Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jillian

Jillian

14-11-2011 om 12:49

Nee

Ik vind het geen goed plan. Je kan niet altijd alles op de midden inkomens verhalen zoals de SP wel doet. Ik ben ook niet voor inkomsten afhankelijk premies. Het huidige systeem met zorgtoeslag vind ik prima. Ja, goedkoop is een verzekering niet maar als je ziet welke bedragen zelfs een simpele operatie al kosten vind ik het reuze meevallen. Ik heb in mijn leven de premie er in elk geval al minstens 10x uitgehaald. Ik snap dat het niet voor iedereen geld maar ik vind echt oprecht niet dat we zo'n slecht systeem hebben.

Natuurlijk kan je het systeem ook nationaliseren zoals in Engeland bijvoorbeeld. In zekere zin een fantastisch systeem en iets waar de Engelsen trots op kunnen zijn. Maar ook zeker niet zonder problemen want het is natuurlijk wel een enorme moloch en je bent als patient afhankelijk van wat jouw primary care trust vergoed. Wisselen zoals bij een verzekering kan niet. Wel kan je natuurlijk een prive verzekering afsluiten en dan is de tweedeling in de maatschappij dus net zo goed een feit.

In elk geval ligt dit plan weer te veel de nadruk op de midden inkomens.

sp

sp

14-11-2011 om 14:05

Gosgosh

even een klein foutje maken mag ook al niet meer. tsk.

Maar goed, het was alleen even als voorbeeld, en dat het nu 10 jaar later is, prima, maar het blijft nog steeds heel veel geld!

Vic

Vic

14-11-2011 om 14:08

Tjee, jij zult ook niet snel je ongelijk bekennen he? Het kan hoor, dat je 2150-2500 euro per maand 'heel veel geld' vindt, maar als je niet in aanmerking komt voor welk voordeel/toeslag dan ook is het best snel op met een gezin. Natuurlijk kan er best nog wat vanaf, de broekriem wat aanhalen, en dat is precies wat de SP wil.

sp

sp

14-11-2011 om 14:18

ik zet het steeds maar af tegen dat gezin dat het van 1300 euro moet doen. Die moeten zeker de broekriem aanhalen, en nog veel strakker. En ja, zelf zit ik daar heel ver boven (zoals je kan zien) en toch vind ik het wel een goed plan, bijzonder he? Solidariteit heet dat inderdaad, wat in Nederland tegenwoordig ver te zoeken is.

Belle Époque

Belle Époque

14-11-2011 om 14:23

Vic

"Het kan hoor, dat je 2150-2500 euro per maand 'heel veel geld' vindt, maar als je niet in aanmerking komt voor welk voordeel/toeslag dan ook is het best snel op met een gezin."

Zelfs met toeslagen kom je als minimaatje niet aan dat bedrag en valt er weinig meer te bezuinigen. De ziektekostenverzekering wordt in 2012 duurder en er wordt minder gedekt, het eigen risico wordt hoger... Ik ken mensen die de wanhoop nabij zijn en met "dan ga je maar meer werken" niets opschieten.

Jillian

Jillian

14-11-2011 om 15:13

Izar

Ik vind de zorg toeslag prima.Hiermee worden uit algemene middelen mensen die minder inkomsten hebben geholpen. Misschien zou ik zelf het hele systeem anders inrichten maar dat is een ander verhaal.

Ik weet niet meer hoe ik er op kwam maar ik dacht meer aan gedifferentieerde premies. Dat leek me geen goed idee. Ik weet dat het resultaat niet anders is dan nu maar verzekeringsmaatschappijen zouden niet met de inkomsten te maken moeten hebben.

Maar volgens mij haal ik nu ook dit draadje door elkaar met een discussie die ik vorige week dus vergeet verder dat hele verhaal want ik maak het er niet logischer op

Jillian

Jillian

14-11-2011 om 15:15

Het wordt er natuurlijk niet geloofwaardiger op als je 15000 euro netto gaat vergelijken met 99000 gulden bruto. Je argumenten zijn misschien goed maar door dit soort gehussel met cijfers komen die ook niet meer naar voren.

sp

sp

14-11-2011 om 15:23

Jeetje

wat een geneuzel zeg. Een foutje, op de vroege ochtend, op maandag nog wel. Man o man. Ik heb daarna toch de juiste berekening laten zien? Lekker makkelijk he, om je daar achter te verschuilen. "Nee, iemand op een forum maakte een rekenfout en nu geloof ik van het hele plan niks meer!"

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2011 om 15:35

Veel geld, 2150-2500 euro schoon per maand?? Oh dat valt vies tegen hoor, alleen al aan huur en zorgverzekering ben ik al 1100 euro kwijt per maand. Dan nog deels studiekosten voor de oudste, andere vaste lasten,vaak kan hier weinig anders meer gedaan worden dan die vaste lasten + eten. Ik ben blij dat ik nog wat ochtenden werk waarvan we dan gitaaarlessen en turnlessen betalen voor twee van onze drie kinderen, en natuurlijk ben ik blij dat ik niet op bijstandsniveau zit, maar veel geld? mwah.

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2011 om 15:37

Neemt niet weg dat ik het heel eens ben hoor, met het zorgplan van SP, begrijp me niet verkeerd.

Ely

Ely

14-11-2011 om 22:35

Stem tegen, stem sp (ot)

Die slogan vertelt toch al het hele verhaal? Als het ergens over ging zouden ze wel zeggen waar je dan voor stemt....

En het geneuzel dat solidariteit zeldzaam is in hedendaags Nederland vind ik ook zo'n trieste. Fijn dat je trots bent op jezelf, ik ben benieuwd wat je allemaal moet nalaten voor die solidariteit Maar wat er voor de rest in Nederland gebeurd en hoe zeldzaam het is kun je niet zo zeggen. Solidariteit komt voor in alle soorten en maten, niet alleen door 'tegen te stemmen'.
In feite probeer je met zo'n uitspraak hoger te komen door op anderen te gaan staan.

Ik vind het zo zonde als goede ideeën ten onder gaan aan de neiging om de mensheid te verbeteren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sp

sp

15-11-2011 om 10:29

Grappig

hoe oude slogans van de sp er altijd bijgehaald worden. In mijn optiek is dat allang niet meer waar de sp voor staat en hebben ze tegenwoordig toch wel meer in hun mars. Maar ja, als ze maar niet aan je portomonnee komen he?

Fiorucci

Fiorucci

15-11-2011 om 10:48

Joyeux

Nounou, ik vermoed dat je niet echt weet waar SP mee bezig is. In onze stad hebben zijn diverse spreekuren, en echt niet alleen voor minima, om te helpen met diverse instanties, vaak op geheel vrijwillige basis. En gezien de enorme respons hierop is het kennelijk geen overbodige luxe. De beste huisartaspraktijk die we hier decennialang hadden, was die van de SP, waar men de helft minder medicatie uitschreef dan vergelijkbare praktijken, en heel veel aandacht werd besteed aan preventie. Misstanden bij justitie, oa kwa werkomstandigheden van personeel in gevangenissen, werden onder de aandacht gebracht in de tweede kamer door de SP, andere partijen wilden de mails van het personeel niet eens beantwoorden. Je hoeft het van mij niet eens te zijn met standpunten van de SP, maar het beeld wat jij schetst klopt niet.

sp

sp

15-11-2011 om 11:02

Izar

heb je het verhaal wel gelezen dan? Er staat heel duidelijk in waar het omslagpunt ligt, dus me dunkt dat je zelf even moet kijken wat je inkomen is. Er zijn 3 verschillende varianten doorgerekend. En ok, het zal misschien niet alle problemen oplossen, maar doet het huidige stelsel dat wel? Het heeft alleen maar meer problemen gebracht, verdubbeling van het aantal wanbetalers omdat menigeen de kosten niet meer kan dragen. Is dat dan wel goed? Hoe ver kun jij nog bezuinigen? Hoe ver kan ik nog bezuinigen? kinderopvang duurder, zorgverzekering duurder, energie duurder. Maar salaris stijgt hier niet navenant hoor.

sp

sp

15-11-2011 om 12:16

Huh?

"Die jaloezie lees ik terug in de reacties van \'de mens\' sp, en dat vind ik walgelijk."

heb je het over mij? Waar lees je dit dan als ik vragen mag?

Fiorucci

Fiorucci

15-11-2011 om 12:18

Joyeux

Als je de Sp zo goed kent, ben ik verbaasd over je reactie waar ik op reageerde, die is dan behoorlijk kort door de bocht. Als een fractievoorzitter er zelf achter staat dat hij net zo weinig verdiend vraag ik me af wat het probleem is...ik snap je punt wel hoor en nogmaals, ik sta niet voor 100% achter hun programma. Maar zij zijn de enige partij die ik wezenlijk zaken zie verbeteren voor mensen.
Kwa zwaarte van functies en salaris, dat is een leuke discussie op zich. Ik zie vaak hoogopgeleiden met navenant salaris roepen: maar we werken heel hard hoor! En dat geloof ik direct. Maar het niveau van je functie zegt niks over al dan niet hard werken. Want de verzorgende die in haar eentje 'snachts voor 30 diepdementen zorgt, doet dat ook.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 07:05

Joyeux

Gelukkig heeft een goede vriend hele andere ervaringen, al zal het per afdeling verschillen natuurlijk. Overigens zijn er zat partijen waarin de gelederen niet bepaald aansluiten, en die dat liever wat publieker uitvechten..

Vic

Vic

16-11-2011 om 09:23

Dat klopt niet. Je krijgt tot een hoger inkomen toeslag wanneer je met twee volwassenen woont (want je moet twee keer premie betalen). Het maakt helemaal niets uit wie wat verdient, maar samen mogen ze niet boven die inkomensgrens uit komen. Ik denk dat Fio het moet terugbetalen omdat ze boven de grens (was het 52.000, zoiets) uit komt.
Als je alleen woont, of als alleenstaande ouder, hoef je maar 1x premie te betalen, dus dan geldt de lagere grens.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 09:48

Vic

Nee, wij komen niet boven die grens uit. Lijkt me zalig..) Ik ken mensen met een lager inkomen dan wij, die ook moeten terug betalen.

Vic

Vic

16-11-2011 om 10:22

Hmmm

Dus je komt niet boven de 54.000 (voor 2010) en je moet alles terug betalen? Dat is dan heel vreemd, en zou niet moeten kunnen. De bedragen die op toeslagen.nl worden genoemd kloppen, dus als je verzamelinkomen lager is, zou je toeslag moeten krijgen.
Heb je wel bezwaar gemaakt? Wat wordt voor reden gegeven dat je moet terug betalen?

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 10:41

Vic

Als reden, en niet alleen voor 2010 overigens, dat we er geen recht op hebben. Overigens, ik hoef het al niet meer, geen enkele toeslag. Liever niks dan weer terugbetalen, de belastingdienst heeft de afgelopen jaren veel, heel veel mensen toeslagen toebedeeld,ongevraagd, en die nu allemaal terugbetaald moeten worden. Overigesn, ik heb geen officiele betaalde baan, mijn man is alleenverdiendend,volgens mij ligt het inkomen waarmee je er recht op hebt dan lager.

Vic

Vic

16-11-2011 om 11:00

Klopt niet

Het maakt helemaal niet uit of je het inkomen alleen verdient of samen. Als je met z'n tweeën woont, is het maximale verzamelinkomen het hoge bedrag. 36.000 is voor een alleenstaande die alleen voor zichzelf de zorgpremie moet betalen. Als je in je bezwaarschrift zegt dat je er wel recht op hebt omdat je verzamelinkomen onder de 54.000 (of lager voor eerdere jaren) ligt, moet de belastingdienst dat wel toewijzen. Of met een gemotiveerde afwijzing komen, waarbij 'u heeft er geen recht op' niet als motivatie geldt.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 17:09

Luister, ik heb hoogstpersoonlijk de belastingdienst gebeld, het is volledig uitgezocht door iemand die zich er helemaal opgestort heeft, en het klopt. Wil ik jou volledig te woord kunnen staan, dan moet ik hier mijn gegevens oplepelen kwa inkomen en sorry, dat doe ik niet. Maar echt, er zijn collega's van mijn man die minder verdienen en echt hun zorgtoeslag moeten terugbetalen. En nee, ik ben klaar met toeslagen die ik ongevraagd gestort krijg en die teruggevorderd worden. Lijkt me niet raar na twee jaar terugbetalen in termijnen..

Vic

Vic

16-11-2011 om 17:21

Nou dan nog 1 keer

Niet boos worden, Fio, maar dat verhaal dat je minder toeslag krijgt omdat er bij jullie maar een persoon geld verdient is gewoon niet waar. Ik weet niet wie dat heeft verteld, maar het klopt niet. Als jullie verzamelinkomen beneden die grens ligt, heb je dus gewoon recht op toeslag.
Die collega's zijn misschien alleenstaand (dus geen meerderjarige huisgenoot) en hebben daarom vanaf 36.000 al geen recht meer op toeslag. Maar jullie dus wel.
Kijk nou nog even je gegevens na. Staat daar een toeslagpartner vermeld, en is je inkomen inderdaad lager dan 54.000?

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 18:48

Vic

Ik zeg niet dat zo is, van die alleenverdienende partner, maar ergens meende ik dat te lezen, in deze of een andere discussie. Die collega's zijn niet alleenstaand, hebben een gezin. Nogmaals,ik heb het helemaal uit laten zoeken, het klopt echt. Daarbij,het gaat om vroegere jaren, niet om 2010, wellicht was het verzamelbedrag toen lager. Geen idee.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2011 om 18:51

Ik zeg nergens dat je met modaal geen recht hebt. Kunnen we nu terug naar de discussie? Die was best interessant namelijk.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 07:18

Oh p

Wat fijn, eindelijk weet je ongeveer hoeveel we verdienen, ik hoop dat je nu rustig zit. Dat is dus bovenmodaal zoals je ziet. Nogmaals, ik heb het uit laten zoeken, nogmaals, het moet terugbetaald. En kan deze draad nu eindelijk niet meer over mij gaan? Dankjewel,fijne dag.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 15:17

Ach ja

En had ik niet gereageerd was het ook niet goed geweest natuurlijk. Laten we maar doorgaan met een discussie die best interessant was.

Jillian

Jillian

17-11-2011 om 16:52

Fiorucci

Het is wel een beetje in het kader van de discussie. Als jij zegt dat je al heel vlug geen recht meer hebt op allerlei toeslagen en vervolgens blijkt uit berekeningen dat dit allemaal wel meevalt dan is het wel van de belang voor de discussie. Niet wat jij precies aan geld binnen krijgt per jaar maar wel in het kader van of de gezondheidszorg echt te duur is en of het plan van de SP misschien een waardig alternatief is. Het gaat erom dat om dat plan te bekijken ik de juiste gegevens wil weten.

Persoonlijk vind ik nog steeds dat de huidige situaties niet slecht is. De zorg toeslag is redelijk ruim. Je moet echt wel wat verdienen om daar boven te komen. Mijn enige grote bezwaar op dit moment is vooral het hoge eigen risico. Niet voor mij zelf want dat is wel op te brengen maar wel voor inderdaad mensen die minder verdienen. Zeker voor mensen die niet chronisch ziek zijn maar wel regelmatig wat hebben hakt dit er behoorlijk in.

Verder vind ik het allemaal helemaal niet zo slecht geregeld op dit moment. Maar dat terzijde.

Fiorucci

Fiorucci

17-11-2011 om 18:25

Jillian

Ik vind het ook fors, het eigen risico, onze zorgverzekeraar biedt de mogelijkheid om het in 2012 in termijnen te betalen, teveel betaald krijg je terug aan het eind van het jaar dus dat overweeg ik wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.