Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zit ik in de overgang?

mijn vraag zit ik in de overgang? Wie heeft er meer dezelfde klachten?

Ik ben 46 jaar.
Sinds 2 maanden heb ik een week voor de menstruatie 1 of 2 dagen bruine afscheiding
Snachts zweten (geen koorts)
Slecht slapen
Sneller emotioneel
Meer hoofdpijn
Maar voor last van een opgeblazen gevoel en pijnlijke buik.

Ik dacht even dat ik blaasontsteking had maar dat is uitgesloten.

Is dit herkenbaar?

Peiling

Ben ik in de overgang
6 stemmen
100%
0%
0%

Waarom ga je niet naar de huisarts?

interessante vraag. Ik ben ook 46 en vroeg me laatst of hoe ik het ga herkennen als ik in de overgang kom. Benieuwd of er nog andere reacties komen…

ja , herkenbaar, heel slecht slapen, rot voelen, prikkelbaar. Ik ben 49 jaar. Maar ik weet het dus ook niet. Wel een keer 3 maanden menstruatie overgeslagen en nu weer normaal enz..

Is jullie menstruatie wel om de 4 weken?

Het kan. Ik (50) heb die dingen ook maar ben vooralsnog keurig regelmatig ongesteld. Ik heb wel twee keer een cyclus van 14 dagen gehad het afgelopen jaar, maar daarna gewoon weer 23-26 (was vroeger 28-30 maar nu al jaren zo kort).

Ik kan de poll dus ook niet beantwoorden want weet niet eens zeker of ik zelf in de overgang ben. Echte opvliegers zoals ik die bij kennissen zie, heb ik niet. Ik heb het wel soms even heel warm, maar geen zweetdruppels of andere narigheid.

Ik heb niet gestemd want ik vind het niet zo duidelijk; je geeft wat vage antwoordmogelijkheden. Maar het zou heel goed kunnen. Hoofdpijn en buikpijn met opgeblazen gevoel zijn herkenbaar voor mij maar dit was al voor de overgang zo en is eerder af dan toe genomen.
Emotioneler en zweten in de nacht is wel een dingetje wat typisch voor de overgang is.

Ik was zelf al wat eerder in de overgang maar bij begon het met eerst vaker (elke 2 weken) ongesteld en pas later helemaal niet meer. Hoe is dat nu bij jou?

Tamara1976

Tamara1976

06-04-2023 om 07:34 Topicstarter

Ik ben al naar de huisarts geweest Gingergirl,omdat ik dacht dat het een blaasontsteking was.. maar dat was het niet. Die kon niet echt een verklaring geven en dacht aan de overgang. 

Ik ben nog wel regelmatig ongesteld maar dat komt ook door de pil. Alleen merk wel dat de menstruatie begint met bruin bloed, daarna wordt het rood en het duurt korter dan anders. eerst was ik 6 dagen ongesteld.. nu is het met 4 dagen wel over.

heb alleen de afgelopen 2 maanden dat ik een week voordat ik ongesteld moet worden dat ik bruinige afscheiding heb gehad. 1 of 2 dagen.

Wat mij is gezegd, door de gynaecoloog. Het zijn overgangsklachten en daar kun je langere tijd last van hebben. Je menstruatie gaat veranderen, langer, korter, heftiger of vaker, alles is mogelijk. Zijn advies aan mij, vraag je moeder wanneer ze in de overgang kwam, dat is een goed uitgangspunt. Mijn moeder was met 50 klaar (terwijl mijn zus met 55nog geen enkele klacht heeft ). En ik moest maar aan de Mirena 🙄.

Je kunt altijd vragen bij de huisarts of je doorgestuurd kunt worden naar de gynaecoloog, om bv een vleesboom uit te sluiten.

Zelf volg ik nu het advies van een oersterk coach en ik heb minder pijnlijke klachten. Ben alleen wel langer ongesteld, dat vind ik wel een nadeel (maar dat kan ook veranderen)

Tamara1976 schreef op 06-04-2023 om 07:34:

Ik ben al naar de huisarts geweest Gingergirl,omdat ik dacht dat het een blaasontsteking was.. maar dat was het niet. Die kon niet echt een verklaring geven en dacht aan de overgang.

Ik ben nog wel regelmatig ongesteld maar dat komt ook door de pil. Alleen merk wel dat de menstruatie begint met bruin bloed, daarna wordt het rood en het duurt korter dan anders. eerst was ik 6 dagen ongesteld.. nu is het met 4 dagen wel over.

heb alleen de afgelopen 2 maanden dat ik een week voordat ik ongesteld moet worden dat ik bruinige afscheiding heb gehad. 1 of 2 dagen.

Huisarts kan bv ook bloedonderzoek doen om je hormoonhuishouding in kaart te brengen. Evt. Doorverwijzing naar gyno om uit te sluiten dat het niets anders is.

Ik herken deze symptomen uit je rijtje:
Snachts zweten (geen koorts)
Slecht slapen
Sneller emotioneel
Meer hoofdpijn
(plus bij mij onregelmatig ongesteld met wisselende hoeveelheden en nog wel wat zaken).
Dus, ja, ik denk dat het inderdaad de overgang zou kunnen zijn.

En je huisarts denkt dat ook. 

ik heb vanaf m'n 43e dit soort veranderingen. Ben nu 56 en het laatste jaar had ik hooguit wat spotting ( nog steeds maandelijks) en nu alweer 3 weken nonstop vloeien. Klinkt als de lange aanloop naar de menopause. Voordeel is wel dat de veroudering wat trager gaat, maar man man wat zou ik m'n baarmoeder graag ontslaan.

Fer13 schreef op 06-04-2023 om 10:08:

ik heb vanaf m'n 43e dit soort veranderingen. Ben nu 56 en het laatste jaar had ik hooguit wat spotting ( nog steeds maandelijks) en nu alweer 3 weken nonstop vloeien. Klinkt als de lange aanloop naar de menopause. Voordeel is wel dat de veroudering wat trager gaat, maar man man wat zou ik m'n baarmoeder graag ontslaan.

Nu je dit schrijft, bedenk ik ineens dat ik een paar maanden geleden ook zes weken non-stop heb gevloeid. Niet veel, maar precies genoeg om heel irritant te zijn. Ik moest van de huisarts even aankijken en net toen ik wilde aandringen op een doorverwijzing, was het over.

Mijn moeder moest vanaf 48 aan de prikpil vanwege bloedverdunners dus zij weet niet wanneer ze in de overgang kwam.

MMcGonagall schreef op 07-04-2023 om 11:20:

[..]

Nu je dit schrijft, bedenk ik ineens dat ik een paar maanden geleden ook zes weken non-stop heb gevloeid. Niet veel, maar precies genoeg om heel irritant te zijn. Ik moest van de huisarts even aankijken en net toen ik wilde aandringen op een doorverwijzing, was het over.

Mijn moeder moest vanaf 48 aan de prikpil vanwege bloedverdunners dus zij weet niet wanneer ze in de overgang kwam.

Mijn moeder hetzelfde, en daardoor heb ik geen voorbeeld en daarmee wat vooruitzicht. Jammer, ik tel graag af

Heel goed mogelijk. Ik herken er in elk geval wel dingen van. Maak eens een afspraak met een overgangsconsulente! Kan zeer verhelderend zijn en ze hebben goede tips. Heel veel huisartsen wimpelen je af omdat er bij hen te weinig kennis is. Als je een goede verzekering hebt kan je het consult vergoed krijgen. (Vooraf even checken).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.