Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

*Sophie*

*Sophie*

13-11-2008 om 14:23

Zoon (14) vaak zwart voor de ogen

En dan bedoel ik dat hij dat vaak heeft op het moment dat hij van zitten of liggen over gaat in de stastand, dat hij dan zo'n zwaar gevoel krijgt in zijn hoofd en dat het zwart wordt voor zijn ogen. Dat heeft hij al een tijdje en wel een keer of 4-5 per dag. Hij moet dan even stil blijven staan en rustig wachten tot het wegtrekt en dan kan hij weer verder.
Het is niet alleen op momenten dat hij heel abrupt van stand verandert, maar ook in het gewone bewegen.

Iemand hier bekent mee? Hij maakt op het moment geen groeispurt mee, sterker nog; hij is volgens ons uitgegroeid, want hij was een heel vroege puber en hij staat al een flinke tijd stil met groeien, ook met zijn voeten. Hij is normaal van postuur en hij doet niet overmatig veel. Waar zou ik nog meer aan kunnen denken?

groetjes, Sophie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
niemie

niemie

13-11-2008 om 14:30

Lage bloeddruk

Het zou een tijdelijk verlaagde bloeddruk kunnen zijn. Dus proberen om niet schielijk op te staan. Hoewel dat voor pubers wel moeilijk is

niemie

niemie

13-11-2008 om 15:36

Puber

Lage bloeddruk komt wel vaker voor bij pubers, dat kan na enige tijd vanzelf weer overgaan. Is een soort van aanpassing die het lichaam moet zien te maken aan het volwassen lijf (zo is het mij destijds uitgelegd tenminste). Misschien is het voor hem juist goed om toch rustig aan eens wat te gaan sporten. Beetje fitnessen vinden die jongens vast wel stoer.

Ook gehad,

vooral als puber ging ik regelmatig van mijn stokje, en vooral snel opstaan was funest. Bloeddruk is nog steeds laag, maar mijn lichaam is er klaarblijkelijk aan gewend, want ik heb er zelden meer problemen mee.

Ingrid

Puck2

Puck2

13-11-2008 om 16:26

Altijd al gehad

Ik heb er altijd al last van gehad en het hoeft niet eens met een lage broeddruk te maken te hebben. Door het plotseling overeind komen krijgen je hersenen gewoon even minder bloed (wet van de traagheid zeg maar) en dat geeft die versachijnselen.

Hoeft idd niet perse lage bloeddruk te zijn

Zoon (inmiddels 11) heeft het ook sinds een jaartje. Is ook al eens flauw gevallen. Ik zág hem gaan, eng! H.a. heeft wel bloeddruk gemeten, maar dan meet je op een moment dat hij geen klachten heeft. Het kan dus tijdelijk lage bloeddruk zijn, maar h.a. gaf ook de uitleg zoals Puck hierboven. Het lijkt wel met periodes beter te gaan. Op het moment heeft hij weer vaak last, vooral 's ochtends.

Biene M.

Biene M.

14-11-2008 om 08:35

Toch

Ik had daar vroeger vaak last van en had dan eigenlijk altijd bloedarmoede. Misschien even bloed laten prikken?

Vroeger ook gehad

Ben er zelfs twee keer van flauwgevallen. En het ging vanzelf over, nu heb ik het nooit meer. Ik heb nooit na laten kijken wat het was, maar mijn moeder heeft het ooit aan de huisarts gevraagd. Die zei: Dat komt meer voor bij pubers. Niet te snel opstaan als je een tijd gezeten of gelegen hebt.

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 11:05

De mooie naam

van dat verschijnsel is orthostatische hypotensie. Idd tijdelijke lage bleoddruk in het hoofd doordat het bloed bij snel overeind komen niet zo snel "naar boven" kan. Heeft niets te maken met een algemeen verlaagde bloeddruk of bloedarmoede.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthostatische_hypotensie
Kari

Jujube

Jujube

14-11-2008 om 16:37

Hier

Zoon heeft dat ook gehad. Bloeddruk was goed, maar huisarts zei idd dat hij af en toe opeens een lage bloeddruk kon hebben; echt een puberverschijnsel volgens haar. Ze raadde zoon aan altijd zoute drop op zak te hebben. Dat heeft hij met plezier gedaan natuurlijk Hij is nu bijna 16 en heeft er geen last meer van.
Groet,
Jujube

Jujube!

Waarom heeft onze huisarts dat toen nooit gezegd? Ik ben dol op zoute drop, hoe zouter, hoe lekkerder... 't Is gemeen.

Jujube

Jujube

15-11-2008 om 09:51

Genista

Och arme! Tjsa, in in onze jeugd hadden ze medisch gezien nog niet zulke vergevorderde inzichten
Zoute drop is idd heerlijk. Manneke Pis en salmiakriksen zijn hier in huis favoriet.
Groet,
Jujube

Nasha the first

Nasha the first

15-11-2008 om 17:23

Ja zoute drop...

ook eens op doktersadvies moeten eten hahahahah, goeie smoes he? Mijn bloeddruk is ook vaak laag, dus ik vond het helemaal niet erg hahahahaha

Jujube

Jujube

17-11-2008 om 01:01

Lidwientje

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Drop staat hoe 't precies werkt. Zoete drop bevat minder zout, maar wel meer suiker dan zoute drop.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.