Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nikus

Nikus

07-01-2009 om 09:22

Wintertenen

Jawel, door de slechte bloedcirculatie heb ik wintertenen.
Dit komt weer omdat ik veel minder in beweging ben dan gezson de mensen volgens mijn huisarts.

De huisarts schreef adalat voor maar eigenlijk wil ik zonder medicatie de wintertenen bestrijden.

Heeft iemand tips??

Het doet namelijk knap zeer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 10:04

Vitamine b6.

Hoi Nikus,
Je zou eens Vitamine B6 kunnen proberen.
Proefondervindelijk is gebleken dat dit middel werkt. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor maar het helpt wel. Het is veilig en onschadelijk. De dosis is gedurende vier dagen 1 maal daags 150-200 mg. Daarna 1 maal daags 25 mg. De moeder blijft de Vitamine B6 innemen totdat zij een paar weken pijnvrij is. Deze behandeling kan indien nodig herhaald worden. Als de pijn bij de hoge dosis verdwijnt, maar terugkomt na het overstappen op de lage dosis, kun je de hoge dosis weer gebruiken. Als je een week of twee pijnvrij bent, probeer je te stoppen met de Vitamine B6. Als vitamine B6 na een paar dagen niet werkt, zal het waarschijnlijk niet gaan helpen. Dit is overigens het advies voor Raynauds ( wintertepels ), maar dat is even kort door de bocht dezelfde problematiek als wintertenen.
Verder goed warm houden en grote temperatuurverschillen proberen te voorkomen ( warme sokken en warm schoeisel ).
M.

Au!

Ik ken het ja. Het is belangrijk om je voeten onder alle omstandigheden warm te houden (ik had bijvoorbeeld periodes dat ik naar het werk fietste met mijn bergschoenen-met-dikke-sokken en dan op het werk pas mijn nettere schoenen aandeed).
En verder minstens een keer per dag de voeten goed inwrijven met kamferspiritusglycerine (ook wel bekend als glycerine kamferspiritus).

Dat laatste, daar moet je soms even naar zoeken. Het zit in net zo'n flesje als waarin ook alcohol, boorwater etc wordt verkocht. Vroeger had iedere drogist dat soort flesjes achter de toonbank staan maar tegenwoordig zie ik vaker dat ze de dure luchtjes en de Gilette daar neerzetten en de medicijn-achtige dingen gewoon in het schap hebben (Kruidvat hier bijvoorbeeld) - dan hebben ze dat spul vaak niet meer. Maar de Etos had het gelukkig nog wel op de onderste plank achter de toonbank.

Ik zeur daar uitgebreid over omdat mijn ervaring is dat bij de goedkopere drogisten nooit iemand weet wat je bedoelt als je kamferspiritusglycerine vraagt, maar vaak hebben ze het dus wel ('het staat achter u mevrouw, nee, nog iets meer naar rechts, nee, iets meer naar links, ja die ja'!')

Overigens sluit ik niet uit dat het smeren het verschil maakt, en niet het spulletje zelf, maar ja.

Wisselbaden wordt ook vaak aangeraden, maar dat vind ik erg veel gedoe (en pijnlijk, als je al wintervoeten hebt).

Als mijn tip zou werken, denk er dan om dat je volgend jaar al bij de eerste tekenen van jeuk of roodheid begint met smeren en goed inpakken, dan voorkom je het waarschijnlijk.

Beterschap

Temet

Petra-

Petra-

07-01-2009 om 10:58

Rembrand?

wintertepels??? Kan dat ook nog. Hier twee kids met fenomeen van Raynaud, maar nooit geweten dat dat ook kon.

Polly Shearman

Polly Shearman

07-01-2009 om 11:19

Beste tip ooit

plas over je eigen tenen, gewoon smorgens onder de douche, het helpt ontzettend goed.
Ik heb jaren last gehad van winternenen, veel last kan ik wel zeggen. Alles geprobeerd tot iemand me adviseerde gewoon een tijdje over mijn tenen te plassen en wonder boven wonder zijn ze gewoon genezen!

groet, polly

Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 15:09

Petra.

Ja, dat kan dus ook. Je ziet het vaker bij mensen die ook Raynaud aan de tenen en handen hebben
Nicotine en caffeïne kunnen het nog verergeren, maar ik neem aan dat jouw kinderen dit nog niet gebruiken.
Meer hierover ( van www.borstvoeding.com ).
Behandelingen voor het syndroom van Raynaud (wit kleuren van de tepel)
Het Syndroom van Raynaud wordt veroorzaakt door vaatkrampen die maken dat er naar bepaalde delen van het lichaam geen bloed kan stromen. Het gebeurt als reactie op een daling van de temperatuur. Meestal komt het Syndroom van Raynaud voor in de vingers, bijvoorbeeld als iemand op een koude dag vanuit een warm huis naar buiten gaat. De vingers worden wit en doordat het bloed niet tot in de vingertoppen kan komen, krijgt men een pijnlijk gevoel. Het Syndroom van Raynaud komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en gaat vaak samen met bepaalde ziektes zoals reumatische artritis.

Het Syndroom van Raynaud kan ook in de tepels plaatsvinden en dit gebeurt vaker dan men in het algemeen denkt. Het kan voorkomen naast elke oorzaak van pijnlijke tepels en is feitelijk waarschijnlijk een gevolg van de schade, maar het komt ook, af en toe, voor zonder dat er enige andere vorm van tepelpijn is.

Meestal treedt het Syndroom van Raynaud op na de voeding, als de baby al van de borst is. Waarschijnlijk is de kamertemperatuur kouder dan de temperatuur in de mond van de baby. Als de baby de borst loslaat, heeft de tepel zijn normale kleur, maar snel, binnen minuten of zelfs seconden, begint te tepel wit te kleuren. Moeders beschrijven meestal een branderig gevoel in de tepel wanneer deze van kleur verandert. Als de tepel een tijdje lichter werd, kan hij opnieuw zijn gewone kleur aannemen (als de bloedtoevoer naar de tepel weer op gang komt) en dan voelen moeders een kloppende pijn. De tepel kan gedurende enkele minuten of zelfs gedurende 1 à 2 uur voortdurend van kleur (en van soort pijn) veranderen.

De behandeling bij het Syndroom van Raynaud is het wegnemen van de oorspronkelijke oorzaak van de tepelpijn (slecht aanleggen, schimmelinfectie, enz.). Vrijwel altijd zal de pijn, veroorzaakt door het Syndroom van Raynaud, verminderen als de oorzaak van de andere tepelpijn is weggenomen (door beter aan te leggen, spruw te behandelen enz.), maar wel langzamer. Sommige moeders hebben echter geen pijn meer tijdens de voeding, of hadden die sowieso niet. Sommigen kregen het Syndroom van Raynaud zelfs tijdens de zwangerschap. Als het maar een beetje zeer doet, is een behandeling misschien niet nodig. Het volstaat dan om hen gerust te stellen. In sommige gevallen is een behandeling echter wel aan te raden. Vooral in ernstige gevallen en met name als de pijn tijdens het voeden niet vermindert, aangezien een ernstig tekort in de bloedtoevoer naar de tepel het genezingsproces vertraagt.
M.

Rembrand

Rembrand

07-01-2009 om 15:10

Polly.

Zou het ook helpen bij wintertepels ? ( ik ben een beelddenker dus je begrijpt wel dat ik hier in een deuk lig ).
M.

Sorry, hoor polly... (ot)

maar ik begin toch wel een beetje zorgen om je te maken. Over je tenen plassen en daarmee zou je wintertenen voorkomen?

Gezien deze posting en je vraag over afvalpillen adviseer ik je om zodra de dooi is ingetreden heel snel je loopschoenen uit de kast te halen en een flink stuk te gaan draven...waait het allemaal weer een beetje door in je hoofd

groetjes van Purk

Polly Shearman

Polly Shearman

09-01-2009 om 13:28

Geen grap hoor

natuurlijk is het een onsmakelijk idee, maar over je eigen tenen plassen is onder de douche echt niet zo moeilijk. Over je eigen tepels dan weer wel.... !
mijn tenen waren echt kapot, alles smeersels van de wereld hielpen niet, ik werd wakker van de jeuk snachts.. gillend gek werd ik ervan.
er over heen plassen hielp echt!

Polly heeft gelijk

Hoewel ik het zelf nog nooit nodig heb gehad, propageerde mijn moeder altijd al deze methode tegen wintertenen en -handen. Het schijnt dat ze er zelf veel baat bij heeft gehad. Het wordt natuurlijk wat onsmakelijker als het gaat om winterhanden! :0))

Maud

Maud

11-01-2009 om 12:15

En daarna?

Hoi,

Oke, maar mag je daarna je tenen dan wel afspoelen? Of moet je het erop laten zitten? (lijkt me inderdaad bij winterhanden dan al wat minder) ik heb geen wintertenen maar zou er gerust over plassen hoor geen punt, doe ik nu ook zo vaak onder de douche maar spoel mezelf wel weer af. (geen toilet op eerste verdieping en ga niet, als ik ineens plassen moet het ophouden, me afdrogen en gauw naar beneden rennen als er boven ook een putje is waar het in verdwijnen kan) (alleen tijdens het douchen natuurlijk, voordat iemand denkt dat ik altijd boven het putje ga zitten

Maud

Polly Shearman

Polly Shearman

12-01-2009 om 11:37

Ja hoor gewoon afspoelen

Ik plaste altijd smorgens over mijn tenen terwijl ik in de douchebak stond ( ochtend urine schijnt het beste te zijn ) en zette daarna de douche aan. Zo vies vond ik het ook niet hoor, je spoelt het daarna gewoon weg. Maar omdat mijn tenen echt open waren, kon het toch hun werk doen. blijkbaar.
duurde wel een week hoor voor het over was.
groet, polly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.