Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Roosje

Roosje

13-06-2010 om 16:09

Zonnebril op sterkte voor kleuter

Onze zoon van 4 draagt een bril. Nu gaan we op een zon- zee en strandvakantie en nu vraag ik me af of er voor jonge kinderen ook zonnebrillen op sterkte zijn? Eén die al het UV licht blokkeert. Iemand ervaring mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

13-06-2010 om 16:46

Lijkt mij wel.

Je kan immers in elke kinderbril zonneglazen op sterkte zetten.
Ik zou er even mee langs je opticien lopen.
M.

Puck

Puck

13-06-2010 om 19:21

Precies rembrand

Ik vraag me af waarom je er over twijfelt of dat bestaat. Als er gewone brillen voor kinderen te krijgen zijn dan zijn er ook zonnebrillen op sterkte te krijgen. Zoals Rembrand al zegt: gewoon even langs je opticien.

Roosje

Roosje

13-06-2010 om 20:47

Omdat

ik dus nooit een jong kind zie met een zonnebril. Behalve dan van die baby banz dingen of een hema zonnebril gevalletje. Zo'n rare vraag is het toch niet?

Tijgeroog

Tijgeroog

13-06-2010 om 21:14

Opticien

Ik denk dat opticiens niet zo graag zonnebrillen aan kinderen geven. Toen ik bij de opticien een babybanz ging halen (omdat we op wintersport gingen) kreeg ik de nadrukkelijke waarschuwing om 'm alleen bij heeeeeel veel zonlicht (dus inderdaad met wintersport) te laten dragen, omdat de ogen er anders aan wennen om weinig zonlicht mee te maken en er daardoor ook niet goed tegen kunnen. Bij ons een zonnebril dus ook vooral speelgoed. Zelf draag ik ook bijna nooit een zonnebril, alleen bij sporten of autorijden tegen de zon in.

marie

marie

13-06-2010 om 21:55

Losse voorhanger

Hallo
Je kunt ook een losse voorhanger kopen bij de brillenzaak die je op bril zet.
Is in elk geval een stuk goedkoper, want denk er om dat je voor hem de eerstkomende jaren elk jaar een bril moet aanschaffen, omdat zijn hoofd nog erg gaat groeien.
Onze meiden hebben ook al jaren een bril. Jongste ook al vanaf kleuter, maar ze hebben nog nooit en zonnebril op sterkte gehad. Wel eens zo'n voorhanger. Gebruiken deden ze die eigenlijk nooit.
Wij zijn dan wel geen brildragers, maar wij dragen eigenlijk ook nooit een zonnebril. Alleen bij laagstaande zon in de auto en soms op het water als het teveel schittert. Ik vind namelijk dat je ogen daar teveel aan gaan wennen.
Dus ik zou zeggen- probeer het gewoon zonder of met zo'n voorhanger. De brillenzaak kan je daarover adviseren.
succes

Yvon Meijer

Yvon Meijer

14-06-2010 om 08:30

Zelf

Ik heb sinds kort zelf een zonnebril op sterkte; wat is dat fijn! Niet meer knijpen met je ogen de hele dag, daardoor zie ik veel meer als de zon schijnt, veel rustiger gevoel. Mijn bril is niet heel erg donker maar fijn lichtbruin. Als je het kunt betalen zou ik het zeker doen; ik weet niet hoe lang hij m kan gebruiken.. Zo'n voorhangding zou ik absoluut niet doen, vreselijke ondingen.

Puck

Puck

14-06-2010 om 08:40

Tijgeroog

Dat vind ik een raar advies van de opticien. Juist kinderen zijn heel erg gevoelig voor UV-licht en daarom wordt volgens mij juist geadviseerd om voor kinderen een goede zonnebril aan te schaffen die goed beschermt tegen UV-licht. Want dat UV-licht kan namelijk ook flink schade aanrichten aan je ogen. Van die flutzonnebrilletjes zonder goed filter zijn helemaal uit den boze, die vergroten je pupillen omdat het donkerder is, maar het schadelijke UV-licht kan wel lekker op die oogjes inwerken.

Vic

Vic

14-06-2010 om 10:20

Nooit gehad

Toen oudste klein was zijn we wel op wintersport geweest. Toen kreeg ze buiten een gewone (kinder-) zonnebril op. Nu loopt ze vaak met zo'n enorme Paris Hilton bril, die ze gewoon over haar normale bril zet. De brillen van mijn kinderen zijn nogal aan de prijs dus ik vind het te duur om voor alleen de zomerperiode een speciale bril aan te schaffen. Als we voor 39 euro klaar zouden zijn bij Specsavers, zou ik het wel overwegen.

Geen probleem

Onze dochter (nu 9) heeft ook een bril vanaf ongeveer haar 4e. We hebben toen meteen een zonnebril op sterkte aangeschaft, onze opticien vond dat helemaal niet raar. We doen mee met het spaarplan van Hans Anders; iedere maand spaar je 5 euro, na een jaar krijg je een bon en kun je een montuur inclusief glazen uitzoeken. Als de sterkte gelijk is gebleven doet ze meestal 2 jaar met haar zonnebril, haar gewone bril vervangen we elk jaar (scheef, krassen enz.)
Je zoekt gewoon een leuk montuur uit, en daarin zetten ze donkere glazen op sterkte.

Anonix

Anonix

14-06-2010 om 15:46

Ja hoor...

Mijn zoon heeft een kinderzonnebril op sterkte. Het is een normaal kinderbrilmontuur, maar dan met donkere glazen erin. Net zoals ze het bij volwassenen doen.

Kostte 45 euro bij Hans Anders (z'n normale bril was over de 200 euro bij een goede opticien). Hij is er helemaal gelukkig mee, want hij heeft gewoon best wel gevoelige ogen en zonder zonnebril loopt hij er maar ongelukkig bij: knijpen, traanogen, etc. Ik snap dus niks van het advies van die oogarts.

Starry Night

Starry Night

16-06-2010 om 09:51

Uv-straling

Als UV-stralen dermate schadelijk voor het kinderoog zouden zijn dat een zonnebril noodzakelijk is, dan zouden er veel meer halfblinde kinderen op aarde rondlopen. Kinderen (en grote mensen ook trouwens) knijpen bij fel zonlicht hun ogen dicht en kennelijk volstaat dat in de meeste gevallen (behalve inderdaad op wintersport of bij zeer felle zon, kan ik me voorstellen). Een kind dat een zonnebril draagt zal de ogen niet dichtknijpen en het oog daarmee meer blootstellen aan die UV-stralen. Je zult dus hoe dan ook een zonnebril moeten kiezen met een heel goed UV-filter. Anders richt een zonnebril eerder schade aan dan dat het goed doet.
Wat me opvalt is dat ik, wanneer ik hierop google, vooral op reclamesites van brillenfabrikanten terechtkom...

Roosje

Roosje

16-06-2010 om 19:35

Uv-straling

Het is gewoon bewezen dat UV-straling slecht is voor de ogen hoor. Juist in combinatie met terugkaatsing van het licht wat je dus altijd hebt in de sneeuw, op het strand en in/op het water. Gewenning zal er best iets mee te maken hebben. Dat geeft juist aan dat als je van een "Hollands" klimaat op vakantie gaat naar het zonnige zuiden, je je ogen beter kunt beschermen. Want je ogen hebben er niet in die mate aan kunnen wennen.
Dat je overigens op opticien sites uitkomt, lijkt mij redelijk logisch. Want als ik zoek op zonnebrand, komt ik ook uit op (commerciële) sites van zonnebrandcrème fabrikanten. Dat wil nog niet zeggen dat het niet nodig is!
Bedankt voor alle tips, ik ga gewoon langs onze opticien!

Starry Night

Starry Night

16-06-2010 om 19:54

Ik schreef...

... dat een zonnebril in de sneeuw of bij fel zonlicht een ander verhaal is en ik schreef dat je bij het kopen van een zonnebril er een met een hoog UV-filter moet hebben, omdat het anders simpelweg gevaarlijker is dan zonder bril, juist bij kinderen. Volgens mij beweerde ik daarmee niets onzinnigs.
Als ik overigens op zonnebrand google krijg ik hoofdzakelijk sites die waarschuwen voor huidkanker. Geen commerciële site van zonnebrandmerken.

Puck

Puck

16-06-2010 om 22:08

Klopt starry

Wat je schrijft over UV-beswcherming, dat had ik ook eerder aangegeven. Maar een opticien verkoopt helemaal geen bril zonder goede UV-bescherming. Als je zo'n goedkoop ding van de Zeeman koopt, dan moet je idd opletten. Er zit als het goed is altijd een sticker op het glas waarop aangegeven wordt hoeveel UV-bescherming het biedt en voor welke UV (A en B is het belangrijkste).
Maar ook in normale omstandigheden (dus niet die extremen die jij noemt) met zonnig weer is het niet fijn om veel met je ogen te moeten knijpen. Daar krijg je op den duur hoofdpijn van. Ik zie het net als Roosje: je huid bescherm je met een zonnebrandcreme, je ogen met een goede zonnebril.

Puck

Puck

17-06-2010 om 09:45

Overigens, ogen beschermen

Het probleem met een slechte zonnebril zit 'm niet in het niet dichtknijpen van je ogen. Met name de grotere pupil achter de donkere glazen geeft het probleem: daardoor kan er meer UV-licht op je netvlies komen.

Starry Night

Starry Night

17-06-2010 om 11:11

Puck

Een kind met een slechte zonnebril kijkt onbevangener in het zonlicht, dan een kind zonder slechte zonnebril. Dat maakt wel degelijk uit. Althans, ik heb wel eens gehoord / gelezen dat een slechte zonnebril om die reden met klem ontraden wordt.
Hoe dan ook: mijn kinderen dragen louter een zonnebril in zuidelijke landen. Hier in Nederland nooit.

Puck

Puck

17-06-2010 om 12:36

Starry

Zucht, ik speek je toch ook niet tegen. MAar het grote versdchil zit 'm toch echt niet in het dichtknijpen van de ogen maart in de grootte van de pupil. In het donker (dus ook achter een zonnebril) zijn die groter waardoor ze meer UV-licht doorlaten. De lens van het oog is in staat dat UV-licht deels te blokkeren maar een deel gaat er wel door en komt op het netvlies en kan daar beschadigingen aanrichten. En hoe ik dat weet: van de oogarts die in december bij mij een kunstlens heeft geimplanteerd en die nu die UV-bescherming overneemt. En van mijn zusje die 2 weken geleden dezelfde operatie heeft ondergaan alleen dan met een lens die minder UVabsorbeert en waardoor ze nu vaker een zonnebril op moet zetten. Maar beide oogartsen raadden dus aan om een zonnebril met maximale UV-bescherming te kiezen vanwege het pupil verhaal, niet vanwege het knijpverhaal.
En los daarvan: vind jij het prettig om als je de hele dag buiten bent continu je ogen dicht te knijpen. Ik krijg daar hoofdpijn (en rimpels) van. Ook daarom is een zonnebril prettig.

Starry Night

Starry Night

17-06-2010 om 17:08

Puck

Je hebt gelijk: een zonnebril zonder UV-filter is gevaarlijk doordat je pupil door het donkere glas groter wordt, dat heeft inderdaad niks met knijpen te maken. Maar goedkope zonnebrillen, dat heb ik heus ooit ergens gelezen, zijn voor kinderen gevaarlijker dan voor volwassenen. Misschien omdat ze dan in de verleiding komen om in de zon te gaan zitten kijken? Weet ik veel.
Anyway: ik draag m.n. in de auto een zonnebril (als ik rij) en eigenlijk vooral sinds ik lenzen heb. Daardoor lijk ik meer last van de zon te hebben. Maar dan heb ik het dus echt over het licht waar ik last van heb. Mijn kinderen klagen daar nooit over, maar die zijn dan ook niet lensdragend.
Weet je wat het is...? Als het werkelijk zo was dat het menselijk oog ons waterige zonnetje niet aan kan, dan heeft Onze Lieve Heer dat wel bijzonder slecht geregeld, als ik het even zeggen mag. Al honderdduizenden jaren bevolkt onze diersoort moeder aarde, zonder UV-filters voor hun ogen te (kunnen) plaatsen. Die filters zijn nog maar relatief zeer recent uitgevonden. Arme voorouders...

Puck

Puck

17-06-2010 om 19:35

Starry

Ik denk dat het voor kinderen gevaarlijker is om dat die misschien gevoeliger zijn? Net als dat dat voor huid van kinderen geldt: die verbrandt ook eerder. Een foute zonnebril kan dan misschien makkelijker schade aanrichten. Zou dat het zijn? Is een pure boerenverstandredenering.
En tuurlijk kunnen onze ogen dat waterige zonnetje best redelijk aan. Onze lieve heer heeft namelijk onze lens een UV-filter gegeven, net zoals de mensen rond de evenaar een huid hebben die van nature beter beschermt.
Maar vergelijken met je voorouders is niet aan de orde denk ik: toen was de beschermende ozonlaag veel dikker.
Maarre (o.t.) je hebt het over "Onze Lieve heer" en "al honderdduizenden jaren aardbewoners". Dat gaat toch niet samen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.