Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ellen

Ellen

16-06-2010 om 11:30

Wie weet wat af van slaap/problemen met doorslapen

Beetje rare titel misschien maar ik wist het niet anders te formuleren!

Mijn "probbleem": ik word sinds 2 weken steevast om 5.30 wakker. En dan echt klaarwakker. Weer inslapen is er niet bij. Soms is het 5.15 en soms ook 5.45.
Te vroeg om al op te staan maar weer inslapen is er niet meer bij.
Ik weet dat er een aantal slaapfasen bestaan en waarschijnlijk is dat patroon bij mij verstoord.
Maar ik begrijp niet hoe dat kan/werkt.
Met inslapen heb ik geen problemen dus een slaappil werkt ook niet en ik lig niet wakker van de zorgen dus dat is ook het probleem niet.

Het maakt ook niet uit hoe laat ik naar bed ga; of het nou 10 uur is of 0.30, het maakt niet uit, ik ben weer wakker om half 6.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe slaap werkt. Of heeft iemand dit misschien ook meegemaakt..
Gaat het vanzelf weer goed komen...

Ik begin echt te merken dat het zich gaat wreken want overdag voel ik me een zombie en er komt weinig meer uit mijn handen..

Bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

16-06-2010 om 11:41

Zon

Nou Ellen, troost je, je bent niet de enige die er op dit moment last van heeft! Ik word momenteel namelijk zelf ook elke dag zo veel te vroeg wakker. Bij mij komt het zeer beslist door het vroege opkomen van de zon. Wat mij een beetje helpt: de rolluiken potdicht doen en oordoppen in, dan hoor ik het gefluit van de vogeltjes niet. En het een beetje accepteren, vroegâh stonden de mensen gewoon op als het licht was en gingen naar bed als het donker werd. Dus ik denk dat ze in de winter een halve winterslaap hielden en in de zomer weinig sliepen.

angel3

angel3

16-06-2010 om 13:06

Jep

waarsch word je toch ergens wakker van (licht,vogels?)Ik herken het. Soms lig ik wakker vaak slaap ik weer in maar in een zeer lichte slaap toestand om dan alsnog om 7 uur me rot te schrikken van de wekker.
Anyway oordoppen werkt heel goed en echt donkere gordijnen inderdaad.
Wat ik ook weleens doe om te 'compenseren' is 1 avond in de week echt rond 10 uur onder de wol....

Ja hoor

vogels, zon, raam wijd open zodat je alle geluiden van buiten goed hoort - heel herkenbaar allemaal. Gelukkig lukt het mij meestal wel om nog even door te slapen daarna. Als dat niet lukt ga ik maar een boek lezen - nuttige besteding van de tijd!

Ellen

Ellen

16-06-2010 om 17:47

Ja, maar..

waarom heb ik daar nu dan ineens last van?
Ik slaap al 5 jaar in hetzelfde huis, in hetzelfde bed, met dezelfde gordijnen. (ook met dezelfde man
En waarom precies om 5.30?

Ik heb er nooit last van gehad, ik snap het gewoon niet.

Ik ga maar eens zo'n oogmasker proberen en een avond heel vroeg naar bed is ook een goed idee!

Bedankt i.i.g. voor jullie reacties.

Jaargetijde

Ellen, je woont er al vijf jaar maar het is bij jou toch niet altijd om 10 's avonds nog licht? We zitten nu vlak bij de langste dag.

Ik heb er zelf de laatste weken ook last van, en door de zorgen van het moment kan ik alleen maar nog een beetje doezelen tot 7 uur. Erg vervelend, kost me veel energie.

sleepy

sleepy

16-06-2010 om 19:04

Krantenbezorger?

Bij ons in de buurt reed een tijdje een krantenbezorger op een snorscootertje. Lawaai genoeg om wakker van te worden.
Tip van een neuroloog toen ik vertelde dat ik altijd om 3 uur klaarwakker was: overdag 2x een kwartier helemaal niets doen, zodat je weer leert om niet meteen tot actie te komen als je wakker wordt en wat slomer blijft en wel weer in slaap kan komen.

Probleem

ik ervaar dat het feit of ik er al dan niet een probleem van maak (vroeg wakker worden, vaak wakker worden) dat het em daarin zit, als ik denk ´o, lekker ik kan nog een uurtje dommelen´ dan lig ik lekkerder dan dat ik me zorgen ga maken omdat het nog zo vroeg is en ik AL wakker ben.

Gaan denken aan leuke dingen, lekker blijven liggen, vakantie, bruisende zee, zonnetje..hmmmmmzzzzzzzzzzzzzz...dat helpt!

(daarbij heb ik mijn slaapkamer erg goed verduisterd)

Welterusten!

koentje

koentje

17-06-2010 om 12:56

Herkenning

ik word ook vaak enkele nachten exact om dezelfde tijd wakker. Soms is dat 3 uur in de nacht en dan slaap ik zo weer in. Maar soms is dat 5.15 en dan gaat dat niet meer zo genmakkelijk.... tja. Ik heb ook het idee dat ik langzamerhenad minder slaap. Dat is toch altijd met het ouder worden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.