Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zorgen om vriendin met burnout

ik heb wel eens eerder wat gepost over een vriendin die burnout heeft.

Ik maak me toch zorgen om haar: ze ligt bijna de hele dag op bed en dat al maanden lang. Ze zegt dat ze 's nachts vaak om een uur of twee wakker wordt en dan de hele nacht verder niet kan slapen. Ze gaat dan vaak overdag op bed liggen.

Ze had een baan voor 18 uur maar is daar mee gestopt. Ze is twee jaar geleden gescheiden en zorgt deels nog voor twee kinderen.

Ze wil liever niet naar de huisarts: ze gelooft niet zo in de reguliere gezondheidszorg. Ze is bezig met allerlei alternatieve dingen zoals accupunctuur.

Op zich niets mis mee, maar ze doet bepaalde dingen niet die mij nuttig zouden lijken, nl. sporten. Ze zegt dat ze dat fysiek niet aankan en dan weken weer kapot is.

Wat is de gebruikelijke procedure bij een burnout? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het gezond is om hele dagen op bed te liggen. Volgens mij wordt een gezond mens daar moe van. Ondertussen gaat ze op deze manier wel misschien haar baan kwijtraken en dan misschien later ook nog haar huis. Haar ex is bezig een vrouw naar Nederland te laten halen en ik geloof dat hij later ook meer zorg over de kinderen wil.

Ze zegt dat ze al ongeveer 10 jaar een burnout heeft. Gaat het bij sommige mensen dan echt niet meer over? Ik vind het moeilijk om zo lijdzaam toe te kijken hoe ze "de afgrond inglijdt". Ik ben zelf een heel actief en sportief persoon en vind het daarom ook moeilijk dit te begrijpen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

24-01-2010 om 13:41

Zorg

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je vriendin. Overdag slapen en geen lichaamsbeweging is allebei niet goed. Maar als ze zelf niet anders wil, dan kun jij er ook niets aan doen, behalve het loslaten zodat je er zelf minder last van hebt. Ze moet het echt zelf doen.

marcella

marcella

24-01-2010 om 14:27

Begrip

Dit klinkt meer als het chronisch vermoeiheidssyndroom. Het het lijkt erop dat ze nooit een juiste behandeling hiervoor heeft gekregen.Misschien is ze wel vele malen teleurgesteld door artsen en geloofd ze daarom niet meer in reguliere zorg. En het kan ook waar zijn dat ze van sporten weken moet bijkomen, als haar lichaam niet goed herstelt of erg verzwakt is.
Is ze ook depressief?
Want het is natuurlijk niet goed om hele dagen in bed te liggen. Vraag anders aan haar wat haar een beetje energie kan geven? Ik denk dat het vooral voor haar helpt als je naar haar luistert, haar serieus neemt en samen met haar naar verlichting zoekt.

Tinus_p

Tinus_p

24-01-2010 om 17:18

Vraagje

liat:
"Ze had een baan voor 18 uur maar is daar mee gestopt. Ze is twee jaar geleden gescheiden en zorgt deels nog voor twee kinderen."
Hoe komt ze aan geld??

liat

liat

24-01-2010 om 19:44 Topicstarter

Ze heeft een erfenis gehad...

maar ze vertelde me laatst dat de bodem van het spaargeld in zicht is. Ze vertelde me dat ze misschien haar huis moet gaan verkopen. Dat baart me eigenlijk ook zorgen. Ze gaat ook regelmatig op vakantie in het buitenland. Volgens mij gaat de klap zo meteen hard aankomen als haar geld op is.

Nesile

Nesile

24-01-2010 om 22:52

Vakantie?

Gaat ze op vakantie in het buitenland dan ook hele dagen in bed liggen?
Nesile

liat

liat

25-01-2010 om 09:07 Topicstarter

Inderdaad

ze gaat op bezoek bij familie, dus die zorgen dan voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.