Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ziek door mirena n

hallo allemaal,

Even een vraagje. Ik heb na mijn eerste zoon een koperspiraal gehad. Dit omdat ik geen hormonen meer wilde. Na ruim een jaar kreeg ik vage klachten. Veel buikpijn en veel naar het toilet. Vooral in de avond na het eten echt beroerd voelen bij de ontlasting. Eindstand: 12 kilo afgevallen!!! Ook regelmatig vaginale schimmel wat niet over ging. Op een dag dacht ik: het komt door die spiraal!!! Eruit laten halen en de boel trok weer bij... ongelofelijk. Het heeft mij bijna een jaar gekost weer op gewicht te komen. 

Ik heb een angststoornis. Hormonen spelen daar ook een rol in. Ook heb ik hormonale migraine. Ongeveer 2 jaar terug toch weer aan de hormonen en nu voor het eerst een mirena spiraal in de hoop dat het mijn migraine zou verbeteren. 

Maar laatste maanden weer vage klachten. Al 3 maanden op rij!!! Bacteriële vaginose. Al 3x antibiotica voor moeten hebben. Dat is de reden geweest dat ik die spiraal er nu 2 weken terug uit heb laten halen. 
Maar het gaat niet goed met mij momenteel. Ik heb weer veel angst en spanning. Heb al 2 weken sinds de spiraal eruit is bruin verlies. Bijna dagelijks niet heel veel. 
Nu sinds gister echt ongesteld. Best wel erg ook. Voel mij naar... heb een naar onbehaaglijk gevoel in mijn buik en borst. Weinig eetlust.
Pijn in onderrug. Ik voel mij echt heel ellendig en weet niet wat ik met mijzelf aanmoet. Zit er compleet doorheen. Komt iemand dit bekend voor? Het enige wat ik kan verzinnen is dat mijn hele hormoonhuishouding in de war is en dat dat bij moet trekken... 

Is er iemand die weet wat het kan zijn?
Of dit herkent?

Dit is een vraag voor je huisarts, die eventueel je doorstuurt naar de gynaecoloog. 
sini

Sinilind schreef op 25-02-2023 om 21:36:

Dit is een vraag voor je huisarts, die eventueel je doorstuurt naar de gynaecoloog.
sini

Dit en waarom overweeg je geen sterilisatie, tenzij je nog een kinderwens hebt uiteraard?

Leene

Leene

26-02-2023 om 15:41

Haal dat ding er uit. Sterilisatie kan een optie zijn..als je dat niet wilt kun je je verdiepen in natural family planning. Voor dat jij of anderen nu gelijk gaan steigeren.. het is niet voor iedereen weg gelegd maar ik ken zelf verschillende stellen die dit gebruiken en het werkt prima en heeft als voordeel dat je je eigen lichaam beter leert kennen. Mits goed toegepast is de betrouwbaarheid heel hoog. 
Ga verder op zoek naar een arts met veel meer inzicht in hormoonhuishouding dan de gemiddelde arts. Je hebt speciale vrouwenklinieken. Ik merk soms  dat vrouwen jaren kunnen tobben met anticonceptie. Maar je hoeft niet de gangbare middelen te gebruiken. Bovendien kan het voor je hele lichamelijke wel bevinden geen kwaad om je hormoonhuishouding na te laten kijken 

Als je zoveel klachten hebt van spiraaltjes, zou ik daar niet voor kiezen.
Als je hormonen nodig hebt voor stabiliteit zou je ook de anticonceptiepil kunnen overwegen. Ik weet dat somberheid en stemmingswisselingen daar een bijwerking van kunnen zijn, maar als zo'n pil net als de mirena een constante hoeveelheid hormonen afgeeft kan het misschien ook voor een soort stabiliteit zorgen.
Hoe dan ook, bespreek sowieso met je huisarts of gynaecoloog welke opties er zijn en welke voor jouw situatie wel en niet wenselijk zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.