Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Windhoos

Windhoos

14-12-2008 om 12:09

Winderig

Dit keer even onder een nick, want ik schaam me hier echt gewoon voor. Beetje vies praatje.
Ik heb heel mijn leven al last van winderigheid. Mijn moeder en oma hadden dat ook. k baal er verschrikkelijk van. Op de meest ongepaste momenten moet ik een wind laten en vaak zijn het ook nog eens van die harde knetters.
Sinds een paar maanden heb ik ook last gekregen van de rest van mijn darmen. Of ik moet tig keer per dag en is stink ik een uur in de wind met mijn knetters en ontlasting. Ander moment zou ik erg graag willen maar dan zit de boel verstopt.
Herkennen jullie dit? Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er middeltjes tegen?
Ik eet regelmatig groente en gebruik elke dag volkorenbrood. Wat kan ik er nog meer aan doen? Wil zo graag van dit probleem af.
Alle suggesties zijn welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

14-12-2008 om 17:12

Nou....

Ik begrijp je schaamte hoor,maar dit is toch echt iets voor de huisarts.En ik weet van nabij dat dit vervelend genoeg is om hulp bij te vragen!Sterkte.
Groetjes,Bastet

Scheetkussentje

Scheetkussentje

14-12-2008 om 17:52

Erg herkenbaar!

Ik heb dit ook heel lang gehad. Had elke dag dat ik ergens was aan het einde van de dag mega-buikpijn.... omdat ik dan geen windjes kon laten. Naar de wc gaan was geen optie want dan klonk het als de 3e syphonie van beethoven die door de plaatselijke fanfare-band werd gespeeld.

Maar nu het goede nieuws! Ik ben naar de huisarts gegaan (na jaren want schaamde me ook) en die concludeerde een spastische darm. Ik gebruik nu movicolon 2x per dag en het helpt geweldig!!!! Ik heb een soepele buik en er gaan dagen voorbij dat ik geen windje laat! Een hele vooruitgang. Daarbij ook wel voedingstips want met uien of kool komt het deels wel terug.

Dus...op naar de huisarts, er is hoop!

Succes.

Minnie

Minnie

14-12-2008 om 19:57

Hier ook...

..is lactose de boosdoener. Sinds ik (vrijwel) lactose-vrij eet heb ik bijna nergens meer last van. Uit eten was een dra-ma! Altijd buikpijn en diarree voor we bij het toetje aan waren gekomen, maar nu neem ik tijdens het eten 3 pilletjes en heb ik nergens last van!

Minnie.

Windhoos

Windhoos

14-12-2008 om 22:11

Fijn

zulke snelle reacties.
Vooral het verhaal van scheetkussentje is zeer herkenbaar! Maar ik heb dus ook last van mijn ontlasting. De ene dag moet ik 3x per dag en het andere moment zit het verstopt (sorry voor het praatje). Hebben jullie (zus) dat ook?
Kool (bloemkool, boerenkool) wordt hier wekelijks gegeten. Uien worden tot het minimum beperkt. Dan maar eens kijken of ik voor mezelf een alternatief kan maken. Kijken of dat helpt.
Heeft iemand het op een andere manier dan met medicijnen op kunnen lossen? Ik zit door allerlei gekke kwaaltjes al aan 2 pillen vast. Eigenlijk heb ik geen zin in een 3de. Voel ik me helemaal zo'n kneus...

MaximeM

MaximeM

14-12-2008 om 23:47

Gevoelig voor...

Hoi,

Mijn man heeft ook altijd veel last gehad van winderigheid (en laat ik nu gek zijn op alles waar ui in zit) het viel ons op dat hij er totaal geen last van had toen hij het atkinsdieet volgde (geen koolhydraten) Alleen is hij na een jaar daar toch weer mee gestopt en hij eet weer gewoon, en de winderigheid is er ook weer. Je zou eens kunnen uitpuzzelen waar je het ergst op reageert, de standaard dingen zoals ui en bonen zijn bekend, maar wie weet reageer jij ook wel heel erg op brood of rijst ofzo...?

Maxime

calien

calien

15-12-2008 om 09:46

Lactose beperkt

Hoi,

Ik had dezelfde klachten als jij en kreeg de tip om eens wat minder producten te gebruiken met lactose. Dus ik ben dat maar gaan proberen en warempel: het winden is echt veel minder (lees bijna niks meer).
Toevallig had ik vorige week zondag toch iets gegeten met lactose erin en ik heb die dag erna veel last gehad van scheten (die ook meer dan verschrikkelijk stonken).
Je hoeft dus niet meteen aan de medicijnen, maar dit zou je kunnen proberen.

Was hier niet een pilletje tegen?

Er is Rennie Deflatine in de handel, dat zou, gezien de naam, misschien kunnen helpen. Geen idee of het werkt, trouwens.

Groeten,

Temet

Minnie

Minnie

15-12-2008 om 12:44

Ik heb eerst..

..radicaal alle lactose uit mijn dieet geschrapt. En let op: het zit in nagenoeg alle melkproducten (alleen hollandse harde kazen zijn vrijwel lactosevrij), maar ook in dingen als chips, kant-en-klaar eten, zakjes kruidenmengsel, zachte witte broodjes, croissantjes en krentenbollen. Dus goed etiketten scannen! Ook weipoeder, droge melkbestanddelen, zijn lactosehoudend.

Nu weet ik inmiddels wel wat ik kan eten. Wel 'n krentenbol, maar geen vla. Wel melkchocolade (hoera!) maar geen melkwit.

Ga ik uit eten, dan neem ik voor de zekerheid Keru-tabs in (lactasepillen, kunnen verder geen kwaad. Het is puur een hulpje om de lactose af te breken, normaal maakt je lichaam de lactase zelf aan). En thuis doe ik dat alleen als ik een keer trek heb ik een pizza met veel kazen of iets anders wat ik niet 'mag'.

Veel mensen die niet tegen lactose kunnen krijgen ook last van fructose. Dus mandarijntjes, appels, mango's, etc, veroorzaken bij mij ook winderigheid en diarree-klachten! Die laat ik dus -helaas- ook staan tegenwoordig.

Minnie

MariaV

MariaV

15-12-2008 om 14:17

Klinkt inderdaad als lactose-intolerantie

Mijn man is volkomen lactose-intolerant en heeft als hij lactose heeft binnengekregen grotendeels dezelfde klachten als jij beschrijft: winderigheid, boeren, buikpijn, verstopping afgewisseld met diarree, loze aandrang, ook wat plassen betreft, en rustloze benen. En raad eens: het kan erfelijk zijn. Dus geen wonder dat je moeder het ook heeft. Hij gebruikt nu melk, room en kaas van het merk Valio, daar zit helemaal geen lactose meer in. Verder mijdt hij alle melkproducten. Het helpt niet om bijv. geitenmelk te nemen, melk van alle dieren bevat lactose. En het is bij hem ook een kwestie van ingrediƫnten doorspitten, want hij verdraagt helemaal geen lactose. Maar dat is vrij zeldzaam, de meeste lactose-intolerante mensen verdragen wel een beetje lactose. Als we uit eten gaan neemt hij eerst een lactase-pil, die pillen zijn zonder recept te krijgen bij de apotheek.
Het is vrij eenvoudig te testen of lactose/melk de oorzaak is: laat 3 dagen alle melkproducten staan en kijk of het beter gaat. Zo ja, drink dan twee glazen melk en kijk of je klachten terugkomen. Zo ja, dan is het vrij duidelijk.
Sterkte,
Maria

Windhoos

Windhoos

15-12-2008 om 18:57

Lactose

Ik heb het artikel nog niet gelezen. Maar ik betwijfel of ik last van lactose heb. Ik drink nooit melk, eet geen zuivel nagerechten. Kaas 1x per week op de pizza of door de pasta. Zakjes
Hmmm, bedenk ineens dat ik wel melk in mijn koffie drink. Maar eens kijken of ik hier Valio melk kan vinden.
Straks ook de link lezen. Kijken of ik meer tegenkom.
Ben heel nieuwsgierig nu.

MariaV

MariaV

16-12-2008 om 10:13

Valio of soja

Als je geen Valio-spullen kunt vinden, kun je ook nog sojaroom in je koffie doen. Dat smaakt wat anders, maar voor drie dagen moet het wel lukken. Misschien kan de natuurvoedingswinkel je aan lactosevrije artikelen helpen?
Maria

Tinus_p

Tinus_p

16-12-2008 om 11:25

Heu

ben je nou al eens bij de huisarts geweest?

Op zichzelf vind ik 'lactose-intolerantie' wel een mogelijkheid, maar er zijn (veel) meer mogelijke oorzaken, varierend van een parasitaire infectie tot coeliakie. Dat is echt iets voor een huisarts om te bedenken wat zinvol is om uit te zoeken.

Windhoos

Windhoos

16-12-2008 om 14:05

Heu?

Nee, ik ben nog niet bij de huisarts geweest. Moet ik wel gaan doen. Idd wat je zegt er zijn veel meer mogelijke oorzaken. Met de daarbij verschillende mogelijke oplossingen. Ik weet het gewoon niet. Ik heb inmiddels de website gelezen en er zijn idd veel overeenkomsten. Ook veel meer producten die ik gebruik waar lactose in zit zonder dat ik daar bij stil stond/staat.
Nu op zoek naar mijn moed om met zoiets bij de dokter aan te kloppen.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2008 om 10:57

Windhoos

Windhoos:
"Ook veel meer producten die ik gebruik waar lactose in zit zonder dat ik daar bij stil stond/staat."
Ja, maar zulke ernstige lactose-intolernatie dat je op spoortjes lactose moet letten is betrekkelijk zeldzaam. De meeste mensen krijgen pas problemen als ze echt een glas melk drinken. De kans dat het iets anders is, is dus groot.

Windhoos:
"Nu op zoek naar mijn moed om met zoiets bij de dokter aan te kloppen."
Onthoud: die dokter krijgt dagelijks mensen met smerige problemen in de spreekkamer. Die kijkt er dus niet van op.

Windhoos

Windhoos

18-12-2008 om 18:34

Bedankt

Tinus, voor het zetje. Had ik even nodig. Vanmorgen naar de dokter geweest. En die heeft met doorgestuurd voor een paar bloedtesten. Ze denkt zelf aan een prikkelende darm en in het slechtste geval een gluten allergie. Maandag komt de uitslag van de test.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.