouden tegen dierproeven. Ik heb wel getracht te zeggen: "Als mensen al roepen die troep spuit je niet in mijn hond, waarom zouden ze dat dan wel met hun kinderen willen".
Zijn kinderen niet veel belangrijker dan dat?

Bij mij is alles allang helder in mijn hoofd, ik zie niet in waarom je zou denken van niet?

Ik heb niet zomaar iets tegen vaccinaties, ik heb wel iets tegen een hype die er ontstaat om je als gezond mens je te laten enten of je gezonde kinderen te laten enten. Met spul wat mogelijk veel meer schade toebrengt aan je kind dan de mexicaanse griep zou doen.

Onze oudste zoon is net van de griep af en we zijn met hem ook naar de dokter geweest omdat hij nogal als een zeehond aan het blaffen was. Enkele dagen later was hij overigens (zonder medicatie behalve paracetamol) weer rondstuiterend en wel.

Met een zuigeling in huis ben ik ook niet erg happig op die griep. Echter heb ik besloten dat ze geen enting hoeven te krijgen tegen de mexicaanse griep.

Als je kind onder de risico groepen behoort dan snap ik dat je het gevoel van bescherming wilt. Maar blijf wel reeel ernaar kijken. Misschien is het middel wel erger dan de kwaal en is een enting eigenlijk niet nodig.

reina

reina

07-11-2009 om 16:31

Fragfood

Ja, bij elke griep vallen er doden, dat is bekend, alleen gaat het dan meestal om ouderen en zieken, nu lijken het vooral jongeren bij wie de complicaties optreden en zelfs bij jongeren/kinderen die helemaal gezond waren, dat maakt het anders. Ik kan me voorstellen dat je als ouder van een 'risico-kind' zou willen dat er zoveel mogelijk geënt wordt om te voorkomen dat de griep overal opduikt. Zo zou ik me ook best willen laten enten als leerkracht (maar dat gebeurt niet), niet omdat ik me bezorgd maak om mezelf, maar wel omdat ik liever geen leerlingen aan wil steken mocht ik besmet raken.

Jacoline29

Jacoline29

07-11-2009 om 16:44

Fragafood

Dank je wel voor jouw antwoord.
Ik Heb gelukkig positieve ervaringen met de gewone griepprikken die mijn kinderen al een aantal jaar krijgen,ze hebben nergens last van,ook niet van ev bijwerkingen.Ben benieuwd hoe ze reageren op de inenting mex griep,want hier geef ik ze wel de inenting.
Als ik die griep krijg oke,pech,komt wel weer goed,maar mijn kinderen zijn gewoon mijn alles (samen met manlief natuurlijk).
11 november is de 1e prik hier.

Berber

Ja, dat weet ik.
Maar wat ik ermee bedoelde is dat ik vind dat er door sommige mensen zo panisch wordt gedaan over de mexicaanse griep, terwijl dus ook bij een gewone griep er kans op overlijden is, maar daar niet over gerept wordt.

Jakiro

Jakiro

07-11-2009 om 22:55

Tuurlijk

Tuurlijk is er bij een gewone griep ook kans op overlijden. Alleen, meestal zijn dit de zwakkeren in de samenleving die eraan overlijden; de risicogroepen die daarvoor ook een vaccinatie kunnen krijgen, als ze willen. Dit heet, hoe cru ook gezegd; een natuurlijke selectie.
Helaas is het bij de gewone griepvaccinatie altijd gokken of de juiste griep in het vaccin zit, ze maken een kansberekening welke griep DE griep is en daar vaccineren ze tegen. Er overlijden er dus altijd een paar omdat ze of niet gevaccineerd zijn of omdat het het verkeerde vaccin was.
Nu weten we welke griep het is en dus ook welke vaccinatie gebruikt moet worden. Dat is een ongelooflijk voordeel en één van de tegenargumenten valt hierbij weg.
Bovendien heeft de Mexicaanse griep één klein nadeeltje. Nou ja, klein......Hij pakt een andere doelgroep; vooral jongere mensen. En in tegenstelling tot de normale griep, vallen er opeens slachtoffers in een groep mensen die normaal buiten de groep vallen; jong volwassen en kinderen zonder onderliggend medisch lijden.
Dit gaat tegen de door ons geaccepteerde natuurlijke selectie in ! Kinderen van 3, 7, 14 die gezond zijn en overlijden aan de griep ? Dat heeft niks met natuurlijke selectie te maken, dat is een soort van ongecontroleerd om zich heen schieten van een scherpschutter.
En zo zie ik het ook. Ik kan niet voorkomen dat mijn kinderen geraakt worden door die scherpschutter, maar ik kan ze wel een kogelvrij vest om doen. Het kogelvrije vest kan te strak zitten en daar kunnen ze wat van oplopen, of ze kunnen door het kogelvrije vest belemmerd worden als ze weg willen rennen voor de scherpschutter. Ze kunnen nog steeds geraakt worden en blauwe plekken oplopen, maar ze zullen niet levensgevaarlijk gewond raken.
En aangezien die scherpschutter op een basisschool en middelbare school lijkt rond te lopen, vind ik dat alle kinderen een kogelvrij vest moeten kunnen dragen, als zij en de ouders dat willen.
Jakiro

Jacoline29

Jacoline29

08-11-2009 om 08:52

Jessica

Wat lijkt me dat erg dat zoon niet wilt.
Gelukkig hier 3 jongere kinderen 3,bijna 6 en 7,dus ouders kunnen nog beslissen.Toch denk ik dat ik ze ga vragen(de oudste 2 )wat hun er van vinden.Die van 3 krijgt hem zowieso,die heeft in haar 1e levensjaar dus 2 zeer ernstige longinfecties gehad.Ik denk dat de oudste 2 ook akkoord gaan met die vaccinatie.

Misschien heeft middelste de mex griep al gehad,want ergens in sept heeft zij een week thuis gelegen met hoge koorts(40C en paracetamol 500 kon er niet tegen op,ze mag maar 240 gr.),hoesten,hoofdpijn.Dat is nooit onderzocht bij haar,want de huisarts heeft daar nooit aan gedacht.
Wel de deur toen plat bij hem gelopen ivbm ev longinfecties waar ze allemaal gevoelig voor zijn.

amk

amk

08-11-2009 om 09:12

Griepdoden

elk jaar vallen er juist onder de zeer jonge kinderen die tussen de 6 maanden en 2 jaar ook griep doden. Maar net als alle andere griepdoden worden die niet appart geregistreerd. Zij zijn kwetsbaar omdat ze vanaf een maand of 6 hun eigen imuunsysteem aanmoeten spreken terwijl ze voor die tijd nog gebruikmaken van de antistoffen van moeder (vanuit de placenta) kinderen die borstvoeding krijgen hebben wat langer voordeel. Maar ook in die categorie gaan kinderen dood.

Welk belang heeft een leverancier om willens en wetens een gevaarlijk vaccin op de markt te brengen? Geen enkel belang, want dan is hij zijn goede naam kwijt en kan stoppen met produceren. Zo'n akkefietje kost veel meer dan je denkt.
Dit vaccin is getest onder een noodprocedure die in de wet voorzien is. Anders zou het jaren duren voor er een vaccin is. Die tijd die anders nodig is om te testen (jaren) is er nu gewoon niet.

Nu blijkt deze griep mild, maar dat is achteraf praten. Lekker makkelijk. Wat als deze griep niet mild bleek te zijn en we idd vele griepdoden zouden hebben, die voorkomen hadden kunnen worden door massale inenting.
Inenten doe je preventief. Deze keer was het erg moeilijk om in te schatten toen de bestelling en de selectie van risicogroepen gedaan moest worden. Daarom wordt het advies ook steeds opnieuw bekeken en eventueel gewijzigd.

Zelf heb ik een oproep gehad en mijn dochter ook. Wij hebben de vaccinatie echter niet genomen. In overleg met de ha. Want wij vallen eigenlijk helemaal niet onder de risico-groepen al duid ons medicijnverleden (het selectiecriterium) er wel op.

Biene M.

Biene M.

08-11-2009 om 09:31

Mild

De Spaanse griep begon ook als een milde griep.

reina

reina

08-11-2009 om 10:00

Biene

De Spaanse griep is niet echt vergelijkbaar, al wordt dat wel vaak gedaan. Die was er in een tijd waarin de meeste mensen veel zwakker waren vanwege de slechte leefomstandigheden en de gezondheidszorg stelde nog nauwelijks iets voor.

Biene M.

Biene M.

08-11-2009 om 10:54

Reina

Als je gaat zoeken naar de oorzaken van de hoge mortaliteit van de Spaanse griep vindt je toch vooral andere verklaringen:
- de specifieke weefselschade die veroorzaakt werd door het virus (dat verschilt per virus). Dit veranderde in het verloop van het virus, was eerst mild en werd ernstig
- de overreactie van het afweersysteem van juist de gezondste mensen (doden vielen vooral in de leeftijdsgroep 14-25 jaar)

Dat gecombineerd met de besmettelijkheid, die van het hedendaagse virus natuurlijk net zo groot is.

Ook in gebieden die niet betrokken waren bij de eerste wereldoorlog overleefde in sommige dorpen de helft van de adolescenten de grieppandemie niet. Ik betwijfel of de jeugd in een welvarend boerendorp zoveel slechtere leefomstandigheden had dan de jeugd in een hedendaagse stadswijk.

De gezondheidszorg kon inderdaad minder mensen redden dan nu, maar we vinden toch niet dat de griep mild verloopt als weliswaar niet 10% van de jeugd doodgaat, maar al die mensen wel in een ziekenhuis aan de beademing en tamiflu liggen? Overigens is de capaciteit van het zorgsysteem daarvoor uiteraard niet toereikend.

Lys Lionne

Lys Lionne

08-11-2009 om 12:43

Hersenspinsel

Een theorie: op dit moment zitten we al bijna aan het aantal megriep-besmettingen dat we vorig jaar aan het eind van het griepseizoen hadden (stond in de krant, weet niet of het écht zo is?!). De besmettingsgraad is dus enorm en de verspreidingsnelheid erg groot. Natuurlijk overlijden er aan de gewone griep ook (gezonde) mensen, maar dan is een kleiner deel van de bevolking ziek. Nu is het aantal te verwachtte doden dus groter, omdat het aantal zieken veel hoger ligt. Een ieder die zich laat vaccineren kan niet meer iemand besmetten en zorgt dus dat de keten bij hem/haar stopt. Zie ik dat heel verkeerd?

Nasha 1st

Nasha 1st

08-11-2009 om 16:47

Maar

waren deze mensen echt gezond? Dat weten we niet...weet jij of je 100% gezond bent? Of je niet toch stiekem een aangeboren iets hebt waar je weinig tot geen last van hebt? Maar die bij de griep wel ineens tot problemen leiden? Hoeveel "gezonde" sporters storten niet dood ter aarde? Ik vind het zo lastig allemaal....en vraag me dus echt af waar ik wijs aan doe....zelfs de HA en assistente kunnen me niet goed adviseren....

Tijgeroog

Tijgeroog

08-11-2009 om 22:37

Aantal besmettingen

Lys Lionne: "op dit moment zitten we al bijna aan het aantal megriep-besmettingen dat we vorig jaar aan het eind van het griepseizoen hadden (stond in de krant, weet niet of het écht zo is?!)"

Dat klopt, volgens de gegevens van de RIVM:
http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1overzicht_tcm92-61018.pdf

Kijk maar in grafiek 9, op pagina 10. Overigens kun je in grafiek 17, op pagina 15 zien dat de sterfte nog "binnen de marges" zit.

Jakiro

Jakiro

08-11-2009 om 22:41

Vergelijk (relativeren)

Quote:"op dit moment zitten we al bijna aan het aantal megriep-besmettingen dat we vorig jaar aan het eind van het griepseizoen hadden (stond in de krant, weet niet of het écht zo is?!)."
En dan "slechts" 17 overledenen ?
In 2008 vielen er door de griep in totaal ongeveer 43 doden, in 2005 (een slecht jaar) vielen er ongeveer 340 doden door de griep.
Ook bij de gewone griep worden vooral de kinderen tussen de 0 en de 4 getroffen.
Tot zover is inderdaad de mexicaanse griep nog mild te noemen. Het enige verschil is dat bij de "gewone" griep 90 tot 95% van de sterfgevallen met influenza als primaire doodsoorzaak wordt gevonden in de leeftijdscategorie 60 jaar en ouder ......en dat is nu dus anders.Nu is het juist de groep onder de 60 jaar. Hoogstwaarschijnlijk (gok ik) omdat juist die groep mensen in 1957 een vorige pandemie hebben meegemaakt en een natuurlijke weerstand tegen deze mexicaanse griep hebben.
Bovenstaande gegevens relativeren de boel voor mij wel een beetje; deze griep is inderdaad milder dan een "normale" griep. Zelfs al vallen er de aankomende 20 weken ook 7 doden per week en tellen we er nog het gemiddeld aantal doden per week op van de gewone griep, zitten we hoogstwaarschijnlijk nog op een lager aantal dan in 2005.
Ik weet het, waarschijnlijk wishfull thinking, maar het laat me wel makkelijker slapen 's nachts
Jakiro

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2009 om 23:57

Jakiro

Hopelijk was die pandemie ook in Zuid Afrika, anders heeft mijn 'ouderlijk' gezin toch mooi de boot gemist toen met nu dus weer nieuwe kansen/nieuwe prijzen. Maar was er begin jaren '70 ook niet een pandemie, of heb ik dat weer helemaal verkeerd onthouden?

Jakiro

Jakiro

09-11-2009 om 00:16

Kaaskopje

Ja, in 1968, de Hong-Kong griep.
Jakiro
PS Hier wat achtergrond info die het misschien allemaal verduidelijken
http://www.rivm.nl/Images/pandemische%20vaccinatie%20DEF_tcm4-64078.ppt
http://www.rivm.nl/Images/Influenza-griep_tcm4-64074.ppt

Jacoline29

Jacoline29

09-11-2009 om 11:32

Kinderen gevraagd

Ze weten hoe de gewone griep inenting gaat,de mex inenting is precies hetzelfde,dezelfde methode.
Ze hebben beide aangegeven de prik te willen hebben.Heb ze wel de waarheid over deze griep verteld en hoe ik denk dat ze zullen reageren op de prik.Die van 3 daar heb ik voor besloten,gewoon omdat zij dat zelf nog niet kan.Die van 5 en 7 hebben zelf besloten hem wel te willen.

Vraag: kinderen ws. nieuwe griep gehad, toch vaccineren?

Ik heb de huisarts en Postbus 51 al gebeld met de volgende vraag, maar zij hadden het antwoord niet. Heb nu gemaild naar grieppandemie.nl, maar misschien weet een van jullie het (er zit zoveel expertise hier op OO .
Twee van mijn kinderen hebben pas flinke griep gehad. Omdat een kind op de psz Mexicaanse griep had (is onderzoch) en mijn dochter vlak daarna ziek werd, vermoed ik dat het heel goed om de nieuwe griep zou kunnen gaan. Nou zijn dit net mijn "risicokinderen", die in aanmerking komen voor vaccinatie. Kan nu nog (ruim een week later) worden vastgesteld of het idd om de nieuwe griep ging? In dat geval zou vaccinatie onnodig zijn nl.

En als dat niet kan, wat zouden jullie doen? Toch vaccineren, ook al is de kans vrij groot dat het niet (meer) nodig is, of het risico nemen?

Rafelkap

Rafelkap

09-11-2009 om 14:36

Anneque en opeens beslissen wel of niet

Tja Anneque, ik heb geen expertise, maar volgens mij valt nu niet meer te achterhalen of je kinderen die griep hadden. Met een risicogroep zou ik ze wel laten vaccineren.

Tjee, hier twee kinderen tot en met 4 en opeens moeten we beslissen of ze een prik krijgen. Ik neig er wel toe dat te doen, maar voel me wel een overbezorgde muts. Jongste van bijna 3 is (behalve een verkoudheid) nog nooit echt ziek geweest, oudste had wel eens antibiotica voor z'n luchtwegen.
Gaan jullie je kinderen laten vaccineren?

Linda99

Linda99

09-11-2009 om 14:44

Hier

Op dit moment drie griepgevalen in huis. De jongste is 3,5 dus zou inenting kunnen krijgen. Gaan we niet doen omdat ze zeer waarschijnlijk nu H1N1 heeft. En dat verloopt bij haar gelukkig zonder grote problemen dus zie het nut van een prik niet (meer) in.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2009 om 15:48

Tsja...

Ik weet het ook niet. Het risico van mexicaanse griep is niet zo heel groot, maar het is er wel. Het risico van de prik is kleiner.
Maar ook hier hebben we het waarschijnlijk al gehad. En dan vind ik het niet nodig om het risico van de prik nog te lopen. Ik heb er best wat geld voor over om te laten testen of we het al gehad hebben of niet, ik wil morgen eens uit gaan zoeken of dat mogelijk is.
Er schijnt wel een test te zijn om te zien of je het gehad hebt. Maar ik kan op internet nergens vinden hoe dat verder zit.

Tijgeroog

hier zitten we eigenlijk ook met het dilemma dat 'we'(dochter) het waarschijnlijk al gehad heeft. Ik baal zo dat ik niet eerder bij de huisarts aan d ebel heb getrokken. Dochter had koorts en dag erna ging het al een stuk beter, maar daarna is ze op en af toch 2 weken bezig geweest met koorts, hoestbuien, ontzettend moe etc. Nu zei de huisarts dat je het kunt nagaan door antistoffen in het bloed aan te tonen. Er is ooit ene tv-programma van de VARA geweest waar ze dit lieten zien bij het EMC (eramsuc MC).
Alleen gaven ze hierbij aan dat dit niet op particuliere basis zou zijn maar puur wetenschappelijk etc. Het kan dus wel, mijn huisarst zei dat ook. Maar waarschijnlijk doen ze dit niet standaard (financieel plaatje?). Plus dat je dan dus ook bloed zult moeten laten afnemen voor kindlief.

Hie rdus ook een keuze om (lichte) risicodochter te laten inenten terwijl ze het wellicht wel gehad heeft. En dan komt daar vandaag de keuze van broertje van 3 nog bij, die slechts 1 dag hoge koorts heeft gehad en nog wat hoest...pa en ma zijn niet ziek geweest.
Ik blijf het lastig vinden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.