Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2012 om 13:48

Wintersport en spierpijn

Vorig jaar voor het eerst sinds jaren op wintersport geweest. Allemaal hebben we geskied en het was geweldig! Maar, maar maar....in ons geweldige appartement was geen bad, alleen maar een douche. Die douche had een ecodouchekop, waar je wel lekker van opfriste, maar waar je niet je spieren lekker warm mee kon maken na het skiën. Dat leverde erg veel spierpijn op. Ik had natuurlijk spierpijn verwacht, maar het was wel... euh, heftig.
Nu zie ik de bui alweer hangen voor de volgende keer. Natuurlijk te laat bedacht dat het misschien slim was geweest om skigymnastiek te gaan doen vooraf (bestaat dat trouwens nog?), of andere sport, maar dat is er allemaal niet van gekomen.
Dus nu zoek ik naar alternatieven. Heeft iemand een goede tip om de spierpijn wat in goede banen te leiden? Ik vroeg me zelf af of er niet iets van een lekkere spierwarmende gel bestaat, die je na het douchen op je lichaam smeert.
Ik hoor graag tips.
Aagje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

01-02-2012 om 15:35

Voorkomen en genezen

Tuurlijk bestaat skigymnastiek nog. Google en je krijgt legio hits. Kun je nu nog een programmaatje mee in elkaar draaien voor jezelf.
Spierwarmende gel bestaat niet vziw. Het spul dat gloeierig wordt komt niet veel verder dan je huid.
Maar is voorkomen niet beter dan genezen? Wat langzamer opbouwen en op tijd rusten, je eigen grenzen in de gaten houden? En anders je medevakantieganger(s) vragen om een lekkere massage...
Kari

Pas maar op met die gel

Je hebt smeersels die hitte geven, van Tantum bijvoorbeeld. Mijn vriend heeft het wel eens gebruikt en vond het erg prettig. Toen had zoon een keer een stijve nek: dat spul erop gesmeerd en de arme jongen kermde dat het een aard had. Voor wie een gevoelige huid heeft kan dat spul heel vervelend uitpakken (en dan heb je het er nog niet meteen af, kan ik je zeggen).

Mocht je zoiets willen proberen, neem dan eerst een heel klein beetje om te kijken hoe heftig je reageert.

Groeten,

Temet

Ik kan alleen maar tegen

advil, dat helpt wel.
Maar kun je niet nog proberen elke avond even 10 min te oefenen? Scheelt vast,toch?

Yura

Yura

02-02-2012 om 09:08

Trainen

Het enige dat helpt is vantevoren goed trainen thuis. Natuurlijk is het nog niet te laat. Wanneer ga je? Ik verwacht dat je minimaal nog 2,5 week hebt? Iets wat echt nauwelijks tijd kost is je kuitspieren trainen. Ga op de onderste tree staan van de trap met je hakken over de rand. Kom omhoog op je tenen en zak terug omlaag met je hakken iets lager dan de rand. Doe dit gewoon dagelijks of enkele keren per dag, waarschijnlijk kun je in het begin maximaal 30 keer, maar na een week toch wel 60. Ander gebied dat veel spierpijn oplevert zijn je quadriceps (voorkant bovenbenen), die train je door te squatten, door je knien te gaan. Kun je het beste even op googelen voor een plaatje of filmpje. Ga dit ook dagelijks doen en voer het aantal keren op.
Verder moet je als je daar bent je spieren rekken, ik ben er zelf (na 17 jaar ski-ervaring) nog niet helemaal uit hoe je dat doet, maar goed. Belangrijkste rekoefening is namelijk die van je bovenbenen, die rek je door je voet naar je bil te brengen, maar dat lukt me dus niet met skischoenen aan. Maar ik doe dat dan 's avonds en 's ochtends in het hotel toch maar even. Als je het goed warm hebt krijg je inderdaad minder spierpijn, dus warm aankleden lijkt me misschien wel effectiever dan een gel ofzo.

Yura

Bedankt voor deze tip. Ik had de laatste keren bij het bergwandelen ook zo'n pijn in mijn kuiten, waarschijnlijk omdat we dit op dit moment niet meer wekelijks doen. Ik ben ermee begonnen en hoop dat het helpt!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-02-2012 om 22:54

Ja,

natuurlijk vreesde ik het al, ik moet aan de bak. Ik heb nog zo'n tweeënhalve week. Was een aantal maanden geleden begonnen met baantjes zwemmen op mijn vrije dag. Dacht dat ik daar mijn spieren wel aardig mee losmaakte en hoopte er profijt van te hebben op wintersport. Maar er is de laatste weken altijd wel iets anders waardoor het niet lukt om te gaan.
In ieder geval bedankt voor de tips. Ik kan er wel wat mee.
Aagje

Ella2007

Ella2007

03-02-2012 om 23:17

Hardlopen

Sinds dat ik hardloop, heb ik nooit meer spierpijn bij het skiën......maar ja, daar moet je toch wel een jaartje vt voren mee beginnen. En de eerste afdaling rustig aan doen
Ik heb overigens een hele slechte ervaring met spierverwarmende gel; dat spul brandde zo, en tegerlijkertijd lag ik vreslijk te rillen dat ik er letterlijk kotsmisselijk van werd. Halve nacht niet geslapen. Dat was ook Tantum geloof ik. Dus tip van Temet echt doen hoor !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.